کد خبر: ۳۸۸۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱

افتتاح 7083طرح کشاورزی وایجاد 6295شغل/کارنامه 3ساله دولت در کردستان

دولت تدبیر و امید طی سه سال فعالیت خود، در بخش کشاورزی کردستان هفت هزارو 83 طرح کشاورزی را با پنج هزار و 963 میلیارد ریال سرمایه گذاری و پرداخت تسهیلات به بهره برداری رساند که برای 6 هزار و 295 نفر شغل جدید ایجاد کرد و موجب تثبیت شغل های قبلی نیز شد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار ایرنا،دولت تدبیر و امید از آغاز فعالیت خود برای ارتقای شاخص های توسعه ای استان دست به کار شد و باتوجه به مهاجرت روستاییان به شهر و خالی شدن کانون های تولید، تلاش خود را برای رونق بخشی به تولید و ماندگار کردن روستاییان در شهرها آغاز کرد و توسعه خطوط آب، فاضلاب، برق و گاز و کشاورزی در این راستا در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت.
ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری دو نیاز اصلی و اساسی مردم کردستان است که می توان این دو را از دغدغه های مشترک مردم و مسئولان استان کردستان دانست و دولت تدبیر و امید هم با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و به دنبال تحقق این خواسته به حق مردم کردستان است.
البته کارنامه سه ساله دولت یازدهم تنها به بخش کشاورزی ختم نمی شود بلکه در سایر بخشهای اقتصادی، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی نیز خدمات ارزشمندی در این استان انجام شده است .

**حوزه کشاورزی
پرداخت بیش از سه هزار و 510 میلیارد ریال تسهیلات
از سال 92 و به دنبال آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تا پایان سال 94 در مجموع سه هزار و 510میلیارد ریال تسهیلات در بخش های امور دام، آب و خاک، باغبانی، زراعت، شیلات، صنایع و مکانیزاسیون پرداخت شده است که با پرداخت این میزان تسهیلات و با اجرای پنج هزار و 259طرح در طول سه سال برای سه هزار و 119نفر شغل جدید ایجاد شده و منجر به تثبیت شغل برای 2 هزار و 815نفر نیز شده است.
در مدت سه سال فعالیت دولت تدبیر و امید در مجموع هزار و 824 طرح در زیربخش های امور دام، آب و خاک، باغبانی، زراعت، شیلات، صنایع و مکانیزاسیون با سرمایه گذاری 2 هزار و 453میلیارد ریال به بهره برداری رسید که با بهره برداری از این تعداد طرح 18 هزار و 963 خانوار از آن بهره مند شدند و برای سه هزار و 176 نفر شغل جدید ایجاد و منجر به تثبیت اشتغال برای 2 هزار و 815 نفر نیز شد.
ایجاد ظرفیت پرورش طیور گوشتی به میزان سه هزار و 453 قطعه، تامین سه هزار و 883 دستگاه ادوات و ماشین آلات کشاورزی، تجهیز مزارع و باغات به سیستم های آبیاری تحت فشار در سطح سه هزار و 557 هکتار، تکمیل و احداث طرح های کوچک تامین آب
به میزان هزار و 981 هکتار و احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی به میزان 409 هکتار از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه کشاورزی در دولت تدبیر و امید در استان کردستان بوده است.
** سیاسی
دولت تدبیر و امید در راستای تحقق وعده های خود به مردم کردستان، سفیر دو کشور آسیایی ویتنام و کامبوج را از میان نیروهای کُرد اهل سنت استان کردستان انتخاب کرد.
دکتر صالح ادیبی که قبل از سمت، ریاست بنیاد نخبگان استان کردستان را بر عهده داشت از سوی دولت تدبیر و امید به عنوان اولین سفیر کُرد اهل سنت انتخاب شد.
انتخاب اولین سفیر کُرد اهل سنت در دولت تدبیر و امید یکی از وعده های دکتر روحانی مبنی بر به کارگیری نیروهای شایسته کُرد اهل سنت بود که در شهریورماه سال 94 آن را محقق کرد.
** راه اندازی رشته زبان و ادبیات کُردی
راه اندازی رشته زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه کردستان و انتصاب سفیر از میان نیروهای کُرد اهل سنت از وعده های دکتر روحانی به مردم کردستان بود که دولت تدبیر و امید توانست این 2 وعده مهم را در دومین سال فعالیت خود محقق کند.
مهر ماه سال 94 و در راستای تحقق وعده رئیس جمهوری مبنی بر اجرای اصل 15 قانون اساسی، رشته زبان و ادبیات کُردی در مقطع کارشناسی برای نخستین بار در کشور در دانشگاه کردستان راه اندازی شد.
این رشته دانشگاهی در قالب 136 واحد و در مقطع کارشناسی ایجاد شده و درس ها نیز به چهار گروه عمومی، پایه ای، اصلی و تخصصی تقسیم شده است که گذراندن 20 واحد عمومی همانند سایر رشته های دانشگاهی برای دانشجویان این رشته نیز الزامی است.
براساس وعده دکتر روحانی قرار است زبان و ادبیات کُردی همچنین در مدارس استان کردستان نیز تدریس شود.

** حوزه راه و شهرسازی:
استان کردستان در مجموع هفت هزار و 850 کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که 6 هزار کیلومتر آن راه روستایی و هزار و 850 کیلومتر آن راه اصلی و فرعی است. دولت یازدهم از زمان آغاز فعالیتش تلاش خود را برای توسعه راه های استان آغاز کرد و با اختصاص اعتبار مورد نیاز به خصوص در سفر سال گذشته رئیس جمهوری به استان، نشان داد که به فکر توسعه راه های استان است.

* ساخت 800 کیلومتر راه در کردستان دستاورد دولت
در سه سال اخیر در مجموع 804 کیلومتر راه با چهار هزار و 500میلیارد ریال اعتبار در استان ساخته شده است که از این میزان 160 کیلومتر راه بین شهری با 2 هزار و 300میلیارد ریال و 644 کیلومتر راه روستایی با 2 هزار و 200 میلیارد ریال بوده است.
در سال 92 در مجموع 43.2 کیلومتر، در سال 93 هم 55 کیلومتر و در سال 94 نیز 40.25 کیلومتر و در مجموع 138کیلومتر از راه های بین شهری استان با حدود 2 هزار میلیارد ریال اعتبار آسفالت شد.
اکنون هشت پروژه اصلی در حوزه ساخت راه به طول متوسط 90 کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی تقریبی 81 درصد در استان در دست اجرا است.

* هزار میلیارد ریال برای روکش راه های کردستان هزینه شده است
در حوزه راه های بین شهری شامل بزرگراه، راه اصلی و فرعی در استان در دولت تدبیر و امید در بیش از 600 کیلومتر روکش آسفالت با هزار میلیارد ریال اعتبار انجام شده است.
در حوزه راه روستایی نیز در سال های 93 و 94 حدود 110کیلومتر روکش آسفالت با صرف اعتباری معادل 110میلیارد ریال انجام شده است.
در مدت سه سال دولت تدبیر و امید همچنین 214 میلیارد ریال در بخش روشنایی معابر در جاده های استان هزینه شده است.
در قالب راهداری زمستانی نیز در سه سال گذشته بیش از 200 میلیارد ریال برای برف روبی هزینه شده است.
اصلاح 57 نقطه پرحادثه و ایمن سازی و اصلاح آن با صرف بیش از 100 میلیارد ریال از دیگر اقدامات راهداری کردستان در سه سال اخیر بوده است.

* بهره برداری از 90 پروژه عمرانی در سطح استان
در مجموع در سه سال دولت تدبیر و امید 90 پروژه عمرانی در راه و شهرسازی در استان کردستان به بهره برداری رسید به طوری که از این تعداد در سال 92، 38 پروژه، 93 ، 39پروژه و 94 هم 13 پروژه عمرانی با هزینه 500 میلیارد ریال در استان به بهره برداری رسید.

* افتتاح حدود 20 هزار واحد مسکن مهر
دولت تدبیر و امید از تمام ظرفیت های موجود برای اتمام واحدهای مسکن مهر در کردستان استفاده کرده و مسئولان در نظر دارند پرونده این طرح ملی را با اتمام و تحویل واحدها به متقاضیان در سال 95 ببندند.
سهمیه استان کردستان در شهرهای بالا و زیر 25 هزار نفر در مجموع 39 هزار و 207 واحد است که از این تعداد 34 هزار و 407 واحد آن در شهرهای بالای 25 هزار نفر و چهار هزار و 800واحد نیز در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت در حال ساخت است.
مدیر ساختمان و مسکن راه و شهرسازی کردستان با اعلام اینکه پیشرفت واحدهای مسکن مهر کردستان در مجموع 92 درصد است گفت: 26 هزار و 568 واحد در سال های گذشته تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شده است.
از واحدهای تکمیل نشده نیز نازک کاری بیش از هفت هزار و 283 واحد به اتمام رسیده و چهار هزار و 217 واحد نیز در مرحله سفت کای و نازک کاری است.
تاکنون در مسکن مهر کردستان 17 هزار و 80 میلیارد ریال هزینه شده است.
برای 40 هزار سهمیه واحدهای مسکن مهر در استان کردستان از محل اراضی ملی و دولتی حدود 400 هکتار زمین در سطح استان واگذار شد.

* تهیه طرح جامع و تفصیلی برای همه شهرهای کردستان
اکنون تمام شهرهای استان دارای طرح های جامع و تفصیلی معتبر هستند. همچنین چهار طرح، انجام مطالعات مناسب سازی سطح شهر سنندج جهت تردد معلولین و افراد کم توان جسمی و حرکتی، تهیه طرح های طراحی شهری و مناسب سازی خیابان انقلاب سنندج، طرح ساماندهی معبر ورودی سطح شهر سنندج به طرف همدان و مطالعه و طراحی بدنه و منظر شهری بلوار بهشت محمدی از سوی راه و شهرسازی در این مدت انجام شده است.

** سرمایه گذاری و تحول اقتصادی در کردستان
در دولت تدبیر و امید گام هایی مثبت در راستای تحول اقتصادی و جذب سرمایه گذار در استان کردستان انجام شده و هم اکنون فضای کسب و کار در این استان نسبت به گذشته با تغییرات قابل توجهی روبرو شده است.

* راه اندازی مرکز خدمات سرمایه گذاری دستاورد بزرگ دولت تدبیر و امید در کردستان
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان کردستان گفت: مرکز خدمات سرمایه گذاری استان هرچند مصوبه گذشته بود اما فعالیت اصلی این مرکز در دولت تدبیر و امید کلید خورد و در این مدت اقدامات قابل توجهی در زمینه سرمایه گذاری در این مرکز انجام شده است.
حسین دهقانی با بیان اینکه راه اندازی این مرکز آغاز بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در استان بود، افزود: در این مرکز فرصت های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران تشریح و در مجموع روند صدور مجوزهای سرمایه گذاری تسهیل می شود.
به گفته وی تمامی اقدامات این مرکز تحت نظارت و راهنمایی های استاندار و رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان انجام خواهد شد.
وی گفت: با آغاز به کار این مرکز تاکنون چندین هیات خارجی برای سرمایه گذاری وارد استان شده و پروژه هایی را انتخاب و بر روی آن سرمایه گذاری کرده اند که نمونه بارز این پروژه ها را می توان معدن طلای قروه با حجم سرمایه گذاری 103 میلیون دلار عنوان کرد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان طرح گردشگری بانه را نمونه دیگری از سرمایه گذاری خارجی در استان ذکر کرد و افزود: مجوز سرمایه گذاری این طرح با 27 میلیون دلار، توسط وزارت اقتصاد صادر و کارهای زیرساختی آن انجام شده و هم اکنون حدود 40 درصد پیشرفت دارد.
وی اظهار کرد: پروژه کارخانه فولاد صاحب سقز نیز که مجوز آن توسط وزارت اقتصاد تایید شده است نمونه دیگری از سرمایه گذاری خارجی در استان با 430 میلیون دلار است.
دهقانی ادامه داد: پروژه کارخانه فولاد صاحب سقز هم اکنون در مرحله تملک و تغییر کاربری زمین قرار دارد و در آینده وارد فاز اجرایی خواهد شد.
وی بیان کرد: همچنین چندین مورد دیگر سرمایه گذاری خارجی در شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران توسط این مرکز در حال انجام است که اقداماتی در این راستا انجام شده و فعلا در حالت انعقاد تفاهم نامه قرار دارد.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی کردستان افزود: هم اکنون مرکز خدمات سرمایه گذاری استان در صدد است که پنجره واحد مجازی سرمایه گذاری راه اندازی کند و با راه اندازی این مرکز، استعلامات و کلیه خدمات قابل ارائه به سرمایه گذاران بصورت مجازی انجام می شود.
وی اظهار کرد:خوشبختانه در دولت تدبیر و امید فضای کسب و کار در استان بسیار بهتر شده و زمینه های جذب سرمایه گذار فراهم تر از گذشته بوده و در مجموع فضای امیدوار کننده ای بر استان حاکم است.

*گفتمان توسعه و سرمایه گذاری در کردستان در حال شکل گیری است
رئیس گروه سرمایه گذاری استان کردستان نیز با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید فضای کسب و کار در استان با تغییرات مثبتی روبرو شده است افزود: هم اکنون گفتمان توسعه و سرمایه گذاری در ادارات و سازمان های کردستان در حال شکل گیری است و ادارات استقبال خوبی از طرح های سرمایه گذاری دارند.
امیر پرویز اختری با اشاره به اینکه حرکت های بزرگی در راستای توسعه استان آغاز شده است گفت: از اول سال جاری تاکنون چندین هیات خارجی به استان آمده و برای سرمایه گذاری در طرح های مختلف اعلام آمادگی کرده اند که این مهم می تواند در توسعه استان بسیار تاثیرگذار باشد.
وی طرح راه اندازی مجتمع تجاری در سنندج را یکی از طرح هایی عنوان کرد که توسط سرمایه گذار عراقی انجام می شود و هم اکنون موافقت های اولیه برای اجرای این طرح در حال انجام است.
رئیس گروه سرمایه گذاری کردستان افزود: همچنین توسط گروهی آلمانی احداث پروژه دیوارهای پیش ساخته در دیواندره و کامیاران در دست اقدام است و سرمایه گذاری برای هر کدام از این واحدها 15 میلیون دلار است.
وی با بیان اینکه هیاتی آلمانی همچنین برای احداث تله کابین و مجتمع گردشگری آبیدر اعلام آمادگی کرده اند، اظهار کرد: همچنین هیاتی برای احداث 2 نیروگاه 10 مگاواتی در شهرستان های قروه و دهگلان با حجم سرمایه گذاری 20 میلیون یورو اعلام آمادگی کرده اند که اقدامات اولیه انجام شده و در مرحله سیکل اداری قرار دارد.
اختری اعلام کرد: هیاتی چینی نیز چندی پیش به استان سفر کردند که طرح های زیر ساختی از جمله راه آهن همدان سنندج، جاده مریوان - سنندج و فرودگاه سقز به آنان معرفی شده و هم اکنون این هیات در مرحله بررسی اطلاعات ما در زمینه این پروژه ها برای سرمایه گذاری هستند.
وی افزود: همچنین چند پروژه داخلی با سرمایه گذاری داخلی در دست اقدام است که پروژه مینی پالایشگاه مریوان با تکنولوژی به روز، یک واحد بتون گازی، طرح پوشش ام دی اف، نیروگاه سیکل ترکیبی سروآباد، پروژه سیمان دیواندره و پتروشیمی در بیجار از جمله این طرح ها است.
رئیس گروه سرمایه گذاری کردستان اظهار امیدواری کرد این حرکت رو به رشدی که در سطح استان آغاز شده تداوم پیدا کرده و روند توسعه و پیشرفت استان تسریع یابد و زمینه های بیشتری برای جذب سرمایه گذار در استان فراهم شود.

** طرح اضطراری تامین آب شرب سنندج
به دنبال خشکسالی های چند سال اخیر و کاهش نزولات جوی، شهر سنندج مرکز استان کردستان سال 94 دچار کم آبی شد که خوشبختانه با درایت مسئولان و اجرای طرح اضطراری
، سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قشلاق سنندج اجرا شد و از این طریق آب شرب مردم سنندج نیز تامین گردید.
سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قشلاق سنندج چهارم مرداد سال 94 همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان کردستان، به منظور تامین آب شرب شهر سنندج به بهره برداری رسید.
با افتتاح این سامانه انتقال 40 میلیون مترمکعب آب از سد آزاد به سنندج انجام شد طول این خط انتقال در مجموع 83 کیلومتر است که با استفاده از 2 تونل که در مجموع 15 کیلومتر طول دارد آب را به شهر سنندج و روستاهای حاشیه آن انتقال می دهد.
این سامانه انتقال می تواند در فازهای بعدی 190 میلیون مترمکعب آب را در سال تا دشت قروه و دهگلان منتقل کند.
افتتاح این سامانه منجر به تامین آب شرب شهر 500 هزار نفری سنندج و آب کشاورزی روستاهای اطراف شد و به گفته مسئولان استانی، آب مورد نیاز مردم این شهر تا چند سال آینده فراهم شده است.

* سرمایه گذاری 360 میلیارد ریالی در آب و فاضلاب شهری کردستان
در چند سال اخیر بیش از 360 میلیارد ریال و 10.3 میلیون یورو برای احداث تصفیه خانه آب، خط انتقال و تصفیه خانه فاضلاب شهری استان کردستان سرمایه گذاری شده است.
هم اکنون شبکه آب شهری کردستان در 25 شهر این استان در مجموع دارای 321 هزار و 47 انشعاب آب بوده و 99.9 درصد جمعیت شهری این استان از آب سالم و بهداشتی بهرمند هستند.
سال گذشته همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان کردستان تصفیه خانه آب شماره 2، فاز 2 تصفیه خانه فاضلاب و طرح اضطراری تامین آب شهر سنندج از ایستگاه پمپاژ پل شیخ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.
به منظور تامین آب شهر سنندج و برای افق سال 1410 و تحت پوشش قرار دادن جمعیت 500 هزار نفری این شهر تصفیه خانه آب شماره 2 شهر سنندج با ظرفیت 100 هزار متر مکعب در شبانه روز در زمینی به مساحت 10 هکتار طراحی و اجرا شده است.

* همچنین 13 پروژه در بخش فاضلاب در شهرهای مختلف کردستان در دست احداث و 133کیلومتر شبکه فاضلاب شهری توسعه و اصلاح شده است.

**حوزه بهداشت و درمان
توسعه و تقویت زیرساخت ها و افزایش فضای فیزیکی محیط های بهداشتی درمانی را می توان یکی از مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید در کردستان دانست که در قالب طرح نظام سلامت اجرا شد و سفر سه روزه وزیر بهداشت به کردستان نیز به اختصاص اعتبارات و امکانات بسیار خوبی برای استان شد.
اضافه شدن تجهیزات بیمارستانی، توسعه اورژانس ها و کلینیک ها در شهرهای استان، حرکت اورژانس ها مبتنی بر اصول علمی و حضور متخصصین مقیم در بیمارستان های استان کردستان از افتخارات طرح تحول نظام سلامت به عنوان بخشی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان کردستان است.

* در طول سه سال گذشته با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شمار تخت های سی سی یو استان از 57 تخت به 127 تخت افزایش یافته است. در همین مدت تعداد تخت های ای سی یو نیز از 47 تخت به 167 تخت افزایش پیدا کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان تعداد تخت های مراقبت های ویژه نوزادن و کودکان قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید را 27 تخت عنوان کرد و افزود: با تلاش های دولت تدبیر و امید هم اکنون این تعداد به 80 تخت افزایش یافته است.
طیب قدیمی با اشاره به راه اندازی 35 خانه بهداشت در سطح استان در سه سال گذشته گفت: 10 مرکز بهداشتی درمانی شهری، 10 مرکز بهداشت درمانی روستایی، هفت پایگاه اورژانس فوریت های پزشکی و 33 دستگاه آمبولانس از جمله تلاش های انجام شده در سه سال گذشته است.
قدیمی اظهار کرد: همچنین در این مدت علاوه بر جذب 2 دستگاه موتورلانس، 2 موتور آمبولانس و هفت پایگاه اورژانس نیز در استان راه اندازی شده است.
وی یادآور شد: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون و در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت 38 پایگاه سلامت در حاشیه شهرها و در شهرهای زیر 20 هزار تا 50 هزار نفر جمعیت راه اندازی شده است.
وی احداث 18 آزمایشگاه در مناطق روستایی را از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید در طول سه سال اخیر عنوان کرد و با اشاره به احداث بیمارستان سروآباد و آغاز بکار آن در سال 94 گفت: هم اکنون بیمارستان های دهگلان، سقز و بانه در حال احداث هستند و به زودی کار ساخت بیمارستان کوثر سنندج نیز به اتمام می رسد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان همچنین به در حال احداث بودن کلینیک ویژه در شهرستان های سنندج، کامیاران، مریوان، دهگلان و سقز اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت پنج هزار میلیارد ریال تجهیزات برای بیمارستان ها و مراکز بهداشتی استان خریداری شده است.
به گفته وی هم اکنون 450 پزشک متخصص در سطح استان به شهروندان استان خدمات ارایه می کنند.
قدیمی احداث بخش زنان و زایمان بیمارستان بعثت سنندج در سال 93 با هزینه هشت میلیارد ریال در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت را از دیگر اقدامات انجام شده در دولت یازدهم عنوان کرد.
وی با اشاره به کمک خیران در مراکز درمانی بهداشتی در سطح استان گفت: خیران سلامت هشت میلیارد ریال به بخش زایمان، 350 میلیون ریال بخش دیالیز کامیاران، 10 میلیارد ریال به پایگاه بهداشتی مریوان و پنج میلیارد ریال به پایگاه بهداشتی حسن آباد یاسوکند کمک کرده اند.

** میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
مکان های بکر و دیدنی کردستان از لحاظ زیست محیطی در کنار قابلیت های تاریخی، کردستان را به استانی با ظرفیت های مناسب برای رشد گردشگری تبدیل کرده است، دولت نیز با شناخت این قابلیت ها و سعی در حفظ و شناساندن آنها همزمان برای گسترش گردشگری تلاش کرده است.

* در بخش صنایع دستی در سال 92 به 35 نفر در مجموع 760 میلیون ریال، در سال 93 به 135 نفر در مجموع 6 میلیارد و 350 میلیون ریال و در سال گذشته نیز به 713 نفر در مجموع 41 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید کارگاه های تولیدی که تنها در حوزه صنایع دستی ایجاد شده است در مجموع 69 کارگاه بوده است.
در سال 92 هتل سه ستاره آریان بانه به بهره برداری رسید، ساماندهی مناطق نمونه و هدف گردشگری، پرداخت تسهیلات از جمله 15 میلیارد ریال به ساخت هتل لاله بانه، افتتاح 2 مجتمع بین راهی، 2 هتل سه ستاره، یک مهمان پذیر و 2 دفتر خدماتی و مسافرتی از جمله فعالیت هایی بوده که در سال 92 به انجام رسیده است.
واگذاری هشت منطقه نمونه گردشگری به سرمایه گذار، اجرای پروژه هایی با 17 میلیارد و 350 میلیون ریال، تهیه اقلام تبلیغی و اطلاع رسانی یک میلیارد و 950 میلیون ریال و بهره برداری از 2 دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی از جمله فعالیت های سال 93 در استان کردستان بوده است.
اجرایی شدن منطقه نمونه گردشگری دوکانان بانه با سرمایه گذاری یک میلیارد و 500 میلیون ریال، معرفی چهار طرح گردشگری به صندوق توسعه ملی برای دریافت تسهیلات، افتتاح هتل لاله بانه، برگزاری همایش غار کرفتو، اجرای راه دسترسی همزه عرب بیجار، افتتاح هتل آپارتمان و هتل سه ستاره زانا و به بهره برداری رسیدن از 2 دفتر خدمات مسافرتی برخی دیگر از فعالیت های حوزه گردشگری در سال گذشته بوده است.

** گاز رسانی
مدیرعامل شرکت گاز کردستان در این ارتباط با اعلام اینکه گازرسانی به 318 روستای استان در دولت یازدهم در سال های 92، 93 و 94 انجام شده است گفت: از این تعداد 118روستای آن در سال 94 گازدار شده است.
سید امیر رضوی با بیان اینکه این شرکت در دولت تدبیر و امید عملکرد قابل قبولی در زمینه گاز رسانی به روستاها داشته است، افزود: در سه سال اخیر بیش از هزار و 900 کیلومتر شبکه گذاری گاز طبیعی در این استان انجام شده که بیشتر آن در بخش روستایی بوده است.
وی اظهار کرد: در سال 92 در استان کردستان 760 روستا گازدار بود اما اکنون این تعداد به 997 مورد افزایش یافته که 31 درصد افزایش نشان می دهد.
او ضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت روستایی استان را 73.6 درصد ذکر کرد و گفت: این رقم از میانگین کشوری بالاتر است.
او بیشترین فعالیت گازرسانی در استان کردستان را مربوط به مناطق روستایی دانست و گفت: در استان حدود هشت هزار و 301 کیلومتر شبکه گذاری شده که از این میزان پنج هزار و 741 کیلومتر شبکه روستایی و 2 هزار و 560 کیلومتر شبکه شهری بوده که در واقع میزان گازرسانی به روستاها حدود 2 برابر شبکه شهری بوده است.
او در ادامه سخنان خود از اجرای بیش از هزار و 900 کیلومتر شبکه گازرسانی در بخش شبکه گذاری شهری و روستایی در استان کردستان در دولت یازدهم خبر داد و گفت: در خرداد ماه سال 92 میزان شبکه گذاری در استان کردستان 6 هزار و 384 کیلومتر بود که در پایان فروردین 95 این رقم به هشت هزار و 253 کیلومتر افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت گاز کردستان با اشاره به اینکه در حال حاضر370 هزار خانوار کردستانی از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند با استناد به آمار و اطلاعات، مجموعه گاز کردستان را یکی از مجموعه های موفق کشور دانست و گفت: در سایه تلاش های کارکنان زحمت کش و خدوم و هدایت و راهنمایی های مسئولان کشوری و استانی، اکنون کردستان در بسیاری از شاخص های حوزه گاز در کشور برتر است.
رضوی تعداد شهرهای گاز دار استان کردستان را 28 شهر از 29 شهر و تعداد روستاها را نیز از مجموعه هزار و 703 روستا، 997 روستا اعلام کرد و افزود:ضریب نفوذ گاز در جمعیت روستایی 74 درصد و در جمعیت شهری این ضریب 100 درصد است که از میانگین کشوری بالاتر بوده که نشان از تلاش بی وقفه پرسنل این شرکت دارد.
به گفته وی هم اکنون در مجموع 91.5 درصد از جمعیت شهری و روستایی استان کردستان از نعمت گاز طبیعی برخوردارند که رشد قابل توجه گازرسانی در سطح استان کردستان را نشان می دهد.
وی اظهار کرد: هزار و 675 واحد صنعتی استان کردستان موجود در شهرک های صنعتی از نعمت گاز طبیعی بهره مندند که شامل صنایع جز و عمده و همچنین نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج است که به تعداد 115 واحد صنعتی آن در سال 94 عملیات گازرسانی صورت گرفته است.

** حوزه فرهنگ و هنر
فضای باز و حمایت های دولت و تدبیر و امید موجب شده است که عنوان های کتاب های منتشر شده در سال 94 نسبت به سال قبل از آن 29 درصد رشد کند.
در استان کردستان نیز این تلاش نمود داشته است از جمله علاوه بر افزایش عنوان های کتاب های منتشر شده، تعداد عنوان های کتاب های ترجمه شده و کتاب های تالیف شده هر کدام 14.4 درصد رشد داشته است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اعلام این آمارها گفت: با وجود اینکه تعداد کتابخانه های عمومی 2.2 درصد افزایش داشته است اما شاهد کاهش اعضای این کتابخانه ها بوده ایم.
حجت الاسلام رحیم جعفری با اشاره به آمار مقایسه ای وضعیت نشر کتاب در استان کردستان در مقایسه با منطقه غرب کشور شامل استان های آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام، همدان، لرستان و کردستان، افزود: این استان رتبه چهار را در تعداد عناوین چاپ شده دارد.
وی اظهار کرد: 182 عنوان کتاب در استان چاپ و منتشر شده است.
حجت الاسلام جعفری ادامه داد: تعداد کانون های فرهنگی هنری مساجد که در کتابخوانی نیز موثر هستند 287 کانون است.
وی بیان کرد: در حوزه نشریات نیز تعداد نشریات محلی در حال انتشار در استان کردستان اکنون 48 نشریه است.
او با اشاره به وضعیت موسیقی در استان کردستان گفت: کردستان در زمینه اجرای کنسرت های موسیقی رتبه ششم را در کشور دارد.
در زمینه تولیدات حوزه موسیقی نیز استان کردستان در رتبه 18 کشوری قرار دارد.
کردستان در سطح منطقه ( در میان استان های کردستان، همدان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و آذربایجان غربی) از نظر برگزاری کنسرت رتبه یک و در سطح تولیدات موسیقی رتبه سوم را دارد.
حجت الاسلام جعفری در زمینه تئاتر نیز با اشاره به اینکه 22 گروه نمایشی دارای پروانه فعالیت در کردستان وجود دارد، اظهار کرد: به جایگاه جشنواره های تئاتر خیابانی مریوان و تئاتر کُردی سقز توجه ویژه ای در این مدت شده است.
وی ادامه داد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید از تولید تئاتر برای اجراهای عمومی در سطح شهر و روستا حمایت کرده است.
به گفته وی ساخت سالن های کوچک تئاتر در سطح استان، تجهیز سالن های موجود به امکانات سخت افزاری مورد نیاز تئاتر و تشویق شهرداری های سطح استان به حمایت از هنر تئاتر از دیگر اقدامات در این حوزه بوده است.

** حوزه مخابرات و ارتباطات
10-1- در سه سال اخیر برای اجرای بیش از هزار و 30 پروژه، اعتباری بیش از هزار و 539 میلیارد ریال صرف توسعه زیر ساخت ها و خدمات شرکت مخابرات استان کردستان شد این شرکت برای توسعه حوزه تلفن ثابت اعتباری بیش از 360 میلیارد ریال هزینه کرده است.
شرکت مخابرات کردستان با ایجاد چهار هزار و 371 کیلومتر فیبر نوری و نصب و راه اندازی 186 کافو نوری پیشرفته، بستر مناسب را برای تامین نیازهای ارتباطی مشترکان در بخش ثابت و سیستم انتقال استان فراهم کرده است.
اکنون 551 هزار و 624 تلفن منصوبه در استان موجود است که از این تعداد 518 هزار و 78 شماره در سطح استان مشغول به کار است.
در حوزه انتقال، تحول بسیار بزرگی صورت گرفته است که با نصب و راه اندازی DWDM ظرفیت انتقال استان 54 برابر افزایش پیدا کرده است که برای این امر اعتباری بیش از 140 میلیارد ریال هزینه شده است.
شرکت مخابرات کردستان در بخش دیتا نیز با هدف ایجاد و توسعه پورت های پرسرعت و بستر مناسب اینترنت با سرمایه گذاری بیش از 229 میلیارد ریالی، توانسته است 81 هزار و 112 پورت دیتا را واگذار کند.
واگذاری اینترنت پرسرعت به 330 نقطه روستایی استان کردستان، یکی دیگر از مهمترین عملکردهای چشمگیر این شرکت در چند سال گذشته به شمار می رود.
صرف اعتبار 810 میلیارد ریالی برای توسعه و جایگزینی 340سایت BTS در سطح استان از دیگر اقدامات و فعالیت های این شرکت در سه سال اخیر است.
در حال حاضر تعداد یک میلیون و 306 هزار و 98 شماره تلفن همراه در 2 بخش اعتباری و دائمی با ضریب نفوذ 85.04 در استان مشغول به کار است.

*برق رسانی به هزار و 688 روستای کردستان افتخاری برای دولت
بر اساس آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان این استان هزار و 696 روستا دارد که شرکت توزیع نیروی برق توانسته تمام روستاهای بالای پنج خانوار استان را برق دار کند و اکنون هزار و 686 روستای استان از نعمت روشنایی برق برخوردار هستند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با بیان اینکه هزار و 688 روستای استان اکنون برق دار است گفت: با تلاش و زحمات کارکنان این شرکت و مسئولان استان، برق رسانی به روستاهای دارای سکنه استان از سال 92 به اتمام رسیده و 165 هزار خانوار ساکن در این روستاها از نعمت روشنایی برق برخوردار هستند.
محمد مصطفی نجفیان یکی از شاخص های توسعه را برق رسانی به روستاها دانست و افزود: خوشبختانه این شاخص در استان کردستان مثبت است و همه ساکنان روستاهای استان از نعمت برق بهره مند شده اند.
او به شاخص احداث و تقویت و توسعه شبکه های برق در استان نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه خطوط فیزیکی فشار متوسط و هوایی در سال 92، 118 کیلومتر، سال 93، 344 کیلومتر و سال 94 هم 183 کیلومتر احداث شده که در مجموع در این سه سال دولت تدبیر و امید، 715کیلومتر خطوط فشار متوسط هوایی با 264 میلیارد و 100 میلیون ریال هزینه احداث شده است.
همچنین در این سه سال در مجموع 497 کیلومتر شبکه خطوط فشار ضعیف هوایی با 278میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار احداث شده است.
در سه سال دولت تدبیر و امید همچنین در استان کردستان 2 هزار و 340 دستگاه پست هوایی با 391 میلیارد و 700 میلیون ریال احداث شده است.
شرکت توزیع نیروی برق کردستان در سه سال اخیر 52 میلیارد و 300 میلیون ریال برای روشنایی معابر در استان هزینه کرده است.
در زمینه شبکه تاسیسات جانبی برق در استان کردستان نیز در سه سال دولت تدبیر و امید 59کیلومتر تاسیسات جانبی با هفت میلیارد و 600 میلیون ریال هزینه ایجاد شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان در سه سال دولت تدبیر و امید در استان 72 هزار و 400 اشتراک برق در بخش های خانگی، عمومی، کشاورزی، صنعتی، تجاری و روشنایی معابر واگذار شده است.
نجفیان تعداد کل مشترکین برق در استان را 584 هزار و 700 مشترک اعلام کرد و گفت: این میزان در سال 92 حدود 541 هزار و 400 مشترک بود.
به گفته او از این تعداد مشترک 492 هزار مربوط به بخش خانگی، 16 هزار مشترک عمومی، هشت هزار کشاورزی، 2 هزار و 500 مشترک صنعتی، 62 هزار مشترک تجاری و هزار و 900مشترک روشنایی معابر است.
مصرف انرژی در استان کردستان نیز به دلیل افزایش تعداد مشترکان در سال 94 به نسبت سال 92 افزایش یافته که در سال 94 در مجموع هزار و 933 میلیون کیلووات ساعت انرژی در استان در بخش های مختلف مصرف شده است که این رقم در سال 92 ، هزار و 772 میلیون کیلووات ساعت بوده است.

**حوزه ورزش و جوانان
بهره برداری از 24 پروژه ورزشی شامل سالن های چند منظوره ورزشی، سالن های سقف کوتاه و سقف بلند، استخر شنا و زمین های ورزشی روستایی در کردستان با 180 میلیارد ریال اعتبار از جمله فعالیت های انجام شده در این مدت است.
در استان در مجموع 50 پروژه ورزشی در دست احداث وجود دارد که برای تکمیل و بهره برداری این تعداد پروژه، در مجموع بیش از 820 میلیارد ریال اعتبار لازم است.
از این تعداد پروژه ورزشی 33 پروژه با اعتبار بیش از 300 میلیارد ریال جزء پروژه های استانی هستند و 13 پروژه با اعتبار 310 میلیارد ریال جزء پروژه های ملی و چهار پروژه با 210 میلیارد ریال جزء پروژه های شرکت توسعه است.
از این تعداد پروژه ورزشی عملیات اجرایی 18 پروژه به پایان رسیده و مابقی پروژه ها نیز از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار هستند.
با تکمیل و بهره برداری از این طرح ها در مجموع سرانه ورزشی این استان پنج سانتیمتر مربع افزایش پیدا می کند و به 35 سانتیمتر مربع می رسد.
در دولت تدبیر و امید برای نخستین بار برای حمایت از هیات های ورزشی 2 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است.
همچنین در این مدت 30 سازمان مردم نهاد (سمن) ورزشی نیز در استان تشکیل شده اما با توجه به کمبود اعتبارات در این حوزه، این سمن ها برنامه ها و دوره های مختلفی را با همکاری سایر ارگان ها و سازمان های دیگر برگزار کردند.
در استان کردستان در مجموع بیش از 53 هزار و 670 ورزشکار بیمه شده در رشته های مختلف ورزشی فعالیت می کنند و این تعداد ورزشکار در 347 هیات ورزشی استانی و شهرستان عضویت دارند.

**سازمان های مردم نهاد
رشد 280 درصدی صدور مجوز انجمن های غیر دولتی کردستان در دولت یازدهم
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان از رشد 280 درصدی صدور مجوز انجمن های غیردولتی در سطح استان در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به بحث انجمن های مردمی، فعال کردن و صدور مجوز این نهادهای غیردولتی در سطح استان داشته است.
جمال ارشدی افزود: از سال 81 که انجمن های غیر دولتی در استان شکل گرفتند تا سال 92 تنها 57 انجمن در سطح استان فعال بود که این تعداد از ابتدای سال 93 تا سال 95 به 160 انجمن رسید و با رشد 280 درصدی صدور مجوز این انجمن ها روبرو شدیم.
او با اشاره به فعالیت 57 انجمن در استان تا پیش از دولت یازدهم گفت: مجوز انجمن ها از دو طریق استانی و شهرستانی صادر می شود در همین راستا در دولت یازدهم نیز 45 انجمن از استانداری و 57 انجمن هم از فرمانداری ها مجوز گرفته اند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان اظهار کرد: از 57 مجوز صادر شده در شهرستان ها در دولت یازدهم سه مورد در دهگلان، سه مورد کامیاران، سه مورد سقز، چهار مورد بیجار، هفت مورد بانه، هفت مورد مریوان، هفت مورد سروآباد، 9 مورد دیواندره، 13 مورد قروه و یک مورد در سنندج صادر شده است.
ارشدی اظهار کرد: هم اکنون نیز 23 انجمن غیردولتی جدید در مرحله صدور مجوز توسط استانداری قرار دارند.

** تلاش دولت برای توسعه شهرک های صنعتی در کردستان
شرکت شهرک های صنعتی و استقرار واحدهای تولیدی در آن نقش بسزایی در رونق اقتصادی کشور دارد و دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته در راستای توسعه این شهرک ها در استان های کشور از جمله استان کردستان گام های ارزشمندی برداشته است.
استان کردستان از جمله استان های دارای ظرفیت صنعتی و مورد حمایت دولت است و هم اکنون هزار و 31 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد که 990 واحد آن صنایع کوچک، 27 واحد متوسط و 14 واحد هم صنایع بزرگ است.
شرکت شهرک های صنعتی کردستان هزار و 90 هکتار زمین در اختیار دارد که 700 هکتار از کل اراضی شرکت دارای سند مالکیت و 92 هکتار دارای سند تفکیک است.
تامین برق پنج شهرک و ناحیه صنعتی به میزان 12.8 مگاوات، تامین آب چهار شهرک صنعتی در سطح استان، توسعه شهرک های صنعتی به میزان 260 هکتار و افزایش 31 درصدی مساحت شهرک ها از جمله اقدامات انجام شده در راستای توسعه شهرک های صنعتی استان در دولت تدبیر و امید است.
در دولت تدبیر و امید، اخذ سندهای ثبتی شهرک های صنعتی استان با افزایش 33 درصدی روبرو شده است و همچنین در این دولت تعداد شهرک های صنعتی استان با افزایش 50 درصدی نسبت به گذشته روبرو شده است.
راه اندازی نخستین شهرک صنعتی غیر دولتی پتروشیمی در سنندج به مساحت 130 هکتار در کمترین زمان ممکن و تامین زمین برای 20 قرارداد بدون زمین در کامیاران و سنندج از دیگر اقدامات دولت در استان است.
همچنین در راستای توسعه شهرک های صنعتی استان، عملیات مکان یابی برای چهار شهرک صنعتی جدید در دهگلان دو، سقز دو، بیجار دو و کامیاران به مساحت حدود 400 هکتار در استان انجام شده است که این شهرک ها هم اکنون در مرحله تملک زمین قرار دارند و با پیگیری و تامین اعتبار به احتمال زیاد تا پایان سال 96 این شهرک ها آماده خواهند شد.

** حوزه صنعت
مجموعه مدیریتی استان کردستان در طول 2 سال اخیر تلاش های گسترده ای برای شکوفایی وضعیت صنعت در استان غیرصنعتی کردستان انجام داده است صنعتی که اگر چه در این استان نوپا و ضعیف است اما به دلیل مشکلات ناشی از وضعیت بد اقتصادی سال های گذشته می رفت که نابود شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به رایزنی ها و پیگیری های گسترده از سوی مسئولان ارشد استان برای حضور شرکت های مادرتخصصی دولتی جهت سرمایه گذاری در کردستان اشاره کرد و گفت: در این راستا سال 94 تفاهم نامه هایی با 2 شرکت ایدرو و ایمیدرو برای سرمایه گذاری در استان منعقد شد.
محمد دره وزمی با بیان اینکه با شرکت ایمیدرو برای ایجاد زنجیره فولاد در استان کردستان به تفاهم رسیدیم گفت: با توجه به وجود معادن سنگ آهن در استان کردستان و به منظور پرهیز از خام فروشی به دنبال ایجاد زنجیره فولاد در استان در چند نقطه هستیم.
او اظهار کرد: همچنین با شرکت ایدرو برای سرمایه گذاری در حوزه صنعت به تفاهم رسیدیم و نتیجه آن راه اندازی کارخانه گسترش صنعت لاستیک کردستان است که کلنگ زنی شد و اکنون در حال ساخت است.
به گفته وی همچنین برای راه اندازی واحد تولیدی قطعه سازی خودرو با شرکت ایدرو به تفاهم رسیدیم که اگر سرمایه گذاری در این حوزه باشد ایدرو تا 49 درصد با آن مشارکت کند که این مورد تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده است.
او با تاکید بر جذب سرمایه گذاری خارجی در استان کردستان گفت: نباید تنها به سرمایه گذاری داخلی اکتفا کنیم بلکه باید به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی به خصوص در کشورهای همسایه باشیم.
او به صدور جواز فرآوری سنگ آهن در سقز به یک شرکت سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و افزود: تا یک ماه دیگر عملیات اجرایی این واحد فرآوری آغازمی شود.
به گفته او زنجیره فولاد با اشتغالزایی چند هزار نفری و سرمایه گذاری هزار میلیارد ریالی می تواند باعث تحرک در توسعه استان کردستان شود.
او گفت: این زنجیره با سرمایه گذاری 40 درصدی دولت و 60 درصدی شرکت های عمومی انجام می شود.
دره وزمی در مورد دیگر اقدامات انجام شده در زمینه جذب سرمایه گذاری در استان کردستان به جذب یک سرمایه گذار ترکیه ای اشاره کرد و گفت: این سرمایه گذار در زمینه کارخانه سیگار هزار میلیارد ریال در سقز سرمایه گذاری می کند.
به گفته او شرکت پتروشیمی کردستان نیز تا یک ماه آینده به بهره برداری می رسد و کارخانه لاستیک بارز نیز فعالیت خود را از اوایل سال 96 آغاز خواهد کرد.
او با بیان اینکه شرکت پتروشیمی کردستان برای هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می کند گفت: شرکت پتروشیمی کردستان را به شهرک تخصصی و صنایع فرآوری پتروشیمی تبدیل کرده ایم که با ایجاد این گونه صنایع بزرگ، تحرکی در توسعه استان ایجاد می شود.
او با اعلام اینکه 250 طرح دارای 20 درصد پیشرفت فیزیکی، 54 واحد بالای 60 درصد و 35 واحد نیز بین 40 تا 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: تلاش می کنیم واحدهایی که شرایط لازم را دارند را فعال کنیم.
وی همچنین به کمک های دولت به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی استان نیز اشاره کرد و گفت: در سال های 93 و 94 حدود 50 میلیارد ریال سرمایه در گردش و نقدینگی به بخش تولید در استان تزریق شده است که نسبت به سال 91 حدود 174درصد افزایش یافته است.
او به برگزاری 16 جلسه کارگروه رفع موانع تولید با 136 مصوبه در سال گذشته اشاره کرد و افزود: این جلسات منجر به تثبیت اشتغال دو هزار نفر در استان شد.

*افزایش سهم آب کشاورزی از محل سدهای کردستان
اکنون هفت سد در دست بهره برداری و هفت سد نیز در دست ساخت در استان کردستان وجود دارد که وزارت نیرو با اختصاص آب از محل سدهای استان برای آبیاری 2 هزار و 930هکتار از زمین های کشاورزی استان موافقت کرده بود اما با پیگیری های مستمر مسئولان استان کردستان این رقم به 16هزار و 500 هکتار افزایش یافت و در نظر است 50 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان کردستان در برنامه درازمدت از محل آب سدهای استان آبیاری شود.
* تجهیز زمین های کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار
اجرای سیستم آبیاری تحت فشار از سال 76 در استان کردستان به مدت 18 سال آغاز شده است که در کردستان از همان روزهای اول مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت.
اکنون 46 هزار هکتار از 120 هزار هکتار اراضی آبی کردستان مجهز به سیستم های آبیاری نوین شده است.
بر اساس برنامه ریزی های به عمل آمده و چشم انداز تعریف شده باید 70 درصد اراضی آبی استان کردستان به سیستم های نوین آبیاری مجهز شود و در این راستا سالانه چهار هزار هکتار هدف گذاری شده است.
استان کردستان 29 هزار و 137 کیلومتر مربع مساحت دارد که یک میلیون و 240 هزار و 11هکتار آن زمین کشاورزی است که 3.97درصد از این زمین ها زراعی و مابقی باغات است از مجموع زمین های زراعی استان کردستان براساس آمارهای سازمان جهاد کشاورزی اکنون 9.5درصد آن آبی و 90.5درصد نیز دیم است.
مجموع تولیدات زراعی استان کردستان بیش از یک میلیون و 63هزار تن در سال است که باتوجه به استعداد آب و خاک می توان میزان این تولیدات را حداقل تا سه میلیون تن در سال افزایش داد.
عمده محصولات زراعی استان گندم با تولید سالانه 660هزار تن، سیب زمینی با 343هزار تن، نخود با 33هزار تن و علوفه با 320هزار تن است. همچنین سالانه در استان کردستان بیش از 250هزار تن محصولات باغی تولید می شود.

** سدسازی
اکنون هفت سد قشلاق، زریوار، بانه، سنگ سیاه، گاوشان، آزاد و بوکان در استان کردستان در دست بهره برداری است و حجم آب در پشت این تعداد سد برابر با یک میلیارد و 830 میلیون مترمکعب است.
همچنین هشت سد گاران، زیویه، امیرآباد(رمشت)، عباس آباد، سیازاخ و چراغ ویس، آزاد و ژاوه در استان در دست اجراست و مطالعات 14 سد نیز انجام شده است.
در سال مالی 94 نیز اعتباری افزون بر یک هزار و 156 میلیارد ریال برای سدهای در دست اجرا از محل اعتبارات ملی هزینه شده است.
در سفر رئیس جمهوری در سال 94 به استان کردستان سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قشلاق، نیروگاه ۱۰ مگاواتی سد آزاد، تصفیه خانه شماره ۲ سنندج، تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج و ۲ پست و خط انتقال برق در کردستان افتتاح و دستور آغاز عملیات اجرایی تونل سد قوچم و آبگیری سد عباس آباد نیز توسط روحانی صادر شد.

** حوزه صادرات
میزان صادرات استان کردستان در سال 94 در مقایسه با سال 93 از حیث ارزش ریالی، 12 درصد افزایش و از حیث وزنی 16 درصد کاهش داشته است به طوریکه در سال 94، 720 هزار و 670 تُن به ارزش 474 میلیون و 305 هزار و 647 دلار از استان صادر شده است.
حجم مبادلات تجاری کردستان در سال 94، پنج میلیارد دلار بوده است.
توسعه زیر ساخت ها در مرز سیرانبند بانه و توسعه امکانات گمرک رسمی باشماق مریوان از برنامه های در دست اقدام گمرک در دولت تدبیر و امید در استان کردستان است.
گمرک باشماق مریوان که از سال 85 به مرز رسمی تبدیل شده در سال 94 رتبه سوم ترانزیتی کشور را کسب کرد.

**حوزه اشتغال
نرخ بیکاری براساس آمارهای رسمی در استان کردستان در سال 95 به 13.3درصد است که این رقم در سال 93، 16.1 درصد بود.
بر اساس اعلام مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان سال گذشته برای چهار هزار و 774 نفر در کردستان شغل ایجاد شد.
احمد رشیدی با بیان اینکه مشخصات سه هزار و 48 نفر از این افراد در سامانه اشتغالزایی کشور (رصد) ثبت شده است افزود: هزار و 726 نفر نیز از طریق کاریابی های غیر دولتی تحت نظارت این اداره کل در استان وارد بازار کار شده اند.
وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد به کار گمارده شدگان مرد بوده اند گفت: به لحاظ برش شهرستانی نیز بیشترین اشتغال ثبت شده مربوط به شهرستان های سنندج و بیجار به ترتیب هزار و 81 نفر و 652 نفر و کمترین آمار نیز مربوط به شهرستان سروآباد به تعداد 12نفر است.

** بازارچه های مرزی کردستان
کردستان با وجود 227 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق یکی از استان های مرزی است که از گذشته با کشور عراق مبادلات اقتصادی و تجاری داشته و پس از انقلاب با ایجاد بازارچه های مرزی این مبادلات ساماندهی شده است.
مبادلات مرزی در کردستان اکنون در مرز رسمی باشماق در مریوان و مرز رسمی سیرانبند بانه و سه بازارچه مرزی دیگر در شهرستان های مریوان، سقز و سروآباد انجام می شود.
به همت دولت تدبیر و امید و پیگیری های استاندار کردستان همچنین در تیرماه امسال مرز سیرانبند بانه به مرز رسمی تبدیل شد و از سوی دیگر مرز 'مله خورد' در سروآباد نیز بعد از 13سال بازگشایی، شد و این نشان دهنده تلاش دولت برای ساماندهی بازارچه ها و معابر مرزی در استان کردستان است.
استان کردستان دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و هزار و 703 روستا است براساس آمارهای رسمی در اوایل انقلاب در کردستان 90 درصد جمعیت در روستاها و تنها 10 درصد در شهرها سکونت داشتند که اکنون 34 درصد در روستاها و 66 درصد در شهرها سکونت دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین