کد خبر: ۴۰۰۶۷۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲

عمق تنهایی کودکانتان را دریابید

کودکی، این کلمه‌ی شیرین که آه را مهمان گلوی هر شنونده‌ای می‌کند و هر کسی که قدم در دنیای بزرگ‌ترها می‌گذارد این حسرت شیرین را دارد که ای کاش تجربه‌ی مجدد رویاهای شیرین کودکی برایش میسر می‌شد؛ اما امروزه اغلب کودکان در عمق تنهایی‌ها خود غرق شده و در فضایی به غیر از آغوش گرم پدر و مادر، تربیت می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، دنیای بزرگ‌ترها با همه‌ی سختی‌ها و پیچیدگی‌هایش برای کودکان همچون شهر فرنگ، پر رمز و راز به نظر می‌رسد و کودک همواره در پی دست یافتن به قدرت بزرگ‌ترها است، اما چه چیزی باعث می‌شود که کودک دیروز و جوان امروز همیشه در پی بازگشتن به دوران کودکی باشد! گویی که گمشده‌ای در دوران کودکی خود دارند و تا نیافتن آن دلشان آرام نخواهد گرفت.

کوچه‌های خاکی دیروز همواره میزبان بازی‌های کودکانه بودند و صدای خنده‌هایشان که گوش فلک را کر می‌کرد و بچه‌ها با بازی در کنار هم زندگی گروهی را تجربه کرده و با مفاهیمی همچون شکست و برد آشنا می‌شدند.

پیرو این جریانات، کودکان گذشته در زندگی آینده‌شان نیز توانایی مدیریت بحران‌ها و مشکلات خود را چه در محیط مدرسه و چه در اجتماع و زندگی شخصی‌شان را داشتند.

از طرفی خانواده‌ها نیز در محبت کردن به فرزندانشان افراط و تفریط نمی‌کردند و کودکان نیز همگی تقریبا در یک سطح قرار داشتند و تضاد طبقاتی چندان احساس نمی‌شد، کودکی‌ها و رویاهای کودکانه طعم دیگری داشت و سادگی نیز زیبایی و دلچسبی کودکی را دوچندان می‌کرد.

اما امروزه ذهن کوچه خالی از صدای خنده‌های کودکانه است و کودکان همگی در حال شبیه‌سازی دنیای خود با شخصیت‌های کارتونی خشن و بیگانه هستند.

شخصیت‌های کارتونی همچون "زی‌زی‌گولو و حنا" جای خود را به "بن تن و باربی" دادند و غول بی‌رحم  تکنولوژی، سادگی‌ها و رویاهای شیرین را از کودکان ما گرفت.

لوازم‌التحریرها نیز از این تحول بی نصیب نمانده و شخصیت‌های کارتونی خارجی در صفحه‌ی اول دفترها و کیف‌ها خودنمایی می‌کنند.

والدین باید فرزندان خود را دریافته، با آن‌ها بازی کنند، برای آن‌ها وقت اختصاص دهند و در مواجه با شیرین‌کاری‌ها و شیطنت‌های کودکانه‌شان با آن‌ها مانند یک مجرم برخورد نکنند.

و بگذارند که دیوارهای خانه‌شان به جای زینت یافتن با تابلوها و فرش‌های قاب گرفته‌ای که صرفا شایسته‌ی نصب در موزه‌ها هستند، با نقاشی کودکانشان زینت یابد و اجازه دهند که کودکان به معنای واقعی کودکی کنند.

یک روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این خصوص اظهارکرد: به طبع تفاوت‌هایی از نظر روانشناسی بین کودکان و بزرگ‌ترها وجود دارد، در درجه‌ی اول می‌توان به نیاز بیش‌تر کودکان به حمایت و تایید اشاره کرد؛ چرا که کودکان با حمایت به‌موقع به طور صحیحی تربیت شده و استقلال خواهند یافت.

"فرانک رفیع‌زاده" بیان کرد: میزان تغییرپذیری در کودکان متفاوت از بزرگ‌ترها بوده و کودکان به منزله‌ی شاخه‌های تری هستند که فرصت تغییر مسیر دارند و اصلاح‌پذیری آنان به مراتب بسیار آسان‌تر انجام می‌پذیرد.

وی با اشاره به وظیفه‌ی والدین در تربیت صحیح فرزندان خود نیز گفت: اطرافیان کودک، در تربیت کودک سهیم بوده و مسئله‌ی تربیت کودک یک مسئله‌ی عینی است به این معنی که کودک شاهد هر رفتاری که باشد، عینا تکرار می‌کند و مشاهده‌ی کاری که انجام می‌گیرد، از نصایح و گفته‌ی بزرگ‌ترها تاثیرگذاری بیشتری دارد و باید دقت داشته باشیم که اگر خواهان داشتن فرزندان صالح هستیم باید در رفتار و عمل خود این اعمال صالحه و درست را به نمایش بکذاریم تا فرزندانمان نیز در الگوبرداری دچار اشتباه و گمراهی نشوند.

رفیع‌زاده در خصوص لجبازی روزافزون کودکان امروزی نیز گفت: برخی خانواده‌ها نیز " از آن‌ور بام می‌افتند" و با تلاش در راستای فراهم آوردن تجملات و مادیات برای کودکانشان از سایر نیازهای آنان از جمله "نیازهای معنوی" غافل می‌شوند و فراموش می‌کنند که کودکان به آغوش گرم والدین و بوسیدن آنان نیازمند هستند، چراکه بازی با کودکان از جمله اصول موثر در تربیت کودکان بوده که به دست فراموشی سپرده شده است و همچنین بازی‌های کامپیوتری نیز جایگزین شور و نشاط کودکانه شده‌اند.

وی افزود: دست به سینه بودن دایمی والدین در مقابل فرزندان و احساس گناه دائمی آنان نسبت به کمبود امکانات به این مشکل دامن زده است و باید این نکته را نیز مد نظر داشت که حتی گران‌قیمت‌ترین اسباب‌بازی‌ها نیز نیازهای ضروری کودکان به محبت را برطرف نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تامین بی‌کم و کاست کودکان از نظر مادی به آنان جسارت بیشتری برای اعتراض می‌دهد و آنان را برای مطالبات بیشتر گستاخ‌تر می‌کند که این مشکل به خصوص در مورد پدر و مادران شاغل بیش از سایرین صدق می‌کند و بحث با کودکان که از حوصله‌ی آنان خارج است نیز این چرخه را تشدید کرده و باعث می‌شود این مشکل حل نشده به تدریج بزرگ‌تر شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین