کد خبر: ۳۵۴۵۳۵
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۶

سردار حاجی‌زاده: رزمایش موشکی سپاه هیچ ارتباطی به برجام ندارد

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ما آغاز کننده هیچ جنگی نخواهیم بود، گفت: با این وجود این توان را داریم که چند صد موشک را در آن واحد از نقاط مختلف کشور شلیک کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
سردار ابوالفضل حاجی زاده امشب در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره دلایل برگزاری رزمایش موشکی سپاه اظهار کرد: برگزاری رزمایش اقدام طبیعی هر یگان برای ارتقای آمادگی خود است. در این رزمایش ها میزان آمادگی یگان‌ها سنجش می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره اینکه آمریکا مطرح می کند که ایران دنبال تنش است اظهار کرد: این سخن آمریکا و طرفداران آنهاست. ما به دنبال افزایش توان دفاعی خود هستیم اما دشمن برای اینکه هزینه رزمایش‌های ما را بالا ببرد به گونه‌ای عمل می کند که در مسئولان ما برای برگزاری رزمایش تردید ایجاد شود. اگر این اتفاق بیفتد توان دفاعی ما تضعیف می شود.

حاجی زاده با بیان اینکه آمریکا دنبال تضعیف توان موشکی ماست، خاطرنشان کرد: آنها تا چندی پیش روی موضوع هسته‌ای حساس بودند اما اکنون بر روی موشک های ما حساس شده‌اند. قبل از برجام به رزمایش های ما اعتراض نمی کردند اما اکنون بهانه های موشکی می آورند. رزمایش ما هیچ ربطی به برجام ندارد و ما هر سال این رزمایش ها را برگزار می کنیم.

فرمانده هوافضای سپاه درباره دلیل نوشته شدن پیام امام خمینی به زبان عبری روی موشک ها گفت: این سلیقه رزمنده‌هاست. زمان جنگ هم این کار معمول بود که پیام امام راحل به زبان های مختلف بر روی موشک ها نوشته شود.

وی همچنین با اشاره به مخالفت‌های آمریکا با برگزاری رزمایش های سپاه تصریح کرد: دشمن نمی‌خواهد ما امنیت داشته باشیم تا مثل سوریه، عراق و یمن شویم. آنها با ثبات و امنیت ما مشکل دارند. ما شروع کننده جنگ نیستیم اما دنبال دفاع از خود هستیم. ما برای حفظ امنیت نظام، کشور و انقلاب تلاش می کنیم. اگر رزمایش برگزار نکنیم و آمادگی خود را ارتقا ندهیم به سرنوشت عراق،‌ لیبی و سوریه دچار می شویم. جوسازی آمریکا به خاطر این است که توان دفاعی ما را از بین ببرد.

به گزارش ایسنا، سردار حاجی زاده درباره برد 2000 کیلومتری موشک های سپاه و این که این برد موشک ها را به سلاحی تهاجمی و نه تدافعی تبدیل می کند، گفت: همه کشورها هم امکانات تدافعی دارند و هم تهاجمی. ما دنبال تهاجم به کشوری نیستیم اما اگر به ما تهاجم شد باید توان مقابله به مثل را داشته باشیم. بنابراین به سلاح های تهاجمی با این برد نیازمندیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه رزمایش موشکی سپاه نقض برجام نیست و موشک‌های سپاه خط قرمز کشور بوده و مسئولان هم محدویت‌های موشکی را نپذیرفته اند، اظهار کرد: در این رزمایش یک هفته‌ای که فقط دو روز آن رسانه‌ای شد موشک‌های قیام، شهاب و قدر F و H شلیک شد و در واقع تنوعی از موشک ‌ها استفاده شد و از جنوبی ترین نقاط کشور به سمت شمال و از ارتفاعات البرز و نزدیک سواحل خزر به سمت سواحل مکران موشک‌ها شلیک شد.

سردار حاجی زاده با بیان اینکه برد موشک‌ها 2000 کیلومتر بوده و یک شعاع 200 تا 300 متری را نابود خواهد کرد گفت: حدود 12 تا13 دقیقه طول می کشد تا شمال تا جنوب کشور را طی کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا محل اصابت موشک ها نمایش داده نشد گفت: ما موفق نشدیم فیلم اصابت‌ها را به ثمر برسانیم اما در گذشته این فیلم‌ها را نمایش داده‌ایم البته در نمایش برخی فیلم‌ها هم محدودیت داریم.

فرمانده هوافضای سپاه در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه آمریکا از برگزاری رزمایش در منطقه اطلاع کافی داشت خاطرنشان کرد: هواپیماهای جاسوسی آمریکا در خلیج فارس و سواحل مکران و در آب‌های آزاد حضور داشتند و منطقه را به وسیله رادارهای خود رصد می کردند.

وی همچنین با اشاره به اینکه دشمن دنبال عقیم کردن توان موشکی کشور است گفت: آن‌ها به مسئولان ما می گویند ما پول‌های بلوکه شده شما را آزاد می کنیم اما آن‌ها را در زمین موشکی هزینه نکنید. آن‌ها می خواهند مسئولان ما را تحت فشار قرار دهند تا مسئولی بگوید رزمایش را برگزار نکنید این مساله موجب تضعیف توان موشکی ما می شود که البته ما هوشیاریم و حواس‌مان جمع است. در زمینه هسته‌ای هم گفته شد انرژی هسته‌ای به چه هزینه ای؟ آن‌ها می خواهند همین اتفاق برای توان موشکی ما رخ دهد. با این وجود مسئولان ما هم بر تقویت توان موشکی ما تاکید دارند.

سردار حاجی زاده همچنین درباره شهرهای موشکی سپاه اظهار کرد: مجموعه هوافضای سپاه قوی‌ترین حفاری‌های تونل را در کشور در اختیار دارد و 31 سال است که شبانه روزی برای ساخت موشک و ایجاد سوله‌ها تلاش می کند. ما سوله‌ها را در زیر ساختیم تا دشمن به راحتی نتواند آن‌ها را از بین ببرد.

وی با اشاره به پراکنده بودن شهرهای موشکی سپاه در سطح کشور گفت: هر کجا کوه باشد مثل البرز و زاگرس این شهرها هم وجود دارد. امنیت مردم خط قرمز ماست و ما آن را با هیچ چیزی معامله نمی‌کنیم. ما مطمئنیم که بمب اتم هم حتی نمی‌تواند شهرهای موشکی ما را آسیب بزند. اکنون توان انبار کردن موشک‌های ما کمتر از توان ساخت آن‌هاست. ما چون فضا کم آوردیم سیلوها را دو طبق کردیم.

حاجی زاده در ادامه خاطرنشان کرد: ممکن است دشمن برخی سدهای موشکی ما را شناسایی کند ولی توان انهدام آن را ندارد. آمریکایی‌ها ضعیف‌تر از آنی هستند که تبلیغ می کنند به طور مثال وقتی آن‌ها می خواستند عراق را ترک کنند نماینده‌ای از کشور عراق به ایران فرستادند و از نظام و سپاه تقاضا کردند تا آن‌ها آبرومندانه عراق را ترک کنند. ما نباید آمریکا را کدخدا بدانیم. آمریکا برای ما هیچ است. آنها توان جنگیدن با ما را ندارند.

به گفته وی کشور به اندازه کافی موشک دارد اما باید این توان تقویت شود و مجلس و دولت هم به سپاه کمک کنند.

سردار حاجی زاده درباره توان آمادگی سپاه برای مقابله با دشمن اظهار کرد: هم اکنون موشک‌های ما آماده شلیک است و آنها در سطح عملیاتی هستند. توان موشکی ما در سطح منطقه با فاصله زیاد در مقام اول است و در دنیا هم ما جزو 5 کشور اول دنیاییم. سرعت پیشرفت ما و بومی بودن موشک‌ها اهمیت زیادی دارد. غیر از شهاب یک و دو سایر موشک‌های ما مشابه خارجی ندارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در این رزمایش موشک عماد، شهاب 2 و قیام نقطه زن شدند، خاطرنشان کرد:‌ تولید موشک‌های ما به هیچ وجه به پایان نمی رسد. اکنون تولید موشک از تولید خودرو برای سپاه راحت‌تر شده است.

فرمانده هوافضای سپاه درباره این مساله که چون سپاه ماهواره ندارد پس نمی تواند موشک‌های نقطه زن داشته باشد گفت: ما از امکانات دیگری برای هدایت موشک‌های خود استفاده می کنیم.

وی در بخش پایانی اظهارات خود با اشاره به توان داخلی کشور برای تولید تجهیزات نظامی گفت: وقتی تحریم‌ها برداشته شد عده‌ای به فرانسه و اروپا رفتند در حالی که قطعه سازان ما که در شرایط تحریم ما را یاری کردند اکنون باید ببینند ما از فرانسه قطعه می آوریم. نگاه ما باید به داخل کشور باشد. همین نگاه ما به بیرون ما را بدبخت کرده است این نگاه باید عوض شود، زیرا ما در داخل کشور امکانات و نیروی تحصیل کرده داریم و باید بر روی آنها متمرکز شویم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین