کد خبر: ۴۰۷۳۱
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۴:۱۵

کدیور: جو هر قیام امام حسین اسلام خواهی بود

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب محسن کدیور در خصوص دلیل انتخاب عنوان این جلسه اظهار داشت: آنچه که امروز به عنوان اسلام حسینی مطرح می شود با آنچه که در 14 قرن پیش وجود داشته تفاوت های فراوانی دارد از این رو ما نیاز به بازخوانی آن داریم همانطور که شریعتی ابعاد فروخفته نهضت کربلا را عیان ساخت و مطهری با پیش کشیدن تحریف قیام امام حسین لایه های دیگری از این قیام را مورد بررسی قرار داد و هر دو آنها نسبت به این مسأله حساس بودند.

این استاد دانشگاه با انتقاد به شیوه مجالس عزاداری اظهار داشت: وقتی مجالس ما نامش ذکر مصائب سیدالشهدا است،‌ عزاداری کردن به عنوان یک وظیفه دینی تلقی می شود و به جای آنکه به عنوان یک راه یا وسیله برای رسیدن به هدف متعالی باشد تبدیل به مقصد می شود. در حالی که باید به جای ذکر مصائب به دنبال ذکر مسائل عاشورا باشیم.
کدیور تأکید کرد: هدف از بزرگداشت قیام عاشورا ازدیاد معرفت نسبت به این قیام است و اقتدا به حسین گریه کردن برای حسین نیست بلکه چون او عمل کردن است .وی با تصریح اینکه در دین حسینی شهادت هدف نیست تأکید کرد: در نظر امام حسین هرگز شهادت طلبی کور ارزش محسوب نمی شود و شهادت طلبی امام حسین زمانی بود که سایر راه ها برای رسیدن به هدف به بن بست رسیده باشد به این معنا که حسین شهاتش را در انسداد سایر طرق انتخاب کرد.
این پژوهشگر دینی معتقد است: محور کار امام حسین اصلاح طلبی توأم با خشونت نبود و وی در زمان خودش همه راه ها را آزمود و وقتی به نتیجه نرسید به قیام روی آورد. چرا که در دین حسینی جنگیدن هنر نیست، دفاع کردن وظیفه است .کدیور با تأکید بر اینکه جوهر قیام امام حسین اسلام خواهی بود گفت:‌ حسین یک دین خواه بود و اساس کار وی احیاء‌ دین بود، و از قیام حسین نمی توان قرائت سکولار داشت و آنچه که در قیام حسین موضوعیت دارد حضور دین در عرصه عمومی بود و مشکل وی سلب ارزش های دینی در عرصه عمومی از سوی حکومت جائر بود.
وی با تصریح اینکه درد اول مسلمان حسینی درد دین است گفت: دین صرفا عدالت نیست، هویت ما دین ما و هویت حسینی اسلام است.
کدیور امر به معروف و نهی از منکر را مسأله عمومی دانست و ادامه داد:‌ اسلام حسینی اسلام سیاسی است و مسلمان حسینی،‌ کسی است که  از خود حساسیت نشان دهد و آنکه پیرو حسین است تابع اسلام دیگری نیست.
کدیور ادامه داد: حسین حق نظارت و ارزیابی حکومت توسط مردم را به رسمیت می شناخت و خود عملا حکومت را ارزیابی می کرد .این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه در مکتب حسینی عالمان اگرچه از امتیاز ویژه ای برخوردار نیستند ولی تکالیف خاصی دارند گفت: نخبگان باید پیشتاز جامعه در امر به معروف و نهی از منکر باشند.
کدیور در پایان سخنان خود اظهار داشت:‌ حسین یک مسلمان بود که مانند همه مسلمانان مکلف به تکالیف عمومی مسلمانان بود وی یک عالم دین بود که مانند سایرعالمان موظف به اجرای وظایف عالمان دینی بود و حسین از اهل بیت پیامبر بود که به واسطه این قرابت وظیفه سنگین تری بر دوش او بود ولی محور اصلی قیام حسین دو نکته اول بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین