کد خبر: ۴۱۸۷۱۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
ویرانه شهر تاریخی نمرود که توسط داعش از بین رفت

ضربه وحشیانه داعش به شهری 3 هزار ساله+تصاویر

خرابه‌های پایتخت باستانی امپراتوری آشوری دل همه دوستداران تاریخی و آثار باستانی را به درد می‌آورد. اکنون نیز پس از آزادی شهر هیچ فردی برای محافظت از محل‌های وسیع تاریخی در نظر گرفته نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- نمرود شهری سه هزار ساله است که با گاوهای غول‌پیکر بالدارش شناخته می‌شد؛ گاوهایی که از کاخ قدیمی آن شهر نگهبانی می‌کردند. این گاو و سایر اشیای باستانی آن شهر اما اکنون یا کاملا ویران شده‌اند و یا تنها نیمه‌ای از آن باقی مانده است.

به گزارش آفتاب‌‌نیوز؛ این موجودات انسان‌نما طبق باور پیشینیان قدرت محافظت از کاخ در برابر شر و نیروهای شیطانی را داشتند اما اکنون خود در تلی از خاک فرو رفته‌اند و قربانی نیروهای شیطانی زمان ما یعنی داعش شده‌اند؛ گروهی که قصد پاک کردن تاریخ را دارد. 

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با گزارشی درباره ویران‌کردن شهر نمرود توسط نیروهای داعش می‌نویسد: «گنجینه‌های زیادی در این شهر وجود داشته است. خرابه‌های پایتخت باستانی امپراتوری آشوری دل همه دوستداران تاریخی و آثار باستانی را به درد می‌آورد. اکنون نیز پس از آزادی شهر هیچ فردی برای محافظت از محل‌های وسیع تاریخی در نظر گرفته نشده است. سنگ‌نوشته‌هایی با خط میخی در اینجا به چشم می‌خوردند. حازم حمد استاد باستان‌شناسی در موصل می‌گوید که هر زمانی درباره نمرود می‌شنود قلبش به درد می‌آید و گریه می‌کند. 

ضربه وحشیانه داعش به شهری 3 هزار ساله+تصاویر

این خبرگزاری اشاره می‌کند که شاید تنها نگهبان هشیار ویرانه‌ها «لیلا صالح‌» باستان‌شناس عراقی باشد. او در هفته‌های اخیر چندین بار از نمرود بازدید‌کرده و عکس‌هایی را از مستندات تخریب‌های صورت‌گرفته در آن شهر تهیه کرده است و شبه‌نظامیان در حال مراقبت از آن هستند. صالح ناامید نیست و دلایلی برای خوش‌بینی درباره آینده می‌بیند. او می‌گوید که خوبی موضوع این است که آوارها هنوز در محل هستند و بناهای تخریب‌شده قابل احیا هستند. 

با این حال، او می‌گوید که ۶۰ درصد از آسیب‌هایی که داعش به مناطق باستانی در نمرود وارد کرده است غیر قابل جبران هستند. او اشاره می‌کند که به احتمال زیاد این آثار باستانی توسط داعش به فروش رسیده‌اند. 

خبرگزاری اسوشیتدپرس اشاره می‌کند که این یک ضربه وحشیانه به شهری است که گنجینه از هنر و فرهنگ و تاریخ بین‌النهرین را در خود جای داده بود و یکی از بهترین مکان‌ها برای باستان‌شناسی در خاورمیانه بوده است. 

صالح در حال حاضر، کمک‌های مالی بین‌المللی را برای محافظت از مکان‌های باستانی دریافت می‌کند. او می‌گوید که این کار باید توسط یکی از جناح‌های شبه‌نظامی انجام شود اما او توهمی در این‌باره ندارند که شبه‌نظامیان بتوانند حفاظت کامل را انجام دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
4
7
عجب اشتباهی کرده بشار اسد بخاطر موقعیتش خاورمیانه را به کام مرگ برد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
اگر بشار اسد کناره گیری هم می کرد این وحشی ها به هیچ چیزی رحم نمی کردند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
عزیز دل اینجا عراق هستش نه سوریه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین