کد خبر: ۴۲۴۱۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰
همزمان با سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب منتشر شد

"گاهشمار مبارزات آیت‌الله هاشمی"

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مسجدالجواد (ع) به منبر رفت و ضمن صحبت در مورد حکومت و ذکر نمونه‏ هایی از زمامداری حضرت علی (ع) اظهار داشت که شاه بایستی کلیه نیازهای اجتماع را در نظر بگیرد و یک دیکتاتور ممکن است اوضاع را بهبود دهد اما زمینه ‏های پرورش عقاید و شخصیت‏‌ها را از میان می ‏برد
آفتاب‌‌نیوز :
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی همزمان با سی و هشتمین دهه غجر پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، گاهشمار مبارزاتی این مجاهد نستوه و خستگی ناپذیر را برای اولین بار بعد از رحلت ایشان منتشر کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، متن کامل این گاهشمار بدین شرح است:


۲۰/ ۱/ ۱۳۴۲ـ در پی نادیده گرفتن معافیت تحصیلی طلاب از سوی رژیم، اکبر هاشمی رفسنجانی به خدمت نظام وظیفه برده شد.

۲۱/ ۳/ ۱۳۴۲ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی، که به خدمت نظام اعزام شده بود، از ارتش فرار کرد.

۱۵/ ۹/ ۱۳۴۳ـ  ساواک تهران طی نامه ‏ای از ساواک استان مرکزی خواست تا از اکبر هاشمی رفسنجانی در مورد چگونگی انتشار کتاب سرگذشت فلسطین بازجویی به عمل آید.

۲۰/ ۱۰/ ۱۳۴۳ـ اکبر هاشمی رفسنجانی در مسجد صاحب الزمان (عج) تهران به منبر رفت و در خاتمه برای آیت‏اللَّه خمینی دعا کرد.

۷/ ۱۱/ ۱۳۴۳ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنرانی جلسه هیئت زینبیه به منبر رفت و ضمن انتقاد از نفوذ اجانب در کشور، قانون کاپیتولاسیون را فاجعه ‏آمیز خواند و آن را برای کشور همچون قرارداد ترکمان‏چای دانست.

۱۴/ ۱۱/ ۱۳۴۳ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنرانی جلسه هیئت زینبیه، تبعید آیت‏اللَّه خمینی را خواستِ دشمنان خدا دانست و اظهار داشت همچنان‏که خون امام حسین (ع) را برای ریاست به زمین ریختند، اکنون هم برای ریاست، خمینی‏‌ها را تبعید می ‏کنند.

۲۹/ ۱۱/ ۱۳۴۳ـ  جمعی از حجج اسلام و فضلای حوزه علمیه قم در نامه‏ای سرگشاده به امیرعباس هویدا، به اقدامات‏ خلاف مذهب و قانون دولت، خفقان و استبداد حاکم بر کشور، شکنجه و آزار زندانیان سیاسی، تبعید آیت‏اللَّه خمینی و وضیعت اسفبار مملکت اعتراض کردند. اکبر هاشمی رفسنجانی نیز از امضا کنندگان این نامه بود.

۱۱/ ۱۲/ ۱۳۴۳ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی به اتهام تحریک طلاب و تبلیغات به نفع آیت‏اللَّه خمینی در وقایع ۷ و ۸ اسفند، توسط شهربانی قم دستگیر شد.

۱۲/ ۱۲/ ۱۳۴۳ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی به اتهام اقدام برضد امنیت داخلی مملکت، به تهران اعزام و تحویل ساواک شد.

۱۳/ ۱۲/ ۱۳۴۳ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی تحویل زندان قزل قلعه گردید و بازداشت شد.

۱۴/ ۱۲/ ۱۳۴۳ـ  اولین جلسه بازجویی از اکبر هاشمی رفسنجانی توسط ساواک، در حول و حوش وضعیت زندگی، خانواده و دوستان و آشنایان، مراتب آشنایی با آیت‏اللَّه خمینی، سخنرانی‏‌ها و منابر، کتاب سرگذشت فلسطین، تحریک تظاهرکنندگان در وقایع ۷ و ۸ اسفند و... شروع شد.

۳/ ۳/ ۱۳۴۴ ـ  آیت ‏اللَّه حسین کفایی، از علمای نجف در نامه ‏ای به ریاست ساواک درخواست آزادی اکبر هاشمی رفسنجانی را نمود.

۱۴/ ۴/ ۱۳۴۴ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی با قرار التزام عدم خروج از حوزه قضایی تهران، آزاد شد.

۱۲/ ۵/ ۱۳۴۴ ـ  طبق حکم اداره دادرسی ارتش، منع پیگرد ۱۳ تن از علما و روحانیون از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی اعلام شد.

۲/ ۱۰/ ۱۳۴۴ ـ  لیست اسامی ۱۲ نفر از وعاظ و «روحانیون افراطی» ممنوع المنبر ایام سوگواری از سوی ساواک تهیه شد که نام اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در میان آن‏‌ها دیده می ‏شود.

۹/ ۱۰/ ۱۳۴۴ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی به دلیل به منبر رفتن در نجف آباد بدون اجازه قبلی از شهربانی محل و دعا کردن برای آیت ‏اللَّه خمینی، دستگیر و تحویل ساواک اصفهان گردید. مشارالیه پس از بازجویی به قم برگردانده شد.

۲۷/ ۱۲/ ۱۳۴۴ ـ  عده ‏ای از طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی در بیت آیت ‏اللَّه مرعشی نجفی تجمع کردند و خواستار رفع تبعید از آیت ‏اللَّه خمینی و آزادی زندانیان سیاسی شدند.

۱/ ۱/ ۱۳۴۵ ـ  مقارن با تحویل سال، به طرفداری از آیت ‏اللَّه خمینی، اعلامیه‏ ای تحت عنوان «اعلام خطر» در قم منتشر شد و عده‏ ای از روحانیون دستگیر شدند و تحت بازجویی قرار گرفتند. طبق گزارش ساواک قم، اکبر هاشمی رفسنجانی نیز یکی از محرکین اصلی به شمار می‏ رود.

۳/ ۲/ ۱۳۴۵ ـ  براساس رأی کمیسیون حفظ امنیت اجتماعی در فرمانداری قم، علاوه بر تبعیدِ چند تن از روحانیون مقرر گردید که برخی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی تحت مراقبت و کنترل شدید قرار گیرند.

۱۷/ ۳/ ۱۳۴۵ ـ  در پی دستگیری جمعی از روحانیون در جریان پخش اعلامیه «اعلام خطر» اساسنامه جمعیت سری اصلاح حوزه کشف شد که منجر به مهاجرت چند تن از بنیانگذاران جمعیت از جمله سیدعلی خامنه ‏ای و اکبر هاشمی رفسنجانی به زادگاه خود شد.

۱۸/ ۴/ ۱۳۴۵ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی پس از یک ماه اقامت در رفسنجان به قم بازگشت.

۱/ ۱/ ۱۳۴۶ ـ  مدرسه رفاه تهران، که با پیشنهاد اکبر هاشمی رفسنجانی تأسیس شده بود، شروع به کار کرد و به تدریج به صورت یکی از پایگاه‏ های نهضت در آمد.

۱۰/ ۴/ ۱۳۴۶ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در جلسه هفتگی مسجد موسی بن جعفر (ع) تهران به منبر رفت و ضمن انتقاد از افزایش مراکز فساد در کشور و تقبیح اصلاحات ارضی اظهار داشت با وجود فقر شدید مردم، استعمارگران ذخایر این مملکت را به یغما می‏ برند.

۱6/ ۴/ ۱۳۴۶ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در جلسه هفتگی مکتب حسین (ع) به منبر رفت و ضمن اعتراض شدید به عیاشی رجال و دولتمردان، آن را ضربه مهلکی برای یک کشور اسلامی خواند.

۲۳/ ۴/ ۱۳۴۶ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در جلسه هفتگی مسجد موسی بن جعفر (ع) به منبر رفت و ضمن انتقاد از نفوذ اجانب در کشور، اظهار داشت در این مملکت به زور سرنیزه مسلمانان را مرعوب و محیط را به سوی فساد و فحشا سوق می‏دهند.

۳۰/ ۴/ ۱۳۴۶ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنرانی خویش در جلسه هفتگی مسجد موسی بن جعفر (ع)، با اشاره به اختلافات طبقاتی موجود در کشور، از بی توجهی رجال مملکت به دین و مذهب انتقاد کرد و جنایات اسرائیل در مورد اعراب را محکوم کرد.

۲۸/ ۶/ ۱۳۴۶ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی، در سخنرانی جلسات هفتگی در تهران، با اشاره به تلاش ‏های استعمار برای نابودی مذهب شیعه مژده داد که: «نزدیک است آن روزی که نیروی اسلام به حرکت در آید و ریشه استعمار و استعمارگران را براندازد.»

۲/ ۷/ ۱۳۴۶ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی به ساواک احضار و از وی در مورد مراجعه به سفارت کویت برای دریافت جراید عربی بازجویی شد. در گزارش ساواک قید شده که اعمال و رفتار وی کاملاَ تحت مراقبت است.

۱۲/ ۸/ ۱۳۴۶ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی به اتهام تهیه و توزیع اعلامیه ‏ای به نام «عزایی به نام جشن» در مخالفت با جشن‏ های تاجگذاری، دستگیر شد.

۷/ ۹/ ۱۳۴۶ ـ  لیست روحانیون ممنوع المنبر و وعاظی که با اخذ تعهد در ایام ماه رمضان مجازند به منبر بروند، از طرف ساواک برای کلیه مراکز در سراسر کشور ارسال شد. در این لیست از اکبر هاشمی رفسنجانی نیز یاد شده، درحالی که وی در این زمان در زندان به سر می‏برد.

۱۳/ ۹/ ۱۳۴۶ ـ  شهربانی آبادان اسامی روحانیون ممنوع المنبر، که در ماه رمضان از سایر نقاط به این منطقه وارد می‏شوند، را منتشر کرد؛ نام اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در این لیست به چشم می‏خورد.

۲۰/ ۹/ ۱۳۴۶ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی از زندان قزل قلعه به زندان شهربانی انتقال یافت.

۱۶/ ۱۰/ ۱۳۴۶ ـ  به موجب رأی دادگاه تجدید نظر اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی، اکبر هاشمی رفسنجانی به ۷۰ روز حبس تأدیبی، با احتساب بازداشت قبلی، محکوم گردید.

۱۷/ ۱۱/ ۱۳۴۶ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی از زندان آزاد شد.

۳۰/ ۱۲/ ۱۳۴۶ ـ  با توجه به فرا رسیدن ماه‏ های محرم و صفر، صورت اسامی وعاظ ممنوع ‏المنبر و کسانی که با سپردن تعهد می‏توانند از منبر استفاده کنند منتشر شد. نام اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در این لیست به چشم می‏خورد.

۳۰/ ۱/ ۱۳۴۷ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در جلسه هیئت انصارالحسین حضور یافت. با حضور وی هیئت انصارالحسین پایگاه نیرومندتری برای هواداری از نهضت شد.

۱۲/ ۲/ ۱۳۴۷ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در جلسه هیئت انصارالحسین در باره قانون و مسئله تشکیل کنفرانس حقوق بشر در تهران سخنرانی کرد و عملکرد آن‏را در مورد عدم رعایت حقوق بشر مورد انتقاد شدید قرار داد.

۲۰/ ۲/ ۱۳۴۷ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در جلسه هیئت انصارالحسین در مورد تأثیر مثبت ایمان در اجرای قوانین اسلام سخنرانی کرد و وضعیت اجرای قوانین رایج در جامعه را مورد انتقاد قرار داد.

۲۷/ ۲/ ۱۳۴۷ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در جلسه هیئت انصارالحسین در باره عدم جدایی دین از سیاست در اسلام ـ  برخلاف مسیحیت ـ  سخنرانی کرد.

۱۰/ ۳/ ۱۳۴۷ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در جلسه هیئت انصارالحسین به منبر رفت و ضمن اشاره به بهره ‏گیری نادرست استعمار از علم و آزادی در غارت منابع مسلمین، اظهار داشت آزادی یعنی این‏که هر کس به حق خود از نظر سیاسی و اجتماعی برسد و اگر دستگاه حاکمه فاسد شد، مردم بتوانند آن را به‏دست گیرند.

۲۵/ ۵/ ۱۳۴۷ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در جلسه هیئت انصارالحسین با انتقاد از رواج مادی‏گری در دنیا و نشأت گرفتن جنگ‏‌ها، آدم‏کشی‌ها و کثافت کاری‏‌ها از ثروت و مادی‏گری، و تقبیح اندیشه صوفی‏گری، در مورد تعادل اسلام در زمینه مادیات و معنویات صحبت کرد.

۱/ ۶/ ۱۳۴۷ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در جلسه هیئت انصارالحسین با استناد به آیات قرآن در باره فرجام کار زورگویی و ظلم حکام و سلاطین نسبت به مردم در روز قیامت، سخنرانی کرد.

۱۵/ ۶/ ۱۳۴۷ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنرانی جلسه هیئت انصارالحسین ضمن اشاره به زلزله خراسان اظهار داشت: «چه‏طور زلزله هزاران نفر را از بین برد! بگذارید عده‏ ای هم در زنجیر برای اسلام از بین بروند.»

۲۹/ ۶/ ۱۳47 ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در جلسه هیئت انصارالحسین به منبر رفت و با اشاره به هرز رفتن استعدادهای جوانان در کشور و استهزاء قانون اصلاحات ارضی، در پایان برای نابودی اسرائیل و استعمارگران دعا کرد.

۵/ ۷/ ۱۳۴۷ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در جلسه بحث و تفسیر قرآن در مسجد قائمیه با حمله به عقاید روشنفکران در مورد ظهور امام زمان (عج)، از تجاوزات آمریکا به ویتنام، شوروی به چکسلواکی و استعمار انگلیس در خلیج فارس انتقاد کرد.

۱۵/ ۷/ ۱۳۴۷ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در جلسه هیئت انصارالحسین سخنرانی کرد و با اشاره به کتمان حق از سوی حکومت‏‌ها، اظهار داشت: «همیشه در جامعه افرادی هستند که نمی‏گذارند کسی حرفش را بزند، لذا در حکومت فرعون‏‌ها، موسی‏ هایی لازم است که در مقابل آن‏‌ها قد عَلَم کند.»

۱۹/ ۷/ ۱۳۴۷ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در جلسه هیئت انصارالحسین به منبر رفت و با اشاره به نقش کشورهای استعمارگر در عقب نگه داشتن کشورهای جهان اسلام، ناتوانی مسلمانان در برابر اسرائیل را ناشی از عدم در ک صحیح آنان از قرآن دانست.

۲۵/ ۷/ ۱۳۴۷ ـ  در حسینیه ارشاد جشن‏هایی به مناسبت پانزدهمین قرن بعثت برگزار گردید و اکبر هاشمی رفسنجانی در این مراسم سخنرانی کرد.

۱۰/ ۸/ ۱۳۴۷ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنرانی در مسجد قائمیه با اشاره به عدم تمکین اسرائیل از رأی سازمان ملل ـ  باحمایت آمریکا ـ  در مورد خروج از سرزمین‏های اشغالی، ضامن‏های اجرای قوانین در جهان را بدون توجه به معاد، ناکافی دانست.

۱۶/ ۸/ ۱۳۴۷ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در مجلس جشنی که به مناسبت تولد امام زمان (عج) در مسجد نبی اکرم (ص) تهران برگزار شد سخنرانی کرد و ضمن انتفاد از بی تفاوتی مجامع بین‏المللی در مورد سرنوشت‏ آوارگان فلسطینی و تعدیات رژیم غاصب صهیونیستی خاطر نشان ساخت که مردم باید علیه ظلم و ستم برخیزند.

۴/ ۹/ ۱۳۴۷ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنرانی در حسینیه ارشاد با اشاره به سوءاستفاده ‏هایی که در جهان از مفهوم آزادی می‏شود، جنایات اسرائیل نسبت به فلسطینی‏هاو سکوت سازمان ملل در این مورد را محکوم کرد؛ وی همچنین توسعه مراکز فساد و فحشا در داخل کشور ـ  به نام آزادی ـ  را تقبیح کرد.

۲۲/ ۹/ ۱۳۴۷ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در مسجد هدایت به منبر رفت و با اشاره به خطر نفوذ فرهنگ غربی در کشور و همچنین تصدی پست‏های فرهنگی و اداری توسط بهاییان، خواستار به دست گیری امکانات و ابزارفرهنگی به وسیله افراد صالح شد.

۶/ ۱۰/ ۱۳۴۷ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در جلسه هیئت انصارالحسین درباره احقاق حق از دیدگاه قرآن سخنرانی کرد و با اشاره به عدم احقاق حق ملت از سوی دولت، از روحانیت نیز به خاطر سکوت در مقابل مسائل روز و از جمله مسئله فلسطین، انتقاد کرد.

۱۱/ ۱۰/ ۱۳۴۷ ـ  ساواک جمعی از روحانیون و وعاظ از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی را به اتهام ایراد سخنرانی‏ های تحریک آمیز در ماه‏های محرم و صفر، ممنوع المنبر اعلام کرد.

۱۹/ ۱۱/ ۱۳۴۷ ـ  سازمان اطلاعات و امنیت کشور به ساواک تهران دستور داد که از سخنرانی‏های اکبر هاشمی رفسنجانی به علت ممنوع المنبر بودن جلوگیری کند.

۳۰/ ۱۱/ ۱۳۴۷ ـ  سازمان اطلاعات و امنیت کشور اکبر هاشمی رفسنجانی را به ارتباط با سازمان‏های دانشجویی خارج از کشور متهم کرد و به ساواک تهران دستور داد که رفتار و اعمال نامبرده را شدیداً تحت مراقبت و کنترل قرار دهند.

۹/ ۱۲/ ۱۳۴۷ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در جلسه هیئت انصارالحسین درباره مراسم حج سخنرانی کرد و اظهار داشت حج یک کنفرانس سالیانه است که کلیه مسلمانان سراسر جهان بایستی در آنجا مسائل و مشکلات جهان اسلام را مطرح کرده و به فکر چاره‏ جویی در مقابله با تجاوزات استعمار باشند.

۱۰/ ۲/ ۱۳۴۸ ـ  به دستور ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور کلیه مکاتبات پستی اکبر هاشمی رفسنجانی تحت کنترل و نظارت قرارگرفت.

۱۵/ ۲/ ۱۳۴۸ ـ  به دستور سازمان اطلاعات و امنیت کشور، ساواک تهران موظف گردید که نحوه افکار، عقاید و تمایلات سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی و افراد و احزاب وابسته به وی را شناسایی کند و اطرافیانش را نیز تحت مراقبت قرار دهد.

۱۴/ ۸/ ۱۳۴۸ ـ  ساواک اکبر هاشمی رفسنجانی را ممنوع المنبر اعلام کرد.

۷/ ۹/ ۱۳۴۸ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در حسینیه ارشاد در زمینه عدالت اجتماعی در اسلام سخنرانی کرد و به عدم رعایت حدود عدالت به وسیله زمامداران وقت اشاره کرد و سوءاستفاده‏ های رهبران و دولتمردان نظام را از سرمایه‏ های مردم مورد انتقاد قرار داد.

۱۱/ ۹/ ۱۳۴۸ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنرانی در مسجد هدایت ضمن انتقاد از دخالت اجنبی‏‌ ها در سرنوشت کشور اظهار داشت: «ملت ما تحرک ندارد؛ چرا باید در یک مملکت اسلامی این همه ظلم وجود داشته باشد و هیچ عکس‏ العملی نشان ندهیم.»

۱۴/ ۱۰/ ۱۳۴۸ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در مسجد همت به منبر رفت و با اشاره به مبارزات امام صادق (ع) با حکام جور، بر لزوم بهره‏برداری از امکانات فرهنگی مانند فیلم و سینما در مقابله با رخنه فرهنگ غربی و اشاعه فساد در جامعه تأکید کرد.

۲۳/ ۱۰/ ۱۳۴۸ ـ  در جلسه هفتگی روحانیون با شرکت علی‏ اصغر مروارید، شیخ حسین کاشانی، نجم‏الدین اعتمادزاده، اکبر هاشمی رفسنجانی، فضل‏اللَّه مهدی‏زاده محلاتی، محمدرضا مهدوی، جعفر شجونی، موحدی کرمانی و محمد جواد باهنر، که در منزل مرتضی مطهری برگزار شد، بنا به پیشنهاد هاشمی رفسنجانی مقرر شد مرتضی مطهری در مقابله با مطالب توهین‏آمیز مجله زن روز نسبت به حجاب، مقالاتی در آن مجله منتشر کند.

۲۶/ ۱۰/ ۱۳۴۸ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنرانی در مسجد همت مطالبی علیه سیاست‏های دولت در جهت برگزاری جشن‏ های شاهنشاهی ایراد کرد.

۳/ ۱۱/ ۱۳۴۸ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در مسجد همت درباره اسلام و ایران سخنرانی کرد و تبلیغات رژیم علیه اسلام و ترویج باستان گرایی را مورد انتقاد قرار داد.

۱۲/ ۱۱/ ۱۳۴۸ ـ  ساواک دستور احضار اکبر هاشمی رفسنجانی را به دلیل سخنرانی تحریک ‏آمیز در مسجد همت‏ صادر کرد.

۲۵/ ۱۱/ ۱۳۴۸ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی به ساواک احضار و ضمن اخطار شدید به خاطر سخنرانی‏‌هایش به وی تذکر داده شد که در مورد جشن‏ های ۲۵۰۰ ساله صحبت نکند.

۳۰/ ۱۱/ ۱۳۴۸ ـ  سازمان اطلاعات و امنیت به ساواک تهران دستور داد که نسبت به ضبط اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی در منابر اقدام کند.

۱۷/ ۱۲/ ۱۳۴۸ ـ  در آستانه ماه محرم و صفر جمعی از روحانیون ممنوع المنبر اعلام شدند از جمله این علما آیت‏اللَّه منتظری، طالقانی و اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمدرضا سعیدی بودند.

۱۳/ ۲/ ۱۳۴۹ ـ  درجلسه هفتگی روحانیون، اکبر هاشمی رفسنجانی در مورد کمک به آوارگان فلسطینی مطالبی ایراد کرد و در مورد پیش‏بینی موضع رژیم نسبت به مرجعیت پس از درگذشت آیت ‏اللَّه حکیم بحث و گفت‌و‌گو شد.

۲۵/ ۳/ ۱۳۴۹ ـ  ساواک به اکبر هاشمی رفسنجانی و برخی دیگر از روحانیون در مورد سوءِ استفاده از مرگ آیت‏ اللَّه سعیدی اخطار کرد.

۱۴/ ۴/ ۱۳۴۹ ـ  سازمان اطلاعات و امنیت به ساواک تهران در مورد مراقبت و کنترل بیشتر سخنرانی‏ های اکبر هاشمی رفسنجانی در جلسات هیئت انصارالحسین تأکید کرد.

۲۴/ ۷/ ۱۳۴۹ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی، در سخنرانی جلسه هیأت انصارالحسین با استناد به آیات قرآن، ظلم و ستم و ادعای خدایی فرعون‏های زمان را مورد انتقاد قرارداد و بر لزوم مبارزه با جباران و دیکتاتور‌ها تأکید کرد.

۲۳/ ۸/ ۱۳۴۹ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی، که از سوی دانشجویان دانشسرای عالی مامازن برای سخنرانی دعوت شده بود، سیاست‏های مرموز حکومت پهلوی را در به انحراف کشانیدن دین اسلام و اشاعه تفکرات جدایی دین از سیاست مورد انتقاد شدید قرار داد.

۷/ ۹/ ۱۳۴۹ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در دانشکده فنی دانشگاه تهران در مورد «اسلام، آیین زندگی» سخنرانی کرد و اظهار داشت هیچ گناهی از نظر اسلام بالا‌تر از این نیست که نفت مسلمین ارابه‏ های جنگی دشمنان آنان را به گردش درآورد.

۹/ ۹/ ۱۳۴۹ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در تالار هنرسرای عالی نارمک پیرامون اسلام و اختلاف طبقاتی سخنرانی کرد و سخنان وی با استقبال وسیع و ابراز احساسات روبه‏ رو شد.

۱۵/ ۹/ ۱۳۴۹ ـ  ساواک دستور اخطار به اکبر هاشمی رفسنجانی را در مورد مطالب سخنرانی‏های اخیرش صادر کرد.

۱۷/ ۱۱/ ۱۳۴۹ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنرانی به مناسبت عید سعید قربان در دماوند، با تأکید بر عدم جدایی دین از سیاست، به دسیسه‏ های استعمار در این مورد اشاره کرد و غارت منابع مسلمین توسط استعمارگران را در نتیجه گرفتن روح اسلام به وسیله استعمار دانست و ضمن انتقاد از ترویج بی‏ دینی در جامعه، این‏‌ها را ناشی از عدم اجرای مقررات اجتماعی اسلام دانست.

۲۹/ ۱۱/ ۱۳۴۹ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی توسط ساواک احضار شد و ضمن دادن تذکرات شدید، به وی اخطار کردند چنانچه مطالب تحریک آمیز ایراد نماید تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

۱۰/ ۱۲/ ۱۳۴۹ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در مسجد فخریه درباره تأثیرات مخرب تبلیغات و برنامه‏ های مطبوعات، رادیو و تلویزیون و سینما بر افکار کودکان و نوجوانان سخنرانی کرد و از عدم کنترل دولت در این زمینه انتقاد کرد.


۱۵/ ۱۲/ ۱۳۴۹ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در سالن آمفی تأ‌تر دانشکده پلی تکنیک دانشگاه تهران در مورد نقشِ هدف در عمل سخنرانی کرد و اهداف و جنایات آمریکا در حمله به ویتنام را تقبیح کرد.

۱۷/ ۱۲/ ۱۳۴۹ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در حسینیه ارشاد در مورد عاشورا و پیام نهضت امام حسین (ع) به ملت‏‌ها درباره ظلم ستیزی و ایستادگی در مقابل ظالمان سخنرانی کرد و اظهار داشت که سکوت در مقابل جابران باعث بازخواست و مسئولیت سنگین در محضر عدالت خداوند است.

۱۸/ ۱۲/ ۱۳۴۹ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی بنابه دعوت دانشجویان دانشگاه آریامهر در تالار مرکزی آن دانشگاه درباره نهضت امام حسین (ع) سخنرانی کرد.

۹/ ۱/ ۱۳۵۰ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در رفسنجان به منبر رفت و در مورد مبارزات مردم فلسطین و قتل عام آنان توسط صهیونیست‏‌ها مطالبی اظهار داشت. وی همچنین جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را مورد حمله قرار داد و گفت: « باید ببینیم که امروزه در چه مرحله‏ ای از ترقی و پیشرفت هستیم.»

۳/ ۲/ ۱۳۵۰ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در جلسه هیئت انصارالحسین درباره سیاست تحبیب و تطمیع دستگاه‏های حاکمه سخنرانی کرد و کرنش و تعظیم مردم در برابر این دستگاه‏‌ها را تقبیح کرد.

۱۰/ ۲/ ۱۳۵۰ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در مسجدالجواد (ع) به منبر رفت و ضمن صحبت در مورد حکومت و ذکر نمونه‏ هایی از زمامداری حضرت علی (ع) اظهار داشت که رهبر بایستی کلیه نیازهای اجتماع را در نظر بگیرد و یک دیکتاتور ممکن است اوضاع را بهبود دهد اما زمینه ‏های پرورش عقاید و شخصیت‏‌ها را از میان می ‏برد.

۱۸/ ۲/ ۱۳۵۰ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی به دلیل ایراد مطالب تحریک آمیز علیه رژیم سلطنتی، از طرف ساواک ممنوع المنبر اعلام گردید و دستور عملیات تعقیب و مراقبت وی صادر شد.

۲۲/ ۲/ ۱۳۵۰ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی، که جهت شرکت در مراسم جشن میلاد حضرت رسول اکرم (ص) به همدان دعوت شده بود، هنگام ایراد سخنرانی توسط شهربانی همدان به علت ممنوع المنبر بودن دستگیر شد و ساواکِ محل پس از اخذ تعهد، وی را مجبور به ترک شهر کرد.

۲۱/ ۳/ ۱۳۵۰ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنرانی جلسه هیئت انصارالحسین ضمن تمجید از مبارزات مردم فلسطین و الجزایر سستی و بی‏ تفاوتی جامعه را مورد انتقاد قرار داد.

۳۰/ ۴/ ۱۳۵۰ ـ  اداره کل سوم ساواک طی نامه‏ای به ریاست کل ساواک تهران دستور داد که با توجه به در پیش بودن مراسم جشن‏های ۲۵۰۰ ساله و احتمال یک سلسله فعالیت‏های ضد حکومتی و پخش اعلامیه‏‌ها از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی مراقبت و کنترل لازم را از نامبرده بعمل آورند.

۲۹/ ۵/ ۱۳۵۰ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی، که به مدت ۵ شب از طرف مجمع ادبی و اسلامی جوانان شهرستان قزوین جهت سخنرانی دعوت شده‏بود، پس از اولین منبر و صحبت درباره مبارزات مردم فلسطین از طرف شهربانی احضار و به وی تکلیف شد قزوین را ترک نماید.

۲۶/ ۶/ ۱۳۵۰ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی، علی‏رغم ممنوع المنبر بودن از طرف ساواک، در جلسه هیئت انصارالحسین درباره زندگانی سیاسی و مبارزات امام هفتم سخنرانی کرد.

۱۴/ ۷/ ۱۳۵۰ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی توسط ساواک تهران دستگیر شد و منزل وی مورد بازرسی و تفتیش قرار گرفت. وی پس از بازجویی به زندان قزل قلعه تحویل داده شد.

۱۷/ ۷/ ۱۳۵۰ ـ  توسط اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی برای اکبر هاشمی رفسنجانی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور قرار بازداشت صادر شد.

۲۱/ ۷/ ۱۳۵۰ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی از زندان قزل قلعه به اوین منتقل شد.

۷/ ۸/ ۱۳۵۰ ـ  مرتضی مطهری برای استخلاص اکبر هاشمی رفسنجانی با محمدتقی فلسفی در تهران گفت‌و‌گو کرد.

۱۳/ ۸/ ۱۳۵۰ ـ  جلسه هفتگی روحانیون مبارز تشکیل شد. در این جلسه ضمن ابراز نگرانی از دستگیری اکبر هاشمی رفسنجانی در مورد چگونگی ارسال وجوهات برای آیت‏ اللَّه خمینی به عراق و مشکلات آن مسائلی مطرح شد.

۲۴/ ۹/ ۱۳۵۰ ـ  اقداماتی از سوی مرتضی مطهری، علی اصغر مروارید، علی حجتی کرمانی و همسر اکبر هاشمی رفسنجانی جهت آزادی وی از زندان از طریق آیت‏اللَّه شریعتمداری و امام موسی صدر صورت گرفت.

۸/ ۱۲/ ۱۳۵۰ ـ  پرونده اتهامی اکبر هاشمی رفسنجانی پس از تکمیل به اداره دادرسی نیروهای مسلح تحویل داده شد. نامبرده که پس از بازجویی به زندان قزل‏ قلعه برگردانده شده بود، به پادگان عشرت‏آباد منتقل شد.

۲۴/ ۱/ ۱۳۵۱ ـ  دادگاه بدوی اکبر هاشمی رفسنجانی را به یک سال حبس محکوم کرد.

۵/ ۲/ ۱۳۵۱ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی از زندان آزاد گردید.

۱۷/ ۳/ ۱۳۵۱ ـ  ساواک بار دیگر دستگیری اکبر هاشمی رفسنجانی را دردستور کار خود قرار داد.

۲۷/ ۳/ ۱۳۵۱ ـ  ساواکِ مرکز به کلیه مراکز تابعه خود اعلام کرد که اکبر هاشمی رفسنجانی متواری است و درصورت شناسایی فوراً او را دستگیر و به ساواک مذکور بفرستند.

۶/ ۶/ ۱۳۵۱ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی توسط شهربانی کرمان دستگیر وبه ساواک محل تحویل داده شد؛ نامبرده پس از یک روز به همراه مأمورین مسلح از کرمان به تهران منتقل گردید.

۱۴/ ۶/ ۱۳۵۱ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی به زندان قزل‏قلعه تحویل داده شد و بازجویی از وی آغاز گردید.

۱۸/ ۶/ ۱۳۵۱ ـ  توسط شعبه ۷ بازپرسی اداره نیروهای مسلح شاهنشاهی قرار بازداشت موقت در زندان قزل قلعه برای اکبر هاشمی رفسنجانی به جرم اقدام علیه امنیت داخلی کشور صادر گردید.

۱۲/ ۷/ ۱۳۵۱ ـ  لیست ممنوع‏ المنبر بودن عده‏ای از علما از طرف رژیم اعلام شد. نام اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در این لیست به چشم می ‏خورد.

۱۹/ ۷/ ۱۳۵۱ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی با قرار التزام عدم خروج از حوزه قضایی تهران به قید وجه التزام مبلغ پنجاه هزار ریال از زندان آزاد شد.

۳/ ۹/ ۱۳۵۱ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی علی‏رغم ممنوع المنبر بودن، سخنرانی در جلسات هفتگی هیئت انصارالحسین را از سرگرفت.

۱/ ۱۰/ ۱۳۵۱ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنرانی جلسه هیئت انصارالحسین ضمن اشاره به مبارزات مردم الجزایر و دیگر کشور‌ها و با استناد به آیات قرآنی اظهار داشت: «ملتی که دائم توسری خور باشد و چهار نفر ژاندارم برآن‏‌ها مسلط باشند و درسیاست کشورشان نتوانند دخالت کنند، بر چنین افرادی خداوند عذابی‏ دردناک خواهد فرستاد.»

۲۰/ ۱۰/ ۱۳۵۱ ـ  ساواک لزوم جلوگیری و مراقبت ازمنبر رفتن اکبر هاشمی رفسنجانی را درحوزه استحفاظی به مراکز نُه ‏گانه ساواک تهران اعلام کرد.

۱۹/ ۱۱/ ۱۳۵۱ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی به ساواک احضار و به وی تذکر داده شد.

۹/ ۱۲/ ۱۳۵۱ ـ  سازمان عفو بین‏الملل در نامه‏ای به مسئولین ایران در مورد وضعیت زندگی و محکومیت اکبر هاشمی رفسنجانی استفسار کرد.

۱۳/ ۶/ ۱۳۵۲ ـ  گروهی از علما، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، به دلیل فرارسیدن ماه مبارک رمضان و سابقه تحریکات آن‏‌ها علیه رژیم سلطنتی ممنوع‏ المنبر اعلام شدند.

۲۴/ ۷/ ۱۳۵۲ ـ  در جلسه‏ای که در مسجد جاوید برگزار گردیدمرتضی مطهری به سخنرانی پرداخت و پس از سخنرانی وی، در مورد کمک رسانی و ارسال وجوه سهم امام به وسیله اکبر هاشمی رفسنجانی از طریق سفیر مصر به مجاهدین فلسطینی مسائلی مطرح شد.

۱۲/ ۶/ ۱۳۵۳ ـ  با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، لیست وعاظ ممنوع المنبر از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی اعلام شد.

۳۰/ ۷/ ۱۳۵۴ ـ  درحالی که اکبر هاشمی رفسنجانی، در سفر خارج از کشور به سر می ‏برد، ساواک دستور کنترل اعمال و تماس‏ های وی را صادر کرد.

۲۱/ ۸/ ۱۳۵۴ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی، که به مدت ۳ ماه در سفر خارج از کشور به سر می‏برد، از طریق ترکیه وارد کشور شد.

۱/ ۹/ ۱۳۵۴ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی توسط ساواک دستگیر و تحویل کمیته مشترک ضد خرابکاری گردید و مورد بازجویی قرار گرفت و منزل وی با حضور نماینده دادستان ارتش و نماینده ساواک مورد بازرسی قرار گرفت.

۳/ ۹/ ۱۳۵۴ ـ  از طرف اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی قرار بازداشت موقت اکبر هاشمی رفسنجانی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور صادر شد.

۱/ ۱۰/ ۱۳۵۴ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی به زندان اوین منتقل شد.

۱۷/ ۲/ ۱۳۵۶ ـ  پرونده اتهامی اکبر هاشمی رفسنجانی از سوی ساواک تکمیل و به اداره دادرسی نیروهای مسلح ارسال شد.

۲۱/ ۲/ ۱۳۵۶ ـ  بازجویی از اکبر هاشمی رفسنجانی توسط بازپرس اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی آغاز شد.

۲۸/ ۲/ ۱۳۵۶ ـ  دادستانی ارتش برای اکبر هاشمی رفسنجانی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور قرار نهایی (مجرمیت) صادر کرد.

۱۶/ ۳/ ۱۳۵۶ ـ  دادگاه عادی شماره یک تهران اعزام اکبر هاشمی رفسنجانی را جهت تعیین وکیل مدافع از ریاست زندان اوین درخواست کرد.

۲۵/ ۳/ ۱۳۵۶ ـ  جلسه رسمی دادگاه عادی شماره یک اداره دادرسی نیروهای مسلح به ریاست سرتیپ اسداللَّه ناصح جهت رسیدگی به پرونده اتهامی اکبر هاشمی رفسنجانی تشکیل شد و مشارالیه به ۶ سال حبس جنایی درجه یک با احتساب بازداشت قبلی از تاریخ ۳/ ۹/ ۵۴ تا زمان تشکیل دادگاه محکوم گردید. رأی دادگاه مورد اعتراض اکبر هاشمی قرار گرفت و تقاضای تجدید نظر ‏شد.

۷/ ۴/ ۱۳۵۶ ـ  در پی اعتراض اکبر هاشمی رفسنجانی به رأی صادره جلسه ۲۵/ ۳/ ۵۶ دادگاه شماره یک تهران، پرونده برای تجدید نظر احاله شد.

۱۲/ ۴/ ۱۳۵۶ ـ  دادگاه تجدیدنظر شماره یک تهران طی نامه‏ ای اعزام اکبر هاشمی رفسنجانی را برای معرفی وکیل مدافع به آن دادگاه، از ریاست زندان اوین درخواست کرد.

۲۲/ ۵/ ۱۳۵۶ ـ  جلسه رسمی دادگاه تجدیدنظر شماره یک تهران به ریاست سرلشکر محمود وزیری جهت رسیدگی به پرونده اتهامی اکبر هاشمی رفسنجانی تشکیل گردید و مشارالیه به سه سال حبس جنایی درجه یک با احتساب ایام بازداشت قبلی از تاریخ ۳/ ۹/ ۵۴ تا زمان تشکیل دادگاه محکوم شد. اکبر هاشمی بلافاصله تقاضای فرجام کرد.

۲۶/ ۶/ ۱۳۵۶ ـ  تقاضای فرجام اکبر هاشمی رفسنجانی مورد تصویب محمدرضا پهلوی قرار نگرفت.

۴/ ۷/ ۱۳۵۶ ـ  حکم صادره از سوی دادگاه تجدیدنظر تهران مبنی بر محکومیت اکبر هاشمی رفسنجانی به سه سال حبس جنایی از سوی اداره دادرسی نیروهای مسلح قطعیت یافت.

۶/ ۱۰/ ۱۳۵۶ ـ  به گزارش ساواک، اکبر هاشمی رفسنجانی در زندان موضع ضد مارکسیستی گرفته و از کتاب فلسفه تاریخ حبیب اللَّه پیمان انتقاد کرده است.
۴/ ۸/ ۱۳۵۷ ـ  اکبر هاشمی رفسنجانی از زندان آزاد شد.
۸/ ۱۰/ ۱۳۵۷ ـ  (حدود یک ماه پیش از پیروزی انقلاب) طی حکمی، آیت‏ الله خمینی هیئتی مرکب از مهندس بازرگان، اکبر هاشمی رفسنجانی و مهندس کتیرایی و دو تن دیگر را مأمور نظارت بر تولید نفت کردند.

* منبع: کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی/ دوران مبارزه (محسن هاشمی)/ ناشر: دفتر نشر معارف انقلاب،تهيه كننده ، ورسه اي


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین