کد خبر: ۳۷۳۷۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷

وضعیت دریاچه نمک قم بحرانی‌تر از دریاچه ارومیه است

مدیرکل محیط زیست استان قم با اشاره به وضعیت بحرانی دریاچه نمک قم گفت: وضعیت این دریاچه در قم بحرانی‌تر از دریاچه ارومیه است که باید مسؤولان در این زمینه راهکار جدی بیندیشند.
آفتاب‌‌نیوز :
سیدرحمان دانیالی روز پنجشنبه در دیدار با استاندار قم در تالار امام جواد استانداری، افزود: بحران زیست محیطی در دریاچه نمک تهدید جدی محسوب می‌شود و پیگیری‌های لازم برای برطرف کردن این بحران صورت گرفته و اکنون منتظر اعتبارات ملی هستیم.

وی اضافه کرد: بحران دریاچه نمک استان قم بسیار جدی‌تر از بحران دریاچه ارومیه است که توجه به این بخش باید در دستور کار مسؤولان قرار گیرد.

مدیرکل محیط زیست استان قم ادامه داد: حوض سلطان، کوه نمک و غارها و تالاب‌ها از ظرفیت‌های گسترده استان قم است که باید تامین اعتبارات ملی برای ساماندهی آنها صورت گیرد.

دانیالی با بیان این‌که برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و قطع حقابه‌ها فاجعه جدی را به بار خواهد آورد، عنوان کرد: ریزگردها در قم افزایش بی‌رویه‌ای داشته است تا جایی که روند رشد این ریزگردها چندین برابر میزان استاندارد است.

وی با بیان این‌که روند افزایشی ریزگردها در آینده نزدیک برای کانون‌های جمعیتی مرکز کشور فاجعه بار خواهد بود، گفت: باید با تامین حقابه‌ها و اعتبارات لازم، تالاب‌های قم را که بیش از 10 درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل می‌دهند احیا کنیم.

وی با اشاره به برخی آلاینده‌های استان قم گفت: قم به دلیل موقعیت جغرافیایی، جاذبه‌ای برای استقرار صنایع آلاینده دارد که در این راستا می‌توان به افزایش ایجاد صنعت تولید سرب در استان قم اشاره کرد.

مدیرکل محیط زیست استان قم ادامه داد: ضایعات پالایشگاهی از جمله آلاینده‌های مضر برای محیط زیست است که باید در این زمینه راهکار مناسبی اندیشید.

دانیالی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده زیست محیطی در استان، خاطرنشان کرد: منطقه حفاظت شده پلنگ دره، بخشی از منطقه حفاظت شده کویر، چهار منطقه شکار ممنوع کهک، کهندان، حوض سلطان و مسیله و پنج تالاب و آبگیر به عنوان مناطق و زیستگاه‌های حساس در قم وجود دارد که حدود 30 درصد از مساحت استان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که در سال گذشته اعتبارات مناسب ملی برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های زیست محیطی در استان جذب کرده‌ایم، گفت: در صورت تامین اعتبارات و مساعدت لازم، عملیات اجرایی احداث پاسگاه محیط بانی حوض سلطان و مرکز تحقیقات زیست محیطی استان قم در سال جاری آغاز می‌شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
0
0
برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و قطع حقابه‌ها ، فاجعه ای است که بخش از آن با رفتارمعکوس بومی ها ،جبران می شود .
هم خدا هم خرما نمی شود ، اعتبارات ملی چقدر می تواند رفتار با طبیعت را درست کند ؟
بعداز آن ، مسابقه عاطفی ، بحران بیشتر دریاچه ، اعتبار بیشتر ، دیدگاه خوبی نیست ، اعتبار گیری مشکل را ریشه ای حل نمیکند . بلکه نقدینگی و تورم را افزایش می دهد .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین