آفتابنیوز : معصومه
ابتکار در توضیح این اینفوگرافیک با عنوان «پدیده اینورژن یا وارونگی دما /
اقدامات برای کاهش آلودگی هوا و مقایسه روزهای سالم سال های اخیر» نوشته
است.
اقدامات مختلفی برای کاهش آلودگی هوا صورت
گرفته از توزیع بنزین یورو 4 تا گازوییل کم گوگرد، حذف مازوت از
نیروگاهها، استانداردسازی خودروها، جدی گرفتن معاینه فنی، توقف شماره
گذاری موتورسیکلت های آلاینده و ... که سبب کاهش قابل توجه تعداد روزهای
آلوده شده و این کاهش برای همه شهروندان محسوس بوده است.
یک
مقایسه نشان می دهد که تهران در سال 92 دو روز پاک و 147 روز سالم داشته
که این ارقام در سال 95 به 11 روز پاک و 193 روز سالم افزایش یافته است. به
همین ترتیب از تعداد روزهای ناسالم کاسته شده، به علاوه اینکه میزان
ناسالم بودن نیز که میان عدد 100 تا 200 است کاهش چشمگیر داشته و اغلب از
150 بالاتر نرفته و در سطح گروههای حساس باقی مانده است.
اما
پدیده ای که با آن اکنون مواجه هستیم اینورژن یا وارونگی دما نام دارد که
با شروع فصل سرما، تغییرات جوی و سکون هوا در سطح زمین موجب تجمع آلاینده
ها می شود. با شروع روز و آغاز فعالیت ها، دمای هوای سطح زمین زیاد می شود.
این هوای گرم هنگام صعود و حرکت به سمت بالا یا هنگام جا به جایی به وسیله
باد با لایه ای هم دما از هوا که توسط تابش خورشید در طبقات فوقانی جو
تشکیل شده برخورد کرده و این مانع صعود و تبادل هوا می شود . نتیجه آن
تشکیل یک سطح پوششی بالای شهر است که با گذشت زمان و افزایش فعالیت های
انسانی به دلیل حبس هوا در زیر این لایه، مانع از بالارفتن مواد آلاینده می
شود. در به وجودآمدن چنین پدیده ای، آلاینده ها دخیل نیستند و وضعیت جوی
تعیین کننده است.
در چنین مواقعی باید با اتخاذ
تدابیری که تردد وسایل نقلیه و هر گونه منشاء آلایندگی را کاهش می دهد، از
تشدید وضعیت جلوگیری کرد تا اینورژن خاتمه یابد. این تدابیر در کمیته
اضطرار آلودگی هوا در استانداری و زیر نظر استاندار تشکیل می شود و
دستگاههای مختلفی در آن عضو هستند مانند وزارت بهداشت که براساس شاخص های
مربوطه برای مواردی مانند تعطیلی مدارس و سایر موارد تصمیم می گیرند.
مگه ریه ما از سنگه
شیشم ها ریه دارن فقط ما ریه نداره...............
خانم هر کسی می تونه با سطح سواد خودش کلی پیشنهاد واسه این وضع بده اونوقت شما فقط در روزهای آلوده به کیش و ارومیه و ... سفر می کنین
1. قرارداد با صدها شرکت خصوصی در مناطق شهرداری تهران برای استقرار ایستگاههای دوچرخه با اخذ پول دیژیتالی چند تا ایستگاه برای جلوگیری از ماشین کافی نیست شما باید صد متر به صد متر ایستگاه داشته باشین تا یکی بتونه از مترو اتوبوس و دوچرخه برای رسیدن تا محلش استفاده کنه این همه ایستگاه و دوچرخه درست حسابیم کار شهرداری های فشل دولتی نیست مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی میخواد یه چند تا اقازاده و دوست و رفیق و فامیلشون می تونن قراردادهای متعدد در مناطق چندگانه شهر تهران برای استقرار سیستم دوچرخه سواری ببندن ولی بجاش مردم هر ورزش می کنن هم نفس میکشن
2. سیستم حمل و نقل عمومی را طبقه بندی کیفیتی کنن و اتوبوسهایی با نرخ گرانتر و تامین مالی مرفه ترها بصورت اعتباری وارد کنن پولشو بطور فروش کارتهای مشارکت مناطق مرفه تر شهر تهران اقساطی پس بدن چون ادمهای تاجر و بازاری و مرفه حاضر نمیشن لای در اتوبوسای فعلی برن محل کار بنابراین اگه تبلیغات کنین و اتوبوسهای خاص و تر و تمیز و همون دوچرخه ها را مستقر کنین پولشو از این ادما در میارین ولی نرخ عمومی حمل و نقل را از بقیه در قالب همون اتوبوسای معمولی ارتقا ندین
3. برای طراحی خودروهای افتابی و برقی و دوچرخه های موتوری سرمایه گذاری کنین خوب هر ادم عاقلی میفهمه که این حجم هزینه و سرمایه از خرجی که توی بیمارستانا واسه مریضای قلبی و عروقی و سرطان ناشی از الودگی میدین خیلی کمتره البته اگر عقل محاسبه گری باشه!