آفتابنیوز : مهندس ربيعي گفت: با عملياتي شدن اين طرح، مسافري که مسافت بيشتري را با مترو بپيمايد، مبلغ بيشتر و مسافري که در مسافت کوتاهتري از مترو استفاده کند، مبلغ کمتري خواهد پرداخت.
وي با تأکيد بر اين که اجراي اين قانون نيازمند دو پيش زمينه است، اظهار داشت: تجهيزات سختافزاري لازم يكي از مقدمات لازم است که در حال حاضر تمام ايستگاههاي مترو مجهز به سيستم کنترل هوشمند بليت هستند و موضوع دوم نيز بحث نرمافزار است که اقدامات لازم در زمينه چاپ و توزيع بروشور براي آگاهي شهروندان انجام شده است .
به گفته ربيعي از ايستگاه مبداء مسافر تا فاصله 10کيلومتري ، نرخ بليت ثابت بوده و درصورت پيمودن بيش از 10 کيلومتر هزينه آن تغيير ميکند و تغيير آن هم به اين صورت خواهد بود که با اضافه شدن هر 10 کيلومتر به مسير مسافر، هزينه سفر بالاتر ميرود.
وي در توضيح نحوه محاسبه قيمت و کنترل بليت مسافتي به وسيله دستگاههاي هوشمند نيز گفت : مسافران موظفند در هنگام خريد بليت و مشخص شدن نوع بليت خريداري شده مسافت خود را اعلام کرده و پس از آن هنگام ورود به ايستگاه مبداء بليت را درون دستگاه قرار دهند، اين روش بدون دخالت نيروي انساني و تنها با محاسبه و کنترل دقيق دستگاههاي هوشمند انجام ميشود.
ربيعي يکي از مهمترين مشکلات هنگام عرضه بليت در ايستگاههاي مترو را حجم بسيار بالاي مبادله پول خرد عنوان کرد و افزود : در طول روز حجم بسيار بالايي پول خرد در ايستگاهها نياز است که متصديان ارائه بليت و شهروندان را دچار مشکل ميکند و علاوه بر اين به لحاظ بهداشتي نيز بسياري از اين پول از وضع نامطلوبي برخوردارند که با اجراي طرح کنترل مسافتي بليت و قيمتگذاري عادلانه اين مشکل کاهش خواهد يافت.
بر اساس اين گزارش، اجراي نهايي اين طرح از ابتداي بهمن ماه امسال آغاز ميشود.