کد خبر: ۳۶۷۶۱
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۸۴ - ۱۵:۵۳

هماهنگی برای تحت فشار قرار دادن ایران

آفتاب‌‌نیوز :


در حالی که فشارها به تهران افزایش یافته و امریکا در تلاش است به یک اجماع جهانی علیه ایران دست بیابد، متکی وزیر امور خارجه اعلام می دارد که تحقیقات هسته ای ارتباطی با چرخه سوخت ندارد. هم چنین معاون سازمان انرژی اتمی ایران می گوید بخش تحقیقات مربوط به سوخت هسته ای که از 2 سال و نیم پیش در تعلیق داوطلبانه قرار گرفته بود با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت خود را آغاز کرده است.
آنچه این روزها درباره برنامه هسته ای ایران شاهدیم با توجه به فک پلمپ حکایت از بازگشت شرایط به دوران قبل از مذاکرات سعد آباد دارد. زیرا پس از توافق های سعد آباد و پاریس دو طرف دست به اقداماتی زدند که تعلیق داوطلبانه از جمله آنها بود ولی با توجه به روندی که پیش گرفته شده و به افزایش تنش ها انجامیده، به نظر می رسد قرار است در فصل جدید روند امور شکل دیگری به خود بگیرد.
چالش ایران و غرب این روزها علنی تر شده و دو طرف به صورتی آشکار مقابل هم صف آرایی کرده اند در این میان تلاش بر سر جذب چین و روسیه از سوی یکی از طرفین است. برخی رسانه های خارجی عنوان کرده اند که روس ها از وضعیتی که بر سر طرح پیشنهادی آنها به ایران آمده چندان راضی نیستند و مقامات این کشور نیز عدم رضایت خود را نسبت به فعالیت های جدید تهران اعلام کرده اند. چین نیز نشان داده که حاضر نیست روابط خود با اروپا و امریکا را فدای وعده های ایران نماید. به همین دلیل اگر امریکا و اروپا بتوانند چین و روسیه را با خود همراه سازند به موفقیت بزرگی دست یافته اند.
امریکایی ها در چند روز گذشته بارها اعلام کرده اند که توانسته اند شرایط را برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل فراهم آورند. اگر این مساله صحت داشته باشد ممکن است قبل از اجلاس شورای حکام در مارس شاهد برگزاری یک اجلاس اضطراری باشیم که با توجه به جوسازی ها و آنچه عنوان می شود به نظر نمی رسد چندان به نفع ایران باشد.
اگر چه تهران بارها بر این مساله تاکید ورزیده که از سرگیری تحقیقات ارتباطی به چرخه سوخت و غنی سازی ندارد ولی امریکا و متحدانش توجهی به این توضیحات نداشته و چنین وانمود می سازند که ایران درصدد غنی سازی برای دستیابی به سلاح هسته ای است.
شواهد امر نشان از این واقعیت دارد که اوضاع منطقه ای و بین المللی چندان به نفع ایران نیست و امریکا توانسته به طرق مختلف حتی اعراب منطقه و بعضی از کشورهای همسایه نظیر ترکیه را با خود همراه سازد.
بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس و یا مواضعی که عبدالله گل وزیر خارجه ترکیه علیه ایران اتخاذ کردند نشان از همه جانبه و فراگیر شدن فشارها دارد. در این شرایط ایران باید فعالیت دیپلماتیک خود را گسترده تر کرده و اجازه ندهد د رموضع ضعف و تدافعی قرار بگیرد. زیرا قرار گرفتن در چنین موضعی به منزله ارجاع پرونده به شورای امنیت و اجماع جهانی علیه ایران خواهد بود. وضعیتی که ایران باید از قرار گرفتن در آن پرهیز کند زیرا به نفع تهران نبوده و خواسته اصلی طرف مقابل و دشمنان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین