کد خبر: ۳۵۴۶۴
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۸۴ - ۱۱:۱۲
لاريجاني هشدار داد:

اروپا ايران را وادار به اجراي «سناريوي دوم» نكند

آفتاب‌‌نیوز : علي لاريجاني ضمن توصیه به كشورهاي غربي به اینکه صادقانه به دنبال حل مناقشه هسته‌اي ايران باشند، گفت: ايران در مذاكرات خود با اروپا جدي است و صادقانه به دنبال حل مسئله مي‌باشد اما اگر آنها بخواهند از ابزارها و ادبيات ناخوشايند استفاده كنند، ايران را به «سناريوي دومي» سوق مي‌دهند كه برايش فكر كرده‌ايم.

لاريجاني در مورد ويژگي‌هاي «سناريوي دوم» ايران توضيحي نداد اما طرح بحث ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت را نمونه‌اي از اين «ادبيات ناخوشايند» خواند و گفت: طرح اين مباحث كه با هدف تضعيف روحيه ايران صورت مي‌گيرد تأثيري در روحيه ما نخواهد داشت.

وي افزود: ما براي هر شرايطي سناريوي خاص خود را طراحي كرده‌ايم.

لاريجاني گفت: ما به دنبال بازي برد - برد هستيم اما برنامه‌ را طوري طراحي كرده‌ايم كه اگر ما باخت داشته باشيم ديگران هم در منطقه باخت خواهند داشت.

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران مذاكرات ايران و اروپا بر سر مسئله هسته‌اي را به بازي شطرنج تشبيه كرد و گفت: در شطرنج بايد معقول بازي كرد. براي رسيدن به بازي خوب نبايد ميز را به هم ريخت؛ بايد مهارت بازي داشت. ما آمادگي داريم بازي خوبي با طرفمان داشته باشيم.

وي گفت: اگر هدف از مذاكرات رسيدن به بازي برد-برد است كه هم ايران فناوري هسته‌اي داشته باشد و هم براي اروپا عدم انحراف ايران محرز شود، ما آماده‌ايم. ما صادقانه و جدي با اروپا كار مي‌كنيم و پاي حرفمان هم ايستاده‌ايم. اما اگر آنها درخواست‌هاي غيرمنطقي داشته باشند نمي‌پذيريم.

لاريجاني به آغاز مجدد تحقيقات اتمي به تعليق درآمده ايران اشاره كرد و گفت كه تحقيقات علمي ايران در مذاكرات ايران و اروپا جايي ندارد و ايران حاضر نيست در مورد آن مذاكره كند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران گفت كه تحقيقات هسته‌اي ايران زير نظر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است و دوربين‌ها و بازرس‌هاي آژانس بر آن نظارت دارند.

وي افزود كه تعليق تحقيقات هسته‌اي ايران از همان ابتدا اشتباه بوده و اقدامي عقلايي نبوده است.

وي گفت:‌ تحقيقات اتمي ارتباطي به توليد صنعتي ندارد و دليلي براي اظهار نگراني ديگران هم نيست.

لاريجاني تصريح كرد: اگر غرب نگران انحراف ايران به سمت فعاليت‌هاي نظامي اتمي است، مطمئن باشد كه از طريق تحقيقات اتمي انحرافي پيش نخواهد آمد.

وي گفت: هيچ دليلي وجود ندارد تا ما دانشمندانمان را از تحقيقات علمي محروم كنيم. مگر ممكن است براي تحقيقات علمي در كشور حد و مرز و محدوديت قائل شد؟

وي بار ديگر اطمينان داد كه از طريق تحقيقات علمي، انحرافي در مسير هسته‌اي ايران ايجاد نخواهد شد.

لاريجاني در پاسخ به اين سؤال كه «آيا آغاز مجدد تحقيقات هسته‌اي ايران مي‌تواند اقدامي براي در دست گرفتن ابتكار عمل در مذاكرات آينده با اروپا تلقي شود؟» گفت: من قبل از آغاز مجدد مذاكرات ايران و اروپا هم اعلام كرده بودم كه تحقيقات علمي را جزو مذاكرات نمي‌دانيم.

وي به سفر هفته آينده معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي اين كشور به تهران اشاره كرد و گفت: اين مقام روسي براي تبيين طرح روسيه به تهران مي‌آيد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران افزود: طرح روسيه طرح مدوني نيست و ابهام‌ها و اشكالاتي دارد.
لاريجاني گفت كه معاون دبير شوراي عالي امنيت روسيه در سفر به تهران توضيح خواهد داد كه طرح آنها چه مشكلي را حل مي‌كند و دستاورد آن براي ايران چيست.

لاريجاني در پاسخ به این پرسش که اگر روسيه به ايران پيشنهاد كند به طور موقت غني‌سازي اورانيوم در خاك روسيه انجام شود، پاسخ تهران چه خواهد بود، بدون آنكه پاسخ صريحي به اين پرسش بدهد، گفت: بايد ببينيم منطق آنها چيست؟ اين پيشنهاد چه مشكلي را حل خواهد كرد؟ به عنوان مثال بگويند در يك فاصله مثلا پنج ماهه در خاك روسيه انجام شود. [آن وقت بايد پرسيد] اين پيشنهاد [موقت] چه مشكلي از مناقشه ما را حل مي‌كند.

وي گفت: ما از فرصت‌سوزي تجربه خوبي نداريم. چه منطقي وجود دارد كه ما صدها دانشمند خود را معطل بگذاريم.

لاريجاني گفت كه ايران با پيشنهادي كه به صورت عقلايي مطرح شود، مخالف نيست اما هيچ وقت از حق خود در غني‌سازي اورانيوم در داخل كشور نمي‌گذرد.

وي افزود: ما از اصل مذاكره درباره هر ايده‌اي كه مشكل را حل كند استقبال مي‌كنيم و پيشنهادات را بررسي مي‌كنيم.

لاريجاني خاطرنشان كرد: «بررسي» پيشنهادات به معني «پذيرش» آنها نيست.

وي افزود: ايران طرحي را مي‌پذيرد كه حقوق ايرانيان در غني سازي اورانيوم و حفظ فناوري اتمي در آن تأمين شده باشد.

وي درباره مذاكره هفته آينده با روسيه گفت: دليلي ندارد كه ما در مذاكره امتياز دهيم. ما پيشنهاد روس‌ها را گوش مي‌كنيم. آن بخشي كه منافع ملي ما را تأمين كند مي پذيريم و بقيه آن را رد مي كنيم.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر مي‌رسد مواضع ايران در روزهاي گذشته مقداري ملايم شده است. آيا اين برداشت درستي است، اين برداشت خبرنگار را رد نكرد اما گفت: موضوع ايران تغيير چنداني نكرده است.
وي بار ديگر تأكيد كرد كه آنچه براي ايرانيان مهم است دستيابي به چرخه سوخت هسته‌اي است. به اعتقاد من دستيابي به فناوري اتمي به مانند ملي شدن صنعت نفت است. ما در مورد آنچه به دست آورده‌ايم كاملا هوشياريم و اين دستاورد را مراقبت خواهيم كرد.

وي گفت: ايران براي حفظ و صيانت از اين دستاورد از همه امكانات خود در حوزه سياست داخلي، منطقه‌اي و خارجي استفاده جدي خواهد كرد.

لاريجاني تصريح كرد: ايران آماده رفع سوء تفاهمات در درون مذاكرات است اما اين به معناي فراموش كردن حقوق خودمان نيست. حقوق ايران قابل معامله نيست اما براي پيدا كردن فرمول‌هايي كه اين حقوق را استيفا كند و در عين حال به ديگران اطمينان بخش باشد آمادگي كامل داريم.

وي مذاكره با روس‌ها را موازي با مذاكرات ايران با اروپا عنوان كرد و گفت: ما و روسيه علاقه نداريم مناسباتمان با مذاكرات ايران و اروپا ممزوج شود.

لاريجاني گفت: دليلي ندارد مذاكرات ما با روسيه و اروپا بر روي هم سايه اندازد. اين دو مذاكرت در دو پارادايم متفاوت است.

لاریجانی با رد این اظهارات يك مقام دوماي روسيه که گفته بود طرح مسكو تنها راه حل براي پايان مناقشه هسته‌اي ايران است و تهران مجبور به پذيرش آن مي‌باشد، گفت: ده‌ها روش براي حل يك مشكل وجود دارد. مهم آن است كه اراده‌اي در طرف مقابل براي حل مناقشه وجود داشته باشد.

وي گفت: اينكه عده‌اي خواسته‌هايشان را در زرورق بپيچند و ارایه دهند مورد تأييد ما نيست.

لاريجاني بدون نام بردن از آمريكا گفت: برخي كشورها مي‌خواهند «اميالشان» را در قالب «راه حل» به ما تحميل كنند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به مناقشه اخير روسيه و اوكراين به سر فروش گاز اشاره كرد و گفت: اگر ايران طرح روسيه را بپذيرد و در سال‌هاي بعد همين وضع براي ما رخ دهد چه بايد كرد؟

لاريجاني گفت: تكيه سوخت هسته‌اي ايران به سوخت كشور ديگر منطق عقلاني ندارد.
وي افزود: ايران مي‌خواهد خودش سوخت هسته‌اي توليد كند؛ براي اينكه هيچ زماني نتوانند به ايران زور بگويند.

وي با طرح اين پرسش كه چه تضميني وجود دارد كه در سال‌هاي آينده به ايران سوخت هسته‌اي بدهند، تأكيد كرد: تهيه سوخت در داخل با استقلال ايران تناظر يك به يك دارد.

لاريجاني گفت: حتي ايران براي تهيه سوخت اتمي اش نمي تواند به كشورهاي دوست هم اعتماد كرده و به آنها تكيه كند.

وي در عين حال گفت كه ايران مي تواند بخشي از سوخت را خود تأمين كرده و بخش ديگري از آن را از خارج تهيه كند اما پايه آن بايد در ايران باشد.

لاريجاني در پاسخ به این پرسش که ايران چه اندازه آماده مقابله با حملات آمريكا و اسراييل است؟ گفت: بيشتر اين تهديدها عمليات رواني است. ما با فضاي سنگيني مواجه هستيم كه چماق و هويج را به ما نشان مي‌دهند تا بر اراده ما تأثير گذارند.

وي به حمله نظامي آمريكا به عراق اشاره كرد و گفت: آمريكايي‌ها تجربه خيلي بدي در عراق داشتند، در حالي كه عراق يك هدف ساده بود.

وي با بيان اينكه «ايران يك هدف سخت براي آمريكا است» گفت: صدام مشروعيت داخلي و منطقه‌اي نداشت. در حالي كه ايران هم در داخل مشروعيت دارد و هم از روابط خوبي با كشورهاي منطقه برخوردار است.

لاريجاني گفت: آمريكا در برخورد با همين هدف ساده(عراق) با مشكل مواجه شده است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به آمريكا و رژيم صهيونيستي هشدار داد و گفت: اگر آنها دست از پا خطا كنند ما فكر آن را هم كرده‌ايم. ايران براي اين مسئله هم سناريو دارد.
وي تأكيد كرد: اگر آمريكا و اسراييل اشتباه كنند، در جهنمي پا خواهند گذاشت كه به سادگي از آن در نخواهند رفت.

لاريجاني با بيان اينكه رژيم صهيونيستي عمق استراتژيك ندارد،گفت: در صورت خطاي احتمالي آنها «فضاي منطقه به هم خواهد خورد».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین