کد خبر: ۳۷۳۶۷
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۸۴ - ۱۲:۱۰
طلایی نیک:

باید از بروز هر گونه چالش سیاسی و بین المللی همزمان با چالش هسته ای پرهیز شود

آفتاب‌‌نیوز : «رضا طلایی نیک» درگفت و گو با خبرنگار سیاسی آفتاب تصریح کرد: البته علی رغم تهدیدات سیاسی – اقتصادی قدرت های بزرگ علیه ایران، زمینه مساعد برای نتیجه گیری از ایران تهدیدات در کوتاه مدت و میان مدت مساعد نیست. زیرا چالش های متعدد سیاسی و اقتصادی – امنیتی غرب، زمینه اعمال تهدیدات علیه ایران را محدود ساخته است.
به گفته وی، آسیب پذیری سیاسی – اقتصادی و امنیتی غرب و به ویژه آمریکا در تحولات عراق و افغانستان و فلسطین اشغالی و خیزش های جدید مردمی و اسلامی در کشورهایی مانند مصر و بحران نفت و انرژی و رکود اقتصادی اروپا و عدم همراهی کشورهای منطقه در رویارویی غرب علیه ایران محدودیت های گسترده ای را برای برخورد با ایران به وجود آورده است. از سوی دیگر نارضایتی و مخالفت های مردمی و افکار عمومی در جهان و به ویژه کشورهای درگیر در عراق و افغانستان و نتایج سیاسی معکوس در اشغال عراق علاوه بر سایر چالش ها، مشکلات اساسی در رویارویی غرب با ایران محسوب می شود.
نماینده بهار و کبودرآهنگ اظهار کرد: ورود همزمان به چالش های منطقه ای و بین المللی به پیشبرد حقوق هسته ای و منافع ملی در شرایط کنونی آسیب وارد خواهد کرد زیرا با همزمان شدن تنش ها و چالش های سیاسی و بین المللی اجماع جهانی و مرتبط کردن پرونده هسته ای با بهانه جویی های سیاسی و امنیتی و عملیات روانی علیه ایران توأم خواهد شد. بنابراین برای برخورداری از پشتوانه قوی تر مردمی و ملی باید از بروز هرگونه تنش و چالش سیاسی و بین المللی همزمان با چالش هسته ای پرهیز شود.
وی آنگاه به دلایل از سرگیری تحقیقات هسته ای از سوی ایران اشاره تصریح کرد: عدم انجام تعهدات اروپا در ارائه پیشنهاد به شورای حکام برای مختومه کردن پرونده هسته ای ایران و مشخص نشدن مدت تعلیق علل منطقی آغاز از سرگیری تحقیقات هسته ای ایران است.
طلایی نیک با بیان اینکه در پرونده هسته ای ایران نمی توان به روسیه و چین اتکا کرد، خاطر نشان کرد: انگیزه های روسیه و چین در همراهی با ایران ماهیت تجاری و اقتصادی دارد، بنابراین ایران نمی تواند اتکای اصلی را در چالش اصلی به کشورهای دیگر داشته باشد. بلکه با مدیریت کارآمد دیپلماسی در حوزه فراملی و انسجام ملی با تکیه بر پشتوانه مردمی تنها راه کار باقی مانده برای عبور از بحران هسته ای است.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین