کد خبر: ۳۶۷۷۲۴
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰

وقتی برای «خلیج‌فارس» گریستند

مشاور پژوهشی دانشگاه سازمان ملل متحد برای خلیج‌فارس گریست و گفت: دارند ریشه‌ی ایران را می‌زنند و ما هیچگاه این غیرت را در تاریخ برای خلیج‌فارس نشان ندادیم.
آفتاب‌‌نیوز :
«پیروز مجتهدزاده»، استاد مدعو دانشگاه تهران و استاد سابق دانشگاه لندن، در سخترانی در یازدهمین همایش ملی خلیج‌فارس در کیش با دفاع از نام و هویت خلیج فارس گریست و تاکید کرد: خلیج فارس همیشه خلیج فارس است و نامش هیچ‌گاه تغییر نخواهد کرد.

این عضو موسسه مطالعات آفریقا در دانشگاه تربیت‌مدرس گفت: بی‌خود نیست که ما روزی را برای خلیج‌فارس جشن می‌گیریم، حیف اگر این جشن را در ۹ آذرماه و در روز بازپس‌گیری جزایر سه‌گانه ایران می‌گرفتیم، افتخارات‌مان چند برابر می‌شد.

او با تاکید بر این‌که نباید هرگز به دنبال نوستالژی‌های قدیم بگردیم، گفت: اگر بخواهیم وارد این گونه بحث‌ها شویم، کار بسیار زشت کسانی که می‌خواهند نام خلیج‌فارس را تغییر دهند، تکرار کرده‌ایم.

سازمان ملل سال‌هاست درخواست عرب‌ها را رد می‌کند

وی با بیان این‌که در سال‌های گذشته برخی کشورها مانند عراق پول‌های زیادی خرج کردند تا نام خلیج‌فارس را تغییر دهد، اما ایرانی‌ها نگذاشتند و نشان دادند که به تاریخ و جغرافیای خود احترام می‌گذارند، افزود: دولت ایران در چند نوبت از سازمان ملل متحد خواست تا تکلیف خود را با این نام مشخص کند. سازمان ملل نیز در جلسات سالانه خود به نام «همسان‌سازی نام‌های جغرافیایی» سال‌هاست درخواست عرب‌ها برای تغییر این نام را رد می‌کند.

او افزود: برای جلوگیری از هر نوع اتفاقی باید حرمت علم، ایران و مردم را داشته باشیم. همان‌طور که نمی‌گذاریم نام خلیج‌فارس تغییر کند، نباید بگذاریم که هیچ نام جغرافیایی دیگری تغییر کند که در غیر اینصورت تائید کرده‌ایم نام خلیج‌فارس به یک نام دیگر تغییر کند.

این عضو انستیتو بریتانیایی مطالعات ایران، تاکید کرد: غیرت وقتی خوب است که علمی باشد‌.

عربستان می‌خواهد ما را دور خلیج‌فارس محصور کند

این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که کلمه «خلیج‌فارس» ترجمه فرم یونانی«سینوس پرسیکوس» است، بیان کرد: ایرانی‌ها نیز نام این مکان را «درایا پارس» (دریای پارس) گذاشتند، در واقع گذشت زمان تحولاتی را در این نامیدن ایجاد کرد. علت این نامگذاری نیز آن بود که در دنیای کهن تا چند قرن بعد از اسلام، این دریا در داخل کشور ایران بود، یعنی همه‌ی سواحل و جزایر در جنوب خلیج فارس، سراسرِ عربستان شرقی، ‌عمان، کویت و بین‌النهرین جزو ایران بودند و این دریا در مرکز خلیج فارس قرار داشت.

به گزارش ایسنا، او ادامه داد: تعاریف با یکدیگر شکل گرفتند تا نام خلیج‌فارس همیشگی بماند، بنابراین براساس این تعاریف خلیج‌فارس در داخل سرزمین پارس است.

مجتهدزاده ادامه داد: امروز که عربستان قصد دارد ما را دور خلیج‌فارس محدود کند، نمی‌داند چگونه این کار را انجام دهد، چون خلیج‌فارس شهرها و سرزمین‌ها همگی ایرانی هستند.

به گزارش ایسنا، «پرویز کردوانی» نیز که در یازدهمین همایش ملی علمی - فرهنگی خلیج فارس سخن می‌گفت، در صحبت‌هایی کوتاه اظهار کرد: خلیج‌فارس می‌تواند ایران را از نظر اقتصادی نشان دهد، نه گردشگری.

این چهره ماندگار علمی کشور ترجیح داد تا ادامه صحبت‌هایش را در همایش خلیج‌فارس به سمت بحث آب و تخریب‌هایی که در این زمینه به خلیج‌فارس وارد می‌کند، اختصاص‌دهد و بر نبود آب در کشور تاکید کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین