کد خبر: ۳۷۸۲۲
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۸۴ - ۱۹:۵۸

ايران به راحتي هر حمله‌اي را پاسخ مي‌دهد

آفتاب‌‌نیوز : روزنامه «ورميا نوواستي» در شماره امروز خود ديدگاه رجب صفروف، مدير كل مركز مطالعات ايران معاصر در روسيه را در خصوص چگونگي روند احتمالي اوضاع پيرامون مسئله هسته‌ا‌‌ي ايران را به چاپ رسانيده است.
به عقيده صفروف، در صورت ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد كه بطور جدي مطرح شده است، در حال حاضر تنها روسيه و چين هستند كه موضع قطعي خويش را اعلام نكرده‌اند. البته بنا به گفته مقامات غربي گويا ايالات متحده توانسته است حمايت مسكو را به سمت خود جلب نمايد، در اين صورت بسياري از مسائل به چين بستگي خواهد داشت. فعلا كه پكن معتقد است اعمال تحريم بر ضد تهران بهترين راه حل مسئله نخواهد بود و ثبات و امنيت جهان را افزايش نمي دهد.
به نظر اين كارشناس، هر چند كه اعمال هر نوع تحريمي براي ايران اسلامي يك فاجعه تلقي نمي‌شود. «تندرويان» غربي نيز از احتمال بكارگيري راه حل نظامي براي حل مسئله ايران صحبت مي كنند. در حاليكه حمله مستقيم نظامي به ايران به چند دليل ساده امكان پذير نيست.
در حال حاضر چنين تصميمي تنها از سوي ايالات متحده ممكن است گرفته شود و نمي توان از ايجاد ائتلافي بين المللي در اين خصوص صحبتي به ميان آورد. تازه خود آمريكاييان هم امكانات و منابع لازم براي چنين اقدامي را ندارند. آنها به اندازه كافي درگير هرج و مرج بوجود آورده در عراق و افغانستان هستند. هر نوع حمله نظامي تازه‌اي از سوي آمريكا به كشوري مسلمان، نفرت بر ضد اين كشور را در جهان اسلام بشدت افزايش خواهد داد.
از سوي ديگر هر نوع حمله به تاسيسات هسته‌اي ايران هم تنها تمايلات ضد آمريكايي مردم ايران را كه 65 درصد آنها را جوانان زير 30 سال تشكيل مي دهند دو چندان خواهد كرد و آنها را به يك نيروي عظيم تبديل مي كند. ضمن اينكه ايران با در اختيار داشتن فناوري موشكي فوق مدرن توان نابود كردن تمام پالايشگاههاي نفت كشورهاي حوزه خليج فارس را دارد. موشكهاي «شهاب-3» و «شهاب-4» با برد 1200 كيلومتر و وزن يك تن، قادرند به هر هدفي نه تنها در كشورهاي خليج، بلكه در تركيه به عنوان عضو ناتو و سراسر خاك اسرائيل حمله كنند.
به عقيده اين كارشناس در صورت بروز اولين حمله به خاك ايران ، اين كشور ممكن است تنگه هرمز را ببندد و در اين صورت قيمت نفت به بشكه اي حداقل 150 دلار هم ممكن است برسد. مسلما عواقب بكارگيري چنين سناريويي متوجه كل جامعه جهاني خواهد بود.
به گفته صفروف، آنچه ايران از جامعه بين الملل انتظار دارد تنها اين است كه تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي برنامه هاي هسته‌اي خود را انجام دهد. اين كشور به عنوان عضو از پيمان عدم گسترش سلاحهاي هسته‌اي به تعهدات خويش در اين زمينه عمل خواهد نمود. تاكنون نيز سازمانهاي مربوطه هيچ دليل متقاعد كننده اي براي نظامي بودن اهداف ايران و نقض تعهدات آن پيدا نكرده اند.
به نظر وي، كشورهاي غربي با محدود ساختن برنامه هاي هسته اي ايران در واقع مسئله ديگري را حل خواهند نمود و آن بيرون راندن روسيه از بازار پر سود انرژي ايران است. به گفته وي تصور اين مسئله چندان سخت نيست كه اگر روسيه در اين شرايط به سمت كشورهاي غربي رو برگرداند و به تحريم بر ضد ايران راي مثبت بدهد، تهران چه عكس العملي نسبت به اين كار از خود نشان مي دهد و به اعتبار روسيه چه لطمه اي مي خورد. همانطور كه زماني در افغانستان و چند سال قبل در عراق اين كار را انجام داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین