کد خبر: ۴۱۵۹۳۳
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
از کاهش تولید نفت اوپک و برگزیت تا برجام و پیروزی ترامپ

۵ رویدادی که اقتصاد جهان را در ۲۰۱۶ با شوک مواجه ساخت

توافق هسته‌ای میان ایارن و قدرت‌های غربی سبب آزاد‌شدن بسیاری از پول‌های بلوکه‌شده ایران شده است که می‌تواند به احیای اقتصاد آن کشور که سال‌ها تحت تحریم‌ها بوده است کمک کند. اکنون درآمد ایران از صادرات نفت در سال آنیده افزایشی ۱۰ میلیارد دلار خواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- هفت سال س از بحران اقتصادی در امریکا جهان بار دیگر در سال جاری میلادی با شوک اقتصادی مواجه بود. سال ۲۰۱۶ میلادی شاهد چندین رویداد بود که به شدت بر اقتصاد در سرتاسر جهان تاثیر گذاشت. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در تاریخ ۴ و ۷ ژانویه بازار سهام چین با فروش زیر قیمت ۷ درصد از سهام‌ها مواجه شد که به شدت تاثیر ناگهانی بر اقتصاد جهان گذاشت. میزان کاهش ارزش سهام در بازار چین در فاصله ۴ تا ۱۵ ژانویه به میزان ۱۸ درصد بود. ارزش یوان به پایین سطح خود از مارس سال ۲۰۱۱ میلادی به این سو رسید. کاهش ارزش سهام در بازار چین بر بازارهای سرتاسر جهان از جمله اروپا و امریکا تاثیرگذار بود. این موضوع نشان داده که اکنون چین تا چه اندازه نقش بزرگی در اقتصاد بین‌المللی ایفا می‌کند. 

۵ رویدادی که اقتصاد جهان را در ۲۰۱۶ با شوک مواجه ساخت

کاهش تولید نفت اوپک 

برای نخستین‌بار از دسامبر سال ۲۰۰۸ میلادی از زمان اوج بحران مالی، اوپک و اعضای آن میزان تولید را در نوامبر کاهش دادند. این میزان کاهش تولید از سوی اعضای غیر عضو اوپک از جمله روسیه نیز صورت گرفت و کمک کرد تا میزان قیمت نفت به طور چشمگیری افزایش یابد. ارزش نفت خام در نیویورک پس از موافقت اوپک با محدود کردن تولید به میزان ۳۳ میلیون بشکه در روز به میزان بیش از ۵ درصد افزایش یافت. اگرچه این موضوع به نفع اقتصاد کشورهای نفت خیز بود اما برای مصرف‌کنندگان به معنای لزوم پرداخت بهای بالاتر برای خرید نفت بود. 

برگزیت (خروج برتیانیا از اتحادیه اروپا)

در همه‌پرسی برگزار شده در بریتانیا رای‌دهندگان  در ماه ‌ژوئن به خروج آن کشور از اتحادیه اروپا رای دادند اکنون بریتانیا پس از ۲۳ سال خود را برای خروج از اتحادیه اروپا آماده می‌کند. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به ضرر ثبات و امینت بازار‌های اروپایی و حوزه پولی یورو نیز بوده است. افزایش ارزش دلار باعث اعمال فشار بر چین برای پایین نگهداشتن ارزش یوان شد. این خروج همچنین سبب واگرایی میان دو بازار به هم پیوسته امریکا و اتحادیه اروپا شده است. 

پیروزی ترامپ 

انتخابات ترامپ به عنوان رییس‌جمهوری و موضع‌گیری او علیه قراردادهای تجاری و احتمال پاره کردن آن‌ها از سوی او به خصوص درباره معاهده تجارت آزاد امریکای شمالی سبب شد تا ارزش یوان در برابر دلار کاهش یابد که خشم مقام‌های چینی را به همراه داشت. ترامپ وعده ایجاد شغل‌های جدیدی را داده است که می‌تواند باعث افزایش نرخ تورم شود. او همچنین وعده داده که مالیات بر شرکت‌هایی که باعث خروج فرصت‌های شغلی از امریکا شوند را افزایش دهد. 

لغو تحریم‌های وضع شده علیه ایران 

توافق هسته‌ای میان ایارن و قدرت‌های غربی سبب آزاد‌شدن بسیاری از پول‌های بلوکه‌شده ایران شده است که می‌تواند به احیای اقتصاد آن کشور که سال‌ها تحت تحریم‌ها بوده است کمک کند. اکنون درآمد ایران از صادرات نفت در سال آنیده افزایشی ۱۰ میلیارد دلار خواهد داشت. اروپایی‌ها محدودیت تجارت و کشتیرانی و بیمه با ایران را لغو کردند. امریکا نیز هنوز تحریم‌هایی را به خصوص علیه بخش بانکی ایران وضع نکرده است. لغو تحریم‌ها به بخش بانکداری ایران اجازه دسترسی به ۲۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده در حساب های امریکا را می‌دهد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین