کد خبر: ۳۹۸۵۰۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶
پس از چندین دهه زندگی

چرا یهودیان اتیوپی در اسرائیل با تبعیض مواجه‌اند؟

«اسرائیل با هدف تشکیل کشوری صهیونیستی متشکل از تمام یهودیان از سرتاسر جهان تشکیل شد این پروژه اما به طور عمده توسط یهودیان اروپا اجرایی شد و هر نخست‌وزیری از زمان تاسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ میلادی به این سو از اشکنازی‌ها و یهودیانی بوده که خانواده و اجدادش از شرق اروپا بوده است و بسیاری از سفاردی‌ها و یهودیانی که از اسپانیا و خاورمیانه به اسرائیل مهاجرت کردند، سالها با تبعیض روبرو بودند. یهودیان اتیوپیایی می‌گویند که رفتار با آنان در بدترین شکل ممکن است».
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- نشریه امریکایی «نیوزویک» با انتشار گزارشی به وضعیت بد زندگی یهودیان اتیوپیایی‌تبار در اسرائیل پرداخته است. این نشریه می‌نویسد: «اویشای باروخ با افتخار سال‌ها به عنوان افسر در ارتش اسرائیل خدمت کرده است. او پنج سال نظامی بوده است و در سال ۲۰۰۳ میلادی ارتش را ترک کرد و به نیروهای ذخیره پیوست. باروخ می‌گوید پس از حرف‌های اخیر «رونی الشخ» کمیسر پلیس اسرائیل که گفته بود "این طبیعی است که دولت اسرائیل به ۱۴۰ هزار نفر عضو جامعه یهودیان اتیوپی درباره ارتکاب جرم توسط آنان مشکوک شود" زمانی که فراخوانده شود برای خدمت در ارتش حضور نمی‌یابد. او به ۳۴۰ نیروی ذخیره اتیوپیایی دیگری پیوسته است که بیانیه‌ای را به زبان عبری منتشر کرده‌اند و در آن گفته می‌شود که اگر اسرائیل خواستار خدمت آنان به عنوان نیروی ذخیره است آن‌ةا از این کار خودداری می‌کنند. آنان گفته‌اند که تنها در صورت استیفای حقوق‌شان به انجام خدمت خواهند پرداخت». 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این نشریه در ادامه می‌نویسد: «آن کمیسر پلیس از اظهارات خود که نشانه‌ای از نژادپرستی نهادینه شده در جامعه اسرائیل بود عذرخواهی کرد. اتیوپی‌های دیگر اما از تبعیض روزمره در اسرائیل علیه خود می‌گویند. در ماه آگوست دولت اسرائیل بودجه‌ای را برای روند بازگشت ۱.۳۰۰ نفر از نه هزار یهودی اتیوپیایی واجد شرایط مهارت را تا سال ۲۰۱۸ میلادی تصویب کرد. ورود هزاران نفر از اتیوپی‌هایی جدید می‌تواند تنش فعلی را تشدید کند. اعضای اقلیت اتیوپیایی در اسرائیل می‌گویند برای جلوگیری از درگیری‌های بیش‌تر، اسرائیل باید شرایط را برای یهودیان اتیوپی بهبود بخشد. زمان آغاز مهاجرت آنان به اسرائیل در شماری قابل توجه پس از سال ۱۹۷۳ میلادی بود؛ زمانی که خاخام سفاردی «اووادیا یوسف» گفته بود که آنانی که واقعا یهودی هستند طبق قانون اسرائیل واجد شرایط بازگشت هستند. مورخان هنوز هم درباره ریشه دقیق جامعه یهودیان اتیوپی بحث‌هایی را مطرح کرده‌اند اما آنان در این‌باره اتفاق‌نظر دارند که آن‌ها تا قرن بیستم میلادی در انزوا قرار گرفته بودند. اجداد یهودیان اتیوپی امروزی به نظر می‌رسد تحت فشار در قرون نوزدهم و بیستم به مسیحیت گرویده بودند».

این نشریه در ادامه اشاره می‌کند که در دو دهه بعد از سال ۱۹۷۳ میلادی، ارتش اسرائیل در همکاری با نهادهای اطلاعاتی امریکایی چندین عملیات نجات برای انتقال یهودیان اتیوپی و سودان به سرزمین‌های اشغالی را انجام داد. از جمله آن‌ها می‌توان به عملیات مه سال ۱۹۹۱ میلادی پس از سقوط دولت اتیوپی اشاره کرد که بیش از ۱۴.۵۰۰ یهودی از آن کشور خارج شدند و در کمتر از ۳۶ ساعت در ماموریتی تحت عنوان عملیات سلیمان به اسرائیل انتقال یافتند. در جریان موج‌های متعدد مهاجرت در طول ۲۵ سال گذشته در حال حاضر ۱۴۰ هزار یهودی اتیوپیایی در اسرائیل سکونت دارند». 

این نشریه اشاره می‌کند که یهودیان اتیوپیایی در حال حاضر به خطوط قومیتی و اجتماعی متعددی تقسیم شده‌اند. این نشریه می‌نویسد: «اسرائیل با هدف تشکیل کشوری صهیونیستی متشکل از تمام یهودیان از سرتاسر جهان تشکیل شد. این پروژه اما به طور عمده توسط یهودیان اروپا اجرایی شد و هر نخست‌وزیری از زمان تاسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ میلادی به این سو از اشکنازی‌ها و یهودیانی بوده که خانواده و اجدادش از شرق اروپا بوده است و بسیاری از سفاردی‌ها و یهودیانی که از اسپانیا و خاورمیانه به اسرائیل مهاجرت کردند، سالها با تبعیض روبرو بودند. یهودیان اتیوپیایی می‌گویند که رفتار با آنان در بدترین شکل ممکن است». 

این نشریه با اشاره به شواهدی از بدرفتاری گسترده با یهودیان اتیوپی در اسرائیل می‌نویسد: «در اوایل دهه ۹۰ میلادی مشخص شد که بانک ملی خون اسرائیل به طور معمول خون‌های گرفته‌شده از مهاجران اتیوپیایی را از ترس ابتلای آن‌ها به ویروس اچ ای وی از بین می‌برد. مقام‌های اسرائیلی مدعی شده بودند که بروز عفونت اچ ای وی در میان مهاجران اتیوپیایی ۵۰ برابر بیش از سایر بخش‌های جمعیت اسرائیل است. این اتهامی است که اسرائیلی‌های اتیوپیایی‌تبار آن را تکذیب می‌کنند. در سال ۲۰۱۲ میلادی یک برنامه تلویزیونی اسرائیل وزیر وقت اسرائیل را متهم کرد که سیاست پیشگیری از بارداری برای زنان اتیوپیایی‌تبار مهاجر به اسرائیل در نظر گرفته شده است». 

نیوزویک اشاره می‌کند که اخیرا هزاران نفر از یهودیان اتیوپیایی‌تبار در تظاهرات به خشونت کشیده شده در ماه مه سال ۲۰۱۵ میلادی در مقابل نیروهای پلیس قرار گرفتند. اعتراض آنان به فیلم پخش شده‌ای از ضرب و شتم یک سرباز اسرائیلی اتیوپیایی‌تبار توسط پیلس بود». 

این نشریه در ادامه اشاره می‌کند که اتیوپیایی‌تبارها در زمره فقیرترین مردم در اسرائیل هستند و ۴۰ درصد کمتر از اعراب و اسرائیلی‌های ساکن اسرائیل وارد نیروی کسب و کار شده و درآمد کسب می‌کنند و درآمد خانوار کمتری در مقایسه با یهودیان دیگر اسرائیلی دارند. همچنین این مهاجران از نظر آموزش و پرورش، تعلمیات کمتری دیده‌اند. گزارش سال ۲۰۱۲ میلادی وزارت امور مهاجرت اسرائیل نشان داد که ۴۱ درصد از بزرگسالان اتیوپیایی که از سال ۲۰۰۲ میلادی به اسرائیل انتقال یافته‌اند بیکار بوده‌اند که بالاترین نرخ بیکاری در میان مهاجران اسرائیلی قلمداد می‌شود. 

یکی از شهروندان اتیوپیایی‌تبار در اسرائیل می‌گوید: «متاسفانه در میان بسیاری از مردم در اسرائیل حس نادانی و نژادپرستی وجود دارد. آنان می‌گویند مردمانی که از کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته به اسرائیل می‌آیند بی‌کفایت هستند؛ به خصوص آن که پوست‌شان نیز تیره باشد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین