کد خبر: ۳۵۹۳۶
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۸۴ - ۱۶:۲۸

حدود پنجاه شرکت خارجی داخلی و خارجی به نهمین بازار فیلم ایران می آیند

آفتاب‌‌نیوز : بازار فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای نخستین بار سال 74 و در چهاردهمین دوره این رویداد سینمایی کشورمان تاسیس شد و پس از گذشت 10 سال آزمون و خطا به نظر می آید صرف نظر از ضعف‌هایی در زمینه اجرا و سیاست‌های کلی که طبیعت کار هر رویداد نوپایی است ، در کل به تجارب مثبتی در این زمینه دست یافته است. 

بازاری که با نگاه دقیق و کارشناسانه می‌تواند به شکوفایی هنر و صنعت سینمای کشورو گذر از مرزها کمک شایانی نماید و البته در این زمینه نگاهی به چگونگی شکل گیری این بازار فیلم و تحولات آن خواهد توانست به درک بهتری از شرایط پیش روی در این خصوص کمک نماید.

-- بنیاد فارابی , نخستین گام‌های بازار فیلم

سینمای پیش از انقلاب اسلامی ایران هیچگونه ساماندهی خاصی جهت عرضه و بازاریابی فیلم در خارج از کشور نداشت و جز چند تلاش غیرمتمرکز و شخصی کاری در این زمینه به انجام نرسانده بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تعیین سیاست های مدون در زمینه هنرهای بصری و سینمایی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1361 تشکیل و تاسیس شد و به تبع آن بنیاد سینمایی فارابی شکل گرفت. این بنیاد تلاش‌های نخستین خود در زمینه بازاریابی فیلم‌های ایرانی را شروع کرد و با ارسال فیلم‌هایی چون ‌دونده» (امیر نادری)، شیرک ( داریوش مهرجویی)، دستفروش (محسن مخملباف) به جشنواره‌های معتبر و جهانی فیلم به موفقیت‌های نسبتا چشمگیری دست یافت.

فعالیت‌های موازی بازاریابی و همکاری‌های خارجی در اوایل دهه هفتاد بنیاد سینمایی فارابی با همکاری یک شرکت پخش کننده جهانی فیلم اروپایی فعالیت‌های جدیدی در زمینه بازاریابی فیلم آغاز کرد. در آن ایام صدا و سیما و گاه کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان نیز اقدام به بازاریابی برای فیلم‌های ایرانی می‌کردند و صدا و سیما با تاسیس شرکتی به اسم (CMI) حرکت‌های مثبتی درا ین زمینه انجام داد.

-- نخستین گام‌ها برای تاسیس بازار فیلم جشنواره فیلم فجر

برای نخستین بار پیشنهاد تشکیل بازار فیلم در دی ماه سال 66 مطرح شد و در بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر این پیشنهاد جامعه عمل پوشیده و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی اولین بازار بین‌المللی فیلم فجر در سال 74 در مرکز همایش‌های بین‌المللی تهران برگزار شد و تا کنون ادامه داشته است.

-- نیازهای موجود بازار فیلم فجرپس از 10 سال آزمون و خطا

1- ایجاد شرایط حضور عموم دست‌اندرکاران حرفه‌ای سینمای ایران در بازار فیلم جشنواره فجر. که البته این امر به مسایل قابل بررسی دیگری از قبیل فضای کم در نظر گرفته شده برای هر غرفه و مسائلی از این دست مربوط می‌شود.
2-ایجاد دوره های آموزش بازاریابی حرفه‌ای برای شرکت‌کنندگان .
3- در دسترس قرار دادن آمارهای دقیق از مقدار مبادلات انجام شده بین شرکت‌های فیلمسازی ایرانی و خارجی.
4- ایجاد مکان‌های مناسب جهت پیش نمایش آثار عرضه شده که نبود آن به عدم نمایش با کیفیت آثار ایرانی می‌انجامد.
5- امکان شرایط حضور شرکت‌های مطرح و بزرگ خارجی در بازار فیلم جشنواره فجر با استفاده امناسب تر از تبلیغات و فعالیتهای بین‌المللی .
6- لزوم تفکیک خریداران و فروشندگان بر مبنای نوع عرضه و تقاضا که در بازار فیلم جشنواره فجر کمتر انجام می‌گیرد.
7- تشکیل بازارهای منطقه‌ای فیلم در حمایت و با هدف پر بارتر کردن جشنواره ی بین المللی فیلم فجر.

-- نهمین بازار فیلم در تاریخ جشنواره فجر

نهمین بازار فیلم جشنواره فیلم فجر امسال از 4 تا 8 بهمن ماه در سالن حجاب با شرکت حداقل 25 شرکت خارجی و حضور شرکت‌های فیلمسازی ایرانی تقریبا به همین تعداد تشکیل خواهد شد . بازار فیلمی که با نگاه دقیق و کارشناسانه می‌تواند به شکوفایی هنر و صنعت سینمای کشور کمک بسیاری کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین