کد خبر: ۳۴۹۷۶۵
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
موسویان، در مصاحبه با تلویزیون روسیه:

ایران انتخابی بجز جنگ با داعش ندارد/احتمال جنگ ایران و عربستان چقدر است؟/پیش‌بینی آینده روابط ایران و آمریکا

«سیدحسین موسویان» مذاکره کننده پیشین هسته ای ایران گفت: معتقدم رئیس جمهوری بعدی آمریکا هر که باشد، در مورد ایران از اوباما «سخت‌تر» اما به دنبال حفظ کانال مستقیم دیپلماتیک موجود خواهد بود زیرا مذاکرات مستقیم موجب حل بحران هسته‌ای، مبادله زندانیان، آزادی ملوانان و حل چند دهه اختلاف مالی شد.
آفتاب‌‌نیوز :
موسویان در مصاحبه با خبرنگار شبکه تلویزیونی'راشا تودی' که نوه 'ادوارد شوارد نادزه' آخرین وزیر خارجه اتحاد جماهیر شوروی و دومین ایران انتخابی بجز جنگ با داعش ندارد/احتمال جنگ ایران و عربستان چقدر است؟/پیش‌بینی آینده روابط ایران و آمریکارئیس جمهوری گرجستان بود، درمورد نتایج لغو تحریمهای هسته ای ایران گفت: مسلما برجام موجب خواهد شد ایران دوستان بیشتری در جهان داشته باشد. تحولات اخیر در روابط با کشورهای اروپایی و چین و حتی تحولات مثبت در روابط ایران و آمریکا نشان می دهد که برجام تاثیر مثبتی بر روابط خارجی ایران داشته است.

به گزارش آفتاب به نقل از ایرنا، وی در پاسخ این سئوال که 'عربستان بدنبال حمله به سفارتش در تهران، روابط خود با ایران را قطع کرد.آقای ظریف گفت که عربستان به دنبال بهانه برای قطع روابط بود. شما قبول دارید؟ عربستان با اتخاذ سیاست تقابل با ایران بدنبال چیست؟' گفت: این نظر آقای ظریف درست است. بعد از برجام، سعودی ها به دنبال ممانعت از گسترش روابط قدرت های بزرگ با ایران هستند. مشکل اصلی سعودی هم این است که ایران در منطقه دست برتر را دارد. سعودی ها از 2003 تا 2015 سعی کردند از توافق مسالمت آمیز هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی جلوگیری کنند. حتی تمام قد تلاش کردند که آمریکا را برای حمله نظامی به ایران مجاب کنند اما شکست خوردند.
عضو تیم مذاکره کننده پیشین هسته ای ایران تصریح کرد: بعد از 2011 سعودی ها تز 'اسد باید برود' را مطرح کردند و دنبال حمله آمریکا به سوریه بودند. بعد از پنج سال آمریکا به سوریه حمله نکرد و اسد هم در قدرت باقیمانده است. اخیرا هم به یمن حمله کرده اند و هزاران شهروند یمنی را کشته و در گرداب یمن درمانده شده اند. اینها از جمله دلایلی است که سعودی ها احساس می کنند که در بحران جدی هستند.

موسویان درباره اینکه 'آیا قطع روابط ایران و سعودی طولانی خواهد بود؟' گفت: فکر نمی کنم که عربستان و ایران قطع روابط طولانی مثل روابط ایران وآمریکا داشته باشند. ممکن است یکسالی طول بکشد تا تجدید روابط صورت گیرد.

وی درباره احتمال جنگ میان ایران و عربستان گفت: گمان نمی کنم خطر جنگ وجود داشته باشد. سعودی ها قبلا جنگ با ایران را آزموده اند. از تجاوز صدام به ایران، که قویترین ارتش جهان عرب را داشت، با تمام قدرت حمایت کردند و شکست خوردند. الان هم در بحرین و یمن زمین گیر هستند. آنها با لشگر کشی نتوانستند مساله بحرین را که از یک شهر ایران هم کوچکتر است حل کنند. سعودیها ظرفیت و توان نظامی ایران را می شناسند و وارد جنگ با ایران نمی شوند.

مذاکره کننده پیشین هسته ای ایران درپاسخ این سوال که 'ظریف گفت که سعودی از بهبود روابط ایران و غرب نگران است. چرا؟' گفت: سعودیها می بینند بعد از 37 سال تقابل با ایران، در کنار دشمنی آمریکا با ایران و استفاده از تمام سناریوهای فشار اعم از جنگ نظامی و اقتصادی و سیاسی، ایران امروز کشوری با ثبات و قدرتمند باقی مانده است. حالا اگر بنا باشد تقابل غرب برداشته و تقابل آمریکا هم کاسته شود، قدرت و نفوذ منطقه ای ایران افزایش چشمگیری خواهد کرد. این اصل مساله سعودی ها با ایران است و لذا هرچه در توان دارند بکار گرفته اند تا از بهبود روابط ایران و جامعه جهانی جلوگیری کنند.

موسویان در پاسخ به این پرسش شبکه تلویزیونی راشا تودی که 'آیا سعودیها جنگ علیه حوثی ها (انصار الله) را برای جلوگیری از نفوذ ایران براه انداخته اند؟' گفت: گمان نمی کنم چون آنها می دانند حوثی ها و زیدی ها 1000 سال بر یمن حکومت کرده اند و ربطی هم به ایران هم نداشته است. زیدی ها و حوثی ها با تجاوز نظامی مصر در اوایل دهه 60 از قدرت حذف شدند. البته که حوثیه ا و زیدی ها رابطه خوبی با ایران دارند اما تجاوز سعودی، آنها را به سمت ایران هل داد.

وی افزود: سعودی ها هزاران نفر را در یمن قتل عام کرده و خودشان هم در مرداب یمن درمانده شده اند. حل بحران یمن نظامی نیست. همچون موضوع هسته ای ایران، بحران یمن هم از طریق دیپلماسی قابل حل است. ایران وعربستان و سایر قدرتهای منطقه ای و جهانی باید سریعا نشستی برگزار کنند و با تعیین یک حکومت انتقالی، اجازه دهند مردم یمن از طریق یک انتخابات آزاد در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

موسویان در پاسخ این سوال که ' آیا شما معتقدید یمن به محل جنگ نیابتی سعودی و ایران تبدیل نخواهد شد؟' گفت: خیر چون مشکل یمن یک مشکل یمنی-سعودی است نه ایرانی -سعودی.

وی در پاسخ سووال دیگر خبرنگار راشا تودی که 'سعودی ها مدتهاست که یمن را بمباران می کنند بدون یک پایان. آیا به بن بست رسیده اند؟' گفت: من معتقدم که عربستان در یمن زمین گیر شده است. حتی برخی از جمهوریخواهان آمریکا امروز نگرانند که یمن تبدیل به ویتنام عربستان شود.

خبرنگار این شبکه روسی پرسید: حالا ایران در عراق و سوریه روی جنگ با داعش سرمایه گذاری کرده است. آیا فکر نمی کنید که ایران هم در این جنگ زمین گیر شود؟

موسویان گفت: داعش را ایران خلق نکرد. امروز همه می دانند که کشورهای عربی متحد آمریکا منبع مالی و تسلیحاتی و وهابی ها هم منبع ایدئولوژیک داعش هستند. ایران قربانی گسترش تروریسم داعشی سعودی در منطقه است. لذا ایران انتخابی بجز جنگ با داعش ندارد. در مورد عراق و سوریه هم ایران صرفا به دلیل درخواست دولت های قانونی بغداد و دمشق برای کمک به مبارزه با داعش در این کشورها حضور دارد.

خبرنگار راشا تودی گفت: پیشرفت کند است. آیا ایران زمین گیر شده است؟

موسویان پاسخ داد: اگر ایران در جنگ با داعش زمین گیر شود، همه قدرتهای جهانی نیز در این مبارزه زمین گیر خواهند شد چون داعش تهدید صلح و امنیت بین الملل است و نه فقط ایران.

وی افزود: اگر روند فعلی ادامه یابد، مبارزه جهانی با داعش شکست خواهد خورد چون همکاری منطقه ای و بین المللی جدی وجود ندارد. ضمن اینکه برخی کشورهای منطقه مثل ایران و سوریه با داعش مبارزه می کنند و برخی مثل سعودی و ترکیه به داعش کمک می کنند. با این وضع چگونه می توان توقع داشت که جامعه جهانی در مبارزه با داعش موفق شود.

موسویان درباره امکان همکاری ایران و عربستان در مبارزه با داعش گفت: 'ائتلاف ائتلاف ها' ضروری است. یک ائتلاف به رهبری آمریکا و ائتلاف دیگر به مشارکت روسیه و ایران و عراق و سوریه وجود دارد. اگر این دو ائتلاف وارد همکاری شوند، آنگاه همکاری ایران و عربستان در مبارزه با داعش میسر خواهد شد.

معاون پیشین دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی درباره امکان مذاکره ایران و عربستان بر سر بحران سوریه نیز گفت: ایران و آمریکا رابطه دیپلماتیک ندارند اما در مورد هسته ای مذاکره و توافق کردند. ایران و آمریکا بدون داشتن رابطه سیاسی، مساله ملوانها و زندانیان را حل کردند. به همین دلیل ایران و عربستان بدون رابطه سیاسی هم می توانند در مورد داعش و سوریه مذاکره و همکاری کنند. اراده سیاسی ملاک مذاکره و همکاری است و نه رابطه دیپلماتیک.

وی در مورد 'چگونگی جلوگیری از ارسال کمک های مالی بخش خصوصی عربستان برای داعش' گفت: قدرت های غربی هیچگاه برای پیشگیری از کمک های مالی به تروریست های تکفیری جدی نبوده اند. یادتان هست علیه برنامه هسته ای ایران چطور قطعنامه تصویب می کردند و دولت آمریکا به تک تک کشورها برای بستن مسیر همکاری ها و نقل و انتقالات مالی به ایران سفر می کرد. چرا یک مورد از چنین اقداماتی برای بستن راه کمک های مالی به تروریست ها نمی کنند؟ در حالیکه می دانند که حتی دولتهای کشورهای متحد خودشان به داعش کمک می کنند. لذا اتهام متوجه خود قدرتهای غربی در مورد کمکهای مالی به تروریست ها است.

خبرنگار راشا تودی پرسید: ترکیه خود آماج حملات تروریست هاست. در عین حال نخست وزیر عراق می گوید هیچ نشانه جدی بودن ترکیه در مبارزه با ترویست ها وجود ندارد. چرا؟

موسویان پاسخ داد: برای اینکه جهان شاهد حمل سلاح و پول از مرزهای ترکیه است. قدرتهای جهانی مدعی هستند ترکیه نفت از داعش می خرد. ترکیه از گروه تروریستی جبهه النصره حمایت می کند. تا چنین وضعی باشد، دنیا به ترکیه در مبارزه با تروریسم اعتماد نمی کند.

این دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران درباره ' توانایی ایران برای مقابله با طالبان و داعش در شرق و غرب ایران' گفت: ایران در دفاع از مرزهای خود قدرتمند است. دنیا متوجه شده که به رغم همه بی ثباتی ها در کشورهای هم مرز مثل افغانستان و عراق و پاکستان، ایران مقتدرانه تمامیت مرزهای خود را پاسداری کرده است. لذا داعش و طالبان قادر به ناامن کردن ایران نخواهند بود.

وی درباره اینکه 'آیا ایران حاضر است وارد جنگ با طالبان در افغانستان شود؟' گفت: مذاکراتی در جهت مصالحه بین طالبان و دولت افغانستان در جریان است. خیلی ها بین طالبان و داعش تفاوت قائلند و معتقدند در طالبان، جناح معتدل وجود دارد. ایران از توافق دولت افغانستان و طالبان برای تامین صلح و ثبات در افغانستان حمایت خواهد کرد و تا زمانی که طالبان وارد عملیات تروریستی علیه ایران نشود و در جهت صلح با دولت افغانستان مذاکره کند، ایران وارد جنگ با طالبان نخواهد شد.

مذاکره کننده پیشین هسته ای ایران درباره این موضوع که ' با رفع تحریمها، ایران 500 هزار بشکه نفت خود را افزایش خواهد داد در حالیکه قیمت نفت سقوط کرده است.آیا این کمکی به ایران خواهد کرد؟' گفت: من روی نفت حساب نمی کنم. نفت تا 25 دلار پایین آمد و برخی احتمال بشکه ای 15 دلار هم می دهند.

موسویان افزود: رفع تحریم ها آثار مثبت مهمتری دارد. ایران بخش خصوصی قدرتمندی دارد که با تحریم ها منزوی شد. اکنون با رفع تحریم ها بخش خصوصی ایران احیا می شود. درهای مالی و اعتباری به سمت بانک های ایران باز می شود. کشورهای خارجی برای فاینانس و تجارت و سرمایه گذاری و همکاری های تکنولوژیک پیشرفته به سمت ایران می آیند. اینها مزیت های ایران بعد از تحریم است. اما قیمت نفت کمکی به دولت روحانی نخواهد کرد.

مذاکره کننده پیشین هسته ای ایران درباره نحوه رویارویی رئیس جمهوری بعدی آمریکا با ایران و توافق هسته ای گفت: من معتقدم که رئیس جمهور بعدی آمریکا هر که باشد، در مورد ایران از اوباما سخت تر خواهد بود. در هر صورت کسی توقع ندارد که رابطه ایران و آمریکا به این زودی ها برقرار شود. اما موضوع اصلی، پیشگیری از تقابل ایران وآمریکاست نه برقراری رابطه دیپلماتیک. قرار نیست ایران و آمریکا با توافق هسته ای، رابطه استراتژیک برقرار کنند.

وی افزود: به نظرم هر رئیس جمهوری در آمریکا بر سر کار آید، به دنبال حفظ کانال مستقیم دیپلماتیک موجود خواهد بود. زیرا مذاکرات مستقیم موجب حل بحران هسته ای و ممانعت از جنگ شد، برخی از زندانیان دوطرف مبادله شدند، ملوان های آمریکایی آزاد شدند، اختلاف چند دهه ای مالی 1.7 میلیاردی را حل کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین