کد خبر: ۳۸۳۱۸۹
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷

در "هیروشیمای" کرمانشاه هر سال 20 نفر با سرطان می‌میرند

رئیس شورای روستای زرده می‌گوید: با گذشت چند سال از رسانه‌ای شدن بمباران شیمیایی زرده و پرداختن رسانه‌ها به این موضوع، هنوز هیچ تغییری در این روستای محروم ایجاد نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
شیرمحمد کرمی به مناسبت31 تیر ماه، سالروز بمباران شیمیایی روستای زرده در گفت و گو با ایسنا، از روز بمباران شیمیایی زرده یاد کرد که در باعث شهادت 275 نفر و مجروح شدن نزدیک به 1100 نفر شد.

به گفته کرمی چون مردم اطلاع چندانی از بمباران شیمایی و عوارض آن نداشتند به مراکز درمانی مراجعه نکردند و به همین دلیل پرونده برای جانباز شیمیایی شدن ندارند و به علاوه در آن زمان به دلیل حمله مرصاد که صورت گرفته بود راه ارتباطی روستا هم با مناطق شهری بسته بود و خیلی‌ها با همه علائمی که داشتند در روستا ماندند.

وی یادآوری کرد: ما می‌دیدیم که پرندگان از هوا می‌افتند و حیوانات تلف می‌شوند، اما دلیلش را نمی‌دانستیم تا اینکه متوجه بمباران شیمیایی شدیم.

رئیس شورای روستای زرده تاکید کرد: بمباران در سه نقطه پایین روستا، سمت چپ روستا و نزدیک منبع آب شرب روستا نجام شد.

کرمی بیان کرد: اگر آن زمان مثل امروز گوشی‌های موبایلی وجود داشت که فیلم بگیرد عمق فاجعه ثبت می‌شد که از هر خانواده چندین نفر با همان لباسی که به تن داشتند خاک شدند.

وی یادآوری کرد: اثرات این بمباران هنوز هم در زرده وجود دارد و تاکنون 98 نفر در روستا به دلیل سرطان خون از بین رفته‌اند و 40 مورد هم سقط جنین داشتیم، بسیاری از افراد هم درگیر انواع معلولیت‌ها هستند.

به گفته رئیس شورای روستای زرده، هنوز هم هر سال 20 نفر در این روستا به دلیل سرطان ریه می‌میرند.

وی در ادامه از اینکه این روستا همچنان مظلوم و محروم است یاد کرد و گفت: با گذشت این‌همه سال، هنوز تغییری در روستای ما ایجاد نشده و هیچ امکاناتی در اختیار نداریم.

وی از نبود یک درمانگاه در روستای زرده انتقاد کرد و افزود: با اینکه بسیاری از مردم روستا هنوز درگیر تبعات بمباران شیمیایی هستند، برای خدمات درمانی باید به مرکز شهر مراجعه کنیم و از داشتن یک درمانگاه با امکانات مناسب محرومیم.

رئیس شورای روستای زرده ادامه داد: از سوی دیگر مردم این روستا جانباز شیمیایی هستند، اما نه تنها از سهمیه جانبازی چندانی برخوردار نیستند، بلکه حتی یک دفترچه درمانی برای کاهش هزینه‌های زیاد دارو و درمان هم ندارند.

کرمی با بیان اینکه زرده حتی یک راه ارتباطی مناسب با مرکز شهر هم ندارد، تصریح کرد: فاصله ما تا مرکز شهر 40 کیلومتر است که  17 کیلومتر آن کاملا خاکی است.

وی تصریح کرد: فقط پس از سفر مقام معظم رهبری یک سالن ورزشی چندمنظوره و همچنین طرح هادی روستا برای ما اجرا شد و این تنها کمکی بود که دریافت کردیم.

کرمی در پایان خواستار توجه مسئولین به محرومیت‌ها و مشکلات این روستا شد و گفت: زرده هیروشیمای دوم بود، اما جایی ثبت نشد.

گفتنی است: روستای زرده از توابع شهرستان دالاهو است که در آخرین روز تیرماه سال 67 از سوی رژین بعث عراق بمباران شیمیایی شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین