کد خبر: ۳۵۵۶۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷

واشنگتن پست: تصمیم پوتین را نمی توان تحلیل کرد

واشنگتن پست و نیویورک تایمز گزارش دادند: هنوز به طور جدی نمی توان تصمیم گیری روسیه برای عقب نشینی نظامیانش از سوریه را ارزیابی کرد، 'ولادیمیر پوتین' اصولا همواره حرف و عملش با هم تناقض دارد.
آفتاب‌‌نیوز : واشنگتن پست می نویسد:رئیس جمهور روسیه دیروز(دوشنبه)، فرمان عقب نشینی بخش اعظم نیروهای روسی از سوریه را صادر کرد و ظاهرا به شش ماه مداخله نظامی روسیه در سوریه که به منظور حفظ پایه های رژیم 'بشار اسد' و وارد آوردن ضربه به شورشیان سوریه انجام گرفته بود، خاتمه داد.

به گزارش ایرنا، این تصمیم مسکو همزمان با ورود جنگ داخلی سوریه به پنجمین سال خود انجام گرفت. از دیگر سو, همزمان؛ گفت وگوهای صلح سوریه بین دولت اسد با نمایندگان شورشیان در ژنو جریان دارد.

پوتین اعلام کرده است که به قصد اعتماد سازی میان دو طرف جنگ و نیز کمک به پیدا شدن راه حلی صلح آمیز برای این جنگ این تصمیم را می گیرد.

هرچند روسیه تصمیمش برای عقب نشینی نیروهایش از سوریه را اعلام کرده است اما هنوز معلوم نیست آیا حقیقتا حملات هوایی مسکو در سوریه قطع خواهد شد یا نه.
عقب نشینی روسیه از سوریه بی تردید فشاری مضاعف بر رژیم بشار اسد به خصوص درگفت وگوهای دولت او با گروههای شورشی در ژنو برجای خواهد گذارد.
گفت و گو های صلح ماه گذشته به دلیل آنکه شورشیان به خصوص در دژ محکمشان یعنی 'حلب' متحمل ضربات سنگینی شدند ، بی نتیجه ماند. آتش بس نیم بند هم در ماه فوریه تا حدودی جلوی شدت گرفتن منازعات را گرفت اما در لوای آتش بس هم نیروهای اسد همچنان دست از تهاجمات خود نکشیدند.
سخنگوی'کرملین' اعلام کرده است که روسیه هرگز معتقد نیست مبارزه با 'تروریست ها',عبارتی که روسیه برای همه مخالفان اسد بکار می برد حل شده است . روسیه تصمیم دارد حضورش در میدان جنگ سوریه را همچنان حفظ کند.
حضور روسیه درسوریه به دنبال شکستهای سنگینی که اسد از مخالفانش در تابستان گذشته متحمل شد صورت گرفت. ورود سوریه به این میدان رزم روند جنگ را به کلی تغییر داد و مقدمات لازم را برای ورود نیروهای زمینی روسیه به این جبهه چید.
تا ماه فوریه کمی قبل از اعلام آتش بس دهها بمب افکن و جت روسی روزانه بیشتر از 60 پرواز در سوریه انجام می دادند تا دستاوردهای میدانی رژیم اسد را غنی تر سازند .

روسها علی الظاهر عنوان می کردند که 'داعش ' و سایر تروریست ها را نشانه می گیرند، اما آمریکا و شورشیان می گفتند که عمده هدف این حملات تمام گروههای مخالف اسد به غیر از داعش و اغلب آنها مورد حمایت آمریکا بودند.
ازهنگام فروپاشی شوروی در سال 1991, این اولین صف آرایی برون مرزی نظامیان روسی بودواولین آزمون قدرت ارتش روسیه بعد از سال 2008 بود که در آن سال در جنگی کوچک در گرجستان تا آستانه شکست پیش رفته بود. روسیه اهدافی بیشمار را در حضور نظامی در سوریه دنبال می کرد.

این حضور وزنه مسکو را در میز مذاکراتی که در سطح بین الملل در آن حضور داشت سنگین تر می کرد ضمن آنکه یک قدرت نمایی بود برای خروج روسیه ازانزوای بین المللی که به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه درسال 2014 به خاک روسیه برآن عارض شده بود.
در 14مارس 2016 روسیه عقب نشینی نیروهایش را از سوریه اعلام کرد و 5 سال پیش در15 مارس 2011 مردم سوریه انقلابشان علیه رژیم حاکم بر کشور را آغاز کردند.
مردم سوریه در بدو امر هرگز تصورنمی کردند که انقلاب صلح آمیزشان خیلی زود با سرکوب خونین بدست دولت؛ تبدیل به یک جنگ داخلی خونین می شود و این انقلاب بدست گروههایی همچون 'داعش' و یا گروه ' جبهه النصره' وابسته به القاعده مصادره می شود.
مداخله نظامی روسیه در سوریه در سه ماه نخست دستاورد چندان قابل توجهی نداشت اما در ماه ژانویه ؛ تهاجمات رژیم سوریه با پیروزی های درخشانی توأم بود وتمام خطوط تدارکاتی از ترکیه را قطع کرد و دستانش برای آزاد سازی حلب قوی تر شد.
درآمریکا هم 'اوباما' دیگر امیدش را به اینکه روسیه بر دولت اسد فشار وارد آورد تا آتش بس را رعایت کند هم از دست داده بود.
دراین زمینه 'فیودور لوکیانوف'تحلیلگر سیاسی در مسکو شرح می دهد:'ازآنجایی که نمایندگان اسد در گفت وگوهای صلح موضعی سرسختانه در پیش می گیرند من فکر نمی کنم روسیه علاقمند باشد تمام قد مسئولیت رفتارهای اسد را به گردن بگیرد'.
هنوزمعلوم نیست این تصمیم روسیه چه تاثیری بر روند گفت وگوهای صلح باقی خواهد گذارد.'استفان دو میستورا'فرستاده سازمان ملل به این گفت و گوها چند روز قبل از تصمیم گیری روسیه برای عقب نشینی به خبرنگاران گفته بود : ' تنها طرح دوم Plan B موجود؛ بازگشت به جنگ است, جنگی حتی بسیار بدتر از اینکه الآن هست'.
گروههای اپوزیسیون سوریه هنوز محتاطانه با این اقدام مسکو برخورد می کنند.
'سالم المسلط' سخنگوی 'کمیته مذاکرات عالی' که اصلی ترین گروه اپوزیسیون است در این باره گفته است : ' باید دید این تصمیم گیری در میدان عمل چقدر صحت دارد, نه در کلام'.
وی اشاره می کند:'اگر روسیه هم اکنون تمام نیروهایش را از سوریه خارج کند,آن موقع است که این تصمیم گیری گامی مثبت خواهد بود'.
در ارتباط با همین خبر روزنامه 'نیویورک تایمز' هم در تفسیری اشاره می کند:پوتین اصولا ید طولایی در رفتارهای غیر قابل پیش بینی دارد و معمولا مطلبی را در کلام مطرح می کند که ابدا منطبق با اعمال روسیه نیست . مصداق این مدعا اوکراین است که در شرق این کشور گروههای شورشی مورد حمایت مسکو همچنان در حال جنگ اند, در حالیکه پوتین مدعی است به پیمان ترک مخاصمه در این کشور وفادار است.

روسیه در داخل گرفتار فشار سنگین مشکلات اقتصادی است که فروریختن قیمت جهانی نفت عامل آن بوده است . شاید پوتین با تصمیم گیری اش در مورد سوریه قصدش این بود که به نوعی کشور را از شر یک عملیات نظامی پرهزینه خلاص کند و در حقیقت به نوعی اعلان پیروزی کند.
تصمیم گیری پوتین چند ساعت بعد از آنکه استفان دو میستورا میانجی صلح سازمان ملل در سوریه با هیئت نمایندگی سوریه در ژنو دیدا رکرد اعلان شد.
نیویورک تایمز ادامه می دهد:علائم وجود اختلاف نظر میان روسیه و دولت سوریه از مدتها قبل در گفت وگوهای صلح ژنو نمایان شده بود. مسکو و واشنگتن خواستار پیشرفت مذاکرات بودند .
اسد به خوبی پی برده است که روسیه اورا در دفاع از نظامش تنها گذارده است تا او به تنهایی افکارش را برای ادامه جنگ پیاده کند . روسها ر روزهای اخیر علنا این موضوع را به اطلاع دمشق رسانده بودند .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
مامان نگران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
0
0
هر چی میشه بشه فقط مردم سوریه نجات پیدا کنند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین