کد خبر: ۳۵۹۶۴۱
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱

باز هم «اعتدال»، دوباره «ائتلاف»

مهم‌ترین اولویت حامیان گفتمان «اعتدال» در سال‌جاری کدام موضوع باید باشد؟ این پرسش مهمی است که قطعاً در سال‌جاری ذهن و فکر حامیان دولت تدبیر و امید را به خود معطوف خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامعلی دهقان*: واقعیت این است که نگاهی به سه سال گذشته نشان می‌دهد سه ضلعی دولت حسن روحانی، حامیان گسترده مردمی گفتمان «اعتدال» و همچنین نخبگان طرفدار این گفتمان اگر همچنان پایبندی خود را به گفتمان «اعتدال» نشان دهند، می‌توانند سال‌جاری را هم با موفقیت پشت سر گذاشته و آماده انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 شوند.

لازم به ذکر است که هنوز پرونده انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم بسته نشده است و در مورد 69 نماینده همچنان باید منتظر آینده باشیم. اما در پاسخ به سؤالی که پیش‌تر مطرح شد، می‌توان چند نکته را مد نظر قرار داد:

1-مهم‌ترین رکن گفتمان «اعتدال» و به تعبیر دیگری دال مرکزی این گفتمان، عنصر واقعیت بینی است. همین واقعیت بینی بود که سبب شد اصلاح‌طلبان بیش از گذشته رویکرد اعتدالی را عمل صالح زمان بدانند و در انتخابات 24 خرداد 1392 با درک درست از واقعیت‌های جامعه ایرانی ائتلاف نانوشته‌ای را با اعتدالیون شکل دهند. ائتلافی که نتیجه آن پیروزی حسن روحانی بود. توجه به همین واقعیت بینی سبب شد در قضیه هسته‌ای - که با فرسایشی شدنش روز به روز توان ملی کشور را ضعیف می‌کرد- بخش قابل توجهی از مسئولان نظام از صدر تا ذیل در کنار دولت اعتدال قرار بگیرند و در یک بازی «برد- برد» موضوع هسته‌ای به فرجام برسد و نام «برجام» ادبیات سیاسی کشور را متأثر سازد. در به ثمر رسیدن «برجام» نباید از عنصر اجماع‌سازی حسن روحانی در سطوح مختلف نظام غافل بود. علاوه بر این جمعی از اصولگرایان که می‌توان آنان را «معتدلین اصولگرا» نامید در به نتیجه رسیدن «برجام» نقش مهمی ایفا کردند که ناشی از نوع نگاه جدید این مجموعه بود؛ نگاهی که عنصر واقعیت‌بینی در آن حرف اول را می‌زد.

2- توجه به عنصر واقعیت بینی در عرصه سیاسی کشور سبب شد تا در آستانه انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و معتدلین اصولگرا با کدورت زدایی از سال‌های قهر و جدایی و با درک درست از شرایط نوین جامعه ایرانی و با نهایت بلوغ سیاسی و از خود گذشتگی در تهران فهرست مشترک دهند و تمامی تلاش خود را به کار بگیرند تا در حوزه‌های دیگر انتخاباتی همین مدل را تکرار کنند. عینی کردن و ملموس کردن ائتلاف نانوشته این سه جریان، ریشه در واقعیت‌بینی از شرایط سیاسی کشور داشت و توجه به همین قضیه سبب شد تا در اوج ناامیدی پس از رد صلاحیت‌های گسترده بار دیگر کورسوی امید به بخش قابل توجهی از فعالان سیاسی کشور برگردد و سر انجام به نتیجه برسد.

3- باید توجه داشت سال جدید دیگری آمده است؛ سالی که پایان آن آغاز انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری خواهد بود. اگر سه مجموعه اصلاحات، اعتدال و اصولگرایی معتدلانه همچنان بتوانند با تکیه بر عنصر واقعیت‌بینی حرکت سیاسی خود را تنظیم کنند، افق آینده همچنان روشن و باز است و می‌توانیم شاهد پیروزی‌های هر چه بیشتر گفتمان اعتدال در عرصه سیاسی کشور باشیم؛ پس در سال جدید همچنان «اعتدال»، همچنان «ائتلاف».

*سخنگوی حزب «اعتدال و توسعه»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین