کد خبر: ۳۶۳۳۴۶
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲

از تکرار و تنهایی تا کارگاه شکار در فضای نمایشگاهی شهر / مروری بر چهار افتتاحیه در گالری‎های تهران

گالری‎های تهران این آخر هفته شاهد بیش از 25 افتتاحیه بودند که از میان آنها نگاهی به چهار نمایشگاه داشته‎ایم.
آفتاب‌‌نیوز :
گالری‌های آن، گلستان، پروژه‌های آران و مهروا چهار گالری هستند که در گزارش این هفته گالری‏‌گردی به آنها پرداخته‌‏ایم. جمعه گذشته روزی پرفراز و نشیب برای گالری‌های تهران در فصل بهار بود، بیش از 25 افتتاحیه هنردوستان را به گالری‌ها کشاند تا نمایشگاه‌های هنرمندان مختلف را به تماشا بنشینند. نمایشگاه‎هایی که گوشه‎ای از آنها را در این گزارش مرور خواهیم کرد.

تکرار در نگارستان آن:

"تکرار" نام نمایشگاهی از آثار علی محبوبی صوفیانی است که این روزها در نگارستان "آن" برپاست. این نمایشگاه نمایشی گسترده از چند مجموعه متفاوت آثار حجم و چیدمان این هنرمند است که در سه فضای مجزای نگارستان آن به نمایش گذاشته شده است. محبوبی با بهره‌گرفتن از ساده‎ترین متریال‌های موجود در اطرافش آثار خود را خلق می‌کند، از بریده‎های روزنامه گرفته تا سنگ، موکت و منگنه همه از محیط پیرامونی هنرمند به آثار او راه یافته‌اند.



به علاوه آنگونه که او نمایشگاه خود را "تکرار" نامیده است شیوه او در خلق آثار نیز بر همین پایه استوار است، او از فرم‎ها و متریال در اشکال تکرارشونده استفاده می‎کند تا مفهوم مورد نظر خود را بیان کند، به عنوان مثال در مجموعه بزرگی که از روزنامه و در ابعاد گاه غول‎آسا ساخته شده است محبوبی جریان مغشوش رسانه‎ای و قلب و کتمان حقیقت از سوی آنها را با ظرافت و دقت بسیار به وسیله در کنار هم قرار دادن هزاران تکه‌ بریده روزنامه مطرح می‏‌کند. برای بیان این موضوع هنرمند نوارهایی هم شکل و هم رنگ از روزنامه‌هایی با فونت مشابه تهیه کرده و آنها را به شکلی کنار هم چیده است که به هیچ عنوان خوانا نباشند چرا که عقیده دارد به جای اخبار این اغتشاش اخبار است که جهانیان را در بر گرفته است.

کارگاه شکار در پروژه‌های آران:

آثار هادی علیجانی که اکنون در گالری پروژه‌های آران روی دیوار رفته است روایتی از جهان ناشناخته‎ای است که نقاش آن را با مجموعه‌ای از داستان‎ها و اشکال غریب گیاهی و حیوانی خلق کرده است. علیجانی برای خلق مجموعه نقاشی خود از همه امکاناتی که هنر نقاشی در اختیار او قرار داده استفاده کرده است تا فضایی را بیافریند که تنها ویژه خود اوست.

او با استفاده از لایه‎های قطور رنگ که بیش از هرچیز کارهایش را به فرسک‎هایی روی دیواری مدیترانه‎ای شبیه کرده است، روایت‎های کوچک پرتعدادی را کنار هم قرار می‌دهد که از جهان اسطوره‎ای تا روزگار مدرن در نوسانند. فانتزی‎های علیجانی از فرم‌ها عبور می‏‌کند آنها را تغییر شکل‌ می‌دهد و گاه به انتزاع می‏‌کشاند با این حال آنها همچنان زیبا هستند و قصه‎های بسیاری برای گفتن به مخاطب‌شان دارند.

نقاشی‎های علی ترقی جاه در گلستان:

علی ترقی‌جاه در ادامه مجموعه‎های پیشین خود آثاری را در گالری گلستان به نمایش گذاشته است که همان فضاهای قبلی را می‎توان در آنها دید. ترقی‌جاه در آثار خود فضایی نیمه انتزاعی خلق می‏‌کند که نگاره‌های گیاهی و حیوانی متعددی می‏‌توان در آنها مشاهده کرد.



در این مجموعه نیز همچنان ترقی‎جاه با استفاده از رنگ‎هایی که حال و هوای نقاشی ایرانی را تداعی می‎کند و اضافه کردن فرم‌های انسانی نشانه‌هایی مانند انار تلاش کرده است در عین اینکه فضای بی‌زمان و مکان را خلق می‎کند مخاطب را در فضای هنر ایران نگه دارد. در کنار هم قرار دادن این عناصر و فضا با نمایه‎هایی از حروف و کلمات دنیایی خیالی از طرح و رنگ به وجود می‎آورد که می‎توان مدت‎ها به تماشای آن نشست.

تنهایی در مهروا:

"تنهایی" عنوان نمایشگاهی از طراحی‌های سپهر علی‎محمدلو است که در گالری مهروا به نمایش گذاشته شده است. علی‎محمدلو طراحی پرتره را برای کار خود انتخاب کرده است با این حال او پرتره‌ها را در حالت‎های عادی‌شان تصویر نمی‏‌کند بلکه با قرار دادن آنها در حالت‎های ناآشنا یا غیرمنتظره موجب می‎شود اشکالی غریب شکل گیرند.

به گزارش هنرآنلاین، او مجموعه خود را تنهایی نامیده است و به نظر می‎رسد در این مجموعه پرتعداد از پرتره‌هایش کوشیده است تنهایی آدم‎ها را با بیرون کشیدن چهره‌های پنهان‌شان یا افزودن المان‌های غریب به آنها به نمایش بگذارد. در این آثار علاوه بر تاثیر بسیار فضای سیاه و سفید طراحی‌ بر انتقال حس مورد نظر هنرمند، انتخاب چهره‌هایی عجیب و تکیده نیز بسیار جالب توجه هستند، اینها چهره‌های کسانی خاص نیستند اینها تبلور تنهایی ما در چهره‌هایی است که لزوما به ما تعلق ندارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین