کد خبر: ۳۵۵۰۶۷
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۳

هیات‌های ایرلندی در راه تهران

'جواد کچوئیان' سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوبلین، با اشاره به ابراز تمایل ایرلندی ها برای بازگشایی سفارت خود در تهران، مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور را در سال گذشته رو به گسترش توصیف کرد و گفت اراده مثبتی برای توسعه هرچه بیشتر این مناسبات در سال 1395 وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوبلین روز شنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: موقعیت و جایگاه کنونی کشورمان در نظام بین الملل شامل توانمندی های ملی، منطقه ای و بین المللی به ویژه پس از توافق هسته ای و دوره پسا تحریم؛ ظرفیت های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری و کاربرد آن ها در روابط دوجانبه مورد توجه قرار گرفته است. 

وی افزود: روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، طی یک سال مذاکرات منتهی به توافق هسته ای، بر مناسبات دوجانبه با ایرلند واجد اثر بود و حسب سطح تعاملات صورت گرفته میان دو کشور، تبادل هیات های پارلمانی، سیاسی، تجاری و اقتصادی را شاهد بودیم. 

کچوئیان اضافه کرد: در ارزیابی کلیات روابط دوجانبه در سال 1394، مناسبات سیاسی - پارلمانی در سطح دیدار رئیس پارلمان ایرلند از کشورمان و دیدار متقابل رئیس محترم مجلس شورای اسلامی از ایرلند (خرداد 94) شاخص تحولی بارز در تعاملات دو کشور بود که دیدارها و گفت وگوهای صورت گرفته در سطوح عالی، میان رئیس پارلمان ایرلند و رئیس محترم جمهوری و نیز ملاقات رئیس مجلس شورای اسلامی با نخست وزیر ایرلند، حاکی از وجود اراده مثبت برای پیشبرد مناسبات در زمینه های مورد علاقه در آینده نزدیک است.

وی افزود: برگزاری «مشورت های سیاسی دوجانبه» در سطح معاونین وزیر امور خارجه دو کشور در سفر معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه کشورمان به دوبلین و نیز دیدار رئیس و اعضای گروه دوستی پارلمانی ایرلند از جمهوری اسلامی ایران (اردیبهشت 94) تائید کننده علائمی از اراده برای ایجاد تغییر و تحول در مناسبات سیاسی و پارلمانی محسوب می شود. 

کچوئیان اضافه کرد: فرآیند مذاکرات و دستیابی به توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای گروه 5+1 در تیر ماه 94 متعاقب آن تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مورد استقبال دولت ایرلند قرار گرفت و وزیر امور خارجه این کشور طی بیانیه ای از این توافق برای تحقق ثبات و امنیت نام برد و دست اندرکاران توافق را مورد تحسین قرار داد. 

وی افزود: رئیس پارلمان ایرلند نیز با ارسال دو نامه به ریاست محترم جمهوری و رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، دستیابی به توافق هسته ای را تبریک گفت و از آن استقبال کرد.

کچوئیان همچنین گفت: روابط تجاری ایران و ایرلند در سال 2015 با 65 درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن به 78 میلیون یورو رسیده است که از این میزان 76.5 میلیون یورو سهم صادرات ایرلند به ایران و 1.5 میلیون یورو واردات ایرلند از کشورمان بوده است.

وی افزود: مهم ترین صادرات ایرلند به کشورمان را به ترتیب تجهیزات و کالاهای پزشکی و دارویی، اسانس و عطریات و لوازم آرایشی، مواد غذایی و مواد اولیه نوشابه های گازدار، مواد شیمیایی، ماشین آلات، تجهیزات و قطعات صنعتی و همچنین ابزارهای تخصصی کنترلی و علمی تشکیل می دهد. واردات ایرلند از ایران را نیز عمدتاً میوه، سبزیجات و خشکبار تشکیل داده است.

سفیر ایران در دوبلین گفت: مهمترین عرصه همکاری های دو کشور در سال آینده در زمینه خدمات لیزینگ هواپیما، تکنولوژی IT و دانش فنی پیشرفته ترکیبات مواد اولیه فرآورده های غذایی - لبنی، تولیدات محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی و همچنین در زمینه تبادل دانشجو و استفاده از دوره های آموزشی زبان و تخصصی حسابداری- مالی است. 

وی افزود: گشایش خط پروازی مستقیم از تهران به مقصد آمریکای شمالی از طریق فرودگاه 'شانون' ایرلند نیز یکی دیگر از زمینه های بسیار مهم همکاری است که در صورت تحقق، می تواند زمینه ساز تردد بیشتر ایرانی ها و ایرلندی ها و افزایش تعاملات تجاری دو کشور گردد.

کچوئیان گفت: به دنبال توافق هسته ای و رفع تحریم های سازمان ملل نشانه های تحرک در روابط تهران و دوبلین به وضوح مشاهده می شود. علاوه بر سفر هیات هوانوردی ایرلند متشکل از مقامات هواپیمایی و شرکت های بزرگ خدمات لیزینگ این کشور، سفرهای مستقل دیگری نیز از سوی شرکت های لیزینگ و خدمات فرودگاهی برای گفت وگو با شرکت های هواپیمایی ایرانی صورت گرفته و یا در حال انجام هست.

وی افزود: در راستای گسترش مناسبات دوجانبه اقتصادی نیز قرار است هیاتی متشکل از نمایندگان بیش از 20 شرکت بزرگ تولید کننده فرآورده های لبنی و صنایع غذایی در بهار 1395به کشورمان سفر کنند. 

سفیر ایران در دوبلین اضافه کرد: هیأت دیگری نیز شامل نمایندگان شرکت های بزرگ سرمایه گذاری – صادراتی ایرلند در بهار سال آینده به کشورمان سفر خواهند کرد. 

وی بیان داشت: نهایی سازی پیش نویس گواهینامه بهداشت گوشت گوسفند ایرلند برای صادرات به ایران یکی از موارد مورد تقاضای طرف ایرلندی است که در صورت انجام آن، صادرات گوشت مرغوب گوسفندی ایرلند به کشورمان نیز محقق خواهد شد. 

کچوئیان تصریح کرد: با توجه به ابراز تمایل مقامات ایرلندی برای بازگشایی سفارت شان در تهران، قطعا تحقق این امر بر روند رو به گسترش مناسبات و همکاری های دو کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت.

جمهوری ایرلند کشوری واقع در بخش جنوبی جزیره ایرلند است که بخش شمالی آن بخشی از خاک بریتانیا را تشکیل می دهد. 

جمعیت ایرلند جنوبی به حدود چهار میلیون و 700 هزار نفر می رسد که با درآمد سرانه حدود 48 هزار دلار در سال، در رده چهاردهم جهانی قرار دارند.

نظام حکومتی این کشور جمهوری پارلمانی است، قوه مجریه از دولت به رهبری نخست وزیر تشکیل یافته و رئیس جمهوری، رئیس تشریفاتی کشور است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین