کد خبر: ۳۷۷۹۹۹
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
در حاشیه مخالفت با عضویت ایران در سازمان شانگهای

برخورد دوگانه روسیه با ایران/ تهران باید فکر دیگری کند

مخالفت با عضویت ایران به دلیل رویکرد های متفاوت اعضای شانگهای در غرب آسیا به ویژه خاورمیانه در مقایسه با مواضع ایران در این منطقه است.
آفتاب‌‌نیوز :
بار دیگر سران سازمان همکاری‌های شانگهای گرد هم آمدند تا به کم و کیف روند همکاری های گذشته و آینده فیمابین بپردازند و تصمیمات نو برخورد دوگانه روسیه با ایران/ تهران باید فکر دیگری کنددر نظر بگیرند‌، دراین یادداشت به این موضوعات که این سازمان چگونه تشکیل شد و درگذشته تا چه میزان به اهداف خود رسیده و در آینده چه خواهد کرد نمی‌پردازیم زیرا اطلاعات زیادی با دیدگاه های متفاوتی در این زمینه در شبکه های مجازی و اینترنتی وجود دارد، برای صاحب این قلم به این دلیل که بیش از بیست سال است تحولات منطقه مشترک المنافع را رصد می کند و به سهم خویش در حد بضاعت پیرامون تحولات مهم این منطقه در دوره پسا شوروی و جنگ سرد و نظام قطبی قلم و حرف می زند از باب منافع ملی ایران حائز اهمیت است که حداقل خود به این نتیجه برسم که ریلی که در آن قرار گرفته ایم، برای رسیدن به مقصد، سالم، محکم و قابل اعتماد باشد، از این منظر هم همواره موضوع عضویت ناظرو دائم ایران در سازمان شانگهای را رصد و به آن اندیشیده ام. 

برای اهل سیاست به ویژه سیاست خارجی قابل درک است که ایران به دلیل مواجه بودن با خلا ناشی از عدم حضور در برخی نهادهای منطقه ای و بین المللی موثر و نگرانی های احتمالی از رفتارهای دشمنان و مخالفان یا رقبا مساعی جمیله ای در راستای ورود به بعضی از این نهادها داشته باشد؛ اما مهمتر از تمایل به چنین اقدامی و برداشتن نخستین گام ها در راستای ملحق شدن به این گونه نهادها انجام محاسبات دقیق  سود و زیان چنین مشارکتی است که در این راستا سنجش میزان هم گرایی و واگرایی سازمان مورد نظر و اعضای آن با ایران و بررسی احتمالات تحقق یا عدم تحقق درخواست عضویت از اولویت بیشتری در تصمیم گیری برخوردار است.

فارغ از این که چند سالی است ایران عضو ناظر سازمان شانگهای بوده و چه نتایجی در برداشته است که البته بیشتر دیدارها و مذاکرات حاشیه اجلاس ها دستاورد حضور ایران بوده است و نه بیشتر، اکنون پس از نشست چند روز پیش سران شانگهای در تاشکند که با عضویت دائم ایران در این سازمان مخالفت ولی با عضویت دائم پاکستان موافقت شد، دستگاه دیپلماسی کشور باید نسبت به رویکرد ایران درقبال این سازمان بررسی مجددی کند، شاید که به تجدید نظری نایل شود.

هرچند که اخبار و گزارش های ضد و نقیضی از مخالفان عضویت ایران در سازمان شانگهای و شیوه مواجهه وزیر امور خارجه ایران که مهمان اجلاس سران در تاشکند بود، منتشر شد، اما درمورد این که دراین نشست نیز ایران به عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای پذیرفته نشد، تردیدی برجای نماند؛ اگرچه تاکنون گفته می شد ایران به دلیل تحریم های بین المللی نمی تواند عضو دائم این سازمان شود و پس از لغو تحریم ها زمینه عضویت دائم ایران فراهم خواهد شد و مسکو بیشتر از دیگران بر این موضع تاکید داشت، اما در دوره پست برجام نیز این اتفاق نیفتاد.

روسیه که همواره بازی دوگانه ای باایران را در زمینه های مختلف ساماندهی و به اجرا گذاشته در ارتباط با عضویت دائم ایران درشانگهای نیز اقدام مشابهی را به نمایش گذاشته است از یک سو پوتین بر حمایت ازعضویت دائم ایران در این سازمان تاکید می کند، ازسوی دیگر از طریق هماهنگی با سایر اعضا به ویژه یکی از اعضای کشورهای مشترک المنافع که بیشتر تحت نفوذ روسیه است سناریوی مخالفت با عضویت ایران را به اجرا می گذارد و در حالی که پذیرش عضو جدید با اتفاق آراست تاجیکستان نقش مخالف را ایفا می کند تا ایران به این سازمان ملحق نشود، هرچند که گفته شده که چین نیز با ورود ایران به سازمان شانگهای مخالفت کرده است، در حالی که تنها با مخالفت یک عضو نیز این اتفاق رخ می دهد.

باید توجه داشته باشیم که بنیان گروه شانگهای بر اساس مبارزه با رادیکالیسم اسلامی و افراطی گری گذاشته شد و چین و روسیه که از بنیانگذران آن بودند به دلیل نگرانی از مبارزات مسلمانان ایغور در استان سین کیانگ چین و مبارزه مسلمانان قفقاز شمالی در روسیه این پیمان امنیتی را ایجاد کردند و تاجیکستان و ازبکستان و قزاقستان هم که با مشکل مشابهی مواجه بودند و هستند با این پیمان همراه شدند. در طول سال های گذشته نیز با وجود اینکه این پیمان و گروه سابق و سازمان فعلی سعی کرده از حالت امنیتی صرف خارج شود و به سوی همکاری های اقتصادی و فرهنگی طی مسیر می کند، اما ماهیت امنیتی و مبارزه با رادیکالیسم اسلامی آن بر دیگر جهات آن کماکان می چربد و با رهایی چچن ها و دیگر تندروهای مذهبی از سوریه و ورود به قفقاز شمالی و آسیای مرکزی این ماهیت پررنگ تر نیز خواهد شد. از سوی دیگر پاکستان هم به دلایل مشابهی به عضویت دائم پذیرفته شد و اعضای سازمان نشان دادند که در تصمیم گیری های خود تحت تاثیر مسائل امنیتی هستند.

مزید بر مولفه های فوق همان گونه که محرز است همه اعضای شانگهای با اسرائیل و امریکا رابطه کم و بیش مناسبی دارند، هرچند چالش هایی هم برخی از آنها از جمله چین و روسیه با آمریکا دارند، اما روابطشان در زمینه های مختلف برپاست. در حالی که ایران، اسرائیل را به عنوان کشور به رسمیت نمی شناسد و این رژیم را دشمن جهان اسلام می پندارد (هر چند که کشورهای مسلمان یا دربرابر اسرائیل نیستند یا با آن همکاری می کنند) و با آمریکا هم روابطی رسمی  ندارد و در صورت لزوم در برخی زمینه ها من جمله موضوع هسته ای و سوریه با این کشور مذاکره می کند. به همین دلایل ورود ایران به شانگهای موجب واکنش اسرائیل و امریکا و غرب می شود. این در حالی است که هیچ کدام از اعضای این سازمان مایل نیستند در برابر آمریکا و اسرائیل باشند و صرفا می خواهند با بازی های خود از آمریکا امتیازاتی بگیرند و درکنار آنها باشند و بیشتر هویج آمریکا را تناول کنند نه چماقش را.

از سوی دیگر ایران تنها کشور شیعه مذهب است که در این جمع به عنوان ناظر حضور دارد و تاجکیستان به دلیل ارتباط حزب نهضت اسلامی با ایران نگرانی هایی دارد و ازبکستان نیز به دلیل آتش زیر خاکستری که از گروه های اسلامی وجود دارد و نگران ارتباط آنها با ایران است، می تواند مخالف ورود ایران به سازمان شانگهای باشد.

مخالفت با عضویت ایران به دلیل رویکردهای متفاوت اعضای شانگهای در غرب آسیا به ویژه خاورمیانه در مقایسه با مواضع ایران دراین منطقه نیز هست. در مجموع این اعضا هم سویی بسیار اندکی با ایران در مسائل مختلف عقیدتی، سیاسی، منطقه ای و بین المللی دارند و حتی اگر ایران عضو دائم این سازمان هم شود، منافع قابل توجهی کسب نخواهد کرد؛ بنابراین مناسب است دستگاه دیپلماسی کشور موضوع عضویت ناظر در این نهاد را مورد بازبینی (چه بسا خروج از عضویت ناظر را) قرار دهد و در راستای پرکردن خلاء های امنیتی و منطقه ای با بهره گیری از پتانسیل های ژئوپولیتیک و ژئواکونومیک، طرحی نو در اندازد و مانع از استفاده دیگر بازیگران از ایران از طریق پنهان شدن در پشت مواضع آمریکا و غرب شود.

کلام آخر

به نظر می رسد روند تحولات درون سازمانی شانگهای و اهداف و رویکردهای اعضای این سازمان و وجود تفاوت های آشکار و پنهان مواضع آنها با مواضع ایران در مسائل مختلف منطقه ای و جهانی و دخیل بودن مولفه های تاریخی، جمعیتی و فرهنگی و مقوله منافع ملی اعضا نشان می دهد که علی الاصول  اعضای سازمان همکاری های شانگهای با عضویت دائم ایران در این تشکیلات موافقت نخواهند کرد و با عضویت دائمی پاکستان که از این پس دارای حق رای در سازمان خواهد بود، روند الحاق ایران سخت تر نیز خواهد شد. اینک زمان آن فرارسیده است که ایران توجه بیشتری به تامین منافع ملی خود از طریق تعامل با بازیگران برتر و میدان ندادن به کشورهایی که تحت تاثیر بازیگران قویتر از خود هستند، نشان دهد و درهمین راستا استراتژی نوینی را ترسیم کند.

منبع: افشار سلیمانی، سفیر سابق در آذربایجان/دیپلماسی ایرانی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳۱
یاسان
|
Germany
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
2
13
در دیپلماسی کارآمد خبری از خروج و قهر کردن نیست ولی طرحی نو باید در انداخت
سامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
1
11
همینکه ایران پذیرفته نشود ، و فارغ از اینکه چه کسی موافق و یا مخالف حضور ایران در این پیمان باشد ، به تنهایی میتواند امتیاز خوبی برای کل کشورهای عضو این پیمان باشد . و این بدان معنی است که شانگهای میتواند مورد التفات غرب واقع گردد که در نهایت میتوان به سادگی نتیجه گرفت که ایران کارتی است در دست آنها و با کمال تاسف باید گفت : ایران بازیچه ایی بیش نیست و این بدان معنی است که ، ما از اهداف انقلاب و شهدای عزیزی که خونشان را بابت عزت این کشور داده اند ، بسیار فاصلا گرفته ایم .علاوه بر توضیح ارائه شده ضروریست که مردم عزیز بدانند که " با کی به سیزده بدر رفته اند " و تلاش شود تا اشخاص ، نهادها و سازمانهایی که در این پیوند نیم بند نامیمون منتفع میشوند شناسایی و به ملت ایران معرفی گشته و مورد بازخواس قرارگیرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
2
24
امام خمینی فرمودند : آمریکا از انگلیس بدتر ، انگلیس از آمریکا بدتر ، شوروی از هر دو بدتر .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
این سخن دکتر شریعتی است.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
0
10
به تاريخ يرگرديد و ببينيد بيشتر سازمان ايران را رؤسها از دست ما در أوردند ، حتي درياي خزر و أمروز هم كريمه بيانگر اين موضوع است
نه آمريكاييها و نه انگليسي ها،
پیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
19
12
همون نه شرقی نه غربی ، جمهوری اسلامی خودمون از پز و افاده های اینا بهتره .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
2
14
نه ترکیه وارد اتحادیه اروپا می شود نه ایران در شانگهای
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
اروپامجبوراست تركيه را به جمع خود راه دهند.شما اتحاديه اروپا را باشانگهاي مقايسه مي كنيد؟؟؟
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
1
7
با سلام. نقد بسيار پخته اي بود. جايي از حجت الاسلام پناهيان شنيده بودم كه مي گفتند كشورهايي مثل روسيه و امثالهم در اصل با امريكا و اسرائيل از لحاظ عقيدتي هيچ مشكلي ندارند و عليرغم جنجال هايي كه مشاهده مي كنيم اينها در عرصه اقتصاد و سياست بسيار هم با هم همسو هستند و تنها جمهوري اسلامي ايران است كه براي اسرائيل و ظالمهاي عالم خطر بزرگي محسوب مي شود. نه شرقي نه غربي ، جمهوري اسلامي.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
پناهیان واسه خودش گفته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
1
6
ربطی به پز وافاده نداره . کی میخواهیم به ماهیت روابط بین الملل و واقعیات توجه کنیم. شکی نیست در حال شنا بر خلاف جریانیم و این ره به ترکستان می رود.
شاهد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
10
5
منت کشی نکنید و از کل گروه بیائین بیرون. اونا به ما نیاز دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
راست میگه.به نون زنجبیلی ما که شده ثبت ملی خیلی نیاز دارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
امیدوارم روزی از این توهم دست برداریم و با حقایق زندگی کنیم.
امير
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
1
25
در طول تاريخ ثابت شده روسيه غير قابل اعتماد بوده ونمي تواند هم پيمان مناسبي براي كشورها بخصوص براي كشور ما باشد ...حفظ وتامين منافع ملي كشورمان بسيار مهم وپر اهميت است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
2
9
(باید توجه داشته باشیم که بنیان گروه شانگهای بر اساس مبارزه با رادیکالیسم اسلامی و افراطی گری گذاشته شد.... ) با این هدفی که گروه شانگهای داشته چطور پاکستان که مهد افراطی گری است را به عضویت میپذیرند !!! واقعا جای تعجب داره !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
1
1
(باید توجه داشته باشیم که بنیان گروه شانگهای بر اساس مبارزه با رادیکالیسم اسلامی و افراطی گری گذاشته شد.... ) با این هدفی که گروه شانگهای داشته چطور پاکستان که مهد افراطی گری است را به عضویت میپذیرند !!! واقعا جای تعجب داره !!!
ناشناس
|
-
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
0
5
همه چیز داره عوض میشه
عوض که نه البته همه چیز داره روو روال پیش میره
روال هم مدیریت جهانه توسط چند نفر و این اصلا هم تعجب نداره
مهره ها طبیعیه که عوض شن
بختیاری
|
Netherlands
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
0
2
تشخیص دوست و دشمن نه بر اساس تاریخ و کارنامه بلکه بر مبنای خصومت و منافع شخصی و کوتاه مدت انجام میشود که نمونه بارز آن همین روسیه یا اتحاد جماهیر شوروی سابق است که بخش بزرگی از قفقاز متعلق به ایران را بلعید و چه جنایاتی را مرتکب نشد!!
بختیاری
|
Netherlands
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
0
3
بنا به دلایلی ما ظاهرا با اختلالاتی حیاتی در جهت یابی بین المللی کشور خود روبرو هستیم که متاسفانه از هر جهت سد راه پیشرفتمان شده است و تا برنامه ریزی ثابت در این زمینه انجام نگیرد روی خوشی را نخواهیم دید.تشخیص دوست و دشمن نه بر اساس تاریخ و کارنامه بلکه بر مبنای خصومت و منافع شخصی و کوتاه مدت انجام میشود که نمونه بارز آن همین روسیه یا اتحاد جماهیر شوروی سابق است که بخش بزرگی از قفقاز متعلق به ایران را بلعید و چه جنایاتی را مرتکب نشد!! همیشه در افکار خود این اصل را باید بخاطر بسپاریم که کلیه اعضای پیمان شانگهای کارگران شرکتهای غربی هستند و عدم پذیرش عضویت ایران نیز بخاطر ترس از اربابان غربی بوده است.کلیه تولیدات و خدمات اعضا این بلوک برای مصرف در غرب ساخته میشود.غرب سرما بخورد اینها سرطان میگیرند !!
بختیاری
|
Netherlands
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
0
2
تشخیص دوست و دشمن نه بر اساس تاریخ و کارنامه بلکه بر مبنای خصومت و منافع شخصی و کوتاه مدت انجام میشود که نمونه بارز آن همین روسیه یا اتحاد جماهیر شوروی سابق است که بخش بزرگی از قفقاز متعلق به ایران را بلعید و چه جنایاتی را مرتکب نشد!! همیشه در افکار خود این اصل را باید بخاطر بسپاریم که کلیه اعضای پیمان شانگهای کارگران شرکتهای غربی هستند و عدم پذیرش عضویت ایران نیز بخاطر ترس از اربابان غربی بوده است.کلیه تولیدات و خدمات اعضا این بلوک برای مصرف در غرب ساخته میشود.غرب سرما بخورد اینها سرطان میگیرند !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
0
7
خیانتی که روس ها به ایران کردند هیچ ملت دیگری نکرده عهدنامه های گلستان و ترکمنچای و کاهش سهم ایران از دریای خزر یادتون رفته
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
0
2
همان نظر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران . امام فقیدمان نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی . ایران به خاطر شیعه بودنش خار چشم دشمنان است . امریکا و اسراییل و انکلیس و روسیه و چین هیچ فرقی باهمدیگر ندارند . همه طبق مبانی و منافع و اصول خود حرکت می نمایند . ایران هم باید اصول خود را داشته باشد . و طبق آن حرکت کند و به هیچ بی سر و پایی باج ندهد . ایران چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام همواره بالاترین قدرت منطقه و جهان بوده است . این را تمام دول خارجی می دانند برای همین از ایران می ترسند . ما در ایران هم نعمت و پتانسیل طبیعی فراوانی داریم و هم ایمان و اراده قوی و مهمتر از همه رهبری دانا و فرزانه و دلسوز و شجاعی داریم . که می توانیم به قله های رفیع پیشرفت و تعالی برسیم .
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
1
2
چرا موضوع را اینقدر پیچیده کرده اید مشکل اصلی این است که آل سعود به تاجیکستان و ازبکستان برای برای برهم زدن رابطه ایران با سایر کشور ها پول خرج می کند و اِلا ما می دانیم تاجیکستان در چند سال قبل رابطه خوبی با ایران داشته ، موضوع مانند روز روشن است موضوع اصلی این است که آل سعود به همراهی استکبار در جهت منافع صهیونیسم گام بر می دارد و برای تضعیف ایران و دست برداشتن از مقاومت و آرمان فلسطین و علیه رژیم صهیونیستی دست به هر نیرنگ پلیدی می زنند و حتی به داعش کمک هم می کنند آل سعود بداند حزب ا... همیشه پیروز است و به فرمایش امام شیعه و سنی با هم برادرند خصوصاً برادران فارسی زبان و اردو زبان و دیگر زبان های دیگر که به ایران نزدیک هستند از لحاظ فرهنگ و رابطه های اقتصادی و انسانی بسیار به ایران نزدیک هستند و قلباً با غده سرطانی در جهان اسلام مخالفند بهتر است دوستان ما در تاجیکستان بدانند که نقشه های آل سعود و همرایی کردن با آن موجب گسترش تروریسم در منطقه و جهان می شود بهتر است از مکان هایی مانند افغانستان و پاکستان و ترکیه و لیبی و... و دیگر مکان هایی که دچار فریب نقشه های ال سعود و تروریسم شده اند درس بگیرند و ببینند که تروریسم پرورش یافته ال سعود با این کشور ها چه ها که نکرده ....
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
0
8
انان بر خلاف ایران دنبال منافع خود هستند و نااگاهانه ایران در زمین انان بازی میکنمد میترسم روزی را که همین روسیه با دیگران علیه ایران حرکت کنند
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
1
بنظر من کشورهای مسلمان منطقه بایک تهدید بسیار بزرگی روبرو هستند بازی غرب و امریکا با کشورهای مسلملن منطقه باعث شده همه باهم دشمن باشیم در حالی که ما باید سر عقل بیاییم و بجای اینکه بازیچه شویم یا بخاطر قدرت بعضی کشورها با انها همکاری کنیم اول باید با کشورهی هم مرز و همسایه ی خود روابطمونو حفظ کنیم و هم از نظر امنیتی و اقتصادی باهم باشیم مثلا ایران باید با عراق ترکیه سوریه روابطشون رو بهتر کنند تا تمام تروریستها را تمیز کنند وگرنه الان بالیی که بر سر ترکیه میاد چند سال دیگه سر ایران میارند
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
1
بنظر من کشورهای مسلمان منطقه بایک تهدید بسیار بزرگی روبرو هستند بازی غرب و امریکا با کشورهای مسلملن منطقه باعث شده همه باهم دشمن باشیم در حالی که ما باید سر عقل بیاییم و بجای اینکه بازیچه شویم یا بخاطر قدرت بعضی کشورها با انها همکاری کنیم اول باید با کشورهی هم مرز و همسایه ی خود روابطمونو حفظ کنیم و هم از نظر امنیتی و اقتصادی باهم باشیم مثلا ایران باید با عراق ترکیه سوریه روابطشون رو بهتر کنند تا تمام تروریستها را تمیز کنند وگرنه الان بلایی که بر سر ترکیه میاد چند سال دیگه سر ایران میارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
4
عاقبت گذاشتن تمام تخم مرغها در سبد رفیق پوتین همین میشود!روسها در طول تاریخ نشان داده اند هرگاه توانسته اند در آسیب رساندن به ایران کوتاهی نکرده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
0
این که چین وروسیه در نهان ودر کشمکشی که گاها غرب دارند از کارت ایران در بازیهای سیاسی شان بهره میبرند هیچ جای تردیدی وجود ندارد ! هنوز اصول نیکولو ماکیاولی بر دیپلماسی اکثر کشورها حاکم است و هدف ورسیدن به ان وسیله را توجیه میکند ! ستمگر ترین ومرتجع ترین کشورها که تروریسم را زیرکانه در دنیا ودر جهت رسیدن به اهداف خود , در تمام دنیا توسعه داده است ( عربستان آل سعود ) میشود رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل ! مگر سازمان شانگهای چه اش دهان سوزیست که ما عضو ناظر ان باشیم یا نباشیم؟ ! ایا این یک تحقیر بزرگ برای ایران نیست که تاجیکستان عقب مانده وفقیر با عضویت دائمی ما در این سازمان مخالفت کند ؟ البته من وزارت امور خارجه را مثل بعضیها محکوم نمیکنم چون معتقدم خیلی از نهاد های دیگر در دیپلماسی ما دخیل هستند ودر سیاست گذاریهای این وزارت دخیل هستند و بخاطر همین مطلب دنیا وزنی برای وزارت خارجهء ما قائل نیست !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
0
رفتار ایران بیشتر حالت هیجانی و انقلابی گری داره تا ماهیت دیپلماتیک در رفتار انقلابی گرایانه قهرو اشتی، خودی و دشمن و حالتهای مرامی ؛خراب رفیق بودن؛ پشت رفیقتو خالی نکردن وجود داره، خلاصش میشه عاطفی بودن. در حالیکه دیپلماسی از خرد و عقل بهره میبره کسی که از عقل بهره برده باشه رفتا نوجوانی و دونکیشوت وارو میزاره کنار به امید روزی که بپذیم !قبل ازاون که ته بگیریم یا بسوزیم!
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
0
همه توی دنیا بد هستند فقط ما ایرانیها خوب هستیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین