کد خبر: ۳۶۶۵۸۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲

بخاطر عکس گرفتن با خاتمی عزل شدم!

خبر مدیری که به دلیل انداختن عکس با رئیس دولت اصلاحات برکنار شد، خیلی زود فضای مجازی و رسانه‌ها را پر کرد. این خبر البته متعلق به دولت نهم یا دهم نبود بلکه همین سال گذشته و در وسط عمر دولت حسن روحانی اتفاق افتاد.
آفتاب‌‌نیوز : روزنامه «قانون» در ادامه نوشت: شهریور ماه 93 بود که حجت‌الاسلام عباس اسلامی به عنوان مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کرمان منصوب شد اما یک سال بعد خبر عزل وی به گوش رسید.

اسلامی از چهره‌های حامی دولت و فعال ستاد حسن روحانی در استان البرز بود که بعد از پیروزی روحانی به کرمان آمد. وی مدت طولانی درباره اتفاقات استانداری کرمان که منجر به عزلش شد سکوت کرد اما در نهایت، بعد از شش ماه سکوتش را شکست و ناگفته‌ها و حاشیه‌های عزل را با «قانون» بازگو کرد.

شاید این روزها و همزمان با سفر رئیس‌جمهور به کرمان، نیاز باشد روحانی بداند مدیران میانی که در استان‌ها مشغول به کار هستند، چه تفکری داشته و چه خطری برای ریاست جمهوری او هستند. ناگفته‌های عباس اسلامی از حاشیه‌های عزلش و بعد کنار گذاشته شدنش از مشاوران استاندار را در ادامه بخوانید:

- در زمان ریاست شما، انتصابات استان کرمان چگونه انجام شده بود؟

اولین‌بار آقای مجید انصاری درباره اداره کل سیاسی استانداری کرمان با من صحبت کردند. ایشان با من تماس گرفته و گفتند از سوی استاندار کرمان چنین پیشنهادی مطرح است و تصمیم بر این شد که به کرمان و اداره کل سیاسی استانداری کرمان بیایم. وقتی من به استانداری آمده بودم در فرمانداری‌ها به جز تعدادی اندک، سایر انتصاب‌ها انجام شده بود. اگر همه حکم هم نگرفته بودند اما به‌عنوان سرپرست معرفی شده بودند. در حوزه بخشداران هنوز بسیاری از پست‌ها خالی بود. البته در بسیاری از این مسئولیت‌ها انتصابات به استانداران و معاونانشان مربوط می شود. تلاش ما برای فرمانداری باقی مانده‌این بود که از افراد حامی دکتر روحانی استفاده کنیم.

این حرف را از این بابت می‌زنم که بسیاری از مدیران دولت قبل بعد از اینکه آقای روحانی رای آورد طرفدار دولت روحانی شدند و در ایام انتخابات در ستاد‌های دیگران فعال بودند. افرادی که در ستاد کاندیدای دیگر فعال بودند برنامه‌های آقای دکتر روحانی را هم قبول نداشتند. چرا ماباید این افراد را به عنوان فرماندار یا مسئولان ارشد انتخاب کنیم؟ فعالیت‌های دولت نمره قابل قبولی در سیاست‌خارجی دارد ولی در سیاست‌داخلی اقداماتی انجام گرفته که سبب اعتراض فعالان سیاسی‌شده است. برای مثال در بین آن‌ها، فرماندارانی بودند که در دولت قبل هم مسئولیت داشتند و انتصاب دوباره آن ها و یا جابجایی آن ها از این شهر به شهر دیگر با اعتراض حامیان دولت همراه بود.

- شما اقداماتی از این افراد علیه روحانی دیده ‌بودید؟

یکی از فرمانداران همین دولت با صراحت می‌گفت که من رای برای رقیب آقای روحانی جمع می‌کردم و الان در دولت روحانی فرماندار است. یا به طور مثال فرمانداری بود که در دولت قبل مسئولیت داشت و به آقای احمدی‌نژاد هم وفادار بود و در حال حاضر نیز مسئولیت دارد. من نمی‌گویم این افراد نیروهای خوبی نیستند، سخن من این است که می توان دست‌کم برای مسئولیت‌های کلیدی در نیروهای همسو با دولت جستجو کرد تا حامیان دولت نیز از دولت دلسرد نشوند. در انتخابات مجلس و در فرمانداری کرمان که فرماندارش هشت سال در دولت احمدی‌نژاد مسئول بود هیات اجرایی به به‌گونه‌ای عمل کرد که صدای حامیان دولت را درآورد. از سوی دیگر فردی که در دولت قبل مسئولیت داشته و وزیر به دلیل ناهمسویی با دولت او را تغییر داد، بعد از اندکی، یکی از مدیران دولت او را ارتقا داد و مسئولیت مهمی به او بخشید. یا در همین موضوع استقبال از رئیس دولت قبل در جیرفت که برخی مدیران آن منطقه مخفیانه برای احمدی‌نژاد فعالیت می‌کردند و این موضوع غیر قابل کتمان است.

- این موضوعات را به مسئولان استانداری انتقال می‌دادید؟

بله؛ ما تمام این موضوعات را به مقامات استانداری انتقال دادیم و پیش‌بینی این موضوع هم می‌شد که برخی مدیران احتمال دارد برای ما مشکلاتی ایجاد کنند. در همین زمینه نیز ما روی چند فرماندار بحث داشتیم که عملکردشان برای دولت و در راستای برنامه‌های دولت ضعیف بوده است و البته تلاش ما هیچ وقت به نتیجه نرسید. ما به عنوان اداره کل سیاسی تنها پیشنهاد دهنده هستیم و تایید نهایی با استاندار است. چالش اصلی ما در این مدت بر سر فرمانداران وبخشدارانی که دل در گروی دولت قبل داشتند، بود. نکته‌قابل تامل اینجاست که برخی اوقات شاهد مسئولانی هم بودیم که برای کاندیداتوری افرادی از جبهه پایداری در استان فعالیت می‌کردند. آقایان در استانداری کرمان نظرشان بر این بود که ملاک کار است و این کلمه اعتدال را هم می گرفتند و برای خودشان تعریف‌گذاری می‌کردند که اعتدال یعنی فراجناحی بودن و یکی از چپ و یکی از راست. در صورتی که اعتدال یک روش درون گفتمانی است. اعتدال تبدیل به کلمه‌ای شده که هرکس براساس دید شخصی آن را تفسیر و بر اساس آن تفسیر عمل و عمل خود را با تفسیر خود توجیه می کند. شرط اولیه اعتدال این است که نیروی مسئول در دولت اعتدال حداقل دولت را قبول داشته باشد. معتدل به این معنا نیست که به یک اصولگرای افراطی در کنار یک اصلاح‌طلب مسئولیت بدهی تا اعتدال برقرار شود. این معنا و مفهوم ندارد و یکی از نکاتی است که از آن در بسیاری از مسائل سوءاستفاده شد.

- این سخنان به معنای سهم‌خواهی نیست؟

ما نمی‌توانیم یک موضوع را کتمان کنیم. اکثریت حامیان آقای روحانی اصلاح‌طلبان بودند و اگر کسی بخواهد این موضوع را کتمان کند مغرض بوده و بیراهه رفته است. اصولگرایان که تعداد کاندیداهای خود را داشتند و بر اساس سلایق مختلف، کاندیدا برای حامیان این جریان وجود داشت. این اصلاح‌طلبان بودند که از یک سو با انصراف دکتر عارف حسن نیت خود را نشان دادند و از سوی دیگر با حمایت در ایام تبلیغات انتخابات و در پای صندوق رای، تغییر را در کشور رقم زدند. اصلاح‌طلبان از حمایت خودشان از دولت روحانی راضی‌اند و از دولت ایشان حمایت می‌کنند اما چه می‌شود که ما حامیان اصیل و اصلی دولت دکتر روحانی را فراموش می‌کنیم و به افرادی پناه می بریم که کوچک‌ترین ارتباط فکری هم با دولت ندارند و عملکردهای این افراد هم مشخص است.

- با توجه به این امر چرا عزل شدید؟

موضوع عزل من بهانه به خاطر عکس‌ گرفتن با آقای خاتمی بود. آقای خاتمی حامی جدی آقای روحانی در سال 92 تا به امروز بوده‌اند. حمایت آقای خاتمی هم از دولت بدون چشمداشت بوده‌ است. مجموعه اصلاح‌طلبان هم به تبعیت از ایشان از دولت حمایت کرده‌اند و تاکنون هم بر سر عهد خود با دولت هستند. پس اینکه من به دیدار آقای خاتمی رفته ام و در نهایت عکسی از این دیدار بعد از چند ماه منتشر شود که جرم و دلیلی برای عزل نمی‌شود! در تشییع پیکر مادر آقای خاتمی و زمانی که آقای مجید انصاری در کرمان بودند بنده به دستور مقامات استانداری به همراه آقای انصاری برای مراسم تشییع پیکر به اردکان رفتیم. چطور آن زمان این امر در سیاست‌ها بوده اما بعد، دیدار ایشان جرم می‌شود؟ موضوع عکس با رئیس دولت اصلاحات فقط بهانه‌ای برای کنار گذاشتن بود.

دلیل اصلی را چه می‌دانید؟

دلیل اصلی فشار، همان مدیران ناهمسو با دولت در استان و عقب‌نشینی مدیران عالی استان به دلیل ملاحظات بود. مخالفان دولت می‌دانستند ما به دنبال تغییرات در بدنه دولت در شهرستان‌ها و جاگزینی نیروهای همسو و حامی دولت به جای نیروهای دولت قبل هستیم پس، از این اتفاق سوءاستفاده کردند و مدیران استان هم تن به این تغییر دادند.

چرا مدیران شما را در مراسم تودیع، دروغگو ‌خواندند؟

من از مطرح کردن این موضوع خیلی دلگیر شدم. اول اینکه مراسم تودیع من را درست قبل از تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی و در روز پنجشنبه گذاشتند تا نتوان اقدامی برای جلوگیری از این موضوع کرد. دوم اینکه من شب قبل از مراسم تودیع از این موضوع بی‌اطلاع بودم و به دلیل برنامه‌ریزی‌های خودم، نمی‌توانستم در مراسم حضور داشته باشم. سوم اینکه در کنار هر تودیع یک معارفه است. اما در مراسم تودیع یا بهتر بگویم عزل من هیچ معارفه‌ای صورت نگرفت بلکه معاون سیاسی، امنیتی استانداری خودش را به عنوان سرپرست اداره کل سیاسی و انتخابات استانداری منصوب کرد. بعد از برگزاری جلسه بدون حضور من، شنیدم گفته‌اند من به آنها دروغ گفته‌ام و هیچ‌وقت هم روشن نگفتند که چه دروغی گفته‌ام. می‌توان انسانی را با عزت هم عزل کرد. قرار نیست به این خاطر که او باید به هرقیمتی عزل شود آبروی او را ببریم و او را بی‌عزت کنیم. البته در اعلام آن خبر از 20:30، صداوسیما هم شیطنت کرد و این روند از صداوسیما بعید نبوده و اولین‌بار هم نبوده است.

ماجرای استعفاهایی که از جانب شما منتشر می‌شد چه بود؟

در تمام مدت کش و قوس بر سر کنارگذاشتن من، مسئولان استانداری به دنبال این بودند که از من استعفا بگیرند تا هزینه‌های عزل من را کاهش دهند. به همین مناسبت مدیر کل حوزه ایشان و یکی از مشاوران استاندار بارها متن هایی را به عناوین مختلف استعفا‌نامه برای من می آوردند تا من آن را امضا کنم و به استاندار تحویل دهم که البته من قبول نمی‌کردم. محتوای نامه ها این گونه بود که من از اتفاقات پشیمانم و از شما می خواهم که از من در جایی دیگر استفاده کنید و این انصاف نبود. در نهایت یکی از مشاوران ایشان در زمانی که من در شهرستان به سر می بردم پیش من آمد و گفت استاندار از من خواسته متنی را از گوشی شما در فضای مجازی منتشر کنم. بعد از مدتی صحبت و مخالفت من سرانجام این کار را انجام دادند. توجیه‌شان هم این بود که ماجرای عزل شما فشار زیادی را بر استاندار توسط رسانه‌ها و در فضای مجازی وارد کرده است.

بعد از عزل شما، از طرف دولتمردان واکنشی صورت نگرفت؟

بعد از عزل، بسیاری از مدیران کشور به ویژه آقایان جهانگیری و انصاری به استاندار کرمان درباره نحوه کنار گذاشتن انتقاد کرده و در وزارت کشور هم انتقاداتی صورت‌ گرفته بود. آقای رزم حسینی، استاندار کرمان خواست من را ببیند و من بعد از چند بار لغو قرار به دیدار ایشان رفتم. ایشان با بغض و ناراحتی به من گفتند ماجرای عزل تو فشار زیادی را به ما تحمیل کرده است. لطفا یک متن بنویس تا من قادر به جوابگویی مسئولان باشم و نامه را فقط برای خودم نگه می دارم. من هم متنی را نوشتم که هنوز از استانداری خارج نشده بودم آن دست‌نوشته روی سایت استانداری کرمان قرار گرفت!

- دلیل انتصاب شما به‌عنوان مشاور استاندار چه بود؟

ایشان به من گفتند من حکم مشاوره شما را زده‌ام و می‌خواهم در کنار ما باشید. به ایشان گفتم چطور به گفته خودتان یک دروغگو را به عنوان مشاور منصوب کردید. ایشان بعد از این صحبت به من گفتند درباره آن اتفاق از شما عذر خواهی خواهم کرد، ولی خبری نشد! دلیل حکم مشاوره برای من، کم کردن فشارهایی بود که به وی برای عزل من وارد شده بود.

- اما بعد شنیدیم شما را از جایگاه مشاور نیز کنار گذاشتند.

14 فروردین‌ماه امسال بود که از استانداری با من تماس گرفته شد که استاندار قصد دارد حکم شما را باطل و پایان کار شما در استانداری کرمان را امضا کند. این اتفاق بعد از کم شدن فشارها صورت گرفت. بعد از آن، استاندار من را به یک تبعیدگاه در خارج از استانداری فرستاد. البته دلیل اینکه از مشاوره هم کنار گذاشته شدم، دفاعی بود که من از دولت و شخص رئیس‌جمهور در یک گروه مجازی انجام داده بودم. امام جمعه یکی از شهرستان‌های استان به تخریب رئیس‌جمهور پرداخته بود که من ضمن دفاع از رئیس‌جمهور از مدیران استان انتقاد کردم که نباید در برابر تخریب‌ها کوتاه آمد. خبر آن انتقاد به گوش استاندار رسید و روز بعد به من گفتند پایان کار شما آماده است. جرمم دفاع از دولت آقای روحانی بود.

- انتقاد شما بر سر چه مسائلی بود؟

تریبون‌های زیادی علیه دولت و رئیس‌جمهور صحبت می‌کنند. در مرکز، رئیس‌جمهور، سخنگو و وزرا از دولت و برنامه‌هایش دفاع می‌کنند، اما در استان‌ها وظیفه دفاع از دولت که به نامردی به آن تاخته می‌شود، به عهده کیست؟ از نظر من در وهله اول نمایندگان دولت در استان‌ها و دوم هواداران دولت وظیفه دارند از دولت دفاع کنند. هواداران هرجا که توانستند از دولت دفاع کردند اما وظیفه اصلی حمایت از برنامه‌های دولت و رئیس‌جمهور بر عهده نمایندگان عالی دولت در استان‌هاست که متاسفانه در بسیاری از موارد به دولت در بخش حمایتی هم جفا می‌شود. این خیلی بد است که از ترس انتقاد به عملکرد در برابر جفا به دولت سکوت کنیم. سکوت در برابر تخریب دولت جفا به رای مردم و دولت برآمده از رای مردم است.

- سخن آخر شما چیست؟

رئیس‌جمهور و وزرا تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت کشور انجام می‌دهند اما تا چه اندازه مدیران میانی آنها در این مسأله موفق بودند؟ طرفداران دولت به شدت در برخی از انتصاب‌ها نگرانی دارند و از انتصابات ناراضی‌اند. یک سال دیگر انتخابات است؛ حامیان دولت باید با چه انگیزه‌ای از دولت و برنامه‌هایش دفاع کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
0
10
بهت تبریک میگم.. افتخار کن به خاطر عزل شدن با عکس محبوب قلب ایرانی ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
0
0
اين عزل شدن باعث افتخار است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
0
0
درود بر سید بزرگ.خاتمی بر قلب ها حکومت می کند
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
0
0
خوش به حالت که ایشان را از نزدیک دیده ای
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین