کد خبر: ۳۵۶۳۱۶
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۱

انجام عملیات ترخیص کالا به صورت الکترونیکی در بیش از 70 درصد از گمرکات کشور

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: امروز بیش از 70 درصد از گمرکات کشور مجهز به سامانه یکپارچه امور گمرکی شده اند و 95 درصد از عملیات ترخیص کالا را به شیوه الکترونیکی انجام می دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
 مسعود کرباسیان در پیامی به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز گفت: امسال یکی از دستاوردهایی که در بخش داخلی به همراه داشت، امضای تفاهم نامه های همکاری بین گمرک و سازمان های همجوار با هدف فراهم سازی شرایط مطلوب تر برای ترخیص سریع و به موقع کالاها و اقلام مورد نیاز جامعه به ویژه کالای حساس و اساسی بود.


به گزارش ایرنا،وی در پیام خود آورده است: اجرایی شدن برجام موجب افزایش تمایل کشورها برای برقراری ارتباط گمرکی و تجاری با ایران شد.

کرباسیان در این پیام افزوده است: سطح دیدارها و گفت وگوی مقام های گمرکی کشورهای مختلف با مسئولان گمرک ایران در مقایسه با سال های پیش از آن، به ویژه در دوره فعالیت دولت های نهم و دهم به شدت افزایش یافت.

همچنین تفاهم نامه های زیادی در مسیر رشد همکاری های گمرکی و تجاری بین ایران و طرف مربوطه انجام شد که نتایج آن در سال 95 و سال های بعد می تواند زمینه بهبود ارتباطات و مناسبات اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای جهان را فراهم سازد.

به اعتقاد وی، علاقه مندی گمرکات کشورهای مختلف به ایجاد و توسعه روابط با گمرک ایران و رقابت آنها برای امضای یادداشت تفاهم های جدید از یک سو و اجرایی کردن موافقت نامه های قبلی همکاری گمرکی از سوی دیگر نشان دهنده اهمیت ایران و وجود ظرفیت های فراوان آن برای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی است به طوری که می توان گفت ایران در سال 94 به خصوص دوره پسابرجام کانون گفت وگوهای منطقه ای و جهانی برای بسط مناسبات سیاسی و اقتصادی بوده است.

علاوه براین طرح ها و برنامه های ویژه ای به منظور گسترش همکاری های بین المللی مرتبط با فعالیت های بازرگانی و تجاری در سال 94 آغاز شد که پروژه «تیر الکترونیکی» با مشارکت و همکاری گمرک ایران، اتحادیه بین المللی حمل ونقل جاده ای (IRU) و اتاق بازرگانی به امضا رسید.
این پروژه از جدیدترین برنامه های سازمان ایرو است (این سازمان بین المللی که وظیفه صیانت از حمل ونقل جاده ای را در دنیا برعهده دارد سال 1948 در ژنو - سوئیس تاسیس شد و اکنون 170 عضو از پنج قاره جهان دارد).

طرح یادشده به عنوان نمونه برای نخستین بار در سطح کشورهای منطقه بین ایران و ترکیه عملیاتی شده و مورد تمجید سازمان جهانی گمرک و دیگر مجامع ذی ربط قرار گرفته است.
طرح کارشناسی متمرکز یا کارشناسی مجازی یکی دیگر از اقدمات اساسی در سال 94 است که اجرای آن علاوه بر ایجاد سهولت در کار رسیدگی به اظهارنامه های الکترونیکی، موجب شفافیت و سلامت بیشتر در روند کار گمرک و افزایش درآمد دولت شده است و اکنون بیش از دو هزار اظهارنامه در گمرکات از این طریق ارزیابی و رسیدگی می شود.

طرح یاد شده از پیشرفته ترین طرح های گمرکی در چارچوب فناوری IT است که امکان ارزیابی اسناد ارائه شده از سوی صاحب کالا در هر یک از گمرکات کشور را فراهم می سازد و زمینه سوءاستفاده احتمالی در قالب رابطه بین ارباب رجوع و کارمند گمرک را از بین می برد.
همچنین گمرک ایران از مهم ترین پروژه گمرکی در تعیین ارزش کالاها رونمایی کرد و با اجرایی شدن این پروژه با عنوان تعیین شناسه ارزش واحد کالا (TSC) ارزش کالاها با استفاده از سامانه جامع گمرکی به صورت آنلاین تعیین می شود.
کرباسیان تازه ترین اقدام دولت یازدهم در رابطه با فعالیت کارکنان گمرک را افزایش 35 درصدی حقوق این افراد ذکر کرد که می تواند در بهبود شرایط معیشتی آنها نقش موثری داشته باشد.

وی پیرامون موضوع قاچاق کالا و مواد مخدر نیز گفت: عملکرد گمرک در این زمینه با وجود همه مسائل و مشکلات، مثبت بوده و به خصوص در کشف پیش سازهای مواد مخدر و به تازگی کشف قاچاق انسان، گمرک موفقیت های زیادی داشته است.

وی همچنین خاطرنشان ساخته است، با وجود کمبود امکانات و تجهیزات فنی در گمرک، هیچ کالایی از مبادی رسمی و گمرکی کشور به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد یا خارج نمی شود و برای یافتن سرنخ قاچاق باید به سراغ جاهای دیگر رفت.

به گزارش ایرنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی به تازگی گفته بود، سامانه جامع گمرکی فعال شده و زمینه تعاملات ناسالم با گمرک هم از بین رفته است.

علی طیب نیا افزود: سامانه جامع گمرکی زمینه تعاملات ناسالم را از بین برده و این روزها شاهد اعتراض هایی از ناحیه افرادی هستیم که مایلند تعاملات ناسالم با گمرک را برقرار کنند، اما امکانش برای آنها وجود ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین