کد خبر: ۳۵۳۳۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴

قيام راست عليه راست؛ آيا انشعاب‌هاي جديد در اردوگاه اصولگرايان در راه است؟

يك هفته از هفتم اسفند و شكست اصولگرايان در انتخابات مجلس گذشت. اصولگرايان كه پيش از اين انتخابات نمايش وحدت سر مي‌دادند و اعلام مي‌كردند ليست انتخاباتي‌شان در تهران برنده قاطع اين انتخابات خواهد بود حتي نتوانستند سرليست خود را راهي پارلمان كنند.
آفتاب‌‌نیوز :
 از همان روز اعلام نتايج اما برخي سياستمداران اين جناح كه دل خوشي از فرآيند تصميم‌گيري‌هاي بزرگان خود نداشتند علنا اقدام به افشاگري و اعتراض عليه آمران و عاملان جناح خود كردند تا باز هم جناح راست در معرض ريزش‌ها و انشعاب‌هاي جديدي قرار بگيرد. پس از آنكه بيژن نوباوه چهره نزديك به چهره پايداري اعلام كرد حزب تاسيس خواهد كرد و فعاليت سياسي‌اش را در قالب اين حزب ادامه خواهد داد، نوبت به سيد مهدي هاشمي عضو ديگر جبهه پايداري رسيد تا او هم تيغ تيز انتقاد را به سمت همكيشان سياسي خود نشانه بگيرد و بگويد كه «ليست انتخاباتي اصولگرايان كارشناسي شده و منطقي تنظيم نشده بود.»

سيدمهدي هاشمي كه در دولت دوم محمود احمدي‌نژاد براي مدت كوتاهي سرپرستي وزارت كشور را بر عهده گرفته بود پيش از انتخابات هم مشخص شد نامش در فهرست ٣٠ نفره اصولگرايان تهران نيست، اعلام كرد از انتخابات به نفع اصولگرايان كناره‌گيري نخواهد كرد. او حالا در گفت‌وگو با ايسنا و و در واكاوي تحليل شكست اصولگرايان در انتخابات گفته است: «هر تفكر سياسي كه فاقد عدالت و امانتداري باشد به زمين مي‌خورد. مردم دوست ندارند امانت‌شان را به دست فرد يا افرادي بسپارند كه امانت‌دار نباشند و بلكه بدتر، در امانت خيانت كنند.» هاشمي خطاب به جريان پيروز انتخابات گفت: مردم يك بار ديگر به غيراصولگرايان فرصت دادند تا خودشان را نشان دهند. اگر از اين فرصت به خوبي استفاده كنيد مردم باز اين فرصت را براي‌تان تمديد خواهند كرد اما اگر از اين فرصت به درستي استفاده نكنيد فرصت‌ها از شما گرفته مي‌شود.

هاشمي در ارزيابي از دلايل شكست جريان اصولگرا در انتخابات هفتم اسفندماه، گفت: هر ايراني از حق انتخاب خود به شيوه‌ مختلف استفاده كرد. برخي ليستي و برخي تك تك كانديداي مورد نظر خود را انتخاب كردند. به عقيده بنده ليست ائتلاف اصولگرايان نتوانست همه سلايق و تخصص‌ها را در خود جاي دهد اما ليست غيراصولگرايان اين نقص را نداشت. غيراصولگرايان از تجربه اصولگرايان استفاده كردند اما اصولگرايان از تجربه گذشته خود استفاده‌اي نكردند. هاشمي با نقد ائتلاف جريان اصولگرا، گفت: شايد بتوان نام حركتي كه در جريان اصولگرا براي انتخابات رياست‌جمهوري٩٢ انجام شد را ائتلاف گذاشت اما به حركت اصولگرايان در انتخابات مجلس دهم، نمي‌توان چنين نامي داد. وي ادامه داد: آن چيزي كه موجب تغيير اقبال مردم به اين جريان شد، عملكرد اصولگرايان در مجلس و دولت است. وي با تاكيد بر اينكه «انتخابات اسفند ماه نشان داد نماينده جريان و جبهه اصولگرا نيستم»، گفت: رفتار و عملكرد حزبي و گروهي بنده به‌گونه‌اي است كه اگر اكثريت با اصولگرايان باشد يا اكثريت در اختيار اصلاح‌طلبان باشد برايم فرقي نمي‌كند. بنده چارچوب، اصول و مباني را رعايت كرده و هرگز افراطي نبوده و نيستم. با اين رويكرد است كه معتقدم تخصص‌هاي مورد نياز در مجلس دهم كمرنگ‌تر از مجلس نهم است.

احمدي‌نژاد، عامل اصلي شكست اصولگرايان در تهران است

حسين كنعاني مقدم، عضو جبهه ايستادگي و چهره سياسي نزديك به محسن رضايي هم در خصوص عدم اقبال مردم نسبت فهرست انتخاباتي ائتلاف اصولگرايان؛ عنوان كرد: حضور برخي چهره‌ها تحت عنوان «ياران احمدي‌نژاد» اصلي‌ترين دليل راي نياوردن نسبت فهرست انتخاباتي ائتلاف اصولگرايان در تهران بود و باعث شد اقبال مردم نسبت به فهرست انتخاباتي ائتلاف اصولگرايان از بين برود. كنعاني مقدم در گفت‌وگو با نامه‌نيوز، با اشاره به شكست اصولگرايان در انتخابات مجلس شوراي اسلامي در استان تهران؛ بيان كرد: علت اصلي شكست اصولگرايان در استان تهران هشت سال تخريب جريان اصولگرايي توسط محمود احمدي‌نژاد است و قطعا اگر احمدي‌نژاد يك جمله در نقد فهرست انتخاباتي ائتلاف اصولگرايان صحبت مي‌كرد، به طور حتم اين فهرست در تهران راي مي‌آورد.

برخي فكر مي‌كردند بايد هميشه ژنرال مجلس باشند

ابوالقاسم رئوفيان، فعال سياسي اصولگرا هم جزو كساني است كه در چند روز گذشته انتقادات زيادي را به جريان اصولگرايي داشته. او كه دو روز پيش اعلام كرده بود به آيت‌الله موحدي كرماني گفته بودم كه اين ليست پيروز نمي‌شود، در گفت‌وگوي جديد خود با خبرآنلاين گفته است: «مهم‌ترين پيام حضور مردم براي كساني بود كه فكر مي‌كردند همواره در مجلس ماندگارند و كم‌كم به استخدام مجلس درمي‌آيند، اين افراد مجلس را در واقع خانه دايمي خودشان مي‌دانستند و فكر مي‌كردند از مجلس بيرون نمي‌روند مگر اينكه پايان حيات دنيايي‌شان فرا برسد. مردم با رايي كه دادند به رويكرد اين دسته از نمايندگان پاسخ منفي دادند.»

 اين چهره سياسي اصولگرا گفت: اين افراد اگرچه دل‌شان براي نظام مي‌سوزد اما تصورشان اين است كه مردم بايد همواره آنها را برگزينند و بايد هميشه به عنوان ژنرال در مجلس باشند. مردم با راي‌شان نشان دادند كه نوع‌طلب و تنوع‌طلب هستند و خواهان آن هستند كه افرادي جديد وارد پارلمان شوند. با توجه به ظهور انتقاداتي اينچنين از سوي برخي چهره‌هاي سياسي جريان اصولگرا و انتقاداتي كه آنها نسبت به عملكرد مديران ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان دارند بايد به انتظار نشست و انشعاب‌هاي جديد در اردوگاه اصولگرايان از جمله جبهه پايداري را نظاره كرد. با توجه به اين شرايط آيا مديران اين جناح مي‌توانند از ريزش‌هاي فعلي جريان سياسي خود جلوگيري كنند؟

منبع: اعتماد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین