کد خبر: ۴۲۵۵۶
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۴:۰۰

روس‌ها به دلایل سیاسی ساخت نیروگاه بوشهر را متوقف کرده‌اند

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش بی.بی.سی، یکی از مقامات سازمان انرژی اتمی ایران که نخواست نامش فاش شود، گلایه کرد که روس‌ها تجیزات و فناوری مورد نیاز را برای آغاز کار راکتور در اختیار آنها قرار نمی‌دهند. 

وی گفت: این تاخیر به دلایل سیاسی است و اگر به خاطر دلایل فنی بود در طول چند ماه برطرف می‌شد. امیدوارم راکتور تا پایان سال 2006 شروع به کار کند و بیشتر به طول نینجامد.

آقازاده رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: کمیته‌ای برای پیگیری انتخاب خواهد شد که کار را در سال 2006 سرعت بخشیده و تا پایان سال به اتمام برساند.

بنا بر این گزارش، دیپلماسی آخرین فرصت ایران برای پیشگیری از اقدام شورای امنیت است. در همین راستا، یک مقام ارشد ایران اعلام کرد که در گفت‌وگوها درباره طرح روسی برای غنی‌سازی اورانیوم در خاک این کشور پیشرفت حاصل شده است.

غلامرضا آقازاده، معاون رییس جمهوری ایران در کنفرانس مطبوعاتی با «سرگئی کرینکو» رییس آژانس اتمی روسیه گفت: ما در اصول کلی برای ایجاد یک شرکت مشترک به توافق رسیده‌ایم.

بر اساس طرح پیشنهادی مسکو، کار حساس غنی‌سازی که در خارج ایران انجام خواهد شد در عین حالی که این کار به این کشور تضمین می‌دهد که سوخت مورد نیاز راکتورها برای تولید الکتریسیته را به دست بیاورد.

وی با اشاره به نشست بعدی 35 کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، افزود: ما به پیشرفت‌هایی رسیده‌ایم و فکر می‌کنیم می‌توانیم برای نشست 6 مارس به نتایج مطلوبی برسیم. 

بر اساس این گزارش، کرینکو که به نظر خیلی خوشبین‌ به نظر نمی‌رسید گفت طرح بسیار پیچیده بود و به کار بیشتری نیاز است.

کرینکو که برای گفت‌وگو درباره ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای برق در بوشهر که با کمک روسیه در حال ساخت است، به سر می‌برد، گفت: مذاکرات در روزهای آینده در مسکو ادامه خواهد یافت.

بحران کنونی پس از آغاز تحقیقات غنی‌سازی در ژانویه توسط ایران شدت گرفت و وزیر امور خارجه ایران روز گذشته بار دیگر اعلام کرد که این کار متوقف نخواهد شد.

خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از یک منبع از اعضای هیئت همراه کرینکو نوشت که اینکه ایران نمی‌پذیرد تمام فعالیت‌ها را به حال تعلیق دربیاورد، می‌تواند در این طرح اشکال ایجاد کند.

این منبع گفت: طرح روسیه به عنوان «مجموعه‌ای از تدابیر» امکانپذیر خواهد بود، به خصوص آنکه بازگشت ایران به تعلیق را مدنظر دارد.

شکست طرح روسیه راه برای اقدامات تنبیهی شورای امنیت پس از نشست آژانس هموار می‌کند. دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل گزارش ایران را به سازمان ملل گزارش داده و از این کشور خواسته که کار چرخه سوخت را پایان دهد.

در همین حال، مقامات ایرانی شکایت دارند که روسیه پایش را از طرح بوشهر کنار کشیده و طرح ساخت نیروگاه بوشهر با یک تاخیر دیگر صدمه خواهد دید.

روسیه برای بستن این قرارداد 800 میلیون دلاری با مخالفت شدید آمریکا و اسراییل روبه‌روست اگرچه کرینکو اعلام کرده که این تاخیر به دلیل سیاسی نیست بلکه به دلایل فنی است.

طرح نیروگاه بوشهر در زمان محمدرضاشاه پهلوی در سال 1970 آغاز شد. شرکت آلمانی «کرافت‌ورک یونیون» که شریک «زیمنس» و «آ.ا.گ تلفونکن» بود، کار ساخت این تاسیسات را بر عهده گرفته بود که در سال 1979 و در جریان انقلاب اسلامی ایران خود را کنار کشید.

در اوایل سال 1990، ایران در صدد برآمد برای احیای طرح کمک بگیرد و در سال 1995 روسیه را یافت که خود این کشور برای صنعت برق هسته‌ای‌اش نیاز به نقدینگی داشت.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین