کد خبر: ۴۲۱۷۱۴
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳

کشف راز حلقه‌های مرموز صحرای نامیب+ تصاویر

دانشمندان سرانجام بعد از مطالعات فراوان توانستند راز «حلقه‌های مرموز» را در صحرای نامیب کشف کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
علفزارهای صحرای نامیب مملو از حلقه‌های مرموزی است که داخل آنها پوشش گیاهی رشد نمی‌کند و مانند لکه‌های آبله و وصله‌هایی بر تن صحرا جا خوش کرده‌اند و محققان مدت‌ها به دنبال علت شکل‌گیری آنها بوده‌اند.

به گزارش sciencealert، دانشمندان تاکنون فرضیه‌های متعددی را برای چگونگی تشکیل این حلقه‌ها ذکر کرده‌اند که از رقابت گیاهان برای دستیابی به آب محدود در منطقه گرفته تا موریانه‌هایی که قلمروی خود را از پوشش گیاهی پاک کرده‌اند، را شامل می‌شود. اما محققان به تازگی علت این پدیده را عنوان کرده‌اند و معتقدند که ترکیب این دو عامل باعث تشکیل چنین حلقه‌های مرموزی شده است.

کشف راز حلقه‌های مرموز صحرای نامیب+ تصاویر

این دایره‌های مرموز در مساحتی حدود 2414 متر در طول آفریقا گسترش یافته‌اند و هر حلقه دایره‌ای شکل قطری برابر دو تا 35 متر دارند. نکته جالب توجه، رشد علف در اطراف این حلقه‌های مرموز است که بلندتر و متراکم‌تر از سایر نقاط این دشت رشد می‌کند.

این حلقه‌ها از بالا که به آن نگاه می‌کنیم متفاوت‌تر به نظر می‌رسند و با نگاهی به سایت‌های اینترنتی می‌توان افسانه‌هایی را در این باره مشاهده کرد که علت تشکیل این حلقه‌ها را ورود اژدها یا موجودات فضایی دانسته‌اند که از سفینه‌های فضایی وارد این منطقه شده‌اند.

نظریه دانشمندان درباره این پدیده به دو بخش تقسیم می‌شود: یکی جمع شدن گیاهان این صحرا برای دستیابی به آب محدود در این منطقه است. از سوی دیگر، محققان فرضیه دیگری را نیز مطرح کرده‌اند مبنی بر اینکه موریانه‌ها قلمرو زندگی خود را از گیاهان اطراف پاک کرده‌اند. آنها این کار را علاوه بر تغذیه از گیاهان، برای ایجاد گودال‌هایی از آب در زیرزمین انجام داده‌اند.

اما شواهد حاکی از آن است که هیچ کدام از این دو دلیل منطقی و علمی نیستند. دلیل اول هنوز به درستی توسط دانشمندان مورد آزمایش و بررسی قرار نگرفته است و دلیل موریانه‌ها نیز از آنجایی قطعی نیست که محققان معتقدند موریانه‌ها قادر نیستند دایره‌هایی به این منظمی و بزرگی در این صحرای وسیع ایجاد کنند.

اما برخی دانشمندان بر این باورند که ترکیب این دو عامل در کنار هم باعث شکل‌گیری چنین حلقه‌هایی در صحرای نامیب شده است. آنها با تهیه مدل‌های کامپیوتری و مقایسه آنها با شواهد موجود در طبیعت دریافتند که رقابت گیاهان برای دسترسی به آب محدود در منطقه و مشخص کردن قلمرو زندگی توسط موریانه‌ها عامل تشکیل این حلقه‌های مرموز بوده‌اند.

محققان، از لانه‌های اجتماعی موریانه‌ها در چهار قاره جهان تصاویر ماهواره‌ای تهیه کرده‌اند و با تهیه شبیه‌سازی‌های کامپیوتری به دنبال کشف علت شکل‌گیری چنین حلقه‌هایی هستند تا دریابند که چرا لانه‌هایی که موریانه‌ها در دل این صحرا ایجاد کرده‌اند شکل‌های منظمی دارند و چرا الگوی آنها از بالا شبیه لانه زنبور است.

کلونی حشراتی مانند موریانه قلمروی خود را به منظور دستیابی آب و غذا، وسعت می‌دهند تا جایی که به کلونی دیگر برسند. آنگاه رقابتی بر سر قلمرو بین این دو کلونی شکل می‌گیرد که در انتها معمولا ضصیف‌تر‌ها شکسست می‌خورند. بنابراین کلونی قوی‌تر و بزرگ‌تر در منطقه باقی می‌مانند و زمانی که محدوده قلمروی آنها به یکدیگر می‌رسد، مرزهای آنها مشخص شده است و به شکل الگوی لانه زنبور تشکیل می‌شوند.

در گذر زمان، کلونی‌های بزرگ، کلونی‌های کوچک را از بین می‌برند اما کلونی‌های بزرگ در رقابت دائمی برای تصاحب قلمروی خود ادامه می‌دهند.

گیاهان و علف‌هایی هم که در این منطقه رشد می‌کنند برای دستیابی به آب محدود در این صحرا به شکل خوشه در کنار هم قرار می‌گیرند و با سایه انداختن روی علف‌های کناری باعث جذب رطوبت به دل خاک می‌شوند. گیاهانی که از محدوده این خوشه‌ها خارجند، معمولا به سختی به آب دسترسی پیدا می‌کنند چراکه موریانه‌ها آنها را دور از حلقه‌ها نگه می‌دارند و همین امر باعث می‌شود نوار نازکی از گیاهان در دهانه این حلقه‌ها شکل گیرند.

کشف راز حلقه‌های مرموز صحرای نامیب+ تصاویر

منبع: آنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین