کد خبر: ۳۶۰۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲

فایننشال تایمز: ایران و عمان، دوستان راهبردی در خلیج فارس

روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به طرح های مشترك ایران و عمان، از جمله طرح انتقال گاز و تولید مشترك خودرو، نوشت تهران و مسقط به دوستانی راهبردی در خلیج فارس تبدیل می شوند.
آفتاب‌‌نیوز : این روزنامه نوشت: عمان آماده می شود در فرآیند بازگشت ایران به اقتصاد منطقه و جهان نقشی كلیدی ایفا كند. طرح خط لوله 60 میلیارد دلاری انتقال گاز ایران كه قرار است از بستر دریا عبور كند و به عمان برسد، اكنون چشم انداز روشنی دارد.

گزارش شده است كه شركت (نیمه دولتی) گاز كره (Korea Gas Corporation) در آستانه امضای قراردادی برای اجرای این طرح است. خط لوله یادشده، می تواند تا 20 میلیون متر مكعب گاز ایران را روزانه به عمان پمپ كند تا این محصول در آنجا به گاز مایع تبدیل و به بازارهای جهانی عرضه شود.

طرح مشترك دیگری كه دو كشور اكنون مرحله مطالعات امكان سنجی را سپری می كند، بندر 'الدقم' (Duqm) در عمان را به كانون تولید خودرو تبدیل خواهد كرد. قرارداد این طرح نیز احتمالا در ماه جاری میلادی امضا می شود. این كارخانه كه با سرمایه مشترك دو كشور راه اندازی می شود، سالانه 20 هزار خودرو تولید خواهد كرد.

خط تولید این كارخانه سال آینده راه اندازی می شود و قرار است خودروهای تولیدی آن، در بازارهای همسایه، از جمله در یمن، سودان و اتیوپی فروخته شوند.
گسترش روابط اقتصادی میان تهران و مسقط بتازگی و پس از آن سرعت گرفت كه بانك مركزی عمان به بانك مسقط اجازه داد شعبه ای در تهران باز كند. بانك مسقط كه بزرگترین موسسه مالی و بانكی در عمان است، نخستین بانك خارجی خواهد بود كه پس از لغو تحریم ها وارد بازار ایران می شود.

كشور عمان در زمان تحریم ایران نیز می كوشید روابط خود را با تهران حفظ كند. در اوج تحریم های بین المللی، ارزش روابط بازرگانی میان دو كشور بین سال های 2012 تا 2013 با 70 درصد افزایش به 873 میلیون دلار رسید. روابط تجاری دو كشور در سال 2015 از یك میلیارد دلار گذشت. 'محمدرضا نعمت زاده' وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران ماه گذشته پیش بینی كرد ارزش روابط بازرگانی میان دو طرف در پنج سال آینده به چهار میلیارد دلار برسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین