کد خبر: ۳۶۰۵۱۰
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷

لاوروف: تحریم های یكجانبه غیرقانونی است

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام كرد: گروه جی 7 تشكیلات جانبی در ساختار مناسبات بین المللی است و تصمیمات این گروه تاثیری بر اوضاع سیاسی جهان ندارد. وی تحریم های یكجانبه آمریكا و غرب علیه روسیه را نیز غیرقانونی خواند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، لاوروف در گفت و گو با رسانه های مغولی، ژاپنی و چینی در آستانه سفر خود به این كشورها كه متن كامل آن روز چهارشنبه در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه منتشر شد، در پاسخ به سوالی در مورد درخواست جی7 از روسیه برای حل مسایل مربوط به بحران اوكراین گفت: از این درخواست جی7 اطلاعی ندارم و اسناد مربوط به تصمیمات آن را نخوانده ام.

لاوروف افزود: جی7 تشكیلات دارای صلاحیت برای بررسی بحران اوكراین نیست و این بحران را باید در چارچوب توافقات میسنك بررسی و حل و فصل كرد. توافقنامه فوریه 2015 مینسك را شورای امنیت بدون هر گونه تغییری تایید كرده است و بر اساس تصمیم آن گروه تماس متشكل از چهار گروه كاری تشكیل شده است.

وی ادامه داد: در گروه تماس و گروه های كاری آن، نمایندگان دولت اوكراین و مناطق دونتسك و لوهانسك و سازمان امنیت و همكاری اروپا بطور مستقیم با یكدیگر همكاری می كنند. این چارچوبی است كه در آن باید راههایی برای حل و فصل بحران اوكراین و تحقق تعهدات كی یف و دونتسك و لوهانسك را جست و جو كرد.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان كرد: گروه نورماندی هم متشكل از روسیه، فرانسه، آلمان و اوكراین هم برای حل بحران اوكراین تشكیل شده كه مطابق با بیانیه سران آن بر روند اجرای توافقنامه مینسك نظارت دارد.

وی با بیان این كه آمریكا، فرانسه و آلمان سه كشور عضو گروه جی7 دائم بر لزوم اجرای توافقنامه مینسك تاكید دارند، اظهار داشت: اگر جی7 علاقه مند به حل بحران اوكراین است باید كشورهای عضو آن تلاش كنند تا دولت اوكراین به تعهدات خود در توافقنامه مینسك كه پترو پوروشنكو رئیس جمهوری این كشور هم امضا كرده است، عمل كند.
وی ادامه داد: اما تاكید می كنم جی 7 از نظر روسیه تشكیلات جانبی است كه بر اوضاع سیاسی جهانی تاثیری ندارد.

روسیه كه در سال های پس از فروپاشی شوروی به عضویت جی7 پذیرفته شده بود، پس از بحران اوكراین، عضویت آن در این گروه به تعلیق در آمد.

*** تحریم های یكجانبه غرب غیرقانونی است

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از مصاحبه تحریم های یكجانبه آمریكا و متحدان غربی اش علیه روسیه را غیرقانونی خواند و خاطرنشان كرد كه این تحریم ها خارج از تصمیمات شورای امنیت اعمال شده است.
وی گفت: از آمریكا، اتحادیه اروپا و ژاپن درخواست لغو تحریم ها را نخواهیم كرد. بر این باوریم كه تحریم های یكجانبه كاملا غیرقانونی است. تنها راه اعمال تدابیر محدود كننده اقدام از طریق شورای امنیت سازمان ملل است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان كرد، اگر شورای امنیت در مورد كشوری تحریمی اعمال می كند نباید كشورهای دیگر خودسرانه علیه آن تحریم های جدید وضع كنند. این گونه اقدامات و اعمال تحریم های اضافی علیه كشورها را غیراخلاقی و فاقد وجاهت قانونی می دانم.
وی ادامه داد: البته این شامل روسیه نمی شود. در مورد این كشور شورای امنیت هیچ تحریمی را اعمال نكرده و هیچ امكانی در این مورد وجود ندارد.

*** برگزاری اجلاس وزیران روسیه، چین و هند

لاوروف در ادامه مصاحبه به برگزاری اجلاس وزیران خارجه روسیه، چین و هند در روسیه در هفته آینده اشاره كرد و گفت: این چارچوب به ابتكار یوگنی پریماكف وزیر خارجه فقید روسیه تشكیل شده و از آن زمان بطور منظم برگزار می شود.
وی افزود: پریماكف پیشنهاد كرد در چارچوب نظریه نظام چند قطبی جهانی چنین گروهی تشكیل و در قالب آن مسكو، پكن و دهلی نو به مذاكره برای همكاری با یكدیگر بپردازند.
وزیر خارجه روسیه گفت: این گروه به همكاری های نزدیك ادامه می دهد و تا كنون چندین اجلاس در سطح رئیسان جمهوری، نخست وزیران و وزیران خارجه برگزار كرده است.
وی ادامه داد: این گروه امكان تشكیل گروه 'بریكس' را فراهم كرد كه در آن كشورهای روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی با یكدیگر در مسایل مختلف جهانی و منطقه ای و دوجانبه همكاری و تعامل می كنند.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه مصاحبه خاطرنشان كرد: برنامه آمریكا برای استقرار پدافند موشكی خود در خاور دور، تهدید جدی برای روسیه و چین محسوب می شود و نگران كننده است.
وی خاطرنشان كرد: مسكو و پكن نگران برنامه های آمریكا برای استفاده از شرایط موجود در شبه جزیره كره به منظور استقرار سامانه پدافند موشكی خود در منطقه هستند.
لاوروف آمریكا را متهم كرد كه با استفاده از شرایط پیچیده و تنش های به وجود آمده در شبه جزیره كره قصد دارد تسلیحاتی را در این منطقه مستقر كند كه با تهدید واقعی موجود به هیچ وجه متناسب نیست.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: واشنگتن قصد دارد در كره جنوبی در چارچوب طرح ایجاد موضع جدید پدافند موشكی آمریكا در منطقه شمال شرق آسیا، اجزای سامانه موشكی خود را مستقر كند.
وی تصریح كرد: این موضع موشكی بخشی از سامانه پدافند موشكی جهانی آمریكا است.
لاوروف افزود: ادامه این سیاست آمریكا تهدید امنیتی برای روسیه و چین محسوب می شود و بر اثر آن ثبات راهبردی در منطقه همانند اروپا به هم خواهد خورد.
وی یادآوری كرد: نهادهای مربوطه روسیه و چین در سطح كارشناسان نشستی را برگزار و در آن به تبادل نظر و ارزیابی اوضاع منطقه شمال شرق آسیا پرداخته اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: در این نشست طرف های روس و چینی برای اقدام در شرایط كنونی به منظور تامین امنیت خود و رفع خطر سامانه آمریكایی در منطقه همفكری كردند.
بسیاری از كارشناسان بر این باورند كه آمریكا بطور مصنوعی تنش ها در شبه جزیره كره را تشدید و تلاش می كند با تحریك كره شمالی این كشور را خطر و تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان قلمداد كند.
آمریكا برای این منظور هر ساله رزمایش های گسترده با كره جنوبی برگزار می كند و در آن اقدامات تحریك آمیز برای تحریك كره شمالی انجام می دهد و اقدامات متقابل پیونگ یانگ را دستاویزی برای استقرار تسلیحات خود از جمله سامانه پدافند موشكی در شبه جزیره كره كرده است.

واشنگتن در اروپا هم به استقرار سامانه موشكی خود می پردازد تا از این طریق روسیه را در موضوعات مربوط به ثبات راهبردی جهانی در مخمصه قرار دهد و در این منطقه هم قبلا تهدیدهای موشكی برخی كشورها را بهانه كرده است كه از نظر كارشناسان این بهانه ها كاملا احمقانه و بی اساس است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین