کد خبر: ۳۷۲۰۸۸
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰

حاشیه‌های دیدار اصحاب روابط عمومی‌ها با آیت‌‌الله هاشمی

27 اردیبهشت در تقویم جمهوی اسلامی ایران، روز روابط عمومی نام گرفته و هر ساله برنامه‌های متنوع و فراگیری در خصوص این موضوع مهم به عنوان گل سرسبد ارتباطات برگزار می‌شود. من هم از سال‌ها پیش به خاطر علاقه شخصی و مسؤولیتی که در روابط عمومی مجمع تشخیص دارم، به آن می‌پرداختم، مخصوصاً از زمانی که انجمن روابط عمومی و بعدها خانه روابط عمومی ایران از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای مراسم افتتاح همایش‌های سالانه پیام می‌خواستند.
آفتاب‌‌نیوز :
رضا سلیمانی- امسال اما اوضاع کمی متفاوت شده بود، همزمانی برگزاری همایش با بعضی از اتفاقات سیاسی و مشغله‌های کاری برای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، این سعادت متقابل را از من و متخصصان، کارشنان و مسؤولان خانه روابط عمومی ایران گرفته بود که هر ساله برای قرائت پیام آیت‌‌الله در جمع با صفای آنها حضور می‌یافتم و از خرمن اندیشه‌های بزرگان علم روابط عمومی برای کاربرد و افزایش کارایی در مسؤولیت متبوع، خوشه‌چینی مطبوع می‌کردم. اما «عَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ» برای ما و خانه روابط عمومی که ناراحت از عدم صدور پیام آیت‌‌الله بودیم، معنا و مصادیقی تام یافت و خیر آن ناراحتی، دیدار اعضای هیأت مؤسس خانه روابط عمومی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در روز دوشنبه، 10 خرداد ماه بود.

اگر چه جای بزرگان این علم، مانند پرفسور ساروخانی، استاد کاظمی دینان و دیگر ذخیره‌های علم روابط عمومی در این دیدار خالی بود، اما آنچه که اتفاق افتاد و سخنانی که گفتند و شنیدند، آنقدر شیرین و کاربردی بود که تلخی‌های روزگار را در محاق برد.

 دیدار که شروع شد پس از تعارفات معمول، ابتدا آقایان جواد قاسمی، دکتر هوشمند سفیدی، دکتر داود زارعیان، دکتر محمدرضا کریمی و خانم دکتر محبوبه رنجبر، به بیان دیدگاه‌ها و مشکلات روابط عمومی‌ها پرداختند  که بسیاری از آنها برای من در طول این سال‌ها ملموس بود.

اینکه هنوز روابط عمومی‌ها در سازمان‌ها جدّی گرفته نمی‌شوند و اینکه بعضی‌ها از اطلاعات، اخبار و آگاهی به عنوان سیراب کننده عطش مردم و جامعه یاد می‌کنند، اما ظرف این اطلاع‌رسانی را که روابط عمومی است، نمی‌بینند، اینکه مصوبه می‌گذارنند تا روابط عمومی‌ها را در حوزه‌های ریاست نهادها و ارگان‌ها ادغام کنند و ده‌ها دلیل دیگر که البته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سخنان خویش با بکار بردن تعبیر «پل دو سویه نظام و مردم» و همچنین «چشم برای دیدن، گوش برای شنیدن و زبان برای گفتن نکته‌ها و حرف‌های متقابل جامعه و حاکمیت، بر ضرورت و اهمیت توجه به روابط عمومی، مخصوصاً در عصری که رسانه، حرف اول را در جهت‌گیری‌های جوامع بشری می‌زند، تأکید کردند.

در این دیدار نکته‌های شنیدنی فراوانی گفته شد، از جمله اینکه پس از انقلاب فرهنگی در سال 58، تنها رشته علوم ارتباطات در دانشگاه‌های ایران تعطیل شد و بعدها در سال 62 اگر چه به عنوان گرایشی در علوم اجتماعی برگشت، اما احیای واقعی آن در دولت سازندگی بود و تعبیر درست یکی از دوستان که آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی به حق متوجه بودند که در کنار همه کارهای زیربنایی در کشور، زیرساخت‌ترین کار اطلاع‌رسانی، احیای روابط عمومی‌هاست که به عنوان رشته‌های مستقل به دانشگاه‌ها رسیدند و حتی مقاطع عالی تحصیلی هم برای آن در دانشگاه آزاد تعریف شده است. 

این جملات شیرین، بلافاصله تلخ شد، وقتی که یکی از دوستان خطاب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: «همه از بیابان جهل و بی‌خبری می‌ترسند و گریزانند و در آرزوی درخت آگاهی و اطلاع هستند که در سایه سارش بیاسایند. اما نهالی را که شما در دوران ریاست جمهوری کاشتید، دیگران نه تنها آبیاری نکردند که سایه گستراند، بلکه حتی در مقاطعی شاخه‌هایش را بریدند و امروز هر آنچه از روابط عمومی در کشور داریم، همان است که شما کاشتید.»

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تعجب از شنیدن این سخنان، بر وظیفه سنگین روابط عمومی‌ها تأکید کردند و گفتند: اینکه در همه دستگاه‌ها و نهادها، پست روابط عمومی، ضروری و ماندگار است، به خاطر این است که مسؤولین نهادها و دستگاه‌ها، ملزمند در همه سطوح، نظرات خود را به جامعه برسانند و حرف‌های مردم را بشنوند.

ایشان به یک نکته کلیدی تأکید کردند و اینکه:  با مردمی آگاه در جامعه سروکار داریم که دوست دارند حقایق را از تریبون‌ها، بلندگو و رسانه‌های نظام بشنوند و اگر چنین نباشد، دسترسی به رسانه‌های بیگانه خیلی آسان شده است.

اگر چه این دیدار به پایان رسید و بزرگان علوم ارتباطات کشور در خانه روابط عمومی ایران ناهار و نماز را میهمان آیت‌الله بودند و رفتند، اما آنچه هنوز مانده، عزم و اراده همه مسؤولان برای تقویت پایه‌های پل ارتباطی نظام و مردم است که اگر نباشد، قاچاقچیان خبری و دروغ‌سازان حرفه‌ای، دست به کار می‌شوند و بیش‌تر از گذشته به شکار آیینه ذهن جوانان می‌پردازند که سرمایه‌های امروز و مسؤولین فردا هستند.

در پایان این دیدار به پاس قدردانی و سپاس از حمایت‌های بی‌دریغ و توجه همه جانبه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به علوم ارتباطات و روابط عمومی لوح سپاس جمع به ایشان اهدا شد. که در بخشی از متن این لوح آمده است:
 
بی‌تردید، یکی از شخصت های اثرگذار درزمینه توسعه روابط عمومی‌های کشور حضرت‌عالی هستید که با تأکید بر لزوم و توسعه اطلاع‌رسانی و امیدبخشی به مردم در نخستین خطبه‌های نماز جمعه تهران در سال 1368، زمینه توجه به این حرفه را فراهم ساخت و یکی از کارآمدترین مقررات روابط عمومی در جمهوری اسلامی ایران نیز "مصوبه شورای عالی سیاست‌گذاری تبلیغات کشور" در تاریخ 6/4/1374 است که ضمن تأکید بر جایگاه والای روابط عمومی، اختصاص 5 در هزار بودجه هر سازمان به آن را مورد تأکید قرارداد.

همچنین صدور پیام‌های نافذ و پرمغز به همایش‌های ملی روابط عمومی و توجه به آثار و اهمیت این حرفه ، اتخاذ مواضع ارزشمند در زمینه توجه به افکار عمومی و فناوری‌های نوین ارتباطی و پذیرش آن‌ها به‌عنوان واقعیت‌هایی غیرقابل‌انکار درخور سپاس ویژه هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین