کد خبر: ۴۱۵۶۱۶
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
همزمان با سفر رییس جمهوری به قرقیزستان

چشم انداز روشن مناسبات ایران و قرقیزستان در دولت تدبیر

سفر «حسن روحانی» رییس جمهوری به قرقیزستان، بستر مناسبی را فراروی دو کشور برای بررسی پتانسیل موجود در ارتقای روابط تهران و بیشکک فراهم می کند و افزایش سطح مناسبات اقتصادی و تجاری آنها را به ارمغان می آورد، این همکاری ها می تواند به تقویت هرچه بیشتر صلح، ثبات و امنیت منطقه بیانجامد.
آفتاب‌‌نیوز :
جمهوری قرقیزستان پس از فروپاشی شوروی، در 1991 میلادی به استقلال رسید. این کشور گرچه منابعی از طلا، اورانیوم و فلزهای کمیاب دارد اما اقتصادش با تجارت و از جمله صدور کالاهای بومی و به خصوص باز صدور کالاهای چینی به جمهوری‌ های آسیای میانه وابسته است. 

قرقیزستان از سطح روابط قابل قبولی با ایران برخوردار است و در سال های گذشته و به ویژه در پرتو فضای ایجاد شده در پسابرجام، سطح مناسبات این کشور با دولت یازدهم ارتقا یافت و با امضای تفاهم نامه های فرهنگی و اجتماعی و قراردادهای اقتصادی؛ تحولی نو در مناسبات ایران و قرقیزستان به وجود آمد. 

حسن روحانی رییس جمهوری، دوم دی ماه سال جاری در سفری به قرقیزستان، ضمن دیدار با مقام های بلندپایه این کشور، چند سند همکاری نیز امضا می کند و همزمان همایش تجاری فعالان اقتصادی ایران و قرقیزستان نیز برگزار خواهد شد. گروه اطلاع رسانی ایرنا به این مناسبت اقدام به تهیه روزشمار روابط ایران- قرقیزستان در دولت یازدهم کرده است. 
- در ادامه به روزشمار مناسبات تهران و بیشکک در دولت یازدهم می پردازیم:


**9 شهریور 1392 
- «صفر اسحاق اف» معاون رییس جمهوری قرقیزستان با بیان اینکه «حسن روحانی» رییس جمهوری جدید ایران نخستین سفر خارجی خود را با شرکت در اجلاس سازمان همکاری های شانگهای آغاز می کند، گفت: حضور وی جایگاه این اجلاس را افزایش خواهد داد. 

**13 شهریور 1392 
- «آرتیک بای اف عثمان بک» وزیر انرژی و صنعت قرقیزستان در دیدار با «علی نجفی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیشکک پایتخت جمهوری قرقیزستان خواستار همکاری تهران با این کشور در بخش انرژی شد. وی حضور شرکت ها و سرمایه گذاران ایرانی در بخش صنعت و انرژی قرقیزستان را حایز اهمیت خواند. 

**21 شهریور 1392 
- «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای وارد بیشکک پایتخت جمهوری قرقیزستان شد. رییس جمهوری در این سفر دو روزه علاوه بر شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای با اعضای این سازمان دیدار خواهد کرد. 

- «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به قرقیزستان سفر کرده است با «المازبک آتمبایف» همتای قرقیزی خود دیدار کرد. روسای جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان در این دیدار، علاوه بر مرور روابط دوجانبه تهران - بیشکک، درباره مهم ترین مسایل منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کردند. 

**10 مهر 1392 
- «اصیل بیک جئین بکوف» رییس مجلس قرقیزستان در دیدار «علی نجفی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیشکک، ابتکارها و اقدام های ایران در روابط خارجی را ستود و تحکیم هرچه بیشتر مناسبات و توسعه همکاری های اقتصادی میان دو کشور را مهم و حایز اهمیت دانست. 

**چهارم آبان 1392 
- «علی کاییدی» و «نظرعلی توردالی یویچ» رییسان گروه دوستی پارلمانی قرقیزستان و ایران با هم دیدار کردند و در این دیدار «علی کاییدی» با اشاره به علایق و پیوندهای تاریخی و دینی میان ایران و قرقیزستان، گفت: توسعه روابط دوستانه میان ایران و قرقیزستان با توجه به پیوندهای مشترک دو کشور در زمینه‌های دینی و فرهنگی از اهمیت فراوانی برخودار است. 

**15 آذر 1392 
- «خانات صادقوف» وزیر آموزش و علوم قرقیزستان در دیدار با «علی نجفی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیشکک خواستار توسعه همکاری های علمی و آموزشی با کشورمان شد. 

**25 دی 1392 
- تفاهم نامه همکاری کتابخانه های ملی ایران و قرقیزستان به امضای روسای کتابخانه های ملی دو کشور رسید. امضای تفاهم نامه میان دو طرف با حضور «اسحاق صلاحی» رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی و «جیلدیز باکاشوا» رییس کتابخانه ملی جمهوری قرقیزستان برگزار شد. اسحاق صلاحی در این مراسم بر آمادگی ایران برای همکاری با کتابخانه ملی قرقیزستان تاکید کرد. 

**28 دی 1392 
- «شهیندخت مولاوردی» معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دیدار هیأت شش نفره علمی و فرهنگی قرقیزستان گفت: امیدوارم سفر هیأت علمی و فرهنگی قرقیزستان به ایران زمینه های توسعه علمی، دانشگاهی و فرهنگی میان دو کشور را بیش از پیش فراهم کند. با توجه به مشترکات فرهنگی میان ایران و قرقیزستان، ظرفیت های خوبی برای توسعه همکاری ها وجود دارد. 

**28 اسفند 1392 
- «تالای بیک ایدر علی اف» وزیر کشاورزی و احیای اراضی قرقیزستان در دیدار با «علی نجفی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان گفت: به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران به خصوص در بخش کشاورزی علاقه مند هستیم. 

**چهارم اردیبهشت 1393 
- «خالق بیک سلطانوف» وزیر حمل و نقل و ارتباطات قرقیزستان در دیدار «علی نجفی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیشکک خواستار همکاری های بیشتر اقتصادی و ترانزیتی با کشورمان شد. 

**16 اردیبهشت 1393 
- «طاهر بیک سارپاشیف» معاون اول نخست وزیر قرقیزستان در دیدار با «علی نجفی» سفیر ایران در بیشکک خواستار گسترش همکاری های اقتصادی و فناوری نوین با جمهوری اسلامی ایران شد. 

**30 مهر 1393 
- «والری دیل» معاون نخست وزیر قرقیزستان در دیدار با «محسن صالح نیا» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در قرقیزستان بر تعمیق مناسبات دو کشور تاکید کرد. 

**سوم آبان 1393 
- «تمیر ساریف» وزیر اقتصاد قرقیزستان در دیدار «محسن صالحی نیا» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در قزقیزستان گفت: پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصادی به رغم فشارها و محدودیت های غرب قابل ستایش است. وی بر توسعه همکاری دو کشور به ویژه در بخش اقتصادی تاکید کرد و خواستار استفاده از تجربیات ایران در این زمینه شد. 

**21 آبان 1393 
- «آلتین بیک مقصدوف» وزیر جدید فرهنگ، گردشگری و اطلاع رسانی قرقیزستان در دیدار با «علی نجفی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان با تمجید از پیشرفت های ایران در عرصه علمی و فرهنگی از جمله در بخش فیلم و سینما گفت که کشورش نیازمند و علاقه مند به همکاری با ایران در این زمینه ها است. 

**24 آبان 1393 
- «والری دیل» معاون نخست ‌وزیر قرقیزستان در دیدار با هیأت اقتصادی استان مازندران در قرقیزستان گفت: بیشکک و تهران زمینه های خوبی برای همکاری در بخش های مختلف اقتصادی دارند. معاون نخست وزیر قرقیزستان با بیان اینکه امروزه هیچ مانع سیاسی برای توسعه همکاری‌های دو کشور وجود ندارد، افزود: باید بازرگانان دو کشور ارتباطات بیشتری با یکدیگر داشته باشند. 

**26 آبان 1393 
- توافق خواهرخواندگی میان استان های مازندران و ایسیکول قرقیزستان به امضای «ربیع فلاح جلودار» و «امیل بیک کاپتاقایف» استانداران این استان ها رسید. در بخشی از این توافقنامه آمده است: با نظرداشت اشتراکات تاریخی و فرهنگی و روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان و در راستای تقویت و گسترش همکاری های فیمابین و در چارچوب قوانین دو کشور، قرارداد خواهر خواندگی میان استان مازندران به نمایندگی ربیع فلاح جلودار و استان ایسیکول به نمایندگی امیل بیک کاپتاقایف به امضا رسید. 

بر پایه این توافقنامه طرفین با مهم شمردن توسعه همکاری های استانی بر برقراری وگسترش همکاری دو طرف در بخش های اقتصادی، تجاری، صنعتی، حمل و نقلی، کشاورزی، دامپروری، گردشگری، آموزشی، علمی، فرهنگی و ورزشی تــاکید کردند. 

**11 دی 1393 
- «توردوبایف کوبانیچبک» وزیر جدید انرژی و صنعت قرقیزستان در دیدار با «علی نجفی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان گفت: به توسعه جدی همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران بخصوص در زمینه انرژی و صنعت علاقه مند هستیم. 

**پنجم خرداد 1394 
- «حجت الاسلام فخرالدین اصغری آقمشهدی» رییس دانشگاه مازندران و «ولادیمیر نیفادیف» رییس دانشگاه اسلاویک بوریس یلتسین قرقیزستان در دانشگاه مازندران در بابلسر، تفاهم نامه همکاری علمی و آموزشی امضا کردند. 

**هفتم مرداد 1394 
- «رفیق مامبتالیف» رییس سرویس دولتی کنترل مواد مخدر قرقیزستان در دیدار با «علی نجفی» سفیر ایران در قرقیزستان بر گسترش همکاری ها با ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد. 
دو طرف در این دیدار توافق کردند تا به تلاش ها برای مهار تهدید مواد مخدر سرعت بخشند و تفاهم نامه ای نیز میان دولت قرقیزستان و ایران در خصوص همکاری در پیشگیری و مبارزه با تولید، توزیع و استفاده از مواد مخدر و پیش سازهای روانگردان امضا شد. 

**31 مرداد 1394 
- دعوت نامه «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران به «الماس بیک آتامبایف» رییس جمهوری قرقیزستان جهت انجام سفر رسمی به کشورمان تسلیم وزیر امورخارجه این کشور شد. 

**13 شهریور 1394 
- «الماس‌بیگ آتامبایف» رییس جمهور قرقیزستان بنا به دعوت رسمی «حسن روحانی» رییس جمهوری به منظور گسترش روابط به ایران سفر کرد. 

**14 شهریور 1394 
- «حسن روحانی» و «الماس‌بیگ آتامبایف» رییسان جمهوری ایران و قرقیزستان در دیدار دوجانبه، درباره مهمترین تحول های منطقه ای و بین المللی و راه های توسعه روابط تهران – بیشکک بحث و تبادل نظر کردند. 

- در پی سفر «آلماس بیگ آتانبایف» رییس جمهوری قرقیزستان و دیدار با «حسن روحانی» رییس جمهوری در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، هشت یادداشت تفاهم و موافقت نامه در حوزه هایی همچون نیرو، کشاورزی و امور کنسولی امضا شد. 

- آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار «آلماس بیگ آتامبایف» رییس جمهوری قرقیزستان با تأکید بر ضرورت تقویت هر چه بیشتر روابط دو جانبه میان کشورهای برادر و مسلمان، خاطرنشان کردند: اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران افزایش ارتباطات و پیوندهای همه‌جانبه و مستحکم میان کشورهای برادر اسلامی است. 

**16 شهریور 1394 
- بیانیه مشترک«حسن روحانی» و «الماس‌بیگ آتامبایف» روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان در پایان سفر رییس جمهوری قرقیزستان به تهران منتشر شد که در این بیانیه بر گسترش بیش از پیش همکاری های دو کشور در عرصه های مختلف تاکید شده است. 

**14 بهمن 1394 
- «موسایف» رییس دانشگاه علوم انسانی قرقیزستان مدرک دکتری افتخاری این دانشگاه را در مراسمی به «علی نجفی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیشکک اعطاء کرد. شورای علمی دانشگاه علوم انسانی بیشکک براساس مصوبه خود، این مدرک را به پاس نقش موثر «علی نجفی» در توسعه ارتباطات بین دولتی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان در زمینه های مختلف از جمله همکاری های علمی، آموزشی و فرهنگی اعطاء کرد. 

**31 فروردین 1395 
- «جاکوپوف» رییس مجلس قزاقستان در دیدار با «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست سران پارلمان های کشورهای اورآسیا گفت: ایران نه تنها یک بازیگر مهم منطقه ای است بلکه از دیدگاه ما نقش آفرینی ارزشمندی در نظام بین المللی دارد. 

**18 اردیبهشت 1395 
- «ضمیر بیک حیدراف» وزیر جدید حمل و نقل و ارتباطات قرقیزستان در دیدار «علی نجفی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیشکک خواستار همکاری های بیشتر اقتصادی و ترانزیتی با کشورمان شد. 

**14 مرداد 1395 
- «سیدمحمود علوی» وزیر اطلاعات ایران با «عبدیل سگیزبایف» رییس کمیته دولتی امنیت ملی و «جنیس رزاقوف» معاون امنیتی نخست وزیر قرقیزستان در بیشکک دیدار و گفت و گو کرد. طرف قرقیزی در این دیدار ضمن استقبال از گسترش همکاری های دوجانبه، خواستار دریافت تجربیات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با افراط گرایی و تروریسم در منطقه شد. 


**12 آبان 1395 
- «ارلان عبدلدایف» وزیرامور خارجه قرقیزستان در دیدار «ابراهیم رحیم پور» معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه کشورمان در قرقیزستان، گسترش روابط دو کشور در عرصه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، منطقه ای و بین المللی را محور اصلی سیاست کشورش در قبال جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تاکید کرد: همکاری های دو کشور در عرصه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی از اهمیت خاصی برخوردار است. 

**14 آذر 1395 
- «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس «قلب آسیا» در هند با «ارلان عبدلدایف» همتای قرقیزستانی خود دیدار کرد. تقویت همکاری ها، راه های گسترش ارتقای مناسبات و همچنین اوضاع منطقه بین الملل و خطر تروریسم از محورهای اصلی دیدار دو طرف بود. 
منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین