کد خبر: ۳۹۴۳۰۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷

ازدواج اشتباه طلاق را در کشور دامن زده

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج‌ و تعالی‌ خانواده وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه مشکل اصلی طلاق ازدواج اشتباه است، گفت: وام ۱۰میلیونی ازدواج هرچند با تأخیر اما به تمام متقاضیان پرداخت خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سیاست‌های کلی خانواده در 16 بند از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، طبق این سیاست‌ها ایجاد جامعه‌ای خانواده‌محور و تقویت و تحکیم خانواده و کارکردهای اصلی آن بر پایه الگوی اسلامی خانواده باید روح حاکم بر قوانین کشور باشد.
در بند 10 سیاست‌های کلی خانواده، ساماندهی نظام مشاوره‌ای و آموزش قبل، حین و پس از تشکیل خانواده و تسهیل دسترسی به آن بر اساس مبانی اسلامی ــ ایرانی در جهت استحکام خانواده و در بند 13 سیاست‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عوامل تزلزل نهاد خانواده به‌ویژه موضوع طلاق و جبران آسیب‌های ناشی از آن با شناسایی مستمر عوامل طلاق و فروپاشی خانواده و فرهنگ‌سازی کراهت طلاق ذکر شده است.

طبق اعلام مسئولان وزارت کشور حاشیه‌نشینی، اعتیاد، طلاق،‌ مفاسد اخلاقی و اجتماعی و موضوعاتی تحت عنوان نقاط حاد و آسیب‌پذیری که بیش از میانگین کشور هستند، پنج آسیب اولویت‌دار کشور هستند.

آن‌گونه که مرتضی میرباقری معاون سابق فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور در نخستین جلسه شورای اجتماعی در سال 95 عنوان کرده بود: نسبت طلاق و ازدواج به‌گونه‌ای است که در قبال هر 100 ازدواج 22 طلاق ثبت می‌شود. البته این آمار میانگین ماست و در برخی استان‌ها به‌ازای هر 100 ازدواج 37 طلاق داریم و بیش از 50 طلاق ثبت‌ می‌شود و متأسفانه در برخی شهرها به‌ازای هر 100 ازدواج 60 مورد طلاق داریم.

موضوعی که اغلب متولیان امر به آن اذعان دارند روند رو به رشد طلاق در کلان‌شهرها به‌ویژه در 5 سال نخست زندگی است و بر این اساس سیاست‌های کلی خانواده بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عوامل تزلزل نهاد خانواده به‌ویژه طلاق را مورد تأکید قرار داده است.

در همین رابطه ناصر صبحی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج‌ و تعالی‌ خانواده وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد:‌ آموزش قبل، حین و پس از تشکیل خانواده و ارائه مشاوره ضروری است برهمین اساس محتوا و سرفصل‌ها در زمینه‌های مختلف آماده شده و با دستگاه‌های مختلف طرح مسئله شده است.

وی افزود: بانک اطلاعاتی تهیه کرده‌ایم تا در کل کشور افرادی که آموزش‌ها و مشاوره‌های ازدواج را ارائه می‌دهند، شناسایی شوند و افراد واجد صلاحیت را مشخص کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج‌ و تعالی‌ خانواده وزارت ورزش و جوانان با ابراز "اولویت دوم ما گسترش کمی و کیفی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده است"،‌ گفت:‌ افرادی که مشاوره ازدواج ارائه می‌دهند باید از سازمان روانشناسی پروانه داشته باشند برهمین اساس وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روانشناسی تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌اند تا به افراد برای ارائه خدمات مشاوره مجوز بدهیم.

صبحی بیان کرد: در کشور تعداد زیادی از افراد مشغول ارائه خدمات مشاوره هستند اما مشخص نیست مجوز و پروانه کار دارند یا خیر، 54 مرکز به‌صورت مشترک توسط وزارت ورزش و جوانان و نظام روانشناسی مجوز فعالیت گرفته‌اند که آدرس آنها روی سایت هر دو نهاد قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اینکه 200 مرکز از گذشته به حال خود رها شده بودند، ادامه داد: این مراکز را شناسایی کردیم و به آنها پروانه فعالیت موقت داده‌ایم تا خود را با استانداردها تطبیق دهند. از 54 مرکز مشاوره استاندارد 28 مرکز در تهران و 15 مرکز در استان‌ها واقع هستند همچنین 16 استان فاقد مراکز مشاوره هستند و این نشان می‌دهد توزیع مراکز مشاوره به‌لحاظ جغرافیایی عادلانه نیست.

** آموزش‌های قبل از ازدواج، حل مشکلات و تحکیم خانواده در مراکز تخصصی مشاوره

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج‌ و تعالی‌ خانواده وزارت ورزش و جوانان افزود: هر 6 ماه گزارشی را از عملکرد مراکز مشاوره دریافت می‌کنیم که براین اساس تأثیرگذاری مشاوره‌های پیش از ازدواج بالاست همچنین تلاش می‌کنیم تا پایان سال در تمام استان‌ها مراکز مشاوره ازدواج را ایجاد کنیم.

وی مطرح کرد: مراکز تخصصی مشاوره و تعالی خانواده، مراحل مختلف شکل‌گیری خانواده از ازدواج تا تحکیم آن را در بر می‌گیرند. آموزش‌های قبل از ازدواج، مهارت‌های زناشویی، حل مشکلات و تعالی خانواده بخشی از وظایف آنهاست.

** ازدواج اشتباه علت طلاق

صبحی با اشاره به یک طنز تلخ در این رابطه که علت طلاق ازدواج است، گفت: در واقع علت طلاق، ازدواج ناموفق است بنابراین باید توجه داشت که پیشگیری بر مداخله‌ اولویت دارد بنابراین در بحث کاهش طلاق، آموزش راهبرد اصلی است و آموزش‌های پیش از ازدواج اثربخشی بالایی در شکل‌گیری ازدواج‌های موفق و تحکیم خانواده دارند.

** مشکلات پیش روی اعطای وام 10میلیونی ازدواج

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج‌ و تعالی‌ خانواده وزارت ورزش و جوانان درخصوص ارائه سایر خدمات به‌منظور تسهیل ازدواج جوانان از جمله وام 10میلیونی ازدواج بیان کرد:‌ وام ازدواج یک موضوع اقتصادی است و متولی خاص خود را دارد اما متقاضی آن جوانان هستند و وزارت ورزش و جوانان نقش ناظر را به‌عهده دارد.

وی افزود: نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیدند که وام ازدواج از 3 میلیون به 10 میلیون افزایش یابد و بانک‌ها اعلام می‌کردند که تأمین منابع این موضوع دشوار است اما سرانجام با ابلاغ بانک مرکزی مقرر شد از اول مرداد وام 10میلیونی ازدواج به متقاضیان ارائه شود.

** بانک‌هایی را که برای اعطای وام ازدواج کوتاهی کنند، معرفی می‌کنیم

صبحی ادامه داد: از 28 بانک عامل در زمینه پرداخت وام 10 میلیون تومانی ازدواج، برخی بانک‌ها برای اعطای وام مشکلاتی دارند و در حال بررسی هستیم تا مشخص شود مشکلات چیست،  آیا جنبه کشوری و استانی داشته یا مربوط به شعبات بانک‌هاست. با بانک‌هایی که برای پرداخت وام ازدواج مشکل دارند،‌ جلسه برگزار کردیم تا موانع حل شود و اگر همراهی نکنند،‌ بانک‌هایی را که کوتاهی می‌کنند، معرفی خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج‌ و تعالی‌ خانواده وزارت ورزش و جوانان گفت: طبق استعلامی که از بانک‌ها گرفتیم، مشخص شد وام 10میلیونی ازدواج هرچند با تأخیر به تمام متقاضیان ارائه می‌شود و حتی افرادی که برای وام 3میلیونی ازدواج ثبت‌نام کرده بودند وام 10میلیونی دریافت خواهند کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
mehdi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
0
0
فقط 90 درصدش از نداشتنه که باعث جر و بحث های زناشویی میشه و بقیه چیزها رو تحت تاثیر قرار میده...ازدواج اشتباه چیه بابا
محمدرضا پیروی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
0
0
بانک داری اشتباه اموزش وپرورش اشتباه اقتصاد داغون بهداشت و درمان غلط کشاورزی وانفسا تولید وصنعت ورشکسته تربیت واخلاق صفر بیکاری فراوان اعتیاد وفساد کولاک اموزش وعالی از اخر اول بنیان خانواده سست وداغون ارتباطات واینترنت واویلا یا مهدی عجل علی ظهورک چی میکنیم ما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
0
0
وام ازدواج 3 میلیون وام خرید خودرو 25 میلیون؟!!!!!!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین