کد خبر: ۳۹۰۵۲۹
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰

بهت کارشناسان از بازگشت نفت برنت به بالای ٥٠ دلار

قیمت نفت در هفته گذشته در شرایطی به طور مستمر افزایش یافت که بسیاری از کارشناسان باور دارند با توجه به رشد تولید این کالا و دورنمای تیره و تار تقاضا، این روند رو به رشد بی‎دوام خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز : در هفته گذشته قیمت شاخص دبلیو تی آی آمریکا دومین رشد هفتگی خود را تجربه کرد و از ٩ درصد افزایش برخوردار شد. قیمت شاخص برنت نیز برای سومین هفته پیاپی افزایش یافت و هشت درصد گرانتر شد.

به گزارش شانا، قیمت نفت در روز دوشنبه (٢٥ مرداد ماه) به روند افزایشی خود که از هفته پیش از آن آغاز شده بود، ادامه داد زیرا گمانه‎زنیها درباره اقدام احتمالی تولیدکنندگان نفت برای تقویت قیمت این کالا در شرایط کنونی اشباع بازار، بیشتر شد.

اطلاعات مؤسسه جنسکیپ نشان‎دهنده کاهش ٣٥٠ هزار بشکه ای سطح ذخیره سازی نفت در پایانه کوشینگ در ایالت اوکلاهوما آمریکا در هفته منتهی به ٢٢ مرداد ماه بود و این مسئله، به روند افزایشی قیمت نفت کمک کرد.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت با یک دلار و ٣٨ سنت افزایش به ٤٨ دلار و ٣٥ سنت رسید. قیمت شاخص دبلیو تی آی نیز با یک دلار و ٢٥ سنت رشد، در سطح ٤٥ دلار و ٧٤ سنت تثبیت شد.

آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، به خبرهای مربوط به اقدام هماهنگ تولیدکنندگان نفت برای تثبیت بازار، روی خوش نشان داد و با سخنان خود، تأثیری مثبت بر قیمت نفت گذاشت.

با این همه، برخی تحلیل‎گران با اشاره به وضع نابسامان عرضه نفت، نسبت به استمرار روند کنونی قیمت این کالا ابراز تردید کردند.

همچنین نسبت به توافق اعضای اوپک برای کنار گذاشتن رقابت بر سر افزایش سهم از بازار، تردیدهایی وجود دارد.

مؤسسه آمریکایی کلیپردیتا که در زمینه رهگیری محموله های نفتی فعالیت می‎کند، اعلام کرد مجموع صادرات ٦ عضو بزرگ اوپک (عربستان، ایران، عراق، قطر، امارات و کویت) همکنون حدود ٢٢ درصد نسبت به آغاز سال ٢٠١٥ میلادی بیشتر شده است.

در زمینه تقاضای نفت نیز اطلاعات منتشر شده درباره اقتصاد سه کشور بزرگ مصرف‎کننده، یعنی آمریکا، چین و ژاپن، چندان امیدوارکننده نبود و این مسئله می‌تواند بر مصرف طلای سیاه، تأثیری منفی داشته باشد.

روز سه شنبه (٢٦ مرداد ماه) قیمت نفت دو درصد دیگر افزایش یافت زیرا از یک سو برخی منابع اوپکی، از تمایل عربستان برای کمک به رشد قیمت نفت سخن گفتند و از سوی دیگر، یک هیئت روسی برای گفت‌و‌گو درباره شرایط بازار در دبیرخانه اوپک در وین اتریش حاضر شد.

افت ارزش دلار به پایین‌ترین سطح هشت هفته اخیر و همچنین کاهش ٧٠٠ هزار بشکه‎ای تولید روزانه نفت نیجریه به دلیل عملیات خرابکارانه، از دیگر عوامل مؤثر در رشد قیمت نفت بودند.

منابع اوپکی با اشاره به تمایل عربستان برای رشد قیمت نفت، اعلام کردند کشورهای عضو اوپک در ماه آینده میلادی در حاشیه دیدار با کشورهای غیر عضو این سازمان، گفت‌و‌گو درباره تثبیت تولید نفت را از سر می‎گیرند.

وزارت انرژی روسیه اعلام کرد مسئولان روسی و اوپکی به تازگی در وین درباره شرایط بازار نفت گفت‌و‌گو کرده اند و قرار است نشست بعدی خود را در ماه اکتبر سال جاری میلادی برگزار کنند.

در معاملات روز سه شنبه، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ٨٨ سنت افزایش به ٤٩ دلار و ٢٣ سنت و قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی با ٨٤ سنت افزایش به ٤٦ دلار و ٥٨ سنت برای هر بشکه رسید.

گزارش مؤسسه نفت آمریکا (ای پی آی) که یک نهاد غیر دولتی است، نشان داد بر خلاف انتظار کارشناسان، سطح ذخیره سازی نفت در این کشور در هفته منتهی به ٢٢ مرداد ماه، با کاهش روبه‌رو بوده است.

برخی تحلیل‎گران فنی بازار باور دارند که اگر قیمت نفت خام برنت از مرز ٥٠ دلار برای هر بشکه بگذرد، روند افزایش قیمتها در چهار تا ٦ هفته آینده نیز ادامه خواهد یافت.

با این همه، با توجه به افزایش شمار سفارشهای خرید و استقراض نفت در از سوی سفته بازان، احتمال نوسان شدید در قیمتها در روزهای آینده بالاست.

استمرار کاهش ارزش دلار از یک سو و افت غیر منتظره سطح ذخیره سازی نفت در آمریکا از سوی دیگر، سبب شدند روز چهارشنبه (٢٧ مرداد ماه)، روند افزایشی قیمت نفت ادامه یابد و وارد پنجمین روز خود شود.

در این روز قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ٦٢ سنت رشد به ٤٩ دلار و ٨٥ سنت برای هر بشکه رسید و قیمت شاخص دبلیو تی آی آمریکا با ٢١ سنت افزایش در سطح ٤٦ دلار و ٧٩ سنت تثبیت شد.

طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا که مرجعی رسمی است، سطح ذخیره سازی نفت این کشور در هفته منتهی به ٢٢ مرداد ماه با دو میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه کاهش روبه‌رو شده است. این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی می‎کردند این رقم با از ٥٢٢ هزار بشکه افزایش برخوردار شده باشد.

اداره یاد شده همچنین اعلام کرد سطح ذخیره‎سازی بنزین در آمریکا در آن مقطع با دو میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه کاهش روبه‌رو بوده است.

تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای به تأخیر انداختن افزایش نرخ بهره در این کشور، سبب شد ارزش دلار کاهش یابد و این مسئله، به رشد قیمت نفت کمک کرد. با توجه به قیمت‌گذاری نفت به دلار، کاهش ارزش این ارز سبب می‎شود خرید این کالا برای دارندگان ارزهای دیگر ارزانتر تمام شود و مطلوبیت طلای سیاه افزایش یابد.

با این‌همه، انتشار برخی گزارشها درباره افزایش چشمگیر تولید نفت عربستان با وجود آغاز گمانه‌زنیها درباره تعیین دوباره سقف تولید اوپک، سبب شد رشد قیمت نفت محدود باشد.

به گفته برخی منابع اوپکی، ممکن است تولید نفت عربستان در ماه جاری میلادی (اوت) به ١٠,٨ تا ١٠.٩ میلیون بشکه در روز برسد.

روز پنجشنبه (٢٨ مرداد ماه) قیمت نفت برای ششمین روز پیاپی افزایش یافت و قیمت شاخص برنت برای نخستین بار در ٦ هفته اخیر، به بالای سطح ٥٠ دلار برای هر بشکه بازگشت.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت با بیش از ٢ درصد رشد، به ٥٠ دلار و ٨٩ سنت برای هر بشکه رسید و شاخص نفت خام آمریکا با سه درصد افزایش، قیمت نهایی ٤٨ دلار و ٢٢ سنت را تجربه کرد.

از دید فنی، بازار نفت اکنون وارد یک دوره رشد قیمت شده است. یکی از عوامل فنی مؤثر در روند افزایشی کنونی، تلاش معامله گران برای پایان دادن به معاملات استقراضی است که در دوره افت قیمت نفت در هفته های گذشته آغاز شده بود. در معاملات استقراضی، معامله گران از افت قیمت نفت سود می‎برند.

بسیاری از کشورهای عضو اوپک از افت قیمت نفت در دو گذشته آسیبهایی شدید متحمل شده‎اند. با وجود هزینه اندک تولید نفت برای کشورهای حاشیه خلیج فارس، برخی از تولیدکنندگان نفت برای تأمین نیازهای بودجه خود، نیازمند قیمت نفت ١٠٠ دلار هستند.

در آخرین روز هفته گذشته (جمعه ٢٩ مرداد ماه) قیمت شاخص نفت خام برنت بالای ٥٠ دلار تثبیت شد و قیمت نفت خام آمریکا افزایش یافت و بالاترین رشد هفتگی خود را از ماه مارس سال جاری میلادی تا کنون تجربه کرد.

گمانه‎زنی درباره توافق احتمالی تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک برای تثبیت سطح تولید نفت، سبب شد قیمت نفت از آغاز ماه اوت سال جاری میلادی تا کنون از حدود ١٠ دلار افزایش برخوردار شود.

قیمت هر بشکه نفت خام دبیلو تی آی در روز جمعه با ٣٠ سنت افزایش به ٤٨ دلار و ٢٢ سنت رسید. قیمت شاخص نفت خام برنت نیز با تنها یک سنت کاهش، به ٥٠ دلار و ٨٨ سنت رسید.

طبق اعلام شرکت خدمات حفاری بیکر هیوز، شرکتهای آمریکایی در پایان هفته منتهی به ٢٩ مرداد ماه، شمار دکلهای حفاری را برای هشتمین بار پیاپی افزایش دادند.

عراق نیز با صادرات روزانه ٧٠ هزار بشکه، انتقال نفت تولیدی شرکت نفت شمال خود با استفاده از خط لوله کرکوک-جیحان را از سر گرفت و قرار است این رقم را در هفته آینده، ٢ برابر کند.

در لیبی نیز یک نفتکش تخلیه نفت از مخازن پیانه نفتی زویتینه در شرق این کشور را آغاز کرد که نخستین فعالیت این پایانه پس از چند ماه تعطیلی به شمار می آید.

کارشناسان با اشاره به تحولات یاد شده و همچنین استمرار تولید بی‌رویه نفت از سوی عربستان و برخی عوامل فنی معاملاتی، اعلام کردند روند افزایشی قیمت نفت دوامی نخواهد داشت.‌ برخی کارشناسان باور دارند قیمت نفت که در آغاز ماه اوت رو به کاهش گذاشته بود، اکنون از رونقی بی‌دلیل برخوردار شده اند.

همسو با هشدارهای کارشناسان درباره سست بنیاد بودن روند کنونی رشد قیمت نفت، بانک آمریکایی سیتی اعلام کرد افزایش کنونی ناشی از امیدواری به توافق تولیدکنندگان برای تثبیت تولید نفت در ماه آینده میلادی است، درحالی‌که نشست پیشین این کشورها در دوحه قطر در ماه آوریل امسال، با شکست روبه‌رو شده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین