کد خبر: ۳۷۵۹۵۵
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
رای الیوم به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکا گزارش داد:

وخامت حال ولیعهد عربستان/ بن‌سلمان پادشاه می‌شود؟/ان.‌بی.‌سی: احتمال فروپاشی عربستان

یک گزارش آمریکایی ضمن اشاره به وخامت حال ولیعهد سعودی تاکید کرد محمد بن سلمان به زودی بر تخت پادشاهی تکیه خواهد زد و به همین دلیل آمریکا او را مورد توجه قرار داده و به طور رسمی از او دعوت کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
«پروس ریدل» یک افسر سابق اطلاعاتی آمریکا و کارشناس مسائل خاورمیانه گفت که این آمریکا بود که به طور رسمی از محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی دعوت کرد که به واشنگتن سفر کند زیرا وی به زودی پادشاه سعودی خواهد شد در نتیجه آمریکا در صدد است از نزدیک با او آشنا شود.

به گزارش آفتاب به نقل از روزنامه رای الیوم، ریدل به پایگاه رسمی شبکه تلویزیونی «ان. بی. سی» آمریکا گفت که ملک سلمان بن عبدالعزیز سالخورده است و وضعیت جسمی خوبی ندارد و محمد بن نایف ولیعهد که آمریکا او را ترجیح می داد، نیز بیمار است و عمر زیادی نخواهد داشت تا جایی که به گفته سه تن از چهره های سرشناس اطلاعاتی آمریکا که وضعیت جسمانی بن نایف را مورد ارزیابی قرار دادند، وی بیرون از دایره قرار گرفته و پادشاه نخواهد شد.

وخامت حال ولیعهد عربستان/ بن‌سلمان پادشاه می‌شود؟/ان.‌بی.‌سی: احتمال فروپاشی عربستان

با شکست بن سلمان، عربستان سرنگون می‌شود

در همین ارتباط شبکه ان. بی. سی اعلام کرد که رهبری آمریکا معتقد است عربستان اکنون بر سر دوراهی قرار گرفته است و چنانچه محمد بن سلمان چه اکنون و یا بعد از اینکه بر تخت پادشاهی تکیه بزند، در برنامه ها و طرح ها و نیز جنگ‌های خود موفق نشود جایگزینی جز فروپاشی سعودی وجود نخواهد داشت و نوعی هرج و مرج و ناآرامی به نفع گروههای افراطی مانند داعش و القاعده به وجود می آید تا جایی که در آن زمان دو گزینه می‌ماند یا امیر بن سلمان یا البغدادی.

نگرانی کاخ سفید از ندانم کاری بن سلمان

ریدل در گفت وگو با تهیه کنندگان این گزارش تاکید کرد که دولت آمریکا از زمانی که بن سلمان به مرد شماره سه خاندان حاکم سعودی تبدیل شد، او را مورد توجه قرار داده است گرچه بسیاری از اعضای کاخ سفید از ندانم کاری بن سلمان ابراز نگرانی کرده‌اند زیرا وی سیاست هایی را در پیش گرفته است که از نظر مالی و نظامی بسیار پرهزینه بوده است که نمونه آن جنگ علیه یمن است که روزانه برای عربستان 200 میلیون دلار هزینه داشت حال آنکه این جنگ اکنون وارد مرحله رکود شده است.

سرازیر شدن نفت سعودی به بازار و سیاست ریاضت اقتصادی

وی یادآور شد که این امیر بن سلمان بود که از تصمیم سرازیرکردن مقادیر بیشتر نفت به بازار و اشباع بازارهای جهانی حمایت کرد و با این کار موجب شد بهای نفت سقوط کرده و درآمد عربستان به کمتر از نصف کاهش یابد و به دنبال آن اقدامات ریاضت اقتصادی کنونی به اجرا گذاشته شد و یارانه دولتی از بسیاری از خدمات و کالاهای اساسی قطع شد.

تنش روابط عربستان با ایران

علاوه بر این بن سلمان از تصمیم اعدام شیخ نمر النمر روحانی شیعه حمایت کرد که همین اقدام موجب تنش روابط با ایران و شیعیان در سعودی شد.

از نظر کارشناسان سفر رسمی بن سلمان به آمریکا که روز جمعه به پایان رسید یک سفر پادشاهی بود و تنها چیزی که کم داشت اینکه به طور رسمی پادشاهی او اعلام نشد زیرا وی با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه او جان کری به اضافه اشتون کارتر وزیر دفاع و نیز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی و رئیس کنگره و اطلاعات ملی دیدار کرد.

همچنین در گزارش این شبکه آمریکایی برای اولین بار فاش شده است که امیر بن نایف ولیعهد سعودی در اثر عملیات انفجار انتحاری که در سال 2009 توسط یکی از اعضای القاعده هدف قرار گرفت، به شدت زخمی شد.

آیا بن نایف در بستر مرگ است؟

به گفته ریدل سه تن از افسران عالی رتبه اطلاعاتی آمریکا وضعیت جسمی او را مورد ارزیابی قرار داده و یکی از آنان پیش بینی کرد که وی در بستر مرگ است اما نفر دوم تا این حد پیش نرفت و فقط اعتراف کرد که وضعیت جسمانی وی اصلا خوب نیست و اکنون قرص های مسکن قوی مصرف می کند.

جای خالی موضوع کشمکش عربی- اسرائیلی در جدول کاری بن سلمان

در همین گزارش تاکید شده است که بن سلمان در سفر به آمریکا مسائل متعددی از جمله جنگ در یمن و سوریه و موضوع تروریسم را به بحث و بررسی گذاشت اما موضوع کشمکش عربی- اسرائیلی در جدول کاری او قرار نداشت.

وی جمعه عازم نیویورک شده و با سرمایه گذاران بزرگ و مدیران بانک های جهانی در وال استریت دیدار کرد و  از سلیکون ولی نیز بازدید کرد.

منبع:‌تسنیم

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۱
حسین
|
United States of America
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
2
5
سلام.از همان ابتدا معلوم بود بن سلمان درس خوانده امریکا و....بیشتر به مزاح امریکایها میچسبد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
1
11
آل سعود دیروز آل سقوط فردا
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
0
ان شاالله اسمش بزنه به کمرش و پرونده این خاندان منحوس بسته بشه برای همیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
منظورت احتمالا سلمان نیست که؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
0
آل سعود دیروز ال زر ارز امروز آل سقوط فردا
ایرج توفیقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
0
0
امید دارم که این شخص پس از تصدی پادشاهی عاقل شود و رفتار عاقلانه در پیش بگیرد و در نهایت اگر نگیرد وای به حال منطقه که دوران طولانی رقابت و کینه توزی در پیش خواهیم داشت.
ایرج توفیقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
0
0
امید دارم که این شخص پس از تصدی پادشاهی عاقل شود و رفتار عاقلانه در پیش بگیرد و در نهایت اگر نگیرد وای به حال منطقه که دوران طولانی رقابت و کینه توزی در پیش خواهیم داشت.
روزبه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
0
0
اگه ايشون پادشاه بشه نون امريكا تو روغنه چون ظاهرا تحصيلاتش رو اونجا گذرانده و نون ونمك اونها رو خورده اين ديدار اخرش با امريكا هم بى جهت نبوده امريكا فقط دنبال منافع خودش و مردمش است
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
0
2
ظهور امام زمان عج نزدیک است
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
0
1
سقوط آل سعود موجب روی کار آمدن یک دولت بنیادگرا و تندرو در عربستان میشود و منافع ما شدیدا به خطر می افتد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
0
0
انششاءالله همانند پیروزی ایران بر استرالیا در فوتبال بزودی به خیابانها میریزیم و و اینم جشن می گیریم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین