کد خبر: ۳۹۹۳۰
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۱۶

رایس از اجماع استراتژیک درباره ایران گفت

آفتاب‌‌نیوز : رایس گفت: نمی‌خواهم مشکلات رسیدن به اجماع در این روند را نادیده بگیرم. آنچه بسیار مشخص است، آنست که اجماع در این باره استراتژیک بوده است.

بر اساس توافق لندن، روسیه و چین در حمایت از ارجاع تهران به شورای امنیت سازمان ملل هنگام رای‌گیری در این باره در وین به آمریکا، انگلیس و فرانسه پیوستند.

این گروه توافق کردند که شورای امنیت تا ماه مارس برای بررسی موضوع منتظر بماند. روسیه و چین از متحدان و شرکای تجاری حکومت ایران محسوب می‌شوند و از رای دادن در این باره امتناع می‌کردند.

در این توافق اشاره‌ای به آنچه شورای امنیت در بررسی موضوع باید انجام دهد، نشده و معلوم نیست که روسیه یا چین از مجازات‌های مشخصی حمایت کنند یا نه. شورا می‌تواند تحریم‌های اقتصادی سختی اعمال کند، تدابیر ملایم‌تری اتخاذ کند و یا اینکه موضوع را مسکوت بگذارد و در ضمن هرکدام از پنج عضو دایمی شورا نیز می‌توانند هرگونه اقدامی را وتو کنند.

رایس هنگام بازگشت به آمریکا به منظور شرکت در سخنرانی سالانه بوش گفت: امیدواریم درباره زمانبندی و حتی آنچه به طور صریح خواسته می‌شود، تفاوت تاکتیکی وجود داشته باشد که این بخش مشکل دیپلماسی است.

ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش می‌گویند ایران قصد ساختن بمب اتمی به طور مخفیانه دارد. آمریکا مدت زیادی خواستار ارجاع پرونده ایران به شورای برای مجازات‌های احتمالی بود. دولت‌های اروپایی پس از بی‌نتیجه ماندن گفت‌وگوها با ایران در سال گذشته، در این باره به توافق رسیدند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین