کد خبر: ۳۹۷۷۱۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵

بیمارستانی که به مثابه موزه جنگ است

رئیس بیمارستان گلستان اهواز گفت: علاوه بر مجروحان معرکه‌های جهاد در خط مقدم، مجروحان بمباران‌ها و موشک باران‌های خوزستان و اهواز نیز به بیمارستان گلستان اهواز اعزام می‌شدند و این بیمارستان نماد واقعی ایثــار و تلاش مجاهدانه و طب رزم بود.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر حبیب حی‌بر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دوران دفاع مقدس و وقوع جنگ تحمیلی در سال‌های نخست پیروزی انقلاب می‌گوید: در آن بیمارستانی که به مثابه موزه جنگ استدوران همه اقشار جامعه با تمام وجود در برابر این حادثه و هجوم ایستادگی کردند و معنای این جنگ تحمیلی را به دفاعی مقدس تبدیل کردند. در دوران جنگ تحمیلی، کادر پزشکی، درمانی و بهیاری وقت نیز با تلاشی شبانه‌روزی برای التیام بخشیدن به زخم‌ها و جراحت‌های جنگ،با بسیج همه‌جانبه و شبانه روزی هم در جبهه و بیمارستان‌های صحرایی و هم در پشت جبهه و بیمارستان‌های مختلف در خدمت مجروحان دفاع مقدس بودند.

در بیمارستان‌های صحرایی، اقدامات اولیه برای مجروحان انجام می‌شد و پس از آن مجروحان به اولین شهرهای بزرگ و بیمارستان‌هایی مانند گلستان اهواز که اولین بیمارستان‌های پشت جبهه بودند، اعزام می‌شدند. علاوه بر مجروحان معرکه‌های جهاد در خط مقدم، مجروحان بمباران‌ها و موشک باران‌های خوزستان و اهواز نیز به بیمارستان گلستان اهواز اعزام می‌شدند و بیمارستان گلستان اهواز، نماد واقعی ایثــار و تلاش مجاهدانه و طب رزم بود.

او یادآور می‌شود: در آن سال‌ها، به دلیل کثرت مجروحان، اهمیت سطح‌بندی و تریاژ مجروحان بیش از پیش نمایان بود و بسیاری از مجروحان، پس از التیام و مداوا، دوباره و چندباره به صحنه‌های نبرد حق علیه باطل بازمی‌گشتند. در بحبوحه جنگ، بیمارستان گلستان توسط دشمن بعثی شناسایی و حملات به این بیمارستان به عنوان مرکز ارجاع و درمان مجروحان و فرماندهان دفاع مقدس آغاز شد. این موضوع موجب شد تا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در آن دوران، رئیس شورای عالی دفاع بودند، با دستخط خویش دستور جابجایی و انتقال بیمارستان گلستان که در آن دوران به بیمارستان شماره ۲ معروف بود را به هتل نادری اهواز صادر کنند و تا زمانی که محل فعلی از تیررس دشمن خارج شد، این شرایط ادامه داشت.

این پزشک می‌گوید: کارکنان بیمارستان گلستان اهواز و دانشجویان این مرکز آموزشی درمانی، از همان ابتدای دوران دفاع مقدس با حضور فعال در جبهه‌های حق علیه باطل، خوش درخشیدند و شهیدان قاسم آفریدون، شهید رضا لک و شهید احمد قــاری دزفولی از جمله کارکنان شهید سرفراز بیمارستان گلستان اهواز هستند. بیمارستان گلستان، علاوه بر کارکنان شهیدش، محل علم آموزی دانشجویان شهید دانشگاه علوم پزشکی اهواز بوده است.

شهدای بزرگواری همچون دکتر سیدمحمدعلی حکیم که به همراه شهید علم‌الهدی در هویزه به شهادت رسید، شهید دکتر سیدمحمد حکیم، خبرنگار و مسئول بخش عربی صدا و سیمای خوزستان، شهید دکتر مجید بقایی، فرمانده قوای یکم کربلا، شهید دکتر محمدعلی رهنمون، رئیس بیمارستان صحرایی خاتم الانبیاء(ص) در طلائیه، شهید سیدعبدالرضا موسوی، جانشین سپاه خرمشهر و جانشین شهید جهان آرا، در این مرکز، بخشی از آموزش‌های دوران تحصیل خود در دانشگاه علوم پزشکی اهواز را گذراندند.

دکتر حی بر خاطرنشان می‌کند: بیمارستان گلستان اهواز با سابقه درخشانی که در این زمینه دارد و وجود نکاتی ایده‌آل برای موزه جنگ، یک گنجینه با ارزش دفاع مقدس بیمارستانی به شمار می‌رود و برای بهره‌گیری از این گنجینه، نیازمند حمایت‌های مالی و فرهنگی نهادها و سازمان‌ها هستیم. 

او همچنین از افرادی که خاطراتی از دفاع مقدس از بیمارستان گلستان دارند خواست تا از طریق سیستم‌های ارتباطی نظیر تلفن 33743061-061 دورنگار 33743030-061، ایمیل Golestan1360@yahoo.com و یا سامانه پیامک 300072016 اقدام کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین