کد خبر: ۳۶۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۸۴ - ۱۲:۰۹

بيانيه‌اي انتقادي انجمن اسلامي دانشگاه علوم پزشكي تهران

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار دانشجوئی آفتاب در این بیانیه آمده است : با روي كار آمدن دولت جديد سياست محدوديت جاي خود را روز به روز در دانشگاه‌ها بازتر كند. بر اساس اين سياست، فعاليت دانشجويان بايد محدود به تحصيل واحدهاي درسي ارايه شده از سوي دانشگاه شود و فقط فعاليت‌هاي فرهنگي سياسي منطبق با معيارهاي خاص مجاز خواهد بود. آغاز روند محدوديت در صدور مجوز براي برنامه‌هاي تشكل‌هاي اسلامي و از سوي ديگر، قطع صدور مجوز براي انواع فعاليت‌هاي فرهنگي تفريحي و اردوهاي دانشجويي در دانشگاه علوم پزشكي تهران و بها قائل نشدن براي نشريات دانشجويي و عدم توجه به نياز كانون‌هاي ادبي و فرهنگي جهت گسترش فعاليت‌هاي خود نشان از نگرش سطحي و غيركارشناسانه‌ي مسوولين امر در زمينه‌ي مسايل فرهنگي دارد. 

در این بیانیه تاکید شده است که اين روند موجب خواهد شد تا دانشجويان، جهت ارضاي نياز خود به خلاقيت و نشاط، به برنامه‌هاي كاذب و بسترهاي نامناسب فرهنگي خارج دانشگاه روي آورند. 

این تشکل دانشجوئی می افزاید : حاكم كردن نگاه امنيتي در حوزه‌ي دانشگاه خطرات بسياري را متوجه فعاليت‌هاي مستقل دانشجويي مي‌نمايد. دانشجو وظيفه ندارد پيرو سياست حاكمان باشد، خودش فكر مي‌كند و نقد مي‌كند و راهش را نيز پيدا خواهد كرد. در اين راه، بله قربان‌گو به هيچ‌كس نيست و تنها به قشر دانشجو كه از آن برمي خيزد پاسخگو مي‌باشد.
نويسندگان اين بيانيه ضمن تاكيد بر لزوم حفظ استقلال دانشگاه‌ها نسبت به تعيين روحانيون براي مسووليت دانشگاه انتقاد كرده و آورده‌اند: تصور ما اين است كه راهي جز اداره‌ي دانشگاه به دست خود دانشگاهيان از طريق انتخاب روساي دانشگاه‌ها توسط اعضاي هيات علمي نمي‌باشد. اين امر قطعا در آينده كمك به توسعه‌ي علم و دانش و نهضت نرم‌افزاري خواهد كرد. 

نويسندگان اين بيانيه با هشدار نسبت به رشد خطر ارتجاع و سطحی نگری در سطح دانشگاهها و همچنین حوزه‌ي عمومي می افزاید : از همان ابتدا نيز حضرت امام (ره) نسبت به بي‌توجهي به مقدس‌مآبان و مرتجعان هشدار داده بودند، ولي قدرت‌طلبان به آن وقعي ننهاده و دست اين‌گونه افراد را در امور مملكتي باز گذاشتند؛ به طوري كه هر روز شاهد گسترش تفكر خرافي و ارتجاعي و سطحي‌نگري آنان در اداره‌ي كشور هستيم و بيم آن مي‌رود سياست‌هاي كلان كشور را نه پايه‌هاي علمي و منطقي كه همين تفكرات سطحي و ارتجاعي تعيين كنند. 

به اعتقاد نويسندگان بيانيه " گروهی نه تنها جمهوريت را در نظام اسلامي تاب نمي‌آورند بلكه رياكارانه سعي در انحراف منويات مسلم بنيان‌گذار جمهوري اسلامي پيرامون ميزان بودن راي ملت مي‌كنند" بر تاثیر پذیربودن برخی از مسوولین از این محافل هشدار دادند . 

اين بيانيه مي‌افزايد: سوءاستفاده از مقدسات، به‌ويژه جايگاه رفيع منجي عالم بشريت امام زمان (عج) كه مورد احترام همه‌ي ايرانيان مي‌باشد، ظلم و جفايي عظيم در حق ايشان است و به طور واضح موجب ضرباتي جبران‌ناپذير به اعتقادات ديني و مذهبي توده‌هاي مردم خواهد شد. اين نوع سوءاستفاده‌ها تا جايي پيش رفته است كه اشتباهات سيستماتيك و فاحش در حادثه‌اي مثل سقوط هواپيماي C-130 و حوادث ديگري از اين قبيل، لاپوشاني مي‌شود تا بيش از اين، ابعاد اين فاجعه بر مردم مشخص نشود. 

در اين بيانيه ضمن انتقاد از برخي عملكردهاي دولت در زمينه‌ي اقتصادي، آمده است: بي‌تدبيري در سياست‌گذاري‌ها در دولت تا آن‌جا پيش رفته است كه بودجه‌هايي كه بايد صرف توسعه‌ي عمراني و پيشرفت صنعتي شوند، صرف توسعه‌ي صدقه دادن به مردم مي‌شوند. 

همچنين اين بيانيه مي‌افزايد: دولتي كه آمده بود تا از گسترش روابط فاميلي در ميان انتصاب‌هاي دولت جلوگيري كند و به قشر جوان بها دهد، در اين شرايط حساس كشور چه بسيار مديران باتجربه‌اي را كه از صحنه به در نكرد و به جاي آنان، وابستگان نزديك و به زعم عده‌اي، حتي نور چشمي‌هاي خود را به مناصب مهم دولتي نرساند. اين عزل و نصب‌ها اگر در راستاي افزايش كارآمدي مديران بود، ايرادي به آن وارد نبود، اما عيب آن‌جاست كه گاه به بهانه‌ي جوانگرايي، مدير موفق، كارآمد و جواني را با فرد مسن و بي‌تجربه‌اي عوض مي‌كنند. 

نويسندگان اين بيانيه ضمن توجه به بحث عقلانيت در اداره كشورمعتقدند : آنچه بيش از همه منافع ملت ايران را تهديد مي‌كند، عدم به كار بردن عنصر باارزش عقل و تدبير در مسايل استراتژيكي چون انرژي هسته‌يي و مسايل فلسطين اشغالي است، راهكاري كه مي‌تواند ما را به وحدت و همدلي و تصميمات شجاعانه و مدبرانه رهنمون سازد. در مورد فلسطين اشغالي، راهي را كه رهبر انقلاب نيز مبني بر برگزاري رفراندوم در ميان همه‌ي ساكنان سرزمين مقدس در اين خصوص پيشنهاد كرده‌اند، مي‌تواند راهگشا باشد و نبايد با اظهارنظرهاي سطحي و جنجال‌برانگيز در اين باره موقعيت حساس و آسيب‌پذير مملكت خود را بيشتر از اين سست بنماييم..
در پایان این بيانيه ضمن تاكيد بر لزوم حفظ دستاورهاي انقلاب در تمام عرصه ها تصریح شده است : بايد همواره به ياد داشته باشيم فن‌آوري هسته‌يي براي ايرانيان ارزان به دست نيامده است و نبايد بگذاريم ارزان از دست برود. مسلما اگر هزينه‌هاي اقتصادي و سياسي اين پروژه‌ي ملي بيشتر از منافع آن باشد، از پشتوانه‌ي مردمي آن نيز كاسته خواهد شد. البته در اين ميان، اين وظيفه‌ي مسوولان سياست خارجي است كه چهره‌ي صلح‌طلب ايران را براي جهانيان به اثبات برسانند تا رژيم اسراييل و آمريكا نتوانند اين دستاورد ملي را خطري براي جهانيان توصيف كنند. پايمال نمودن دستاوردهاي سياست خارجي دولت سيد محمد خاتمي و بر هم زدن روابط مستحكم سياسي با جهان پرتنش امروز، ضرر و هزينه‌ي فراواني را متوجه ملت ايران خواهد نمود. بنابراين در اين مقوله نيز راهي به‌جز گفت و گو و تدبير نداريم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین