کد خبر: ۳۸۶۴۲
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۱۶

آصفي: نشست ویژه شورای حکام سیاسی و غیرضروری است

آفتاب‌‌نیوز : وي همچنين رد درخواست ايران براي بازگشت به ميز مذاكرات از سوي اروپا را «ناشي از فقدان منطق اروپايي‌ها» خواند. 

آصفي با بيان اين كه بايد اجازه داد تا آژانس فارغ از مسايل سياسي، كار حرفه‌اي و تخصصي‌اش را دنبال كند، گفت:‌ طبيعي است كه وقتي اجلاس با زور و تحت فشار برخي كشورها برگزار شود، نتيجه‌ آن نيز از پيش روشن خواهد بود و قاعدتا سياسي و غيرفني و غيرحرفه‌اي خواهد بود.

آصفي در پاسخ به اين پرسش كه اجلاس ويژه‌ شوراي حكام چه تفاوتي با جلسات پيشين اين شورا دارد، گفت:‌ تفاوت اين اجلاس با جلسات ديگر اين است كه اين اجلاس، جلسه‌ عادي آژانس نيست و يك اجلاس اضطراري مي‌باشد كه همان گونه كه عرض كردم بي‌مورد برگزار مي‌شود.

وي در ادامه اظهار داشت: اين اجلاس تحت شرايط فشار و با انگيزه‌هاي سياسي برگزار مي‌شود و به نظر مي‌آيد كه اين اجلاس آن گونه كه پيش مي‌رود و صحبت‌هايي كه طرح مي‌شود، فاقد ويژگي‌هاي كارشناسي و تخصصي مي‌باشد و يا حداقل كمتر از مقداري كه بايد اين ويژگي را دارد. 

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اخبار مربوط به تمايل ايران به حضور چين در جريان پيشنهاد روسيه براي غني‌سازي مشترك با كشورمان صحت دارد؟ اظهار داشت: ‌جمهوري اسلامي ايران تاكنون چنين طرحي را دريافت نكرده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ كشورمان افزود:‌ در اين زمينه طرحي به ما ارايه داده نشده و اگر اين طرح يا چنين پيشنهادي به جمهوري اسلامي ايران داده شود، طبيعي است كه آن را بررسي خواهيم كرد. ولي ما هنوز چيزي دريافت نكرده‌ايم. 

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ كشورمان در ارتباط با تحركات كشورمان در برابر تحركات اروپايي‌ها، اظهار داشت: ‌جمهوري اسلامي ايران نيز تحركات بسياري داشته و در اين روزها وزير خارجه با همتايان روسي، چيني، ژاپني، عربستاني، كوبايي، ونزوئلايي و ليبيايي‌اش و نيز دبيركل اتحاديه‌ عرب صحبت كرده است.

آصفي همچنين درباره ديدار اخير دكتر علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با محمد البرادعي گفت: ‌اين قبيل تماس‌ها، ديدارها و گفت‌وگوها همواره بوده و در آينده‌ هم در سطوح مختلف ادامه خواهد داشت.

وي تصريح كرد: به هر صورت ما همواره مشوق و طرفدار گفت‌وگو بوده‌ايم. فكر مي‌كنيم گفت‌وگو بايد تفاهم آينده را تعيين كند و معتقديم تفاهم و توافق‌ها از دل گفت‌وگو بيرون مي‌آيد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ كشورمان با اشاره به تمايل ايران براي گفت‌وگو افزود: ما از اروپا خواستيم كه به مذاكرات بيايد، ولي اروپا اين كار را نكرد و فكر مي‌كنيم اين موضع به خاطر فقدان منطق بود، چرا كه كسي كه منطق داشته باشد از گفت‌وگو پرهيز و فرار نمي‌كند. 

آصفي تاكيد كرد: ما همچنين اعتقاد داريم در چارچوب و پرتو گفت‌وگو مي‌توانيم به نتيجه برسيم و به همين دليل هم همكاري‌هاي جدي با آژانس داشته، داريم و در آينده هم اين همكاري‌ها را ادامه خواهيم داد. اين خط مشي دولت جمهوري اسلامي ايران مي‌باشد و اين اروپا بود كه بي‌جهت از گفت‌وگو فرار كرد.

وي در ارتباط با اخبار مربوط به تحويل چندين محموله‌ سانتريفيوژ‌هاي P2 به كشورمان افزود: اين خبر به هيچ وجه درست نيست. آژانس از جزييات برنامه‌هاي ما آگاه است و ما نيز برنامه‌هاي‌مان را به آژانس داده و آنها را مطلع مي‌كنيم.

سخنگوي وزارت خارجه كشورمان ادامه داد: اگر به گزارش‌هاي آژانس مراجعه كنيد، بي‌پايه بودن مطلب مذكور روشن خواهد شد.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در ارتباط با اين كه هدف طرح ادعاهايي از قبيل آنچه كه در خصوص موضوع سانتريفيوژ‌هاي پي - 2 چيست؟ ادامه داد: ما هميشه هرگاه جلسات آژانس را داشته‌ايم، گروهك منافقين براي اينكه خوش خدمتي نمايد، برخي مطالب بي‌اساس را مطرح مي‌كند كه خيلي قابل اعتنا نيست و بي‌ارزش‌تر از آن است كه آدم به آن بپردازد.

وي گفت: اينها با اين قبيل ادعاهاي مسخره بي‌هويتي و بي‌مايگي‌ خودشان را بيش از پيش روشن مي‌كنند، چرا كه آژانس خود از اين موارد اطلاع دارد.

آصفي درباره اخبار مربوط به سفر قريب‌الوقوع دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به روسيه گفت: در اين زمينه صحبت‌هايي شده كه لاريجاني به مسكو برود، ولي هنوز هيچ چيز قطعي نيست، اما صحبت‌هاي اوليه‌اي براي رايزني در اين زمينه صورت گرفته است. 

وي در خصوص موضع كشورمان در ارتباط با طرح هسته‌اي پيشنهادي روسيه تصريح كرد: ‌براي اين كه شما خيلي گرفتار برخي مسايل خبري بيرون مرز نشويد، اين نكات را تكرار مي‌كنم كه اين طرح بايد كامل شود. 

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ كشورمان همچنين اظهار داشت : طرح مذكور قابل بررسي است و ما يك دور مذاكره را در تهران با روس‌ها داشته‌ايم و البته باز هم بايد مذاكره كنيم. اين طرح را ما به عنوان يك طرح مكمل مي‌بينيم و بايد ابعاد ديگر را هم بررسي كنيم.

آصفي افزود: به هر حال اين طرح، طرحي قابل بررسي است و ما از ابتكار روسيه در وارد شدن به اين موضوع استقبال مي‌كنيم و شايد ابتكار روسيه در وارد شدن به اين موضوع با چيزهاي ديگر خلط شده باشد، ولي اين طرح بايد تكميل شود و مذاكرات بايد ادامه يابد. 
سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران درباره مصاديق فشار و تهديد مورد نظر ايران كه منجر به قطع همكاري‌هاي داوطلبانه ايران با آژانس مي‌شود، گفت: يكي از مصاديق فشار و اين تهديد مي‌تواند خارج شدن پرونده از آژانس باشد.

وي افزود: وقتي پرونده در آژانس بررسي نشود، مي‌توان آن را از مصادق اين موضوع برشمرد. ضمن اين كه در خصوص شوراي امنيت ما نگران نيستيم و به نظرم اين روشي ناپسند است كه برخي‌ بخواهند آن را دنبال كنند. 

آصفي ادامه داد: توجه كنيد كه الان بحث اين نيست كه اروپا اعتماد نداشته و بايد اعتمادش به دست آيد؛ ايران هم اعتماد ندارد و اين تنها اروپا نيست كه اعتمادش را از دست داده و پرسشی كه ما همواره داشته‌ايم و پيش از اين نيز مطرح كرده‌ايم اينكه به چه دليل ايران متهم مي‌شود كه از مسير صلح آميز انحراف داشته، با وجود اين كه آژانس به هيچ وجه به چنين چيزي در گزارشات و صحبت‌هاي مسوولانش اشاره‌اي نداشته است.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين گفت: بنابراين فكر مي‌كنيم اين مسايل نوعي اعمال فشار است، با آن كه ما اعلام كرده‌ايم در دكترين دفاعي و امنيتي ما بحث سلاح‌هاي هسته‌اي هيچ جايي ندارد و اروپا و آمريكا در راس آن بدون دليل درصدد ايجاد يك فضايي براي ملتهب ساختن جو هستند.

وي افزود: اگر اين‌ها مي‌خواهند واقعا با سلاح‌هاي كشتار جمعي مبارزه كنند، اسراييل در چند قدمي ما قرار دارد و بايد با آنها مقابله كنند كه اين مساله نشان مي‌دهد آنها در نيات‌شان شايد آنچنان كه اعلام مي‌كنند صادق نيستند.

آصفي تاكيد كرد: ما فكر مي‌كنيم كه بهترين زبان براي رسيدن به راه‌حل، زبان گفت‌وگوي احترام‌آميز و پرهيز از هر گونه فشار و تهديد است. روشن است كه اين قبيل فشارها نيز در اراده مردم‌مان هيچ تاثيري نخواهد داشت. 

آصفي در پاسخ به پرسش ديگری در ارتباط با مواضع كشورهاي حوزه‌ خليج فارس و برخي همسايگان كشورمان مبني بر اعلام نگراني در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران افزود: فن‌آوري هسته‌اي ما صلح آميز و در خدمت كشورهاي منطقه و جهان اسلام خواهد بود. 

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران در طول 26 سال گذشته نشان داده كه هيچ چشم‌داشتي به هيچ كشوري ندارد و همواره منادي صلح بوده و در اين راه حركت كرده است و گذشته جمهوري اسلامي ايران و حركتي كه از بدو پيروزي انقلاب در گسترش و تحكيم روابط با همسايگان داشته، جاي هيچ گونه نگراني را باقي نمي‌گذارد.

آصفي در پاسخ به اين پرسش كه آيا ايران نهايتا غني‌سازي در خاك روسيه را مي‌پذيرد؟ افزود: همانگونه كه عرض كردم اين به عنوان يك طرح مكمل در يك مجموعه بايد مورد بررسي قرار گيرد و ابعاد ديگر آن را نيز بايد ديد. البته بله، اين طرح مي‌تواند به عنوان يك مكمل در كنار غني‌سازي در داخل خاك كشور هم ديده شود. به هر صورت اين طرح همچنان جاي بحث و گفت‌وگو دارد و بايد آن را دنبال كنيم.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا جمهوري اسلامي ايران موافقتش با طرح روسيه را به وزير خارجه آلمان اعلام كرده است؟ ادامه داد: در خصوص طرح روسيه موضع‌مان را گفته‌ايم و ما چنين چيزي را به وزير خارجه آلمان نگفته‌ايم.

آصفي درباره اين كه راه‌حل مياني در مذاكرات هسته‌اي كشورمان با اروپا چيست؟ افزود: راه‌حل مياني اين است كه حقوق ما تامين و نگراني آنها هم برطرف شود.

آصفي در ارتباط با اقدامات كشورمان براي مقابله با ترور نخبگان و انديشمندان كشورمان اظهار داشت: اگر يك نخبه يا انديشمند در قيد حيات نباشد، آن علم از بين نمي‌رود و فكر نمي‌كنيم آمريكا اينقدر خام باشد كه چنين اشتباهاتي را صورت دهد و به هر حال اين تكنولوژي به اين جا آمده و توسط دانشمندان ما نهادينه شده و بر روي آن نيز كار مي‌شود و اين علم و دانش با نبود افراد از بين نمي‌رود.

وي در ارتباط با اينكه آيا كشورمان از اجلاس اضطراري آتي شوراي حكام نگران است؟ گفت: اين اجلاس واقعا غير ضروري است و البرادعي هم همين اعتقاد را داشته كه اين اجلاس با فشار چند كشور و بيشتر به واسطه دلايل سياسي برگزار مي‌شود. ما اين را از هم اكنون هم مي‌توانيم استشمام نماييم. 

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ كشورمان خاطر نشان كرد: ما خيلي به اروپايي‌ها گفته‌ايم كه وارد مذاكره شوند و ما با همه صحبت كرده‌ايم و اين به عهده خود اروپاست كه چه راهي را انتخاب كند، ولي ما به آنها توصيه نمي‌كنيم كه راهي غير از گفت‌وگو را برگزينند.

وي ادامه داد: قطعا اگر قرار باشد تاواني داده شود اروپا هم تاوان خواهد داد. اين گونه نيست كه اروپا فكر كند فشار مي‌آورد و به نتيجه دلخواهش هم مي‌رسد.

آصفي در ارتباط با اظهارات اخير ژاك شيراك، رييس جمهور فرانسه اظهار داشت: من ديروز هم گفتم. ولي آنچه كه لازم است اضافه كنم اين كه اين اظهارات براي صلح بين‌المللي سنجيده نيست و اين حرف‌ها حرف‌هايي است كه مناسب با صلح و امنيت بين‌الملل نبوده و ما اين گفتمان را گفتمان سازنده‌اي نمي‌دانيم.

وي در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخير خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه‌ اروپا مبني بر وجود يك طرح روسي براي ارجاع ناقص موضوع هسته‌اي ايران به سازمان ملل متحد افزود: ما نمي‌توانيم مطالب سولانا را تاييد كنيم، چرا كه از مذاكراتي كه ما با روس‌ها داشته و داريم چنين موضوعي بر نمي‌آيد.

آصفي ادامه داد: روس‌ها اعتقاد دارند كه موضوع بايد در چارچوب آژانس حل و فصل شود و بنابراين اظهارات سولانا مغاير با اظهارات روس‌ها در گفت‌وگو با ماست و ما در اين زمينه شواهد و علايمي نداريم.

وي در ارتباط با انتقال ذخاير ارزي كشورمان به حساب‌هاي آسيايي گفت: اين خبر درست نيست و چنين امري صورت نگرفته است.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در واكنش به اظهارات اخير شائول موفاز، وزير جنگ رژيم صهيونيستي مبني بر آمادگي اين رژيم براي اقدام عليه ايران اين اظهارات را جنگ رواني دانست و گفت: اعتقاد داريم اسراييل خود مي‌داند كه چنين اشتباهي چقدر مهلك خواهد بود.

وي خاطر نشان كرد: حتي برخي كشورهاي غربي از جمله ايتاليا به اسراييل گفته‌اند كه در اعلام مواضع نسبت به ايران نبايد تندروي صورت گيرد. بنابراين اسراييل با هدف اعمال فشار، يك جنگ رواني درست كرده، اما ما اين را بيشتر يك بچه‌بازي از سوي اسراييل مي‌دانيم و آنها را به هيچ وجه در اين ظرفيت‌ها نمي‌دانيم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین