کد خبر: ۳۸۳۰۲
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۸۴ - ۲۰:۰۹

یک نفر از هر 4 زن، مورد خشونت قرار مي‌گيرد

آفتاب‌‌نیوز : مايكل مارموت، رييس كميسيون اجتماعي موثر بر سلامت، گفت: در واقع خشونت عليه زنان يكي از موارد تبعيض جنسيتي است و مسائلي مثل سوءتغذيه، نبود امنيت شغلي و تحصيلي نيز از ديگر موارد است. 

وي افزود: يكي از برنامه‌هاي كميسيون مذكور بررسي نقش زنان و نابرابري‌هاي جنسيتي در بروز نابرابري‌هاي سلامتي است. 

به گفته مارموت، هر بحثي را كه مدنظر قرار مي‌دهيم، بايد نقش زنان و نابرابري‌هاي جنسيتي را نيز مدنظر قرار دهيم. 

وي تصريح كرد: كميسيون عوامل اجتماعي موثر بر سلامت به دستور سازمان جهاني بهداشت راه‌اندازي شده تا مباحث نابرابري‌هاي سلامت را مورد بررسي قرار دهد. 

وي يادآور شد: يكي از مشكلاتي كه كميسيون مدنظر دارد، نابرابري‌هاي سلامتي در كشورها است كه نمونه بارز آن مرگ و مير كودكان است به طوري كه در ايسلند به ازاي هر هزار زايمان تنها 3 مورد مرگ ثبت مي‌شود، اما در آفريقاي جنوبي 195 مورد مرگ و مير به ازاي هر هزار زايمان گزارش مي‌شود. 

مارموت با اشاره به شاخص مرگ افراد بالغ گفت: احتمال مرگ افراد از سن 15 تا 60 سال در كشور سوئد 5/8 درصد است، در حالي‌‏كه اين رقم در كشور آفريقا 90 درصد است. 

وي افزود: نابرابري‌هاي سلامتي و اجتماعي در داخل كشورها نيز وجود دارد، به گونه‌اي كه افراد ثروتمند به بهداشت و سلامت بهتر و افراد فقير به امكانات بهداشتي بسيار كمي دسترسي دارند. 

به گفته رييس كميسيون اجتماعي موثر بر سلامت، تا زماني‌‏كه مسائل اجتماعي موثر بر سلامت شناخته نشود و روي آنها كار نكنيم، نمي‌توانيم مشكلات بهداشتي و سلامتي را برطرف كنيم. 

وي خاطرنشان كرد: همكاري بين كشورها را هدف ديگر اين كميسيون است تا از اين طريق از تجربيات يكديگر استفاده كنيم. 

وي افزود: ايران به عنوان يكي از الگوهاي موفق در زمينه پيشرفت‌هاي بهداشتي و سلامتي است و نسبت به دهه 70 ميلادي رشد بسيار خوبي داشته است. 

مارموت، رشد 14 درصدي شاخص اميد به زندگي و كاهش مرگ و مير كودكان زير 5 سال در ايران را بسيار مطلوب دانست. 

وي گفت: توزيع نابرابر امكانات بهداشتي و عدم وجود نظارت بر مباحث سلامتي و بهداشتي، مهم‌ترين مشكلات بخش بهداشت ايران است. 

مارموت ‌يادآور شد: پس از ارائه گزارش‌ها به سازمان‌بهداشت جهاني اين سازمان بودجه‌اي را براي رفع مشكلات بهداشتي و درماني كشورها اختصاص خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین