آفتابنیوز : داریوش پیرنیاکان، محقق موسیقی و استاد دانشگاه گفت: متاسفانه اکثر موسیقیهایی که من به نام موسیقی مذهبی به تازگی از صدا و سیما و بعضی مراسم عزاداری میشنوم برگرفته از ملودیهای مبتذل غربی و پاپ است و این نوع موسیقی نه تنها قدرت تاثیرگذاری ندارد بلکه تاثیر عکس خواهد داشت.
استاد دانشگاه موسیقی در پاسخ به این سوال که موسیقی مذهبی از چه ملودیها و سبکی باید پیروی کند تا بتواند بر روی مخاطبین خود تاثیر بگذارد گفت: اجرا کننده موسیقی مهم است.
اگر کسی که مجری ساخت این نوع موسیقیها است آگاهی و اطلاع کافی نداشته باشد، ملودی را نشناسد و فواصل موجود در ساخت آهنگها را رعایت نکند و نداند چه گوشههایی را میتواند مورد استفاده قرار دهد مطمئنا نمیتواند موسیقی تاثیرگذاری بسازد.
پیرنیاکان ادامه داد: در دورههای گذشته معمولا خوانندههای تکیهها، استادان آواز بودند و تمام زیر و بم علم موسیقی را میشناختند. علاوه بر این موزیسینهای مذهبی در مواجهه با صحنه تعزیه از یک روانشناسی خاص دوم بهرهمند بودند چون میدانستند در چه شرایطی چه قطعهای را بخوانند و اجرا کنند تا بتواند آن طور که لازم است بر روی مخاطبین تاثیر بگذارند.
پیر نیاکان در پایان افزود: البته نباید فراموش کنیم کل موسیقی ما جدا از دین و مذهب ما نیست بلکه دین و موسیقی ایرانی در تنگاتنگ هم بوده و در یک راستا حرکت میکنند.