کد خبر: ۳۷۳۹۵۳
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱

مادران در شش ماهه اول شیردهی نباید روزه بگیرند

یک کارشناس مامایی گفت: مادران در شش ماهه اول شیردهی نباید روزه بگیرند، چراکه کودک وابسته به شیرمادر است و گرسنگی طولانی مدت مادر در رشد کودک اختلال ایجاد می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
فرشته درایتی در‌ گفت‌وگو با ایسنا گفت: بدلیل تهوع و ویار درماه اول بارداری روزه گرفتن توصیه نمی‌شود و همچنین در سه ماه دوم و سوم بارداری روزه داری به صلاح جنین نیست، چرا که بخش عمده نیاز جنین از مواد قندی مادر تأمین می‌شود و اگر در این مدت مادر اقدام به روزه داری کند، چربی بدن او تجزیه می‌شود.

وی افزود: تغذیه مناسب مادر به طور معمول با افزایش وزن وی کنترل می‌شود که به طور متوسط 12-9 کیلوگرم است، احتمال تولد نوزاد با وزن کمتر از وزن طبیعی در مادرانی که تغذیه مناسب ندارند بیشتر است.

کارشناس مامایی اظهارکرد: هنگام روزه‌داری نیز وزن مادران می‌تواند به مقدار کالری که مصرف می‌کنند تغییر کند، بنابراین روزه‌داری مادر باردار و شیرده روی سلامت مادر و نوزاد او تاثیر دارد، اما می توان این تاثیرات را کاهش داد.

درایتی ادامه داد: کمبود وزن اولیه مادر زیر 50 کیلوگرم، نامناسب بودن رشد جنین در داخل رحم، کاهش مایعات آمینوتیک اطراف جنین، افزایش فشارخون در دوران حاملگی و مسمومیت حاملگی از مواردی است که زنان باردار در صورت بروز نباید بر روزه گرفتن اصرار داشته باشند.

آیا مادران شیرده می توانند روزه بگیرند

وی افزود: علیرغم اهمیت شیر مادر برای شیرخواران به ویژه شش ماه اول زندگی، بسیاری از مادرانی که کودکان خود را شیر می‌دهند و در ماه رمضان روزه می‌گیرند، به علت نگرانی از این امر که روزه داری آنان منجر به کاهش حجم شیر یا کمبود مواد مغذی موجود در شیر شود، در هنگام روزه‌داری تعداد دفعات شیردهی به کودکان را کم کرده و یا از غذای کمکی برای او استفاده می‌کنند.

کارشناس مامایی گفت: مادران در شش ماهه اول شیردهی نباید روزه بگیرند، چراکه کودک وابسته به شیرمادر است و گرسنگی طولانی مدت مادر در رشد کودک اختلال ایجاد می‌کند.

درایتی بیان کرد: رژیم غذایی مادران شیرده باید از پروتئین، کلسیم و آهن و انواع ویتامین‌ها باشد که در غیر این صورت رشد کودک و سلامت مادر به خطر می‌افتد.

وی با بیان اینکه در صورتی که روزه‌داری موجب کاهش شیر مادر شود نباید روزه بگیرند یادآورشد: به مادران شیرده که پس از شش ماهگی فرزندشان روزه می‌گیرند، توصیه می‌شود هنگام افطار و سحر از مواد غذایی سرشار از آهن، گوشت، حبوبات، کلسیم شیر و لبنیات مصرف کنند.

درایتی خاطرنشان کرد: مادران شیرده باید توجه کنند که کاهش وعده‌های غذایی طی روزه داری موجب کاهش حجم شیر شده که متعاقب آن شیر مورد نیاز نوزاد تامین نمی‌شود. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین