آفتابنیوز : به گزارش کیهان، سیاوش رضوانی اظهار داشت: دولت و سرمایهگذاران هندی پس از آغاز طرح توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار تمایل خویش را برای سرمایهگذاری اعلام کردند.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در پنج فاز و با اعتبار 340 میلیون دلار از سال 1386 آغاز شده، خاطرنشان کرد: هماینک فاز نخست این طرح با پیشرفت 72 درصد و هزینه سه هزار میلیارد ریال تا پایان سالجاری افتتاح و به بهرهبرداری میرسد.
وی ادامه داد: برای فاز نخست طرح توسعه بندر شعید بهشتی لایروبی به میزان 17 میلیون مترمکعب تا عمق منفی 16 متر، احداث هزار و 650 متر طول موجشکن، احداث یک ترمینال کانتینری شامل 2 پست اسکله به طول 640 متر، احداث سه پست اسکله چند منظوره به طول 540 متر و احیای اراضی به میزان 195 هکتار انجام خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: با تکمیل فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ظرفیت تخلیه و بارگیری از 2 میلیون و 500 هزار تن به هشت میلیون و 500 هزار تن خواهد رسید.
رضوانی خاطرنشان کرد: پس از تکمیل طرح توسعه بندر چابهار، هندیها در صورت حضور و سرمایهگذاری تجهیزات آن را در سال آینده خریداری و نصب میکنند.
وی بیان کرد: چنانچه کشور هند به موقع نسبت به خرید و انتقال تجهیزات به بندر چابهار اقدام نکند ایران طرح توسعه این بندر را تکمیل و منتظر سرمایهگذار خارجی نخواهد ماند.
وی گفت: طبق توافقات انجام شده کشور هند در آینده در پس کرانهها نظیر راهآهن و پتروشیمی سرمایهگذاری خواهد کرد.
وی دلیل حضور کشور هند در استفاده از بندر چابهار را نزدیکی مسیر 900 کیلومتری با مرز
افغانستان از طریق میلک زابل و کشورهای آسیای میانه عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به اختلافات هند با پاکستان نزدیکترین مسیر برای انتقال کالاهای هند کشور ایران و بندر چابهار است.