کد خبر: ۳۶۱۵۲۵
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸
یک عضو کمیسیون امنیت‌ملی تشریح کرد

تعهدات و چالش‌های اجرای برجام در گزارش وزارت‌خارجه

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ارائه گزارش 3 ماهه وزارت خارجه از روند اجرایی شدن برجام گفت که این کمیسیون بعد از اتمام بررسی بودجه در مجلس این گزارش را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز : احمد بخشایش در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: گزارشی که از سوی وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه شده تقریبا جمع بندی مطالبی است که پیش از این آقای عراقچی در کمیسیون و یا در گفت و گوهای تلویزیونی بیان کرده بود و این گزارش در 20 صفحه به کمیسیون ارائه شده است.

وی افزود:‌ بخش اول گزارش مربوط به تعهدات ایران بود و این که ایران میزان سانتریفیوژها را از20 هزار تا به 5 هزار و 60 عدد رسانده ، حدود 300 کیلوگرم UF6 تولید می‌کند و در حال انجام معامله‌ای است که آب سنگین را به روسیه ، قزاقستان و یا آمریکا بفروشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: بر اساس این گزارش ایران 200 تن کیک زرد از روسیه وارد کرده و در مقابل مقداری UF6 به روسیه داده است. همچنین در فردو حدود هزار سانتریفیوژ کار می‌کند، 19 هزار سانتریفیوژ نطنز به 5 هزار و 60 عدد رسیده ، میزان اورانیوم را به 300 کیلوگرم رسانده و در حال فروش آب سنگین اراک است.

بخشایش با اشاره به بررسی تعهدات آمریکا در گزارشات ارائه شده نیز یاد آور شد: این تعهدات در دو مرحله مورد توجه قرار گرفته یکی مرحله ساختاری که فرمان اجرایی رئیس جمهور ابلاغ شده اما در مرحله عمل هنوز موفقیت چندانی نداشته و با چالش‌هایی روبرو است، همچنین تعهدات اروپا در این گزارش بیان شده و گفته شده که سوئیفت شروع به کار کرده است که البته این بخش با صحبت‌های آقای سیف همخوانی ندارد. در مورد همکاری با بانکهای اتریش نیز بحث‌هایی وجود دارد که با صحبت‌های رئیس جمهور اتریش همخوانی ندارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در این گزارش چالش‌هایی برای اجرایی شدن کامل تعهدات آمریکا مورد اشاره قرار گرفته است، بویژه چالش بین تحریم‌های اولیه و ثانویه و تداخلی که بین این دو به وجود می‌آید و یکی این که رژیم‌های منطقه مثل اسراییل، فضا را منفی جلوه می‌دهند.

وی اضافه کرد: بر اساس این گزارش اگر ثبات اقتصادی ایران تقویت شود شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران تشویق می‌شوند. این گزارش در واقع سرزنش‌هایی را نسبت به داخل مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه این گزارش سه ماهه بعد از اتمام بررسی بودجه در کمیسیون مطرح خواهد شد گفت: قطعا بعد از ارائه شفاهی گزارش توسط مسئولین مربوطه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نقاط ضعف و قوت آن را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین