کد خبر: ۴۲۰۶۷
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۶:۱۵

پسته ايراني با نام امريكائي

آفتاب‌‌نیوز : پسته ايراني كه از لحاظ طعم و مزه بسيار دلپذيرتر از پسته هاي آمريكايي است، چند سالي است كه به بهانه هاي واهي از جمله بيماري آفلا توكسين مشتري هاي خود را در كشورهاي مختلف از دست داده است.
چندي است كه يك بازرگان چيني با شناختي كه از بازار منطقه داشته اقدام به واردات پسته ايران نموده و با استفاده از بسته بندي شكيل با نام پسته آمريكايي در بازار عرضه مي كند.
استقبال قابل توجه مردم از اين كالا باعث شده تا يكي ديگر از تجار منطقه در اقدامي مشابه دمپايي پلاستيكي ايراني را با نام دمپايي آمريكايي به فروش برساند.
اين در حالي است كه شايد در تمام بازارهاي شرق آسيا، به غير از خرماي بم نتوان هيچ كالاي ديگري از ايران را مشاهده كرد.
ناتواني تجارت ايران زماني بيشتر هويدا مي شود كه بدانيم گوناگوني مردم از نژادهاي مختلف چنان به تقاضاي مردم تنوع بخشيده است كه گاهي از يك كالا مي توان ده ها برند متفاوت با ده ها قيمت متنوع را در يك سوپرماركت مشاهده كرد كه هر كدام مشتري خاص خود را به بازار مي كشاند.
اما تنها محصول ايراني موجود در اين سوپر ماركت ها نيز – خرماي بم – در بسته بندي هاي بسيار نامناسب توجه هيچ كسي را به خود جلب نمي كند.
رطوبت بالاي هوا در اين منطقه بسته بندي هاي خرماي بم را به بسته بندي هاي مچاله اي تبديل نموده كه در طول زمان ، رنگ و روي خود را نيز از دست داده است و خريداران خرما نيز كه اغلب از اعراب ساكن اين كشورها هستند خرماي منطقه و يا خرماهاي نامرغوب ديگر را در بسته بندي هاي شكيل به رطب بم ترجيح مي دهند.
خرماي منطقه جنوب شرق آسيا به دليل چربي بالا تنها در صنايع روغن كشي مورد استفاده قرار مي گيرد به طوري كه اين كشورها بزرگترين صادر كنندگان روغن نخل در جهان محسوب مي شوند.
حلال بودن مواد خوراكي ايراني امتياز ويژه اي دراين منطقه محسوب مي شود كه كالاهاي مشابه چيني و تايواني از اين امتياز بي بهره هستند. خلاء هاي موجود در بازارهاي منطقه جنوب شرق آسيا نيز به خصوص در گروه مواد غذايي به حدي است كه اغلب ايرانيان ساكن اين كشورها مواد اوليه مورد نياز خود را با صرف هزينه هاي فراوان از ايران خريداري مي كنند.
عدم فعاليت كشورهاي عربي در اين منطقه نيز امتياز ديگري است كه اعراب را نيز به مشتريان بالقوه مواد خوراكي تبديل نموده است .
ادويه فراوان و استفاده از فلفل زياد اصلي ترين دليلي است كه مواد غذايي توليد شده در كشورهاي جنوب شرق آسيا را براي خارجي ها غير ممكن مي سازد.
كارشناسان معتقدند: كشورهاي جنوب شرق آسيا به دليل فاصله زياد تا اروپا و آمريكا همواره به عنوان مزيتي نسبي براي تجارت ايران مطرح مي باشند، ضمن اينكه جمعيت زياد اين كشورها به همراه درآمد سرانه بالا ، كشورهاي فوق را به هدفي براي شركت هاي صادر كننده تبديل نموده است.
در اين ميان سنگاپور بيش از 20 هزار و 500 دلار و برونئي بييش از 12 هزار دلار درآمد سرانه دارند كه مي توان در كنار كشورهاي فوق به درآمد سرانه چهار هزار دلاري مالزي و دوهزار دلاري تايلند نيز اشاره كرد.
اين درحالي است كه پر جمعيت ترين كشور مسلمان جهان اندونزي نيز با بيش از 230 ميليون نفر جمعيت يعني بيش از كل جمعيت كشورهاي حوزه خليج فارس و يا بيش از كل جمعيت همسايگان ايران در جنوب شرق آسيا واقع شده است.
شايد بتوان گفت تنها كالاي خوش نام ايراني كه در بازارهاي شرق آسيا بدون بسته بندي خاصي عرضه مي شود و اتفاقا مشتري فراواني نيز از ديرباز براي خود داشته است، گربه ايراني است كه با قيمتي بسيار بالاتر از ساير گربه به فروش مي رسد، نكته جالب اينجاست كه غالب اين گربه ها گربه هاي مو بلند سيبري هستند وتنها با نام گربه ايراني به فروش مي رسند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین