کد خبر: ۳۹۶۹۴
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۸۴ - ۰۰:۵۶

ایران و کره شمالی، متحدان نظامی و هسته ای؟!

آفتاب‌‌نیوز : یادآوری می کنیم که آمریکا و بریتانیا سه سال پیش برای آماده سازی روانی جامعه ی غرب برای حمله به عراق کار خود را با «افشاگری» مشابهی آغاز کردند.

این روزنامه بر پایه داده های سرویس های اطلاعاتی که از آنها نامی نبرد، مدعی شد تهران در حال انجام گفت و گوهایی درباره ی خرید پلوتونیوم ایران هستند. این روزنامه در ادامه ی ادعاهای خود نوشت کارشناسان متفق القول اند که این گفت و گوها نشان از توانایی ایران برای ساخت بمب هسته ای دارد.

به گفته ی برخی دیپلمات ها احتمال فروش دوباره ی پلوتونیوم واشنگتن را چنان نگران کرد که بی درنگ شروع به کار بری   تدابیری برای جلوگیری از دادوستد کردند. این ادعا مطرح می شود که ایران در عوض دریافت سوخت و فناوری هسته ای حاضر شده حامل های انرژی نفت و گازرا به کره ی شمالی تحویل دهد. هم چنین روزنامه ی مزبور می افزاید ایران و کره ی شمالی می توانند در زمینه ی نظامی همکاری کنند.

ایران و کره ی شمالی به خاطر برنامه های هسته ای شان تحت فشارهای بین المللی فزاینده ای هستند و در فهرستی قرار دارند که امکان اعمال شدیدترین تحریم های جهانی بر آنها زیاد است. 

یکی از دلایلی که روزنامه ی تایمز به آن استناد می کند مسبوق به سابقه بودن این امر است یعنی زمانی که آژانس بین المللی هسته ای در سال 2004 آشکار کرد که کره ی شمالی حدود 2 تن اورانیوم به لیبی فروخته و در آن زمان دیگر امکان جلوگیری از آن وجود نداشت. البته معمر قذافی رهبر لیبی بعدها علنا از پی گیری برنامه ی هسته ای بومی خود چشم پوشی کرد.

تایمز ادامه می دهد زمانی که پیونگ یانگ رسما در گفت و گوهای خلع سلاح شرکت می کرد در کره ی شمالی فعالیت های غیر قانونی برای غنی سازی پلوتونیوم ادامه داشته است. در سال گذشته نیز بر پایه ی اطلاعاتی که هیات دولت امریکا ارایه داده ، در چارچوب همکاری برای امنیت هسته ای بیش از ده تلاش برای فرستادن مواد هسته ای به ایران و کره ی شمالی خنثی شده است.

تایمز بر این باور پافشاری می کند که ادامه ی گفت و گوهابیهوده است. این روزنامه به عنوان مدرکی آشکار در رابطه با نگاه غرب به این موضوع می نویسد: پس از پایان گفت و گوهای نوبتی با ایران که در پاییز گذشته در چین جریان داشت، کریستوفر هیل نماینده ی امریکا در گفت و گوهای درون لابی درباره ایران و کره گفت: «این دو کشورعلی رغم میل ما می خواهند بمب هسته ای داشته باشند»

استناد سایت پراودا  که مطالب روزنامه ی تایمز را نقل قول کرده این است که کره حدود 50 کیلوگرم سوخت هسته ای ذخیره دارد. چنان که روزنامه ی تایمز می نویسد از زمانی که نخستین بار در سال 1994 بحران هسته ای شروع شد، کره سوخت هسته ای مازادذخیره کردکه ممکن است به هر کشور دیگری تحویل دهد. در مرحله ی جدید «بحران هسته ای» کارشناسان امریکایی معتقدند وقتی دانشمندان کره ای قصد دارند رآکتور هسته ای شان را راه بیاندازند، هر ساله می توانند تا 60 کیلوگرم سوخت هسته ای تولید کنند. در حالی که برای ساختن بمب هسته ای فقط 9 کیلوگرم پلوتونیم غنی شده لازم است. چین هم قصد دارد رآکتور خود را از نو راه اندازی کند که امکان تولید سالانه 10 بمب را برای این کشور فراهم می کند.

سایت روسی نوشت ایران هم به نوبه ی خود برنامه ای بومی برای غنی سازی پلوتونیم دارد. این سایت با نقل قول از جان بولتون نماینده ی امریکا در سازمان ملل ادامه داد ایران فعالیت هایش را در این راستا ادامه می دهد. ساختن بمب بر پایه ی پلوتونیم غنی شده به دستگاه هایی پیچیده تر از دستگاه های لازم برای ساخت بمب با اورانیوم نیاز دارد اما «گفت و گو» با کره ی شمالی می تواند این روند را تسهیل کند.

در عین حال در نوامبر سال گذشته در صفحات نشریه ی آلمانی  اشپیگل گزارشی منتشر شد که با ادعای استناد به منابع اطلاعاتی غربی نوشته بود یک مقام بلند پایه ی ایرانی با مقامات کره در پیونگ یانگ دیدار کرده است. در این مقاله اشپیگل مدعی شده بود موضوع دیدار، گفت و گو درباره ی همکاری ایران و کره از جمله کمک کره ی شمالی به برنامه ی هسته ای ایران بوده است. همچنین در پی آمده بود که نظامیان ایران می توانستند از طریق کانال های ویژه ای با پیونگ یانگ ارتباط برقرار کنند.

امریکا طی چند هفته ی اخیر آشکارا با تمام توان تلاش کرده  با تحدید اقتصاد کره ی شمالی فشار به این کشور را افزایش دهد. دلایل آن را هم فعالیت های غیر قانونی ارزی، قاچاق مواد مخدر و سیگار عنوان کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین