کد خبر: ۴۲۶۱۷
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۸۴ - ۲۳:۲۱

مبارک هم به سفر دوره ای رفت

آفتاب‌‌نیوز : وي هم‌چنين بررسي راه‌هاي همكاري دو جانبه بين مصر و كويت و مسايل مهمي را كه قرار است در نشست ماه مارس كشورهاي عربي در خارطوم پايتخت سودان مطرح شود، از ديگر مسايلي دانست كه مقامات مصر و كويت درخصوص آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وي خاطرنشان كرد: مبارك در اين ديدار به امير كويت تاكيد كرده كه شخصا به مسايل مربوط به امنيت خليج فارس، درياي مديترانه و درياي سرخ و انعكاس آن بر امنيت ملي كشورهاي عربي توجه ويژه‌اي دارد.

عواد عنوان داشت: دو طرف در جلسه امنيتي خود در خصوص بحران‌هاي موجود در دارفور و بحث و جدل‌هايي كه درخصوص انتقال مسووليت‌هاي نيروهاي اتحاديه‌ي آفريقا به نيروهاي سازمان ملل متحد وجود دارد، گفت‌و‌گو كردند.

سخنگوي رياست جمهوري مصر هم‌چنين تاكيد كرد كه نشست كشورهاي عربي 28 مارس در خارطوم برگزار مي‌شود.

وي درخصوص پرونده‌ي هسته‌يي ايران نيز گفت: مصر با ادامه‌ي مذاكرات بين ايران و كشورهاي اروپايي و آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي و روسيه موافق است.

وي افزود: معاهده‌ي منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي و توافقنامه‌هاي مربوط به آن به تمامي كشورها از جمله ايران حق استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي را مي‌دهد، ولي آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي بايد درخصوص نحوه‌ي استفاده از اين انرژي تحقيق كند و ايران نيز بايد همكاري شفافي با آژانس داشته باشد كه اين امر نيز از طريق مذاكرات با آژانس تحقق مي‌يابد.

وي هم‌چنين به توافق تهران و مسكو در اين خصوص اشاره كرد و آن را راه حلي ميانه براي زمينه سازي خروج از بحران دانست.

عواد در پاسخ به اين سوال كه آيا موضوع تمديد حضور عمرو موسي، دبيركل اتحاديه‌ي عرب در اين سمت از مسايل مورد بحث در سفر مبارك خواهد بود يا خير، اظهار داشت: اين مساله از موضوعات مورد بحث در سفرهاي دوره‌يي مبارك نيست.

وي با اشاره به مساله‌ي لبنان و سوريه عنوان داشت: مساله لبنان و سوريه از مسايل مورد توجه بسياري از رهبران كشورهاي عربي به ويژه مبارك است و با توجه به اوضاع كنوني در رابطه بين دمشق و بيروت، اين روابط غير عادي و غير قابل تداوم به نظر مي‌رسد.

وي افزود: تمامي طرف‌ها چه سوريه، چه لبنان و چه جهان عرب بايد تلاش خود را براي بازگشت روند طبيعي اين روابط و ايجاد روابطي سالم بين دو كشور همسايه انجام دهند.

عواد خاطرنشان كرد: مصر در امور داخلي فلسطين دخالت نمي‌كند و حماس به عنوان يكي از احزاب سياسي فلسطين مي‌تواند موضعي اتخاذ كند كه نهايتا آرمان‌هاي مردم فلسطين و به ويژه تشكيل كشور مستقل فلسطين را تحقق بخشد.

وي افزود: ما تنها به برادران فلسطيني خود سفارش مي‌كنيم با صدايي متحد به اسراييل و جامعه‌ي بين‌المللي ثابت كنند شكي وجود ندارد كه فلسطين به عنوان شريك صلح توانايي تحقق صلح با اسراييل را دارد.

وي بار ديگر مخالفت كشورش را با اعزام نيروهاي عربي به عراق اعلام كرده و افزود: 23 كشور عضو اتحاديه‌ي عرب معتقدند زمان اجازه اعزام اين نيروها به عراق را نمي‌دهد.

سخنگوي رسمي رياست جمهوري مصر در ادامه ابراز اميدواري كرد كه نشست مقدماتي كنفرانس آشتي ملي عراق كه در قاهره برگزار شد، به برگزاري اين كنفرانس در بغداد منجر شود و بتواند وفاق ملي عراق و مهمترين موضوع مورد بحث در اين كشور يعني حل و فصل اختلافات سياسي را تحقق بخشد.

وي در پايان ضمن موفقيت‌آميز توصيف كردن سفرهاي دوره‌يي مبارك به كشورهاي حوزه‌ي خليج فارس وجود هرگونه ارتباط بين سفر مبارك و سفر اخير كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ي آمريكا به منطقه را رد كرد.

خبرگزاري كويت همچنين در خبري ديگر از ديدار مبارك با ملك عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان در رياض خبر داد.

براساس اين گزارش مبارك و ملك عبدالله در پادگان نيروي هوايي رياض مذاكراتي را درخصوص تحولات كشورهاي عربي از جمله فلسطين و عراق برگزار كردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین