کد خبر: ۳۸۹۰۶۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵

توضیحات حافظی درباره حسابرسی شهرداری، اخراجش از دولت احمدی‌نژاد، فروش سوله‌های مدیریت بحران و...

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر در خصوص آخرین وضعیت صنایع آلاینده،حسابرسی شهرداری، لابی‌های کارشناسی و اخراجش از دولت دهم توضیحاتی را ارائه کرد.
آفتاب‌‌نیوز : رحمت اله حافظی صبح امروز در نشست دو ساعته خود با خبرنگاران در تشریح عملکرد کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه در طی سه سال اخیر موضوعاتی همچون افزایش جریمه قطع درختان، ارتقای کیفیت آب شرب، کاهش میزان آلودگی میوه و سبزیجات و مقابله با آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب خام در دستور کار قرار گرفت، گفت: کمیسیون سلامت مقدمات ارتقای کیفیت نان را از مزرعه تا سفره فراهم کرد.

به گزارش ایسنا، او با اشاره به آماد موش‌های پایتخت، گفت: در سرشماری انجام شده در سال 93 در خصوص موش‌ها مشخص شد که دو میلیون و 100 هزار موش در شهر تهران زندگی می‌کنند که بلافاصله مقدمات مقابله با جانواران موذی بر اساس استانداردهای علمی آغاز شد و نهایتا در پاییز سال گذشته جمعیت موش‌ها پس از سرشماری یک میلیون و هشتصد هزار اعلام شد.

حافظی با اشاره به برگزاری مناقصه اولین زباله سوز بیمارستانی گفت: متاسفانه در گذشته زباله‌های بیمارستانی در دل زباله‌های خانگی امحا می‌شد، اما حالا دفن داخل سلول زباله‌های بیمارستانی در دستور کار قرار دارد و ظرف 1.5 ماه آینده مناقصه اولین زباله سوز پزشکی پایتخت برگزار می‌شود و طی یک سال آتی نیز زباله‌های بیمارستانی به روش استاندارد امحا می‌شوند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در تشریح سایر اقدامات انجام شده با اشاره به توقف یکی از خطوط غیر استاندارد کارخانه تولید آسفالت در منطقه 18 گفت: در برخورد با صنایع آلاینده یکی از مشکلات و چالش‌های ما حمایت‌های دولتی از این کارخانه‌ها است. به گونه‌ای که دو کارگاه سنگ خردکنی در مجاور کارخانه سیمان وجود دارد که حکم عدم فعالیت آن صادر شده اما دیوان عدالت اداری نسبت به نقض این حکم اقدام کرده است و فعالیت‌های این کارخانه ادامه دارد.

رایزنی‌های تعطیلی کارخانه روغن نباتی قو هنوز به نتیجه نرسیده است

حافظی در ادامه به آخرین وضعیت تعطیلی کارخانه آلاینده روغن نباتی قو اشاره کرد و با بیان اینکه هنوز این مسئله به نتیجه نرسیده است، گفت: چرا که 300 نفر کارگر در این کارخانه مشغول به فعالیت هستند و علیرغم اعلام آمادگی شهرداری منطقه 18 برای جذب این کارگران تمایلی از سوی آنها دیده نمی‌شود و در حال حاضر در حال رایزنی با تامین اجتماعی هستیم تا این مشکل حل شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت مگس‌های سفید، گفت: خوشبختانه وضعیت مگس‌های سفید نسبت به دو سال گذشته وضعیت بهتری دارد چرا که در گذشته هیچ سازمانی مسئولیت برخورد و ساماندهی با این مگس‌ها را قبول نمی‌کرد و هر کس توپ را در زمین سازمان دیگر می‌انداخت، اما نهایتا در اردیبهشت ماه امسال بین دستگاه‌ها جلسه‌ای برگزار شد و کمیته مشترکی برای حل معضل مگس سفید ایجاد شد که خوشبختانه خروجی این کمیته کاهش قابل توجه تعداد مگس‌های سفید بود که امیدواریم اقدامات این کمیته استمرار داشته باشد.

فروش سوله مدیریت بحران به بانک شهر

حافظی در ادامه این نشست خبری خود با اشاره به مطالبه آزادسازی سوله‌های مدیریت بحران گفت: متاسفانه همچنان مشکلاتی در مدیریت سوله‌های بحران داریم از جمله در منطقه 3 که سوله مدیریت بحران در اختیار باغ موزه دفاع مقدس قرار دارد، در منطقه 4 در اختیار سازمان فرهنگی و هنری، در منطقه 4 سوله به شهربازی بدل شده، در منطقه 12 سوله مدیریت بحران به بانک شهر فروخته شده است و در منطقه 14 سوله در اختیار معاونت فرهنگی و اجتماعی قرار دارد و نهایتا در منطقه 16 سوله مدیریت بحران در اختیار حوزه علمیه قرار دارد.

او در پاسخ به این سوال که بر چه اساسی سوله مدیریت بحران به بانک شهر فروخته شده است گفت: در شهر تهران هر کاری قابل انجام است.

حافظی با اشاره به اینکه در شهر تهران فقدان حکمرانی شایسته وجود دارد گفت: باید شاخص‌هایی همچون مسئولیت پذیری، تخصص گرایی، شفافیت، پاک حسابی و ... ایجاد شود، اما متاسفانه می‌بینیم که در گزارش‌های حسابرسی چه شورا و چه شهرداری هیچ کدام پاسخگو نیستند و بر همین اساس نباید توقع شهر بهتر داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه باید مسئولیت پاسخگویی برای همه افراد حتی اعضای شورای شهر ایجاد شود گفت: می‌بینیم که عضو شورایی 10 سال قبل تصمیمی گرفته و آن تصمیم موجب ضرر و زیان به مردم شده اما هیچ کس پاسخگوی این ضرر و زیان نیست.

حافظی با اشاره به اینکه حق اظهار نظر همگانی باید در حکمرانی شایسته شهر ایجاد شود گفت: اما می‌بینیم وقتی می‌خواهیم پیاده راه 17 شهریور بسازیم نه تنها از مردم نظرخواهی نمی‌شود بلکه در مقابل مخالفت‌ها نیز مقاومت می‌شود.

آغاز لابی برای فروش شهروند و شهر آفتاب

او در پاسخ به برخی شائبه‌ها مبنی بر لابی شهرداری برای فروش شهروند و شهر آفتاب به بانک شهر گفت: شورای سوم مجوز فروش شهروند را صادر کرده بود اما به دلایلی این فروشگاه به فروش نرفت. این در حالیست که شش ماه قبل در شورای چهارم و به پیشنهاد کمیسیون سلامت و با کسب آرای حداکثری، مصوبه قبلی ابطال و فروش شهروند ممنوع شد، اما حالا شاهد هستیم شهرداری که دچار مشکلات زیادی در تامین نقدینگی به واسطه عدم مدیریت بهینه منابع و صرف هزینه‌های غیر ضرور شده ، این پیشنهادات را مطرح می‌کند.

حافظی با اشاره به اینکه شهرداری با اقدامات خود دو الی سه برابر هزینه به شهر تزریق کرده است، گفت: نبود نگاه کنترل منابع مثل لایحه بودجه 94 - 95 که بندهای تبصره مرتبط با اقتصاد مقاومتی وجود نداشت و حتی افزایش پرسنل که خارج از مصوبات بوده بار سنگینی بر شهرداری تحمیل کرده و این موضوع سبب استقراض شهرداری شده است.

او با بیان اینکه شهرداری سال گذشته برای پرداخت حقوق و برخی از بدهی‌های خود 5000 میلیارد تومان از بانک شهر استقراض کرده است، گفت: باید سود حاصله را تسویه کند و به این سمت رفتند که بخشی از سهام شهروند، شهر آفتاب و بر اساس شنیده‌ها، ورزشگاه‌های مناطق مختلف را واگذار کنند و در عمل این چوب حراج به سرمایه مردم است و به مانند این است که پدر یک خانواده برای تجملات از بانک وام بگیرد و در زمان سررسید بدهی، ملک خود را به فروش برساند که این اقدام به هیچ عنوان قابل قبول نیست و به نظر می‌رسد شورای شهر نیز این رویه را قبول ندارد.

حافظی، حافظی است و با هیچ گروه سیاسی ارتباط ندارد

او در پاسخ به سوالی مبنی بر شائبه موضع گیری‌های سیاسی وی در تذکرات گفت: سوابق مدیریتی من مشخص است و چه زمانی که معاون وزیر بهداشت و چه هنگامی که مدیرعامل تامین اجتماعی بودم نگرش فنی و نه سیاسی به موضوعات داشتم و در شورای شهر نیز معتقدم نباید سیاسی به موضوعات نگاه کنید چراکه اگر جایگاه سیاسی شود آسیب‌ها آغاز می‌شود. به عنوان مثال کرباسچی در زمان شهردار بودنش در اصفهان و تهران خدمات زیادی ارائه کرد و منشا اثر خدمات خوب بود اما از زمانی که بعد سیاسی فعالیت‌های کرباسچی پررنگ‌تر شد نقطه آسیب پذیری وی نیز آغاز شد چرا که قطعا در مسائل سیاسی ، جناح مقابل نقاط ضعف را پیدا می‌کند.

حافظی با بیان اینکه بنده ارتباط خود را با جناح چپ و راست تکذیب می‌کنم ، گفت: حتی برخی عنوان کرده‌اند که من از جبهه پایداری حمایت می‌کنم اما با هیچ گروه سیاسی حتی پایداری ارتباط ندارم.

او با بیان اینکه برای خود اصول و خطوط قرمزی قائل هستم ، گفت: نظام، حقوق مردم و رهبری خطوط قرمز من هستند و هیچ خط قرمز دیگری ندارم.

حافظی با بیان اینکه سه اتفاق در زندگی کاری من رخ داد که موجب شد برخی‌ها مرا به جبهه پایداری نسبت دهند گفت: من معاون آقای لنکرانی در زمان ریاستش در وزارت بهداشت بودم که یکی از بهترین دوره‌های عمر خدمتی خود را داشته‌ام که لنکرانی نیز از اعضای جبهه پایداری است و در ادامه معاون آقای محصولی شدم که وی نیز یکی از ارکان جبهه پایداری است.

او با بیان اینکه من پنج ماه با دکتر دستجردی وزیر بهداشت کار کردم اما از وزارت بهداشت استعفاء دادم گفت: من در ابتدای فعالیتم با دستجردی شروطی گذاشتم اما شروط من در طول پنج ماه نقض شد و من استعفا دادم که بابت رفتن من از وزارت بهداشت هجمه‌های زیاد رسانه‌ای علیه دستجردی ایجاد شد و وزیر بهداشت از من شکایت کرد و مرا متهم کرد که این هجمه از سوی من ایجاد شده است.

حافظی تأکید کرد: تا زمانی که به سازمان بیمه خدمات درمانی رفتم محصولی را ندیده بودم و طی 100 روز خدمت در بیمه خدمات درمانی فعالیت‌های موثری داشتم به گونه‌ای که به ریاست سازمان تامین اجتماعی منصوب شدم، 9 ماه تاخیر در پرداخت پزشکان، بیمارستان‌ها و ... وجود داشت و درآمد ماهانه در حالی 1000 میلیارد تومان بود که هزینه‌های سازمان 1400 میلیارد تومان می‌شد و این نشان از کسری 400 میلیارد تومانی و ورشکستگی داشت اما در پایان یک سال و نیم مدیریتم درآمد سازمان به 1500 میلیارد تومان رسید.

او در مورد علت حذفش از سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه من اخراجی دولت دهم هستم گفت: در زمان مدیریتم طرح پزشک امین در دستور کار قرار گرفت که به نفع مردم بود اما وزیر وقت بهداشت به رئیس جمهور زنگ زد و گفت که حافظی در حال مختل کردن نظام سلامت است و رئیس جمهور نیز به وزیر رفاه تلفن کرد و گفت که حافظی را بردارید که من وقتی این خبر را شنیدم در حین ورود به حرم امام رضا (ع) بودم و با این موضوع مشکلی نداشتم چرا که من نمی‌خواستم هزینه بیمه مردم را صرف اقدامات دیگر کرده و یا افرادی را بدون چارچوب و ضوابط مشخص استخدام کنم و این رفتارها سبب شد که دفتر رئیس جمهور وقت بفهمند که حافظی آدمی نیست که کارهای غیر اصولی انجام دهد.

حافظی با بیان اینکه حالا خوشبختانه یا متاسفانه حافظی وارد شورای شهر شده است گفت: حافظی، حافظی است و با هیچ گروه سیاسی ارتباط ندارد. هر چند که اسم من در 14 لیست وجود داشت اما تنها یک شرط داشتم که زمان تصمیم گیری خودم به شخصه تصمیم گیری کنم و جالب است بدانید که هزینه من برای ورود به شورای شهر 12 میلیون تومان بود، اما کسانی را می‌شناسم که از بانک شهر 400 میلیون تومان قرض کردند تا در شورای شهر وارد شوند اما خوشبختانه نتوانستند رای بیاورند.

این عضو شورای شهر با اشاره به حکم دادگاه در خصوص مقصر دانستن پیمانکار در حادثه پارک کوهسار ، گفت: قاضی مستقل است و حکم قضایی را خارج از اختیارات شورا و شهرداری صادر می‌کند که برای همه افراد و سازمان‌ها این حکم لازم الاجرا است.

او با اشاره به افزایش ضریب ایمنی مکان‌های عمومی همچون پارک‌ها گفت: از شورایاران نیز درخواست کرده‌ایم که نسبت به شناسایی نقاط غیر ایمن عمومی و پارک‌ها نیز اقدام کند.

ایجاد دیوان محاسبات شهری می‌تواند گره گشا باشد

او در مورد حسابرسی و سکوت برخی اعضای شورا نسبت به حسابرسی گفت: برای اولین بار حسابرسی از شهرداری رسانه‌ای شد و به عنوان اولین گام این اقدام مورد قبول است و قطعا مطالبه اعضای شورای شهر می‌تواند در ادامه مسیر حسابرسی موثر باشد.

حافظی تأکید کرد: هیئت رئیسه قصد داشت که طبق روال سنواتی انحرافات حسابرسی را به شهردار ابلاغ کند، اما مطالبه کردیم تا این گزارش حسابرسی به سازمان‌های نظارتی نیز ارجاع داده شود اما وقتی تعلل هیئت رئیسه را دیدیم کمیسیون سلامت اعتراضات را به سازمان بازرسی ارجاع داد اما باید بگویم تا آنجا که می توانستیم کار را پیش بردیم اما قانون راه دیگری نیز برای ما در نظر نگرفته و به نظر می‌رسد ایجاد دیوان محاسبات شهری می‌تواند گره گشا باشد چرا که همان گونه که وزرا باید به دیوان محاسبات پاسخگو باشند باید اعضای شورای شهر و مدیران شهری نیز به دیوان محاسبات شهری نیز پاسخگو باشند و پاسخ بی دقتی‌ها کم کاری، تصمیمات و ... خود را بدهند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر در مورد حسابرسی از مناطق نیز با بیان اینکه شهرداری مناطق جایگاه حقوقی ندارد، چرا که تنها شهردار یک مقام و پست است و 22 شهردار نداریم، گفت: بررسی عملکرد شهرداری‌ها در گزارش تلفیق مشخص می‌شود و شورای شهر نیز می‌تواند برای شهردار در خصوص اداره مناطق توسط مدیرانش تکلیف ایجاد کند.

او در مورد حادثه اقدام به خودسوزی فردی در روز گذشته در ساختمان شماره 2 شورای شهر با بیان اینکه اقدام به خودسوزی این فرد در مورد واگذاری غرفه بود، گفت: این فرد در یک غرفه در یکی از میادین میوه و تره بار فعالیت داشته و دستور مساعدت شهردار تهران را نیز داشته است اما زیرمجموعه شهردار تهران در پیگیری مشکل این فرد تعلل کرده و این فرد روز گذشته اقدام به خودسوزی کرده است.

حافظی با بیان اینکه غرفه‌ها بر اساس آئین‌نامه‌ای واگذار می‌شوند در واکنش به برخی ادعاها که تالمات روحی و روانی داشته، گفت: فردی که این ویژگی‌ها را به این مرد نسبت داده باید پاسخگو باشد و مستندات خود را ارائه دهد و اگر این عنوان صحت نداشته باشد فردی که اقدام به خودسوزی کرده می‌تواند پیگیری قضایی کند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر در پاسخ به این سوال که چندی پیش یکی از مدیران شهرداری تهران علیه اش صحبت کرده و قرار بود فایل صوتی سخنان این مدیر در پی اهانت به حافظی بررسی شود گفت: سی دی صحبت‌های این مدیر را بررسی کردیم و مشخص شد که خطای بیان در مدیر وجود داشته است و کمیسیون نظارت نیز بررسی این موضوع را در دستور کار قرار داد و اردیبهشت ماه سال گذشته این موضوع به جمع بندی رسید و قرار شد که موضوع در صحن علنی بررسی شود منتها تا کنون علیرغم اینکه چهار مرتبه درخواست بررسی نتیجه کمیسیون نظارت را در صحن علنی داشته‌ام کمیسیون نظارت تعلل می‌کند.

او در پاسخ به سوالی که آیا مدیر شهرداری در پی اهانت به شما عذرخواهی کرد یا خیر گفت: این مدیر از سخنان اهانت آمیز خود عذرخواهی نکرد.

حافظی در پاسخ به فعالیت بانک شهر در پایتخت گفت: 9 درصد سهام بانک شهر متعلق به شهرداری تهران است و شهرداری نیز به واسطه مراودات خود هر وقت دچار کمبود مالی شود در قالب تسهیلات از بانک شهر کمک می‌گیرد و از طرف دیگر به بانک شهر رانت می‌دهد تا در هر کوچه و معبری کیوسک شهرنت مستقر کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین