کد خبر: ۴۰۹۹۶
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۰:۱۲

رویارویی با غرب جدی تر می شود

آفتاب‌‌نیوز : رهبران از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران گرفته تا هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا با اعتصاب های ملی و مخالفت های ضد امریکایی توانسته اند در بخشی از این بازی پیروز شوند. آنان از افکار جهانی برای زیر سوال بردن اقدامات و ارزش های ابر قدرت های جهانی استفاده می کند. 

کریستین مانیتور در گزارشی می نویسد: احمدی نژاد قدرت سیاسی داخلی کشورش را یکپارچه کرده و با اعلام اینکه چرا واشنگتن با فعالیت های هسته ای اسلام آباد کنار می آید ولی ادامه برنامه های هسته ای ایران مخالفت می کند؛ توانسته حمایت برخی از سران کشورها را جلب کند.
 
از سوی دیگر چاوز از اندیشه سوسیالیسم دموکراتیک در جوامع بین المللی حمایت می کند و امریکا را به گماردن دولت های دلخواهش در سرتاسر جهان متهم می کند. وی در سخنرانی های خود همواره فریاد می کشد که امپریالیسم امریکا دشمن واقعی ملت ماست.

در این شرایط گفته می شود که هر دو رهبر خواهان، تصویر کشیدن یک جهان هستند. آنان به دنبال یافتن نقطه پایانی برای کشورهای ابر قدرت در جهان هستند و پشت این مخالفت شدید با سیاست های امریکا در کشورهای در حال توسعه تمایلی برای نفوذ سیاسی در بین جوامع بین الملل نهفته است.

اگر چه تفاوت فاحشی بین سیاست های ونزوئلا و ایران وجود ندارد، ولی سران هر دو کشور به دنبال ایجاد دنیای چند قدرتی و چند قطبی هستند و توسط محرک های متفاوتی حرکت می کنند.

چاوز سیاست های خود را براساس استراتژی های ضد جهان سازی که در آن واشنگتن به عنوان قدرت اصلی قد علم می کند، متمرکز کرده ولی احمدی نژاد سیاست هایش را بر اهداف واشنگتن برای برقرار ی یک دموکراسی سکولار در خاورمیانه متمرکز ساخته است. 

برخی از کارشناسان معتقدند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در این لیست جای می گیرد. وی نیز در تلاش است دموکراسی را در کشورش و همسایگان خود برقرار کند. 

کاروتوس یکی از کارشناسان موسسه صلح بین المللی کارنگی در این خصوص می گوید: در بین رهبران متفاوت سیاست های مختلفی نیز دیده می شود ولی هر سه کشور برای پیشبرد سیاست های خود به غرب فشار می آورند. از سوی دیگر باید این نکته را یاد آوری کرد که هر سه کشور از پول نفت برای رسیدن به اهداف خود بهترین استفاده را می کنند.
 
از سوی دیگر غربی ها با کم توجهی با این نوع پوپولیست مبارزه می کنند و معتقدند که پوپولیست های امریکایی لاتین مانند چاوز قدرت  آسیب رساندن و تهدید منافع ما را ندارند. پس نباید با این جریان به شدت مقابله کرد. 

اندرو بسویچ، مدیر مرکز تحقیقات روابط بین الملل دانشگاه بوستون گفت: ایران به خاطر فعالیت های هسته ای و نقش خود در خاورمیانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این کشور نقش اصلی را در عراق و افغانستان ایفا می کند. 

با افزایش تنش های بین المللی در خصوص چاپ کاریکاتورهای پیامبر اسلام می توان گفت که امریکایی ها نیز در این مناقشه، اندازه اروپایی ها آسیب می بینند. اما چاوز و احمدی نژاد سیاست های خود را بر روی امریکا متمرکز کرده اند. 

وزیر امور خارجه ایران در ماه جاری با سفر به کوبا و نزوئلا سعی خواهد کرد نظر سران این دو کشور به مبارزه با ابر قدرت های جهان جلب کند. از سوی دیگر احمدی نژاد با عقد قرار دادی با « اوومورالس» رئیس جمهور جدید بولیوی و یکی دیگر از پوپولیست جهان امروز، در نظر داشت هماهنگی سیاسی خود را با وی اعلام کند. 

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که پوپولیست های جدید در حال حاضر به خاطر عملکرد ضعیف امریکا روی کار آمده اند و توانایی رویاروی با قدرت امریکا را ندارند. 

استاد دانشگاه بوستون امریکا در این باره می گوید دولت بوش بیش از حد از سیاست های هیتلر استفاده کرده ولی اکنون سران واشنگتن سعی دارند استراتژی ها خود را تغییر دهند. 

وی ادامه می دهد: اکنون صدای ضد اروپایی از ایران و چند کشور در حال توسعه شنیده می شود ولی این بدان معنا نیست که بولیوی کوبا و ونزوئلا این حرکت ضد غربی را برای همیشه ادامه دهند. هنوز جریان ضد غربی با اقتصاد ملی گرایی و فرهنگ در آمیخته است و این تنها نقطه امید برای سران واشنگتن محسوب می شود تا از شیوع آن در جهان جلوگیری کنند. 

بسویچ خاطر نشان می کند که شرایط فعلی به وجود آمده باید امریکا را به سمت کاهش وابستگی اش به نفت سوق دهد. وابستگی شدید به نفت تمامی سیاست های امریکا را در خارج از مرزهای این کشور به نابودی می کشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین